Reklama

AMD Kaveri: APU s jádry Steamroller je naživu a má řadič pro GDDR5

Koncem minulého roku se zdálo, že APU s kódovým označením Kaveri, čili nová generace řady A s GPU architektury GCN vyráběná 28nm technologií, bylo bez náhrady vymazáno z roadmapy. Na veletrhu CES se tam opět objevilo, s datem vydání přibližně koncem roku 2013. Server Bright Side of News nyní s odvoláním na dokumenty chráněné dohodou o mlčenlivosti přinesl zajímavou informaci: čip Kaveri je prý vybaven paměťovým řadičem, který kromě standardních DDR3 podporuje i paměti GDDR5, podobně jako APU v Playstationu 4.

Připomeňme, že Kaveri má používat procesorová jádra Steamroller, což je pokračovatel Bulldozeru a Piledriveru, není to tedy stejný čip jako v PS4, který používá menší a úspornější jádra Jaguar. Ostatně, zpráva, že by se APU z konzole mělo v odlehčené verzi dostat do volného prodeje, se nejspíš ukáže být kachnou.

Motivace pro podporu rychlých pamětí je zřejmá, architektura grafických jader GCN je na propustnost pamětí velice citlivá a DDR3 jsou úzkým hrdlem výkonu. Ovoce vysoké propustnosti GDDR5 ale sklidí jen malá část uživatelů. GDDR5 se totiž nedá zasunout do slotu DIMM, čipy musí být připájeny přímo na základní desce a kapacita tak nejde rozšířit. Paměti připájené na desce mají i Ultrabooky, samozřejmě z jiného důvodu – klasické moduly SO-DIMM jsou pro ně příliš tlusté. Podpora GDDR5 tak je nejspíš primárně určena pro notebooky platformy AMD Ultrathin, které mají s Ultrabooky soupeřit. Na desktopu, chcete-li na počítači hrát hry, existuje méně krkolomné řešení v podobě samostatné grafické kary.

Reklama

 

O schůdnosti GDDR5 jakožto hlavní paměti lze polemizovat i vzhledem k tomu, že na trhu zatím nejsou čipy větší než 2 Gb (256 MB), kapacita by tak při osazení osmi čipů (Kaveri má 128bitový řadič, čipy mají 32bitové rozhraní a zatím nikdy jsme neviděli na jednom kanálu osazeny více než dva čipy) čítala 2 GB, což na poměry roku 2013 není mnoho. AMD tedy může jedině doufat v to, že do konce roku naběhne výroba 4Gb čipů.

BSN dále zjistilo, že Kaveri konečně nabídne i integrovaný řadič PCI Express 3.0. K dispozici bude šestnáct linek s možností rozdělení na dvakrát osm, což by se spíše než pro CrossFire mohlo hodit pro připojení SSD ve formě karty do PCIe. Kromě toho má APU dalších osm linek PCIe verze 2.0, z nichž čtyři slouží pro připojení jižního můstku a zbylé čtyři lze využít pro sloty PCIe x1 a přídavné řadiče na desce.

Zdroj: Bright Side of News

Oblíbené Tisk E-mail
Další články na téma: 
Reklama

Komentáře

No pro desktop by se mohl vrátit něco jako slot kde bude i paměť.:)
Pokud je to pravda a gddr5 bude jako pomocná paměť pro grafiku, tak to považuji jako výborný tah a bude stačit i 512mb/1gb záleží na rozlišení a výkon půjde opravdu znatelně nahoru.

Podle toho, jak to podává BSN, nejde o přídavnou paměť pro grafiku ve stylu sideport memory na 785G, ale hlavní paměť namísto DDR3. V podstatě to samé mají konzole (Xbox 360 má pro CPU i GPU sdílenou GDDR3, PS4 bude mít GDDR5).

Osazení velkého množství GDDR5 by tu platformu také pěkně prodražilo. Zajímavá by ale byla varianta, že by celé APU mohlo využívat jak DDR3 tak GDDR5 současně. Například 512MB/1GB DDR5  a 16GB levné DDR3 k tomu ve slotech... Bylo by určené co má být primárně v rychlé paměti  a co v pomalé. Vždyť i samostatné grafiky uměly používat kromě své paměti i tu co byla na desce...

