Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen

1

Po provalení bezpečnostních děr Spectre a Meltdown, spočívajících přímo v procesorech, byly nutné urgentní aktualizace, které tyto zranitelnosti zalátávaly. A to v případě Meltdownu na úrovni operačního systému, ale v případě varianty 2 chyby Spectre obrana používá i aktualizace mikrokódu v procesorech. Minulý týden se ukázalo, že na obou úrovních se vyskytly – zřejmě pro nedostatek času na testování – problémy. U Intelu byly hlášeny restarty počítačů po aktualizaci firmwaru (mikrokódu), u AMD zase po aktualizaci Windows přestal systém fungovat. V obou těchto případech vyvstaly mezitím jak se říká „nové skutečnosti“.

 

Restartování počítačů hrozí na procesorech od Sandy Bridge po Kaby Lake

Intel teď aktualizoval informační stránku k dotyčným chybám o nové informace o problému restartujících se procesorů. Pro připomenutí, u části počítačů s procesory Haswell a Broadwell začalo po aktualizaci mikrokódu CPU (obvykle asi skrze nový BIOS desky) docházet k samovolným restartům. Bohužel se zdá, že problém je širší. Intel uvádí, že po zanalyzování potvrdil stejnou chybu i na dalších platformách. A to jak na starších procesorech Sandy Bridge a Ivy Bridge, tak i u novějších Skylake a Kaby Lake. Procesory Coffee Lake zmíněny nejsou, teoreticky je možné, se jim potíže vyhnuly. Nicméně kromě nich a Atomů by bylo zasaženo vlastně všechno relevantní (Nehalemu a starším se problémy vyhnuly, protože pro ně aktualizace není).

Tyto chyby zatím ještě nejsou opraveny, ovšem už se zřejmě podařilo udělat nějaký pokrok při hledání příčiny. Intel píše o tom, že se podařilo restarty replikovat a zřejmě i deterministicky vyvolat, i když není jasné, zda je již přesně známo, v čem problém vězí. Ovšem dle vyjádření Intelu budou již od příštího týdne pro výrobce počítačů, provozovatele velkých datacenter a podobné důležité partnery vydány beta verze nové aktualizace mikrokódu. To by implikovalo, že už by nějaké řešení mohlo být téměř nachystáno, byť Intel dodává, že analýza problému pokračuje. Tyto nové verze se ovšem nedostanou hned ven do světa. Zatím budou jen pro interní testování, neboť je třeba je samotné nejprve odladit a otestovat na chyby. Než případná ostrá verze opraveného mikrokódu probublá až k nám koncovým uživatelům, může ještě pár týdnů uběhnout.

Analýza problému s restartováním zatím pokračuje, příští týden by se ale interně mohla začít testovat první verze opravy
Analýza problému s restartováním zatím pokračuje, příští týden by se ale interně mohla začít testovat první verze opravy

Intel doporučuje přes riziko těchto potíží i nyní instalovat dostupné aktualizace, aby systémy byly před zneužitím chyb chráněné. Restarty by se údajně měly týkat jen počítačů s některými konfiguracemi, ne všech. Vytrvávat nebo vracet se ke staršímu firmwaru desky bych proto asi doporučil jen tehdy, pokud jste na problémy již sami narazili, nebo je případný nečekaný restart z nějakého důvodu absolutně nepřípustný.

Problém s rozbitými Windows na starších Athlonech a Sempronech je už snad pryč

O něco lepší zpráva je tu pro ty, kdo byli zasaženi druhým problémem, tedy nekompatibilitou aktualizací systému Windows proti Meltdownu a Spectre s některými staršími procesory AMD (mělo by jít o čipy s jádry K8 – Athlony 64 (X2) a Semprony). V tomto případě po aktualizaci systém nebyl schopen vůbec naběhnout a Microsoft po potvrzení této chyby distribuci oprav na postižené počítače pozastavil.

amd-athlon-64-procesorZdá se ale, že nyní už se instalace záplat opět rozběhla a nekompatibilita byla zřejmě vyřešena. Podle webu Neowin se oprava nachází v aktualizaci KB4073290, která povýší operační systém na sestavení 16299.194. Dostat by ji z Windows Update měly právě jen dotyčné počítače se staršími procesory AMD. Podle poznámek k vydání (viz níže) má tento update řešit právě problém předchozí aktualizace, po němž PC s procesory jako Athlon 64 nebyla schopná nastartovat. Tato šlamastyka by tedy snad mohla být u konce, pokud se tedy neukáže, že zůstaly ještě nějaké další mouchy.

An update is available to fix the following issue that occurs after you install January 3, 2018—KB4056892 (OS Build 16299.192):

AMD devices fall into an unbootable state.

Počítače, které už onu pro ně rozbitou aktualizaci nainstalovaly, přirozeně kvůli neschopnosti naběhnout nemohou z Windows Update opravu dostat. V případě, že už u nich problém nastal, je nutno nejprve provést obnovení do předchozího stavu tím, že předchozí chybovou aktualizaci odinstalujete. Mělo by to snad být možné učinit například z nouzového režimu, do kterého se lze dostat z nabídky dostupné při zavádění systému.

Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu

4
Google bezpečnost

V únoru to bude sedm let, co Google uživatelům nabídl další stupeň zabezpečení. Od roku 2007 si můžete účet kromě hesla chránit dalším faktorem, Google přidal druhou fázi ověření identity pomocí SMS kódu, telefonického hovoru nebo vygenerovaného kódu. Dodnes tuto možnost využívá méně než 10 % uživatelů.

Jako nízké toto číslo označil také Grzegorz Milka, softwarový inženýr Googlu, který měl přednášku o bezpečnosti na konferenci Usenix Enigma 2018. Na ní též prozradil, že jen asi 12 % uživatelů používá správce hesel. To však není oficiální statistika Googlu nýbrž Pew Research Centera, týká se jen Američanů, a není jasné, jesti se coby správci hesel náhodou nepočítá i ukládání hesel v prohlížečích.

Google nabízí široké možnosti dvoufázového ověření
Google nabízí široké možnosti dvoufázového ověření

Dvoufázové ověření je efektivní způsob, jak chránit účet v případě, že u něj máte nastavené stejné heslo jako v jiných službách. Případně pokud někdo danou službu hackne a hesla zveřejní. Pak útočníkovi samotné heslo stačit nebude, protože nebude mít přístup k vašemu mobilu nebo jinému zařízení.

Bezpečnostní expert Troy Hunt tyto úniky sbírá na webu Have I been pwned? a už má v databázi bezmála pět miliard napadených účtů včetně českých (například díky hacku Mallu). Nutno podotknout, že ne ve všech případech jsou hesla v čitelné podobě, často jsou venku jen jejich hashe.

TIP: Nejpoužívanějšími hesly roku 2017 jsou… znovu 123456 a password

Proč lidé dvoufázové ověření ignorují? Někteří o této možnosti ani neví, někteří se při přihlášení nechtějí zdržovat dalším krokem. Google přitom přihlášení hodně zjednodušil a v kombinaci s mobilní aplikací je to otázkou pár sekund.

Seznam služeb, které dvoufázové ověření nabízejí, najdete na twofactorauth.org. V tabulce je také vidět, jak to která služba řeší. Někdy se přihlášení ověřuje e-mailem, pomocí SMS, hovorem, hardwarovým tokenem nebo softwarovým (generátor kódů). Český Seznam už na dvoufázovém ověření také pracuje.

GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz

3

Nedávno jsme tu měli zprávu o nových pamětech HBM2 od Samsungu. Ty nakonec dosáhnou vyšších taktů, než se dřív počítalo, jelikož je korejský koncern vybičoval až k 2,4 GHz proti původně očekávaným 2,0 GHz. Zdá se ovšem, že Samsung nezapomíná ani na segment tradičních grafických pamětí. Oznámil totiž i rychlejší paměti GDDR6.

GDDR6 na trhu ještě ani není, i když mnozí výrobci už ohlásili „produkci“ nebo připravenost k výrobě. Této paměťové technologii se dosud přisuzoval efektivní takt 16,0 GHz (čímž se myslí frekvence, kterou vykazuje přenosové rozhraní sloužící k čtení a zápisu do těchto pamětí). Samsung je ale popohnal výš a nyní oznámil, že má čipy GDDR6, které efektivně poběží už na 18,0 GHz.

