Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více
Reklama

APU Raven Ridge v roce 2017 už s HBM? Prý bude mít propustnost 128 GB/s

Hlavním problémem u současných v procesoru integrovaných GPU je nedostatek paměťové propustnosti, která velmi zaostává za jejich výpočetními prostředky (a to nejen u AMD, ale i u Intelu, jak ukazují bohužel ne moc dostupné verze Broadwellu s integrovanou eDRAM). Celá kategorie čipů APU tak v podstatě čeká na to, kdy a zda AMD někdy čipům opatří rychlejší grafickou paměť, než jakou může poskytnou sdílená systémová RAM. K tomu se firma doposud neměla, teď se ale objevila aspoň malá indicie, že by se tak mohlo stát příští rok, s generací APU založenou na architektuře Zen.

Tato informace bohužel není úplně přímá – objevuje se v doktorské závěrečné práci, vypracované na Univerzitě Paříž VI. Obsahuje ale informace o roadmapě APU, které by by prý mohly pocházet z konzultací s Mike Mantorem, což je vysoko postavený inženýr AMD a předtím ATi. Tedy tak je to alespoň interpretováno, v samotné práci je ovšem Mike Mantor pokud se dobře dívám uveden jako člen komise, před kterou byla práce hájena, což samo o sobě na přímé kontakty neukazuje. Je tedy třeba upozornit, že takto získané informace by mohly být do jisté míry neaktuální (pokud se od té doby změnily plány), nebo i neúplné či chybné.

Tato práce každopádně uvádí, že generace APU založená již na architektuře Zen (mělo by jít o čipy Raven Ridge, následující po Carrizu/Bristol Ridge s Excavatorem), již počítá s integrováním paměti HBM k čipu. Podle grafiky by zřejmě šlo o jedno pouzdro HBM, udává se totiž propustnost 128 GB/s. Ty mají dnes kapacitu 1 GB (pokud nebude použita nějaká jiná budoucí verze). APU by tak mělo k dispozici jednu čtvrtinu paměťového subsystému GPU Fiji – pokud k tomu nepočítáme propustnost systémové RAM. Snímek také uvádí, že toto budoucí GPU bude mít více výpočetních jednotek než Carrizo, které má 512 stream procesorů. Přesný počet však prozrazen není.

Údajný doklad o použití pamětí HBM v doktorské práci (Zdroj: Twitter)
Údajný doklad o použití pamětí HBM v doktorské práci (Zdroj: Twitter)

Podle grafiky by HBM byla připojena na přídavném řadiči, nikoliv jako jediná operační paměť v systému. Procesor bude mít i klasickou DDR4, která je na obrázku vyznačená jako sběrnice „Onion3“. Ta dává APU u Carrizo teoreticky necelých 40 GB/s (dva 64bitové kanály DDR4 na 2400 MHz). U budoucího APU se Zenem práce uvádí pro sběrnici Onion propustnost 50 GB/s, což by znamenalo, že paměťový řadič Raven Ridge by již mohl podporovat frekvence DDR4 okolo 3000 MHz, opět při dvou kanálech.

 

 

To vše je ale pořád za předpokladu, že informace v práci odpovídají současné realitě, neboť AMD plány v posledních letech měnilo, a ne všechny vyvinuté technologie se také dostaly na trh. Mohlo by se například opět stát, že čipy budou mít pro HBM nachystanou podporu, nebude to ovšem využito u finálních prodávaných produktů. Precedent této situace existuje: APU Kaveri má například přichystán řadič pro paměť GDDR5, nikdy s ní ale nebylo použito. A jak již bylo řečeno, není jisté, že jde skutečně o informace získané AMD a ne spekulace.

Údajný doklad o použití pamětí HBM v doktorské práci (Zdroj: Twitter)
Mike Mantor má od roku 1999 významnou pozici v ATi, respektive AMD

Všimněte si, že dle této informace z druhé ruky je APU se Zenem (patrně tedy Raven Ridge) určeno již na letošní rok 2016; nicméně víme, že AMD jej ve skutečnosti plánuje až na rok příští a letos uvede jen na Excavatoru založený čip Bristol Ridge. Uváděné načasování by nicméně mohlo znamenat, že se zde bavíme hned o první generaci APU, založené na Zenu, nikoliv až nějaké vzdálenější. Ostatně jakékoli další zvyšování grafického výkonu APU bude nezbytně potřebovat posílení paměťového subsystému a AMD zdá se jiné možnosti než integrování HBM nemá. Šance tak asi nejsou úplně malé, i když řada pozorovatelů nad možností, že by AMD HBM skutečně do APU použilo, váhá kvůli technologické a finanční náročnosti těchto pamětí.