Smysl by to určitě dávalo (paměťové systémy i úložiště jsou v PC obvykle hierarchické, Haswell taky bude mít bokem rychlou grafickou RAM - tedy některé verze), tak doufejme, že to BSN* jenom spletlo nebo dezinterpretovalo.

ono by to nebylo na tom serveru BSN poprvé . Theo V. je už svými "pravdivými" články pověstný a i když článek psal jiný autor, bral bych to s velkou rezervou....

Také se obávám, že problematika použití GDDR5 paměti jako "operační systémové paměti" není tak černobílá jak se zdá. Důvodem jsou vysoké latence, dvojnásobný počet vodivých drah, omezená vzdálenost od řadiče, nároky na velikost die, počet pinů, atd.
"The GDDRx interface is designed for direct point to point transfers between the memory controller and RAM chip over very short distance and a single 32-bit channel. DDRx is designed for a multi load bus over a much longer distance over a wider 64-bit channel with multiple junctures like the DIMM socket solder points, DIMM/socket contacts and varying numbers of RAM chips. DDRx needs to allow greater tolerances for capacitve load, reflections and attenuation causing interference and clock skew. GDDRx trades versatility for performance"
dobře je to popsáno tady : http://www.techspot.com/community/topics/whats-the-difference-between-dd...
http://www.overclock.net/t/855871/why-arent-there-sticks-of-ddr5-ram
http://www.extremetech.com/computing/81778-gddr5-memoryunder-the-hood
proto se spíše kloním k řešen jaké popisuje vitpesek. Tedy GDDR5 přídavná slot jen pro GPU ( případně formou sideportu/GDDR5 čipu v rámci balení ) protože jakkoliv by použití GDDR5 bylo výhodné pro GPU, stejně tak by "cripplilo" výkon běžných aplikací na CPU vysokými latencemi....

U PS4 to zřejmě až tak nevadí, protože konzole je určena k jedinému hodně specifickému úkolu a to je hraní her, zatímco běžný počítač je něco jiného a přijde mi poměrně nelogické dávat do notebooku nové CPU, které má mít vyšší výkon než jeho předchůdce a v zápětí "cripplit" jeho výkon jen kvůli lepšímu skóre grafické karty ?

Myslím, že hry se od jiných aplikací zase tak zásadně neliší, naopak spíš pro plynulé framerate vyžadují rychlý přístup do paměti. Takže si nemyslím, že by paměti GDDRx kriplily výkon procesoru. Spíš se v některých úlohách projeví nárůst výkonu díky vyšší propustnosti.

Jenže rychlý přístup do paměti je právě to , co GDDR5 nenabízí .... Nahrávání textur do paměti se od běžné práce CPU s daty liší poměrně výrazně. U GPU na vysokých latencích nezáleží, důležitá je propustnost. U CPU je to přesně naopak. Opravdu by mě zajímalo odkud berete tu jistotu, že je jedno jestli CPU používá DDR3 nebo GDDR5 paměti a že z toho ještě bude CPU benefitovat ??

Procesory AMD K8 s řadičem DDR1 byly na latenci hodně citlivé, naproti tomu u tehdejších Intelů nemělo nastavení CL na výkon prakticky vliv. Navíc byl mezi procesorem a pamětí ještě čipset, který do toho řetězu taky jistě vnesl nějakou latenci navíc, a nebyl to vůbec problém. Takže spíše vy byste měl vysvětlovat, odkud berete tu jistotu, jednak že má GDDR5 vysoké latence a jednak, proč jsou kvůli tomu pro CPU nepoužitelné. Jistě najdete nějaké testy RAM s různým časováním se současnými procesory.

pri programovani pre GPGPU je to celkom jasne vidno, pokial clovek nepouziva sekvencny pristup do pamate grafickej karty ale nahodny, tak vykon velmi prudko klesne hlboko pod vykon samotneho cpu. Na tuto temu existuje aj viacero vedeckych clankov, ktore sa venuju optimalnemu ukladaniu dat do grafickej pamate, aby bol nasledny pristup k nim pokial mozno co najcastejsie sekvencny

A není to tím, že GPU většinou nemají L2 cache o velikosti několik MB, jako dnešní CPU?

cache na CPU pri nahodnom pristupe nie je velmi napomocna (hlavne v procesoroch AMD, z vlastnych skusenosti pri programovani pre high performance computing viem svoje o tom ako uzasne funguje cache prefetching na AMD, je jedno ci K10 alebo bulldozer)...ale ved uvidime v praxi

Zdá se, že jste jediný z nás, kdo o problematice skutečně něco ví, tak vám budu věřit. Pokud se někomu podaří rozchodit univerzální operační systém na Playstationu 4, pak se uvidí, jak je GDDR5 (ne)vhodná pro běžné používání :)