Toto navýšení taktu by proti 16,0GHz GDDR6 zvýšilo propustnost o 12,5 %, což není nevýznamné. Jeden čip s 32bitovou sběrnicí by měl sám o sobě dosahovat propustnost 72 GB/s. Sběrnice se šířkou 256 bitů osazená těmito čipy by měla propustnost 576 GB/s, 384bitová již 864 GB/s.

Paměti pocházejí z procesu „10nm třídy“, mohlo by pravděpodobně jít o 15nm až 18nm technologii (přesná čísla výrobci u DRAM neuvádějí). Kapacita čipů narostla na 16 Gb neboli 2 GB, takže jejich osazování by také mělo zvětšit objem grafické paměti na kartách – u 256bitového GPU vyžadujícího osm čipů to znamená 16 GB paměti. GDDR6 má kromě toho tu výhodu, že běží standardně na nižším napětí, jen 1,35 V. Díky tomu se ušetří nějaká energie proti GDDR5, které typicky potřebují 1,55 V. Jaká je spotřeba konkrétně, to bohužel moc netušíme, takže těžko říct, jak na tom tato technologie je nejen proti GDDR5, ale třeba i proti HBM2.

samsung-16gb-gddr6-pameti-1600Analogie 9,0GHz pamětí GDDR5

V GDDR6 na 18,0 GHz lze vidět analogii 9,0GHz pamětí GDDR5, které navýšily propustnost při zachování stejné technologie. Původně koncipovaných 16,0 GHz u GDDR6 bylo ostatně analogických k 8,0GHz stupni u GDDR5, jelikož přenosová rychlost je u GDDR6 zdvojnásobená dvakrát širším prefetechem, nikoliv dvojnásobnou reálnou frekvencí. Zda se nová technologie dostane výš než oněch 18,0 GHz, to teprve uvidíme, odpovídající GDDR5 rychlejší než oněch 9,0 GHz se zatím neobjevila.

Samsung píše v tiskové zprávě, že u těchto čipů GDDR6 zahájil masovou výrobu, výhledově by se tedy v následujících měsících mohly objevit po boku nějakého GPU. Nicméně to bude záviset hlavně na jejich výrobcích, jejichž přesné plány neznáme. Těžko tedy odhadovat, zda by se třeba už do léta mohlo něco s 18GHz GDDR6 objevit. Je možné, že budou za začátku nasazené spíš konzervativnější 16GHz čipy. Samsung také uvádí, že s těmito pamětmi nemíří jen na grafické herní karty/GPU, ale například i na automobily.

První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný

3
Age of Empires Definitive Edition
Age of Empires Definitive Edition

Microsoft včera oznámil, že Age of Empires: Definitive Edition vyjde 20. února 2018. Bude dostupný exkluzivně pro Windows 10 (přes Microsoft Store) a bude stát 20 dolarů. První díly slavné série realtime strategií se vrací po více než 20 letech, vyšel na podzim 1997. Remaster měl přijít již před pár měsíci, tvůrci si ale nechali více času na ladění hry a betatestování.

Age of Empires: Definitive Edition přinese původní hru i datadisk Rise of Rome s celkem 16 civilizacemi. Dle slibů tvůrců půjde o jeden z největších remasterů vůbec, protože se upravuje nejen vzhled, ale též hratelnost.

Na první pohled si ale každý všimne lepší grafiky, která podporuje i rozlišení 4K. Orchestr také nahrál nový soundtrack. Přibyl online multiplayer přes Xbox Live a podpora achievementů. Populační limit vzroste na 250–300 obyvatel, přibydou další úrovně odzoomování, pravým klikem bude možné mapu rychle posouvat, bude možné vybrat nezaúkolované vojenské jednotky i vesničany, úkoly také půjde řadit do fronty. Hráči se mohou těšit na nový komentář kampaně a upravený editor, ve kterém budou moci tvořit kampaně vlastní.

Microsoft loni na GDC prozradil, že chystá i Definitive Edition pro Age of Empires II a III. Pracuje se už také na novém čtvrtém díle.

Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě

9
Book of the Dead v Unity 2018
Book of the Dead v Unity 2018

Unreal Engine, CryEngine, id Tech, AnvilNext, Frostbite… o všech těchto enginech víme, jak krásné střílečky, RPG nebo adventury na nich dnes vznikají. Naproti tomu engine Unity vídáme hlavně u menších nebo indie her. Je hodně tvárný, dokáže rozpohybovat mobilní hříčky jako Pokémon Go, velké strategie typu Homeworld nebo vysoce stylizované hry tituly jako Cuphead, Firewatch či Superhot.

Aktuální Unity 2018 ale také dokáže vykreslit dechberoucí grafiku. Vývojáři ukázali demo Book of the Dead renderované v reálném čase (o použitém hardwaru však nemluví). Lesní vegetace možná ještě nikdy nevypadala tak dobře. Hodně tomu pomáhají také různé filtry a filmová kamera se simulovanou hloubkou ostrosti, což při hraní většinou spíš ruší. Book of the Dead každopádně ukazuje, jak by mohly vypadat budoucí hry.

Titíž tvůrci v minulosti ukázali i dema Adam (Unity 2016) a The Blacksmith (Unity 5 / 2015). Úrovni grafiky toho druhého se už dnešní velké AAA tituly hodně přibližují.

Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?

14

Loni na podzim Intel vypustil příslovečnou bombu, když oznámil ambici vyvíjet samostatná GPU a vstoupit jako třetí hráč na píseček AMD (přesněji jeho divize Radeon) a Nvidie. Doposud jsme trochu tápali v tom, kdy by se jeho grafické čipy mohly objevit reálně na trhu. Teď se v tomto ohledu ale objevily první indicie. Vypadá to, že by to mohlo být relativně brzo, první by tu mohlo být třeba už za dva roky.

 

Arctic Sound, Jupiter Sound

Objevily se nám totiž informace o tom, na čem tato GPU mají být založená, což je teoreticky umožňuje i zařadit v čase. S těmito útržky přišel bloger a analytik Ashraf Eassa z webu The Motley Fool. Údajně získal informaci o dvou generacích těchto GPU. První z nich má mít kódové označení Arctic Sound a údajně je založená na grafické architektuře „Gen12“. Co to znamená? Tato architektura je podle dřívějších zpráv a informací z Linuxových ovladačů připravována pro procesory Tiger Lake.

ashraf-eassa-intel-gen12-arctic-soundToto by potvrzovalo hypotézu, že Intel samostatná GPU vyvine adaptací svých integrovaných grafických jader na větší „šířku“ (a také jim asi přidá vlastní grafické paměti). Nepůjde tedy o žádný program, který by začínal na zelené louce, jak se některé názory domnívaly. Evoluční cesta by ovšem měla být efektivnější. To, že grafiky Intelu byly vždy celkem slabé, může klamat. GPU je vysoce paralelní procesor a výkon se primárně zvyšuje rozmnožením výkonných jednotek a plochy čipu. V principu proto nic nebrání tomu, aby Intel i současnou technologii rozvinul do čipu velkého 200, 300 či více mm².

ashraf-eassa-intel-gen13-jupiter-soundNásledující generace se pak má jmenovat Jupiter Sound a má být založená pro změnu na architektuře Gen13. I to je grafické jádro, o kterém jsme už slyšeli. Gen13 je určená pro procesory Alder Lake, jež mají následovat po Tiger Lake.

Kromě toho Eassa ještě píše, že minimálně Arctic Sound se má k procesoru připojovat speciální zapouzdřovací technikou EMIB. Tu procesory Kaby Lake-G používají jako náhradu křemíkového interposeru pro propojení GPU Radeon s jeho pamětí HBM2, nikoliv ale pro napojení na CPU. To je zvláštní, jelikož by to implikovalo, že GPU nebude připojeno přes PCI Express (ten EMIB nepotřebuje), ale nějak proprietárně. V takovém případě by pak asi neexistovalo ve formě samostatných karet, ale jen jako přídavný čip k procesorům Intel. Nahrazovalo by tím dnešní outsourcovaný čip Radeon RX Vega M, nic víc, nic míň. Je ale možné, že se v tomto Eassa zmýlil a EMIB je použito opět jen pro připojení paměti HBM2. Možnost, že Intel bude vyrábět i samostatné grafické karty (které bude možné připojit i k počítači s procesorem AMD, nebo na Linuxu třeba i ARM) by samozřejmě byla zajímavější.