Vnitřnosti a chlazení Radeonu R9 Fury X (Zdroj: Legit Reviews)
Paměti HBM na interposeru GPU Fiji (Zdroj: Legit Reviews)

Zdroj: WCCFtech

Oblíbené Tisk E-mail
Další články na téma: 
Reklama

Komentáře

128 GB/s mi moc nesedí. To by ukazovalo na HBM1, které bude už tento rok nahrazeno HBM2. To se začne ve větším používat a bude tedy dostupnější (asi i levnější) než první verze.

kto je cielova skupina APU?

Otazka je kdo neni. APU (SoC) je pouzite v obou konzolich a jak vidime krasne u intel Iris, tak nejvetsim problemem ve vykonu iGPU je prave rychly pristup k pameti. Odstranenim tohodle problemu prakticky eliminujeme nutnost existence dGPU pro cely mainstream v radu nekolika let.

ale bude ten vykonovy skok dostatocny (dufam ze v roku 2017 ano)? a budu si moct zachovat relativne nizku cenu?

Problém APU je v tom že 14nm grafiky tu máme za pol roka a v 2017tom tu už budú snáť v Q3/Q4 na obzore možno aj vylepšené/revidované grafiky na 14nm procese takže výkon ktorí bude musieť APU doháňať proti grafickému "PCI GPU" sektoru za 100-150€ bude obrovský...

V momentě, kdy bude grafická paměť součástí APU, ale nebude problém udělat rovnítko pro výkon dedikované a integrované grafiky (shodného příkonu.)

Takže do APU bude možné narvat cca 75W grafiku s tím, že APU bude navíc těžit z přímého propojení CPU s grafikou. (myslím, že APU s příkonem do 60 W pro CPU a kolem 75 W pro GPU část by fakt nebylo od věci)

No lenže zas a znova sa dostaneme k tomu že koľko % trhu túži po "75W" grafike čo je vlastne najvýkonnejšia PCI grafika bez prídavného napájania.

A druhá podstatná vec koľko by také APU stálo, opakujem to čo píšem stále, pokiaľ nebude to silné APU o hernom výkone 100% stáť aspoň +/- to čo samostatné CPU+GPU riešenie o rovnakom výkone tak to nemá šancu.

Po tretie, 60W + 75W = 135W a to už srandy končia

Ale uvidíme...

Kto nieje ?

No tak minimálne hráči sa môžu na APU vy*rať, kto sa na PC hrá a nemá na grafiku 50€ rozpočet ale myslím dosť mainstreamových 150-200€ má napr. nejaké 370/380/960 riešenie ktoré majú tak 2,5-3,5x vyšší výkon než Iris Pro 6200 v i7ke čo je rozdiel "nebo a zem".

O koľko bude nové APU s HBM výkonnejšie ? Nech má hneť aj rovno 2x taký výkon ako súčasný Iris Pro, stále to bude hlboko pod R9 380/GTX960 a ako pozerám tabuľky EHW, taká APU grafika by bola na úrovni vyše 6ročnej HD 5850...

Nehovoriac o tom že také APU tu bude až v 2017tom a 14nm grafiky tu máme o pol roka a nástupcovia GTX960/R7 370/R9 380 a pod. budú ešte o 10tky % výkonnejší.

"eliminujeme nutnost existence dGPU pro cely mainstream v radu nekolika let."
to neviem ako mám chápať a na akých užívateľov vztiahnuť, lebo tá ďalšia ešte väčšia skupina užívateľov PC ktorí hry nehrajú je maximálne spokojná aj s Intel HD grafikou, nejakým šupákom s DDR3 v notebooku a o výkone nemajú ani páru.