No konečně jsi Lukáši alespoň připustil pochybnosti o svém předchozím výroku :) To je rozhodně krok kupředu :D
Já sám osobně v použití GDDR5 jako použití operační paměti nevěřím a přikláním se spíše k chybě na straně autorů BSN.
Důvody proč si to myslím jsem už uvedl, takže se nebudu opakovat. V PS4 je navíc hodně specificky OS (Unix) výhradně pro potřeby konzole, takže že bych nevyvozoval globální závěry ohledně použitelnosti ve Windows pouze na základě faktu, že je takové řešení použito v konzoli.

Ako naznačil Lukáš Fiala... stále sa totiž bavíme o GDDR5 na pamäťovom radiči GPU, pričom pamäťové radiče (a cache sybsystém) pre CPU sú zrejme optimalizované pre niečo iné. Nič to nehovorí o tom, že by samotné GDDR5 ako také mali výrazne vyššie latencie oproti DDR3. Niektoré modely grafických kariet sa robia s GDDR5 aj s DDR3 a nikde som si nevšimol, že by tie s DDR3 boli GPGPU trhače asfaltu. Ostatne, aj striktne výpočetné Tesly majú osadené GDDR5.

zas na druhu stranu, nemozeme zavesit gddr5 na bezny cpu pametovy radic pre ddr3...takze som skutocne zvedavy ako to bude riesene
ohladom pamate na teslach, gddr5 maju superrychly sekvencny pristup, (pri dostatocne sirokej zbernici dokonca rychlejsi ako L1 cache na cpu), takze algoritmus, ktory pristupuje do pamate sekvencne z toho moze vela ziskat a tym padom bezat na GPGPU radovo rychlejsie

To veru nemôžeme. Preto by som sa radšej vyhol tým kategorickým (GDDR5 má oveľa vyššie latencie ako DDR3). Navyše, keď si otvorím nejaký datasheet ku GDDR5 čipom, tak tam vidím programovateľné latencie, ktoré sa teda veľmi nelíšia od tých, ktoré sa uvádzajú pre DDR3. To ma skôr privádza k presvedčeniu, že je to otázka radiča a na GDDR5 by sa dal postaviť systém, ktorý by mal latencie minimálne porovnateľné s DDR3 systémom. Možno by ale musel byť mnohonásobne kompexnejší, čo ja viem?

vždyť by tam byla i při nejlepší možné konfiguraci limitace velikosti paměti 2GB a nemožnost paměť ugradovat, nehledě k nutnosti naletovat spoustu paměťových čipů na motherboard a na úplně jiný způsob připojení tzv. point to pint a nutnosti dodržení stejné vzdálenosti od řadiče.... Je tam prostě mnoho proti a málo plusů na můj vkus.
NO-x si také myslí, že GDDR5 paměť bude v APU jen pro GPU jako operační buffer a že v systému bude přítomná i klasická DDR3 paměť pro CPU
http://diit.cz/clanek/amd-kaveri-obsahuje-radic-gddr5/kaveri-muze-spojit...

A? Prečítaj si tie moje príspevky. Jediné čo hovorím, že tvoj protiargument v podobe veľmi vysokých latencií u GDDR5 nie je vôbec podložený (o akejsi "nekompatibilite" x86 CPU a GDDR5 ani nehovorím). Nikde nehovorím že Kaveri bude mať výhradne GDDR5, ani len že si to myslím. Každopádne, kombinovanie DDR3 a GDDR5 by tak trochu nebolo v súlade s HSA, kde sa snažia pamäť čo najviac unifikovať medzi CPU a GPU. Ja by som radšej videl rýchly framebuffer ako vyhradený pre iGPU, ale tam GDDR5 asi neobstojí. Niečo ako to, čo má mať špekulatívny nový xBox. Alebo potom trojkanál DDR3/DDR4.