Slajd Intelu k technologii EMIB. Místo vrstvy křemíkového interposeru jsou zdá se použité jen malé křemíkové můstky pod propojovanými čipy (Zdroj: PC World)
Slajd Intelu k technologii EMIB. Místo vrstvy křemíkového interposeru jsou zdá se použité jen malé křemíkové můstky pod propojovanými čipy (Zdroj: PC World)

GPU od Intelu by se mohla vynořit na začátku roku 2020

Je třeba upozornit, že nevíme jistě, zda je Arctic Sound nutně úplně první generací samostatného GPU, kterou Intel spáchá. Teoreticky může nějaká přijít ještě předtím, ale zatím se její existence a jméno neprovalily. Co však víme či tušíme, je orientační doba, kdy očekávat procesory Tiger Lake. Jelikož jde o následníka čipů Ice Lake, které pravděpodobně vyjdou okolo přelomu roku 2018 a 2019 (nějaké asi později, nějaké možná dřív, snad už letos), mělo by Tiger Lake vyjít někdy v druhé polovině roku 2019 nebo první polovině roku 2020.

Toto by mělo být reálné MCM BGA pouzdro s procesorem Kaby Lake-G (vpravo), grafikou Radeon RX Vega M (uprostřed) a pamětí HBM2 (zleva vlevo)
Toto by mělo být reálné MCM BGA pouzdro s procesorem Kaby Lake-G (vpravo), grafikou Radeon RX Vega M (uprostřed) a pamětí HBM2 (zleva vlevo). GPU od AMD chce Intel eventuálně nahradit

A zhruba v podobném termínu by se tudíž mohlo objevit i odvozené samostatné GPU. Bude to spíše s určitou prodlevou po prvních procesorech, takže zřejmě v roce 2020. Čipy Alder Lake jsou pak také přímým následovníkem Tiger Laku, takže pokud se Intelu bude dařit, mohly by vyjít o rok později. GPU Jupiter Sound od nich odvozené by tudíž bylo záležitost roku 2021. Nicméně Alder Lake je už možná 7nm čip, což by mohlo otevřít potenciál pro zpoždění, pokud Intel opět potkají výrobní potíže. Ty by však neměly hrozit Tiger Lake, které počítá s pozdním (zralým) 10nm procesem. Onen termín třeba v H1 2020 by tam Intel stihnout mohl, takže to skutečně vypadá, že bude mít první vlastní (neintegrované) GPU už za dva roky. Připomeňme, že podle Fudzilly má prý Intel s AMD smlouvu na dvě generace GPU. To by mohlo přesně zapadat: na rok 2019 ještě bude druhý Radeon, třetí generace o rok později už by se ale polovodičový obr zhostil sám.

Tohle jste ještě neviděli. Zpomalená videa ukážou, jak funguje technika kolem nás

2
The Slow Mo Guys
The Slow Mo Guys

Na dvojici Britů, kteří s vysokorychlostní kamerou dělají pokusy (a hlavně různé blbosti), jsme už upozornili v článku Hvězdou YouTubu beze slov. The Slow Mo Guys v aktuálním videu vzali kamery Phantom Flex  a Phantom V2511 a při rychlostech 1600 a 380 000 fps natočili, jak fungují „současné“ displeje.

Uvozovky proto, že začínají se starou CRT televizí s připojeným NESem, na kterém paří prvního Super Maria. Že staré vakuové televize blikaly, je známá věc. Ale díky speciálním kamerám můžete vidět, jak takový obraz ve skutečnosti vzniká. Na první pohled vypadá celistvě, při zpomalení už je vidět, že se vykreslují jednotlivé řádky. A při rychlosti 380 000 snímků za sekundu už jde spatřit i to, jak se v řádku zleva doprava vykreslují jednotlivé body.

The Slow Mo Guys předvádějí také fungování LCD, ale to už tak dechberoucí není, protože obraz je stálý. V druhé části videa ale s pomocí zrcadlovky a makro objektivu ukážou, jak na CRT, LCD a OLEDu vypadají (sub)pixely a jak na LCD svítí i černá barva.

A co další videa? Tady roztočili cédéčko rychlostí 23 000 otáček za minutu a kamera zachytila, jak se odstředivou silou rozprsklo. Mimochodem: CD-ROM mechaniky při čtení používaly rychlosti až 10 400 rpm (52×).

Vysokorychlostní kamera také hezky ukáže, jak funguje mechanická závěrka a sklopné zrcátko, konkrétně u DSLR Canonu 7D.

Zde je v akci pevný disk. A voda.

Tohle je jedno z nejstarších videí The Slow Mo Guys. Tehdy hlavně ničili.

Další jejich videa najdete na youtube kanálu.

Tip: Jak sledovat Televizi Seznam na počítači a mobilu?

2
Jindřich Šídlo v Seznamu
Jindřich Šídlo v Seznamu

Je to přesně týden, co odstartovala Televize Seznam. Vysílá v pozemních i satelitních sítích, je na kabelovce a také u IPTV operátorů. Ale běžně na webu k vidění není, což je vzhledem k postavení Seznamu na českém internetu překvapivé.

Dušan „Yuhů“ Janovský, který se na Seznamu stará o vyhledávání, na Twitteru sdílel odkaz, kterým lze živý stream televize sledovat. Stačí do prohlížeče na počítači či mobilu zadat:

https://share.seznam.cz/static-content/zpravy/5a55fb8b55cb7522702f5cd6

Je možné, že Seznam tento způsob sledování brzy zatrhne. Zatím ale link funguje.

Televize Seznam funguje i na webu
Televize Seznam funguje i na webu

Vypadává vám doma Wi-Fi? Možná za to může Google [aktualizováno]

6
Google
Ilustrační foto (zdroj: Skitterphoto / Pixabay, úprava Lukáš Václavík)

Aktualizováno 18. 1. 2018

Google už chybu uznal, příčina je skutečně taková, jako zjistili experti z TP-Linku. Postihuje uživatele s Androidem a zařízením s podporou Castu (Chromecast, Android TV, Google Home). Opravu vydal dnes (18. ledna) skrz Služby Google Play. Není tedy závislá na aktualizaci Androidu ani systému v routerech.

Původní článek z 16. 1. 2018

Největší výrobce zařízení s Wi-Fi na svém webu reagoval na kritiku uživatelů, kteří si stěžují, že jim od loňského podzim doma často vypadává síť. TP-Link situaci prověřil a zjistil, že chyba nakonec není na jeho straně, ale nejspíš se týká novějších verzí Androidu a aplikací od Googlu.

Problém údajně spočívá ve funkci Cast, což je streamovací protokol, který slouží ke komunikaci mobilu a Chromecastu, Android TV nebo reproduktoru Google Home. Ta využívá Multicast DNS, jež v okolí vyhledává produkty, s nimiž by mohl mobil komunikovat. MDNS se používá také ve Windows k zjištění dostupnosti síťových tiskáren, u Applu (Bonjour) pro vyhledávání různých síťových zdrojů apod.

Google Chromecast 2
Google Chromecast 2

V Androidu to teď podle zjištění TP-Linku funguje tak, že Android každých 20 sekund zašle pár packetů, aby s dostupným Chromecastem a spol. zůstal stále ve spojení. Problém prý nastane, když se telefon uspí a následně po čase probudí. To najednou může poslat i více než 100 000 packetů vysokou rychlostí a zahltit tak síť (takový domácí útok typu DOS – denial of service). Čím déle telefon spí, tím více packetů se zašle. Mobil se kvůli chybě evidentně snaží dohnat veškeré kontroly z doby, kdy spal.

TP-Link chybu vyřešil u vybraných routerů aktualizací firmwaru. Ty by lokálnímu DOS útoku měly odolat. Problémem už se ale začal zabývat i sám Google. Oprava na jeho straně bude samozřejmě rozumnější a pro uživatele jednodušší.

 

V Sandře zdá se unikly parametry 12nm Ryzenu 5 2600, má takty vyšší o 200 MHz

18
Procesor Ryzen a čip Zeppelin, kterým je tvořen (Foto: Fritzchens Fritz)

Na CES 2018 AMD přislíbilo, že nové 12nm procesory, které se budou prodávat jako „Ryzen 2000“, přijdou na trh v dubnu. Ovšem zatím o nich nebyly prakticky žádné informace. Tu první konkrétnější máme nyní: v databázi benchmarku Sandra se totiž objevil vzorek procesoru, jenž je patrně prvním Ryzenem 2000, který se nám dostal obrazně řečeno do rukou. A tudíž si lze udělat první předběžnou představu o jejich povaze.