Určitě to můžeš vztáhnout na segment dedikovaných grafik s příkonem do 75 W, protože ty půjdou do APU narvat bez problémů.

Vyvozovat z dnešní situace situaci napřesrok je celkem o ničem. Jednak výkon roste (a poroste) docela zásadně s novými technologiemi, zatím co nároky her jsou v průřezu řekněme už cca 4 roky stejné (ano, existují extrémy, které mají velké textury a detailní modely velkých herních světů, ale to je pomyslná špička ledovce). Je samozřejmě možné, že se to s 14/16nm GPU "urve", ale spíše si myslím že ne, protože to by znamenalo další navýšení nákladů na vývoj her. A v tomto ohledu má APU docela šance polknout další segment grafik (už dnes polklo levné desktopové grafiky na 2D), tj. základní modely okolo těch 75-100W (tj. karty jako 360/370, GTX950, možná i GTX960).

Vše to je jen o tom, jak si to výrobci spočítají, zda se jim to vyplatí zkanibalizovat další segment grafik.

Pro desktop si dnes většina zákazníků koupí intel + GMA, takže určité odstupňování výkonu tu bude vždy, pravděpodobně i u AMD. Navíc tu stále je potenciální přínos HSA, tedy využití "herní" části jako koprocesoru.

No tak ale zase nehádam situáciu 5 rokov dopredu, rok odhadnúť snáť môžem skúsiť, rok je nič...

75-100W PCI grafiky a ich "polknutie" APU, ako píšem vyššie, len pomaly,
netreba zabúdať na to že v APU bude len obmedzené 1 možno 2GB pamete, bavíme sa o roku uvedenia 2017 kde už budú dávno na trhu 14nm grafiky, je otázna cena a vlastne aj výkon proti CPI GPU za rovnaké €€€, faktor koľko ľudom bude taká grafika stačiť, faktor koľko ľudí resp. aký je pomer medzi tými čo s v PC len upgraidnu grafiku a také APU bude pre nich teda neprípustné a koľko bude ochotných vemniť aj platformu - je toho proste veľa.

Nejde len o to ako si to výrobcovia spočítajú ale o to či to ľudia budú kupovať.

PS: kým bude mať APU výkon na ohrozenie GTX950 tak to ešte veľa vody pretečie Dunajom a až to bude už tú bude dávno "14nm" GTX1050, netreba zabúdať že ono nie len APU bude s HBM a 14nm výkonnejšie ale aj klasické GPU riešenia...

Kdyby to bylo tak snadne, tak uz to davno je. Na vykon dnes mainstreamovych grafik typu GTX 960 v GPU si jeste dlouho pockame (a to nemluvim o tom, ze dGPU budou v tu dobu zase nekde jinde).

takeho APU?
ja napriklad
hram len veci ako su pillars of eternity a wastelands a podobne
pozeram filmy
tukam do klavesnice, pouzivam internet
prinajhorsom, o rok - dva, ak bude funkcny DX12/Vulkan, nebude problem pridat druhu GK a vykonnostny problem bude vyrieseny. Tie AAA szracky ma prestali bavit, tunely s kopou ingame videi, rozbite pri vydani, je potrebne stahovat desiatky gb dat oprav a na ich funkcnost je potrebne mat aspon gtx980Ti, najlepsie v SLI...

spousta lidi, ale ta spousta lidi spise ceka az to bude "ono", problem APU je v tom ze nema takovej flefibilni nabeh na technologie kuprikladu okolo multimedii

kdys to shrnu treba u sebe, tak me by na 95% asi bezproblemu stacilo nejake APU, ale holt tech 5% musim udelat taky, ale diky tomu ze se moje prace as tak nemeni a je to jiz +-4-5 let vpodstate podobne narocne, tak by APU proste spoustu toho co pred 4-5 lety nezvladlo, jiz dnes zvlada

samostatna sorta v tomto budpou hraci, hraci kteri potrebuji urcity visual ktery jim proste APU nedokaze poskytnout

Ja som si všimol, že APU je fajn pre začinajucich hráčov. Najprv je to OK, ale čoskoro to prestane stačiť a ludia chcu viac. Vtedy nastupi Intel s Nvidiou a predaj rastie :D

Reklama
Reklama