Já jsem je právě četl velmi pozorně a jediné co na nich vidím je na vodě postavená obhajoba GDDR5 jako operačních pamětí pro CPU a snaha poukázat na to, že latence vlastně nejsou žádný problém, ovšem bez jakéhokoliv důkazu nebo relevantního odkazu :))

Prosím? Tak to určite nebudeš mať problém citovať ako presne obhajujem GDDR5 ako operačnej pamäte pre CPU (v zmysle, že je to pre CPU vhodné). Nech sa páči, na to si počkám. Jediné čo som kedy tvrdil je, že neviem o ničom, čo by tomu výslovne zamedzovalo (to si v podstate tvrdil ty, že tam niečo pravdepodobne bude... dôvod bol asi "lebo medveď", nakoľko bližšie si sa odmietol vyjadriť... pochopiteľne).
Ad odkaz: To si nevieš sám vygoogliť nejaký datasheet ku GDDR5 a DDR3? Verím, že to zvládneš, veľa šťastia. Zato tvoje odkazy na rôzne fóra, kde sa k tomu vyjadruje "ktosi" (kto môže byť aj podobný mudrlant ako ty), sú veľmi relevantné. ;)

Asi tak jako jsou relevantní ty tvoje plky tady .... Já myslím, že jsem dal do svých postů dostatek odkazů na danou problematiku narozdíl od tebe a tvých trapných narážek na googlení ;)
btw od kdy už tady jsou paměti GDD5 ? od Radeonu HD4870 ? když jsou tak super, proč je nepoužíváme pro CPU už dávno ?

Stále čakám na tú citáciu. ;)

Dostatok odkazov si možno dal, ale na fóra, kde sa k tomu vyjaruje ani nevieš kto. A berieš to ako písmo sväté.
Tu máš datasheety, šťastie ti očividne nepomohlo:
http://www.elpida.com/pdfs/E1712E50.pdf
http://www.elpida.com/pdfs/E1864E10.pdf

Prečo sa GDDR5 už dávno nepoužívajú pre CPU sme už prediskutovali. Pre teba je to očividne dôkaz, že to nie je možné. Pre mňa len náznak, že to asi nebude výhodnejšie ako DDR3 z rôznych dôvodov, o ktorých väčšine môžeme len špekulovať.

Já někde tvrdím, že to není možné ? :o)) To jsi mě pobavil .....

Netvrdíš, ale naznačuješ. Resp. myslíš si to, ale o podklady pre túto svoju domnienku sa nepodelíš. ;)
Citujem ťa: "ja prave celou dobu tvrdim, ze si myslim, ze to neni mozne, nikoliv ze to tak je."
http://extrahardware.cnews.cz/unikly-specifikace-xboxu-720-playstationu-...
BTW: Stále čakám na tú citáciu, z nejakcýh môjich príspevkov, ktoré si podľa svojich slov čítal veľmi pozorne. ;)

Netvrdíš, ale naznačuješ. Resp. myslíš si to, ale o podklady pre túto svoju domnienku sa nepodelíš.
A co je v mém prvním postu ? Reklama na Rájeckou minerálku ? :o)) Já jsem nikdy nevrdil, že to není možné, jen že:
1.) není to tak jednoduché jako že jen vyměním řadič a jedem dál (btw to jste celou dobu obhajovali pouze vy dva, ty  s Lukášem )
2.) pokud by to i někdo použil, má to více nevýhod než výhod (ty nevýhody jsem ve svých postech také uvedl)
Ale kdo nechce, ten to nevidí a jen se dohaduje, že Ifkopifko ? :o)) I když u tebe mě to už ani nepřekvapuje....
jinak tady máš naměřené latence přímo od Sisoftware:
http://www.sisoftware.net/?d=qa&f=gpu_mem_latency
PS: a co se té "citace" týká, tak nemám zájem hrát tady slovní ping-pong s někým, kdo má potřebu dokazovat si svoji pravdu. Myslím, že jsem k dané problematice napsal dost a pokud budu chtít o tom dále diskutovat, tak to určitě nebude s člověkem, který se sem chodí akorát hádat, ale s někým kdo je diskuzi otevřen a s kým se dá diskutovat ;-)

Ja som hovoril o dôvodoch, prečo si myslíš, že x86 CPU nedokáže použiť ako operačnú pamäť GDDR5. ;) O tom bola tá diskusia, čo som citoval.
Tie namerané latencie sú síce pekné, ale je to na GPU radiči. Aj grafické karty s DDR3 v tom teste majú obrovské latencie v porovnaní s DDR3 na CPU. Nehovorí to teda nič o latencii GDDR5 čipov ako takých. Ako hovoríš, kto nechce vidieť, nevidí. Tie datasheety si si aspoň pozrel?
PS: Citáciu teda nedáš (prekvapivo), si len taká... ako sa hovorí... tlčhuba. :D