Jde o vzorek označený kódem ZD2600BBM68AF_38/34_Y, jenž je podle Sandry procesorem s šesti jádry a 12 vlákny, čili s aktivním SMT. Jelikož sémantika těchto kódů je do určité míry známá, lze z názvu zrekonstruovat některé parametry. Poslední čtyřčíslí by mělo znamenat základní frekvenci 3,4 GHz a maximální turbo (bez započítání XFR) 3,8 GHz. Dále víme, že toto CPU má 2×8 MB L3 Cache a L2 cache mají kapacitu 512 KB jako v první generaci Ryzenů – ostatně, architektura jádra se nemá měnit. Kód BB by pak měl označovat, že jde o CPU s 65W TDP.

Domnělý Ryzen 5 2600 v databázi benchmarku SiSoft Sandra
Domnělý Ryzen 5 2600 v databázi benchmarku SiSoft Sandra

Pravděpodobně Ryzen 5 2600

Web VideoCardz usuzuje, že tento vzorek by mohl představovat procesor Ryzen 5 2600. Jinými slovy mainstreamový model, která nahradí dnes prodávaný čip Ryzen 5 1600 (což je jinak vůbec nejpopulárnější Ryzen co do prodejů). A takty 3,4/3,8 GHz by pro Ryzen 5 2600 mohly být i definitivní. Podle písmenka Z na začátku kódu se totiž nejedná o inženýrský vzorek („ES“), ale o kvalifikační („QS“). A kvalifikační vzorky již mají představovat kopii nějakého konkrétního modelu, který poté přijde na trh (Intel je dokonce často posílá do recenzí). To by znamenalo, že parametry zde předestřené jsou už definitivní. Tedy samozřejmě za předpokladu, že nejde o falzum, což je možnost, kterou je v těchto případech stále držet na vědomí.

Ryzen 5 1600 má turbo 3,6 GHz a základní frekvenci 3,2 GHz, což znamená, že by AMD u 12nm procesorů obě frekvence navýšilo přesně o 200 MHz. U základní frekvence to představuje nárůst 6,25 %. O zhruba tolik by tedy CPU mohlo být rychlejší, ovšem uvidíme, jak se do věci promítne ještě pružnější turbo (Precision Boost 2) a možná podpora vyšších frekvencí RAM. Zda lze stejných 200 MHz navíc čekat také u vyšších 95W modelů – jako hypotetického Ryzenu 7 2800X a Ryzenu 5 2600X – to už těžko říct. Stejně tak netušíme, zda čekat, že se o těch 200 MHz třeba navýší přetaktovací potenciál. Zde nezbývá, než čekat na další úniky a eventuálně na recenze.

Neoficiální legenda sémantiky označení ES procesorů od AMD (Zdroj: Reddit)
Neoficiální legenda sémantiky označení ES procesorů od AMD (Zdroj: Reddit)

Z kódu lze ještě vyčíst, že procesor je (v souladu s očekáváním) desktopový a pasuje do socketu AM4. Je ovšem třeba říci, že kód tak úplně nesedí s tím, jak byly označeny ES/QS v první generaci Ryzenů. Například kód označující konfiguraci cache zdá se nesedí s neoficiálními vysvětlivkami, které můžete vidět na obrázku. Také ono 2600 na začátku je zvláštní, toto číslo se totiž dříve skládalo z třech cifer odvozených od základní frekvence (což by zde mělo být 340) a dále revize. Je ovšem možné, že AMD sémantiku změnilo a tyto číslice používá nyní pro indikaci modelového jména, ke kterému kvalifikační vzorek náleží. A 2600 by zrovna sedělo na onen tušený Ryzen 5 2600.

Deska Crosshair VII Hero

Únik Sandry mimochodem také ukazuje, že toto CPU bylo testováno už i v desce nové generace patrně s čipovou sadou X470. Má jít údajně o Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi). O tomto modelu slyšíme poprvé, ale patrně by mělo jít o nadšenecký model, navazující na loňskou Crosshair VI Hero. Podobných refreshů by zřejmě nové čipsety B450 a X470 měly přinést vícero.

Nintendo udělá ze Switche piano nebo rybářský prut. Labo bude bavit hlavně děti

0
Nintendo Switch Labo
Nintendo Switch Labo

Japonský videoherní gigant včera představil nový program Labo. Jde o způsob, jak z konzole Nintendo Switch vymáčknout ještě víc. Pamatujete na Google Cardboard, který pomocí kartonové krabice přinesl na mobily levnou virtuální realitu? Japonci oprášili nápad s kartonem a chystají papírové příslušenství pro herní konzoli. Jen to nebude tak levné, protože… Nintendo.

Labo bude dodáváno formou stavebnice. Dostanete nařezaný karton, šňůrky, gumičky atd., z nich pak složíte různé hračky, do kterých vložíte konzoli (tabletovou část) nebo ovladače Joycon. V sadě také bude cartridge s hrou a návodem, jak Labo sestavit.

Sady zatím budou dvě, prodávat se začnou 20. dubna. Variety Kit bude za 70 dolarů. Obsahuje dvě papírová autíčka poháněná vibracemi Joyconů (ovládají se tabletem). Dále rybářský prut, u něhož záběr ryby opět poznáte podle vibrací. V ceně je také papírový domek, řídítka pro motohru a piano s 13 klávesami. Switch stisk různých kláves pozná díky infrakameře v pravém Joyconu. Robot Kit za 80 dolarů nabídne papírový batoh a táhla, kterými děti budou moci ovládat virtuálního robota.

Na videu vypadá Labo hezky, otázkou ale bude, jak dlouho papírové příslušenství vydrží. Na druhou stranu, vzhledem k materiálu bude možné poškozené díly snadno vyměnit, stačí krabice, pravítko, tužka a nůžky.

Zpomalování iPhonů se starou baterkou půjde vypnout, řekl šéf Applu

0
Šnek
Ilustrační foto

Tim Cook v interview pro ABC News mluvil o aktuální kauze se zpomalováním iPhonů. Znovu připomněl, že záměrem Applu nebylo nic jiného než uživatelům poskytnout stabilní telefon, který by se nevypínal v nejméně vhodnou chvíli, což by jinak se zastaralým akumulátorem mohl.

Již příští měsíc vyjde vývojářská betaverze iOS, kde bude možné sledovat stav opotřebení akumulátoru. Na stejném místě také systém řekne, kdy může dojít ke zpomalení telefonu. Novinkou ovšem je, že ochrana půjde vypnout. Apple to sice nedoporučuje, ale se chce někdo vystavit riziku, že se mu bude mobil v zátěži vypínat, firma mu v tom již nebude bránit.

TIP: 14 největších iPhone failů. Co Apple zkazil a jak se k tomu postavil?

Kdyby Apple takto postupoval ihned, nikoliv až po tlaku veřejnosti, ušetřil by si spoustu starostí. Jak informuje magazín 9to5mac, firma již kvůli zpomalování čelí minimálně 30 žalobám.

5K monitory už konečně i za nižší ceny. 27″ Iiyama vyjde jen na dvacet tisíc a má DP 1.3

14

Myslím, že jsme poměrně dlouho nepsali o monitorech Iiyama. Zrovna tento výrobce teď ale začíná prodávat něco, co by mohlo být s troškou nadsázky hitem. Uvádí totiž na trh monitor s rozlišením 5K, jakých v obchodech po regálech ještě moc nespočívá. A navíc se zdá, že cenově hodně podtrhne dosavadní zástupce této kategorie a stáhne toto rozlišení do cenových vod, které už jsou relativně dostupné.

Tato novinka se zove Iiyama ProLite XB2779QQS a jako u ostatních příslušníků 5K klubu se jedná o LCD s úhlopříčkou 27 palců, použita je technologie IPS. Rozlišení 5120 × 2880 bodů dává rozteč pixelů 0,116 mm, a patrně by mohl být použitý stejný panel jako v předchozích případech. Statický kontrast je udáván pro IPS dost nadstandardních 1200:1, monitor má mít jas neblikajícího podsvícení až 440 cd/m² a standardní obnovovací frekvenci 60 Hz. Papírová odezva má činit 4 ms.

Slabina je pravda v tom, že toto LCD nemá podporu pro 10bitové barvy, což zatím u 5K obrazovek bylo a je to celkem běžná funkce i v kategorii 4K. Iiyama také neuvádí pokrytí barevných prostorů sRGB, natož AdobeRGB nebo DCI-P3, takže bych počítal s tím, že k dispozici je jen standardní, nerozšířený gamut. Tento monitor nebude tedy pro fotografy. Ovšem uživatelům, kteří chtějí toto rozlišení hlavně kvůli velké pracovní ploše a jemnému rastru, to asi nemusí vadit.

Jak se sluší na LCD vyšší třídy, je ve výbavě polohovatelný stojan s možnost nastavení výšky v rozsahu 13 cm. Ovšem není zmíněn pivot pro vertikální orientaci, takže ten asi chybí. Je ale možná VESA montáž. Iiyama integruje také 2W stereo reproduktory.

Co potěší progresivisty, jsou vstupy. ProLite XB2779QQS prý používá pro připojení k počítači DisplayPort 1.3 či 1.4, a tedy mu stačí jen jeden kabel (byť vstupy DisplayPort má připravené dva). To je pokrok proti předchozím 5K LCD vyžadujícím dva kabely DisplayPort 1.2. Monitor Iiyamy by také zřejmě měl být složen z jediného monolitického segmentu a nemít „dlaždicové“ uspořádání MST, jako oni vícekabeloví předchůdci. Jelikož MST může vytvářet různé potíže a nepříjemnosti, je toto krok vpřed. Kromě DisplayPortu 1.3 má monitor navíc také trojici portů HDMI 2.0, které ale stačí jen na 3840 × 2160 bodů při 60 Hz. HDCP je podporováno, ale bohužel nevíme, v jaké verzi.

5K poprvé okolo dvaceti tisíc

Nejlepší zprávou by na tomto LCD měla být ovšem cena, jak už bylo předestřeno. Iiyama ProLite XB2779QQS se v Evropě údajně má prodávat za cenu okolo 799 euro, což by zřejmě mělo už být s DPH. To dnes vychází jen na nějakých 20 300 Kč. Jiné monitory s tímto rozlišením stojí od 28 až 30 tisíc, takže pokud se takto výhodná cena potvrdí, není asi moc co dodat. Nejde sice o nijak levnou záležitost, ale s přihlédnutím k parametrům to vypadá dost atraktivně. Momentálně monitor je v katalozích mnoha menších českých obchodů za cenu kolísající od 20 až do 26 tisíc. ovšem v Německu už zdá se jsou prodejci nabízející ceny pod 800 €, takže ona výhodná koupě by měla být možná.

Jak koupit Bitcoin a jak na něm vydělat: Stručný návod pro úplné začátečníky

69

Kam až může hodnota Bitcoinu vystoupat nikdo pořádně neví, a proto nikdy nemusí být pozdě si nějaké drobné (satoshi) koupit. V poslední době navíc klesá a koupě se zase může vyplatit. Získat Bitcoin lze v zásadě dvěma způsoby: Buď jej vytěžíte, nebo od někoho koupíte.

Kdybyste se rozhodli pro první variantu, tak potřebujete výkonný počítač s ještě výkonnější grafickou kartou, nejlépe ve větším počtu. K tomu silný zdroj a hlavně levnou elektřinu, neboť po nainstalování „těžícího softwaru“ pojede naplno a účet od elektrárny vás možná nemile překvapí.

Jak vytěžit Bitcoin

Pokud nemáte na své straně opravdu silný výkon, je výhodnější se přihlásit do tzv. poolu, kde svou výpočetní sílu spojíte s ostatními a vytěžené Bitcoiny si dělíte. Funguje to na podobném principu, jako někdejší SETI@Home, kde počítače celého světa analyzovaly signály z vesmíru.

Jak koupit Bitcoin

Oproti začátkům, kdy to bylo možná naopak, je dnes koupě Bitcoinu za peníze jednodušší než těžba (pokud už tedy nějaký herní počítač nemáte). Bitcoin si v zásadě můžete koupit od kohokoliv, kdo jej má a dáte mu tolik, kolik si za něj řekne. Třeba od souseda za flašku slivovice, ale spíše jej budou vlastnit vám neznámí lidé, kterým byste museli věřit. Záznam o tom, že jim pošlete peníze přes účet existuje, ale cesta jejich Bitcoinů k vám už sledovat moc nejde. Proto při koupi od fyzické osoby je na prvním místě důvěra.

photo_2018-01-18_01-21-04
Takovýchto „Bitcoinomatů“ je po republice několik

Pokud nikoho takového neznáte, je velmi jednoduché použít tzv. bitcoinomaty, což jsou terminály podobné bankomatům, ale provozují je soukromé společnosti a kurz v nich je proti jiným způsobům méně výhodný. Jednoduše přijdete k takovému bitcoinomatu, na obrazovce vidíte aktuální kurz, zvolíte, za kolik korun chcete nakoupit a zadáte adresu své peněženky. Automaty provozuje více firem a najdete je ve větších městech.

photo_2018-01-18_01-21-0  photo_2018-01-18_01-21-05

Zřejmě nejvýhodnější je jít na nějakou prověřenou burzu. Existuje jich mnoho, některé jsou i české. Registrace zase tak jednoduchá není, musíte prokázat svou totožnost a často posíláte naskenovaný občanský průkaz či se identifikujete tak, že to člověku opatrnějšímu ohledně osobních údajů nemusí být příjemné.

screenshot-2018-01-13-23-08-58
Burza Coinbase.com

Jakmile jste na burze, spárujete si svou bankovní kartu a můžete nakupovat. Bitcoiny budete mít ve své virtuální peněžence na burze, kde s nimi můžete rychle operovat, ale máte možnost si je i stáhnout k sobě. Každá transakce stojí nějaký poplatek, většinou menší procenta přímo z kryptoměny.

Virtuální peněženka

Nezmínil jsem jednu důležitou věc. Potřebujete bitcoinovou peněženku. Bitcoiny jsou unikátní posloupnosti čísel a nelze je mít na více úložištích současně jinak, než jako zálohu peněženky. Peněženka je vlastně aplikace, která vygeneruje unikátní adresu – vstup do vaší peněženky. Tu poté sdělíte odesílateli Bitcoinů – reálnému člověku, burze či bitcoinomatu. Adresa peněženky je číslo, které si nezapamatujete. Pro účely platby jej kopírujete přes schránku Ctrl+C Ctrl+V, případně si necháte vytvořit QR kód.

screenshot-2018-01-18-01-32-52
Virtuální peněženka

Nejjistějším a nejrobustnějším řešením je oficiální aplikace Bitcoin Core, která vám na počítač stáhne úplně celý blockchain. Ten má v současnosti asi 160 GB, takže nejde o řešení pro každého. Peněženku můžete mít i v mobilu, i pro něj je mnoho aplikací. Důležité je peněženku zálohovat. Na to stačí jeden malý soubor, který si někam dobře schováte. Záloha je vlastně přístup do konkrétní peněženky. Kolik je v ní Bitcoinů je naopak informace uložená v blockchainu.

trezor
Hardwarová peněženka Trezor

Kromě běžné aplikace jsou dobré zkušenosti s hardwarovými peněženkami. Třeba český výrobek Trezor, ale za něj už musíte zaplatit (asi 2900 Kč).

Jak na Bitcoinu vydělat

Platba v bitcoinech není okamžitá, ale chvíli trvá. Transakci musí zkontrolovat a potvrdit určité množství uzlů v síti. Za to se platí malý poplatek, a pokud byste rádi rychlejší potvrzení, poplatek bývá větší.

screenshot-2018-01-13-23-09-04
Kolísavý kurz BTC. Teď už je hodnota zase určitě někde jinde

Máte tedy nakoupené Bitcoiny, či spíše nějaké setinky Bitcoinu a co teď s tím. Pokud vás to baví, sledujte burzu, výkyvy kurzu a obchodujte. Můžete Bitcoiny měnit na jiné kryptoměny a zase zpátky, můžete je prodat za běžnou měnu. A prodat je můžete i přímo vašemu sousedovi bez účasti jakékoliv burzy. Pouze v případě, že tím docílíte nějakého zisku, měli byste správně odvést daň.

Jak pracovat se Zoner Photo Studiem #2: proměňte zimní oblohu na modré nebe

6

V dalším dílu se podívám na různé možnosti úprav fotografie. Pokud s úpravami fotek začínáte a nevíte kudy kam, může velké množství funkcí zmást. Ale zároveň nabízí více možných cest k podobnému cíli.