A neobhajoval som tu nič také, akože len vymeníš radič a "jedem dál", daj sem citáciu. ;) To si tiež rád počkám. Obhajoval som názor, že so správnym radičom nebude mať x86 CPU problém používať GDDR5 ako operačnú pamäť.

del42sa> A ešte jednu vec si teda neodpustím.
Tu píšeš, že ja a Lukáš Fiala sme tvrdili niečo v zmysle "jen vyměním řadič a jedem dál". A že ty si tu vo svojich postoch uvideol dôvody, prečo by GDDR5 ako operačná pamäť pre celé CPU/APU nebola vhodná.
Skutočnosť je ale taká, že vyše mesiaca dozadu ( http://extrahardware.cnews.cz/unikly-specifikace-xboxu-720-playstationu-... ) sme plus mínus tie dôvody písali my s Lukášom a ty si si tvrdil svoje, že GDDR5 pamäť skrátka nie je s x86 CPU kompatibilná, takže to ani vôbec nie je možné.

Toto kamarát, nie je nič iné, ako sprosté luhanie. Čo to robí z teba ti asi netreba vysvetlovať.

Aby bolo jasné, ja si na tie "dôvody nevhodnosti" nerobím nárok, sú to veci, ktoré som tiež len vydedukoval z vecí, ktoré som kade tade čítal. Je ale trápne ako sa teraz, keď ti oficiálne špecifikácie PS4 nabúrali tvoju teóriu o nekompatibilite GDDR5 a x86 CPU, snažíš všetko čo si predtým písal otočiť, a zahrať to tak, že vlastne tí ostatní písali akési bludy. Ako keby to niekoho trápilo. Radšej by si si mal dať chvíľu pauzu od prispievania (miesto toho, aby si rýpavo komentoval užívateľov, ktorí týždeň neprispievali štýlom, že "vstali z mŕtvych" atď.).

ifkopifko ty jsi magor :))

Lukáši já nikde jistotu neberu, celou dobu o tom tématu spíše nahlas přemýšlím a přidávám k tomu své pochybnosti , plus patřičné odkazy. To vy celou dobu mluvíte o tom stylem, jakože to není problém až má z toho člověk málem pocit, že už doma máte na svém CPU GDDR5 jako operační paměť a vycházíte z reálných měření : D
Navíc na webu je dostatek testů, které ukazují, že více jak dvoukanálový řadič u CPU nepřináší žádný výrazný benefit, čili CPU nejsou propustností pamětí nijak limitovány. Limit představují pouze pro GPU.
Každopádně uvidíme, co se z toho vyklube, ale reálnější a konečném důsledku použitelnější mi připadá něco jako Crystalwell v jednodušší podobě s klasickým odděleným CPU řadičem pro DDR3 (a později DDR4).

Asi tak, momentalne prinos GDDR5 pre AMD procesorovu cast v APU by bol obsolutne nulovy a zbytocne by predrazoval platformu... ak pouziju GDDR5 pre graficku cast APU iba ako buffer pre rychle vypocty, bude stacit aj 256 MB GDDR5 na doske + na ostatne by si grafika docucala z klasickych DDR3 Ramiek.... podla mna to je velmi pekne a je to cca odpoved na Intel Haswell, ktory pre najvysie modely grafiky bude taktiez pribalovat ku grafike trocha velmi rychlej pamete eDram

Lenze GDDR5 bezia na ovela vyssich frekvenciach ako DDR3, takze latencie, ktore sice trvaju niekolko hodinovych cyklov viac, ale casovo tam uz taky rozdiel nie je. Takisto do GDDR sa pristupuje po ovela sirsej zbernici (niekolkonasobne).

No ty brďo, tohle mě nenapadlo : D

teoreticky by probém s komunikací DDR3 pro CPU vs GDDR5 pro iGU být nemusel, UNB má své podčásti, jedna může sloužit čistě pro CPU a druhá část pro iGPU. Tedy i problém komunikace s vnějškem může být rozdělena dvěma podřadiči. Jak to ale bude doopravdy? Excavator myslím by měl mít už samostanou cahce v čipu, ale SR ještě ne.

Zajimave take bude to, jak velký ten čip bude... vývody pro paměti něco místa zaberou... Pokud se nasadí 4 GDDR5 čipy přímo k jádru (jako to na sobe mivaly kdysi mobility Radeony), nebude to ovlivňovat počet pinů v socketu (a může se zajistit kompatibilita sestaršími APU), ale tak jako tak bude potřeba vyvést DDR3 i GDDR5 vývody ven z křemíku...

Reklama
Reklama
-->