V současném sychravém počasí budete mít na fotografiích krajinek většinou škaredou zašedlou oblohu, ale to se dá napravit. Úpravou fotografie docílíte hezčí oblohy, a pokud by to bylo málo, můžete dodat vlastní azůro z úplně jiného snímku. I když azůro je obloha bez mráčků a to by také nebylo úplně hezké.

Všechno z tohoto návodu můžete sami vyzkoušet, máte na to měsíc

zps18-logo-white-main-black-bg

Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma

Pokud tedy chci něco provést s vybledlou oblohou, mohu se pokusit vylepšit barvy v modulu Vyvolat, ale pokud ji budu chtít nahradit krásnou oblohou z jiného snímku, už jde o manipulaci s fotografií a musím použít Editor. Nejdřív tedy zkusím, co dokáží nástroje Vyvolat.

Přechodový filtr

Na oblohu s relativně rovným a nečlenitým horizontem se nejlépe hodí Přechodový filtr (ikonka čtverečku se šipkou). U něj si vyberu jeho umístění na horizontu, náklon a šířku přechodu. Tímto jsem vytvořil masku, což je konkrétní část fotografie, kterou hodlám něčím ovlivňovat.

screenshot-2018-01-06-12-42-42
Umístění přechodového filtru na horizont

Pokud nad názvem masky podržím myš, dojde k jejímu zvýraznění v obrázku. Pro trvalé zobrazení masky můžete změnit režim zobrazení pomocí ikonky nad histogramem.

screenshot-2018-01-06-13-01-16
Parametry přechodového filtru

Budova kostelíka a stromy jsou pro rovný Přechodový filtr menší překážkou, ale buď to jde vyřešit správnou šířkou přechodu (kdy nad horizontem zůstane původní obloha a do modra půjde až výše), nebo bych musel použít přesnější, ale náročnější Štětcový filtr. Nicméně nikdy neořežu stromy tak přesně, abych docílil pěkného výsledku. O zachování stromů a kostela se mi postará v dalších krocích i prolnutí pomocí Ztmavení.

screenshot-2018-01-06-12-45-32
První kroky způsobí jen mírné zvýraznění

Přechodový filtr v tomto případě automaticky snížil hodnotu expozice, čímž došlo k onomu plynulému ztmavení. Já můžu ještě lehce přidat Kontrast a zvýšit Světla, ale více požadované modré mi do oblohy přidá až zvýšení Sytosti. Potaháním jednotlivých posuvníků si můžete vyzkoušet, jaký mají vliv na výsledek, ale nic se nemá přehánět a fotografie by neměla působit jako komiks.

Protože původní obloha byla hodně zašedlá, požadované azůro vytvořím nakonec až dodatečným přidáním barvy, která ve snímku chyběla – modré. Vyberu si buď pipetou nějakou barvu přímo z fotografie, nebo z palety barev a zvolím intenzitu. Tato barva se pak do snímku prolne několika možnými způsoby.

Defaultní režim přidání barvy do fotografie přes masku je násobením, ale je dobré si také vyzkoušet, jak bude výsledek vypadat v jiných režimech. Těch je už docela hodně a přes výběr select se s nimi nepracuje zase tak dobře. Ideální je, když předem víte, co který režim dělá (na odkazu v tabulce níže je hezky popsáno, co který režim dělá). Režimy mohou vybranou barvu z fotografie i naopak vyloučit, překrýt, nebo se s původní barvou nejrůznějšími způsoby zkombinovat.

screenshot-2018-01-06-13-01-59
Přidání modré barvy do snímku už poskytne vcelku hezký výsledek, nesmí se to ale přehnat s intenzitou

Výsledná obloha je už vcelku pěkně modrá, i když možná jsem to přehnal a může působit i nepřirozeně. Všechno je to o tom nenechat se unést a neposunout šoupátka až do extrémů. Stále však jde o původní oblohu, kde jsem ze škaredého podzimního dne udělal v rámci možností letní oblohu.

To samé pomocí Štětcového filtru

screenshot-2018-01-06-13-11-17screenshot-2018-01-06-13-11-17-2

Kousek nad horizontem je kvůli stromům a kostelu stále původní obloha. I když to díky plynulému přechodu nevypadá špatně, můžete vyzkoušet metodu pomocí Štětcového filtru. S ním si vyberete oblast původní oblohy mnohem přesněji. Je důležité dobře zvolit rozmazání okolo štětce, jinak dopadnete jako na obrázku vlevo. Bez zobrazení masky si toho nemusíte ani všimnout.

screenshot-2018-01-06-13-05-31screenshot-2018-01-06-13-11-22

Udělat štětcovým filtrem plynulý přechod je náročnější a místo šířky přechodu, který můžete upravovat i dodatečně, jej nastavíte už při kreslení masky parametrem rozmazání štětce. Práce je o něco složitější, ale výsledek může být hezčí. Ve většině případů však bude dostačovat Přechodový filtr. Kromě modré oblohy takto můžu vytvořit i červánky.

screenshot-2018-01-06-13-17-15
Výsledná obloha pomocí Štětcového filtru

Náhrada za jinou oblohu

Pokud bych nebyl spokojený a chtěl oblohu vylepšit k dokonalosti, mohu ji nahradit oblohou z jiné fotografie. Ale to už nejde o úpravu, ale o manipulaci s fotografií, takže se neobejdu bez modulu Editor. Použiji k tomu práci s vrstvami – do původní fotografie vložím jiný snímek s modrou oblohou jako druhou vrstvu.

screenshot-2018-01-06-13-45-04screenshot-2018-01-06-14-00-08

Začátečník by teď možná odmazal z původní fotografie celou oblohu, čímž by se do popředí dostala obloha z druhého snímku, ale výsledek by nebyl moc hezký. Je také žádoucí, aby obloha z pomocné fotky měla horizont v podobné úrovni a měla minimálně stejně velké rozlišení.

screenshot-2018-01-06-14-01-25 screenshot-2018-01-06-14-05-01

Místo mazání k záměně oblohy využijete opět masku, kterou si u první vrstvy musíte nejprve odkrýt (pravé tlačítko myši na první vrstvu – maska – odkrýt vše). Nástrojem Štětec (B) pak do masky nakreslíte plochu, kterou chcete nahradit. Tedy vymalujete oblohu s příslušným rozmazáním nad horizontem a u detailů si jen zmenšíte průměr štětce (Shift+kolečko myši). Zároveň je vhodné u menšího štětce zvětšit průměr rozmazání. Funguje to celé trochu jako Štětcový filtr.

screenshot-2018-01-06-13-59-41
Jednodušší prolnutí s ponecháním části oblohy nad horizontem

Zbytky vybledlé oblohy okolo stromů se zbavíte zvolením jiného režimu prolnutí, v tomto případě ztmavením. Aby se takto do fotografie nedostaly ještě jiné části pomocného snímku, je vhodné i z něj vše kromě oblohy odmazat. Profesionál by si poradil jinak, ale takto je to nejjednodušší.

screenshot-2018-01-06-14-10-01
Plné prolnutí s využitím ztmavení

 

ProtonVPN přichází na Android. Služba je spolehlivá, bezpečná a zdarma

2
ProtonVPN
ProtonVPN

Loni v létě přinesli výzkumníci ze švýcarského CERNu stojícího za šifrovanou e-mailovou službou ProtonMail vlastní řešení virtuální privátní sítě nazvané ProtonVPN. VPN je bezpečné, provozovatelé neukládají logy, nesledují aktivitu uživatelů ani žádná data nepředávají třetím stranám. A v omezené formě funguje i zdarma.

ProtonVPN byl k dispozici i na mobilech, vše jste ale museli konfigurovat ručně. Tvůrci však nově vydali ProtonVPN pro Android (Play Store), který jen nainstalujete a přihlásíte se k účtu. Funkce zůstávají stejné.

Bezplatní služba nabízí omezenou rychlost (objem dat limitován není) a připojení ke třem různým zahraničním serverům (Nizozemsko, Japonsko, USA). Placený tarif Basic za 4 dolary na měsíc (při roční platbě) už zpřístupňuje přes 100 serverů v desítkách zemí, možnost používat VPN na dvou zařízeních současně a také vyšší rychlost. Tarif Plus můžete mít na 5 zařízeních současně, rychlost je maximální, k dispozici jsou exkluzivní servery s ještě vyšší rychlostí, lepším zabezpečením proti kompromitování a s podporou Toru.

PS: Zatím se mi mimochodem stále nepodařilo otestovat rychlost přenosů bezplatné verze. Když jsem si hrál s aplikaci pro Windows, dostal jsem 14denní zkušební verzi placené verze s plnou rychlostí (ProtonVPN má 1Gb/s a 10Gb/s linky). Po instalaci aplikace pro Android jsem opět získal sedmidenní zkušebku. NEmá s tím zkušenosti některý z našich čtenářů?

Exynos 7872: Samsung slibuje hromadu výkonu i ve střední třídě

0
Samsung Exynos 7872
Samsung Exynos 7872

Zatímco nový Exynos 9810 bude pohánět nejvýkonnější mobily Samsungu, tedy eskovou řadu, čerstvě představený čip Exynos 7872 najdeme spíš u telefonů Galaxy Ax. Parametry jej řadí do střední třídy proti šestistovkovým Snapdragonům od konkurenčního Qualcommu.

Čip je vyráběn 14nm procesem. Obsahuje šest procesorových jader rozdělených do dvou klastrů. O výkon se postará dvojice Cortexů-A73 o frekvenci 2 GHz, které doplní čtveřice úsporných jader Cortex-A53 s taktem 1,6 GHz. Grafikou je Mali-G71 MP1, tudíž žádný dravec, pokud půjde o hry.

Exynos 7872 podporuje displeje o rozlišení až 1920 × 1200 px, řadič si poradí s pamětmi typu LPDDR3 a úložištěm formátu eMMC 5.1. Na podporu 4K videa zapomeňte, video procesor si ale poradí i s nahráváním v režimu 1080p při 120 snímcích za sekundu. Podporuje přitom formáty HEVC/H.265, H.264, VP8 a VP9 (jen přehrávání). Exynos utáhne 22 Mpx foťák vepředu i vzadu, má také přímou podporu skeneru oční duhovky.

SoC si rozumí s Wi-Fi 802.11a/b/g/n, Bluetooth 5.0 a satelity GPS, Glonass, Beidou a Galileo. Nabízí též LTE modem kategorie 7/13 s rychlostmi až 300/150 Mb/s. Modem pochopitelně podporuje rovněž 2G (GSM) a 3G sítě (WCDMA). Překvapivě jde o první Exynos, který si rozumí s CDMA. U nás už tyto sítě pomalu končí, ale v Americe je pořád nabízí Verizon nebo Sprint, takže v mobilech určených pro americký trh by už Samsung nemusel používat Snapdragony.

Čipy NAND Flash pro SSD začaly zlevňovat. Ceny operačních pamětí bohužel porostou dál

5
Paměti DDR4 (Zdroj: Crucial)

Ceny operačních pamětí bylo noční můrou pro stavitele PC (ale nepřímo i pro ty, kdo PC nebo jiná zařízení kupují hotová) po většinu roku 2017. Proti stavu dejme tomu z léta 2016 se vyšplhaly na více než dvojnásobné úrovně. Zdá se, že z toho bohužel stále nejsme venku, ačkoliv se dříve touto dobou už předpokládal zlom. Ceny RAM mají stále ještě růst, ovšem u pamětí NAND Flash pro úložiště zdá se už ke zlomu došlo a začaly zlevňovat.

Jak píše Reuters, ceny čipů NAND Flash v Q4 2017 ukončily zdražovací trend a místo toho během poslední čtvrtky roku zlevnily zhruba o 5 %. Není to nějaké velké vítězství, jelikož do té doby NAND zdražila o desítky procent. Ovšem obrat je lepší, než kdyby zdražování vytrvalo, a pokud se jej podaří udržet, mohou ceny eventuálně klesnou výrazně. Což by bylo příjemné, protože dřívější pokroky SSD v ceně za gigabajt kvůli zdražování „suroviny“ v podstatě zmizely. Teď by se opět mohly vrátit. Ovšem rychlé to asi nebude, analytici z Nomury například očekávají, že během tohoto roku by mohlo nastat zlevnění jen o dalších asi 10 %.

Akcie firem vyrábějících paměti NAND však na tento vývoj zareagovaly poklesem o několik procent, což asi potvrzuje, že konec „žní“ je investory vnímán jako reálná věc. Doufejme tedy, že trend zde vytrvá a nezlomí ho zase tradiční vyšší poptávka po pamětech v druhé polovině roku (ta obvykle nastává kvůli novým modelům chytrých telefonů vydávaných v tomto období).

toshiba-nand-flash-emmc-1600

DRAM bohužel dál zdražuje

Méně optimistické je to bohužel u operačních pamětí neboli DRAM. To nepotěší, jelikož v prvé řadě zdražily více a v řadě druhé jsou pro každé PC nebo na počítači založené zařízení nezbytné, zatímco SSD lze s nějakými kompromisy nahradit mechanickým diskem. Čipy DRAM potřebné pro paměťové moduly stále nezlevňují a letos se naopak ještě dá čekat další zhoršení.

Podle Reuters je u operačních pamětí vůči poptávce výroba stále nedostatečná a v tomto probíhajícím čtvrtletí by kvůli tomu ceny mohly narůst o 9 %. S tímto výhledem souhlasí třeba i šéf jednoho z výrobců společnosti Nanya Technology. Podle toho budou ceny DRAM na vzestupu během první poloviny roku 2018, což by implikovalo nejen Q1 2018, ale i Q2 2018. Na druhou stranu, firma také v prosinci prodala všechny své akcie Micronu (které měla z minulosti), což by zase mohlo naznačovat, že firmy vyrábějící paměti už dosáhly vrcholu ziskovosti a výš už nepůjdou.

Jinými slovy, to nejhorší jsme loni v prosinci stále ještě neviděli. V roce 2019 již však zlepšení očekávané je. Díky novým výrobním kapacitám, které tou dobou začnou chrlit křemíkové wafery, by podle stejné Nomury během onoho roku mohly ceny klesnout o 18 %. Ovšem to může být jen velmi chabá útěcha, jestli mezitím naženou podobně významná procenta letos. Nezbývá asi než doufat, že se oněch 9 % v Q1 2018 nenaplní, nebo že alespoň ve zbytku roku bude lépe.

14 největších iPhone failů. Co Apple zkazil a jak se k tomu postavil?

4
Steve Jobs představuje iPhone 4
Steve Jobs představuje iPhone 4 (zdroj: Matthew Yohe / Wikipedia)

Nikdo není neomylný, ani Apple ne. iPhony v minulosti trpěly řadou chyb, ze kterých se výrobce dokázal poučit. Některé vyřešil softwarovou cestou, jiné až s novou generací hardwaru. Podívejte se s námi do historie hlavních problémů iPhonů a také toho, jak se k nim Apple postavil.

Předchozí
Následující

Roky 2007 až 2012

Vždyť to nic neumí

Problém: Hned první iPhone představený v roce 2007 se u uživatelů stal terčem posměchu. Apple sice přinesl revoluční dotykové ovládání, ale telefon neuměl posílat MMS, nepodporoval Javu ani Flash.

První Apple iPhone z roku 2007
První Apple iPhone z roku 2007

Řešení: MMS se nakonec nikdy nestaly náhradou SMS a ve srovnání s jednoduchými textovkami se jich poslalo jen zlomek. iPhone 3G už ale MMS podporoval. Aplikace v Javě a distribuce skrz fanouškovské stránky nebo portály operátorů prohrály válku s App Storem. Ten byl ale rovněž představen až v roce 2008 s iPhonem 3G. Flash je dnes mrtvá věc.

Ztracený iPhone a policejní zátah

Problém: Apple v roce 2010 představil iPhone 4 s úplně novým designem a funkcemi. V předstihu se k němu záhadně dostal redaktor magazínu Gizmodo a všechny zjištěné informace a fotky vystavil na webu. Apple případ nahlásil policii, ta zorganizovala razii, dostala se do redaktorova bytu a zabavila mu část vybavení. Čelil také žalobě.

Ukradený iPhone 4

Řešení: Pro Apple to bylo špatné PR, ale firma za to nemohla. O rok později byli odsouzeni dva muži, kteří v baru našli zapomenutý prototyp telefonu jednoho z inženýřů Applu a prodali jej redaktorovi za 5000 dolarů. Gizmodo je od té doby v nelibosti Applu.

Držíte to špatně

Problém: Brzy po uvedení do prodeje iPhonu 4 (2010) si uživatelé všimli, že se jim ztrácí signál, pokud telefon drží v ruce. Potvrdily to různé nezávislé zdroje.

Jobs ukazuje, že signál vypadává všem
Jobs ukazuje, že signál vypadává všem

Řešení: Steve Jobs uspořádal mimořádnou tiskovku, na které problém objasnil. Problém se ztrácejícím se signálem prý mají všichni výrobci, ale u nich nikdo takovou aféru nevyvolal. Applu si prý stěžovalo jen minimum zákazníků. I tak ale upravil indikaci signálu v iOS, zákazníkům zdarma rozdal plastové kryty (tzv. bumpery), se kterými k výpadkům nedocházelo. A v iPhonu 4S už byly antény jinak uspořádané.

Velký bratr vás sleduje

Problém: Apple v iOS 4 začal sledovat a uchovávat polohu uživatelů, kteří s tím sice souhlasili, ale nejspíš o tom vůbec nevěděli.

Záznam polohy iPhonu
Záznam polohy iPhonu (zdroj: RadarOreilly)

Řešení: Firma opět podala veřejné vysvětlení. Telefony skutečně uchovávají polohu zařízení, protože pro Apple sestavují databázi Wi-Fi hotspotů a mobilních vysílačů. Tyto údaje se posílají v anonymizované podobě na servery Applu, nejsou poskytovány třetím stranám, slouží pro lepší navigaci. Totéž dělá i Google, v obou případech lze sledování vypnout.

Žádná cesta nevede do Říma

Problém: V roce 2012 přichází iPhone 5 a s ním iOS 6. Apple v systémových mapách přestal využívat podklady od Googlu, ale licencuje si mapy od TomTomu a jiných zdrojů. Jenže se ty mapy nedaly používat, ukazovaly úplně nesmyslné údaje.

iOS 6: Google Maps vs. Apple Maps
iOS 6: Google Maps vs. Apple Maps (zdroj: theamazingios6maps)

Řešení: Tim Cook opět přispěchal s veřejnou omluvou. Přiznal, že aplikace je zatím špatná a doporučil prozatím konkurenční řešení od Googlu, Microsoftu nebo Nokie.

Pozor. Článek pokračuje v další kapitole…

Předchozí
Následující

Hybridní úložiště pro AMD. Na Ryzenech lze spojit HDD a SSD à la Apple Fusion Drive

6

Zdá se, že k věcem, které AMD ukazovalo nebo oznamovalo na CES 2018 (věnovali jsme se jim ve dvou částech, zdezde), je třeba přihodit ještě jednu. Pokud znáte technologii hybridního úložiště, kterou Apple v minulosti uvedlo na trh pod označením Fusion Drive, tak něco podobného nyní dostanou i procesory Ryzen.

Hybridní úložiště nebo disk znamená spojení dvou různě výkonných technologií úložiště, v praxi buď HDD a menšího SSD, nebo pomalejšího levnějšího SSD a výkonnějšího dražšího (NVMe, Optane SSD…). Ovšem na rozdíl třeba od Optane Memory u Intelu nebo SSHD na to AMD jde jinak: počítá se s použitím standardních disků a „hybridizace“ je dosažena na úrovni softwaru. A to technologií firmy Enmotus, která podobná řešení vyvíjí pro enterprise sféru (tedy typicky servery). Jde tím pádem o technologii od „třetí strany“.

Hybridní sloučení dvou disků…

Tento software se jmenuje Enmotus FuzeDrive a pro vlastníky Ryzenů je na prodej za 20 dolarů – pro nás pak 439,85 Kč (platba je možná kartou, PayPalem a zřejmě i převodem z účtu). Firma uvádí, že instalace je rychlá a je možná i na již používaném systému, tedy bez reinstalace. FuzeDrive kombinuje kapacitu dvou rozdílných úložišť, nejde tedy o technologii NAND cache, kdy jsou data duplikována a o objem SSD vlastně přicházíte. Místo toho FuzeDrive rozděluje data mezi rychlejší a pomalejší úložiště (typicky SSD a HDD) podle způsobu používání. Horká data aplikací a operačního systému přesune na SSD a data nepotřebující maximální rychlost na HDD. Bez duplikace tedy není ani třeba mezi cache a pomalejším diskem dělat synchronizaci a prý má řešení také být méně náročné na výkon CPU. Toto třídění by se mělo odehrávat automaticky a program se vám má přizpůsobovat postupným učením.

enmotus-fuzedrive-for-ryzen-01Při instalaci je třeba, aby byl druhý disk, který přidáváte a chcete ho pomocí FuzeDrive „spojit“ s tím stávajícím, ponechán prázdný. Pro jistotu se doporučuje zálohovat také aktuální systémový disk, byť ten smazán není. Podrobný průvodce instalací je zde, pokud jste zvědaví. Vyplývá z něj, že software klade určitá omezení: je třeba mít alespoň 4 GB RAM, disky na rozhraní SATA musí mít nastaven režim AHCI, nikoliv RAID (nesmí být používán ani žádný softwarový RAID) a FuzeDrive také podle všeho není kompatibilní se Secure Bootem, ten tedy musí být vypnutý (ovšem kompatibilita je jak s UEFI, tak s režimem legacy BIOS). A jako s operačním systémem se už počítá pouze s Windows 10. Naopak SSD a HDD lze používat jakákoliv vyhovující standardům (SATA, NVMe), musí ale být připojena k čipové sadě, ne k přídavným řadičům.

Enmotus doporučuje jako vhodné kombinace disků SSD a HDD, případně kombinacei pomalejšího SSD pro data a rychlého SSD, například Optane SSD
Enmotus doporučuje jako vhodné kombinace disků SSD a HDD, případně kombinacei pomalejšího SSD pro data a rychlého SSD, například Optane SSD

Po stránce hardwaru jsou vedle oněch dvou disků (jednoho z nich prázdného) vyžadovány některé další věci. Aplikace je určená jen pro majitele Ryzenů, nebo Ryzenů Threadripper. Podporovány jsou tedy platformy TR4 a AM4, ovšem s poznámkou, že „zatím“ není kompatibilita s čipovou sadou A320. Proč, to není jasné, takže těžko říct, zda jde o umělé omezení nebo třeba bude někdy podpora přidána. Na druhou stranu, u levných PC asi nebude tak často zájem o tuto placenou funkci. Za ušetřené peníze můžete totiž mít o něco lepší nebo větší SSD a rozdělení dat a aplikací mezi pevný a flashový disk si můžete dělat ručně.

…nebo i RAM

Kromě hybridního úložiště je možné volitelně zapnout ještě cache v RAM. Ta používá 2 GB RAM pro akceleraci I/O operací tím, že nejpoužívanější data načte do tohoto prostoru (tato možnost se jmenuje FuzeRAM; minimální požadavky na počítač jsou pak 6 GB). Užitečné to má být hlavně pro aplikace výrazně závislé na výkonu čtení, pochopitelně za předpokladu, že se jejich data do 2 GB vejdou a přístup je dostatečně předvídatelný, aby ho algoritmus FuzeDrive dokázal pochytit.

Diskové operace mají být údajně na úrovni systému běžícího kompletně na stejném SSD: zde zrychlení poté, co se k 500GB HDD přidá Samsung SSD 960 Pro
Diskové operace mají být údajně na úrovni systému běžícího kompletně na stejném typu SSD: zde zrychlení poté, co se k 500GB HDD, kde byl původně nainstalován OS, přidá Samsung SSD 960 Pro

FuzeDrive je zatím dostupný jenom pro desktopová PC s Ryzenem. Podle dodavatele je ve vývoji ještě verze pro notebooky, nevíme ale, zda také bude dostupná pro Ryzen Mobile. Kromě platformy AMD asi eventuálně přijdou i verze pro počítače s procesorem Intel. Enmotus uvádí ve svém FAQ, že budou pravděpodobně nabízené přímo výrobcům počítačů, takže by taková hybridní úložiště pak mohla být na počítačích předinstalovaná. Zda také bude i verze prodávaná za podobnou cenu jednotlivcům, nikde řečeno není. Vyloučeno to není, ovšem těžko říct, zda o to Intel bude mít zájem, vzhledem k tomu, že má vlastní cachovací produkt.

Vítáme vás na novém Cnews.cz. Nyní jste přihlášeni a můžete přidat komentář. Používám webu souhlasíte s Podmínkami ochrany osobních údajů.