Catalyst 10.3: zázračný nárůst výkonu?

0

Už nějakou dobu víme, že ovladače ATI Catalyst 10.3 přinesou nové schopnosti a vylepšení v různých oblastech. O výkonu ale AMD mlčelo; chystá něco i v tomto ohledu? Server WidescreenGamingForum zveřejnil srovnání výkonu Radeonů HD 5800 s ovladači Catalyst 10.3 a 9.11. Catalysty 10.3 ještě nejsou vydány, na internet ale unikla betaverze, kterou AMD s předstihem poskytlo novinářům. O použitých nastaveních testů se více dozvíte zde. Výsledky se ihned staly předmětem diskuzí.

Zajímavé jsou zejména testy ze hry Batman: Arkham Asylum, kde si Radeon HD 5870 od listopadových driverů polepšil v některých případech dokonce o polovinu. I v dalších hrách ale výkon vzrostl poměrně značně. Zázrak, chyba měření, podvrh? Názory se různí. Nabízíme vám tedy několik teorií:

  • Pravda pravdoucí. Nárůst 50 % je hodně, ale je zde řeč o rozdílu čtyř verzí Catalystů, které mohly výkon navyšovat postupně. V případě Batmana nefunguje na kartách ATI nastavení anti-aliasingu přímo ze hry a testovalo se tedy se 4× MSAA s adaptivním vyhlazováním nastaveným přes Catalyst Control Center. Řízení anti-aliasingu z ovladačů není tak docela efektivní, jinými slovy zde ATI hypoteticky mohla vyšťourat nějaké rezervy. Co se týče DiRTu 2, lepší výkon hlásí i uživatelé na diskuzních fórech. Neměli bychom opomenout ani tiskovou zprávu AMD, která k nám včera dorazila: výrobce v ní slibuje, že nové ovladače pro řadu profesionálních akcelerátorů ATI FirePro navýší její výkon v některých aplikacích o více než 20 %. Rezervy tedy očividně existují.

    Trochu fantastičtější teorie říká, že ATI záměrně ponechala Radeonům HD 5000 výkonovou rezervu, aby ji odemkla při vydání Fermi. Důvod, proč výkon omezovat ovladači a nikoliv frekvencemi by mohl být ten, že ve druhém případě jsou rezervy v taktech (a tedy výkon případné vylepšené verze) snadno zjistitelné. ATI sice v posledních letech zvládla velké manévry jako dezinformace o specifikacích Radeonů HD 4800 nebo utajení technologie Eyefinity. Této variantě ale beztak příliš nevěříme.

  • Výkon na úkor kvality obrazu. Aby si někdo pomáhal k vyššímu výkonu „optimalizacemi“, které snižují kvalitu obrazu, to už tu několik let nebylo. Že by se ATI zalekla obrovského výkonu Fermi a uchýlila se k takové špinavosti? Sama přece musí vědět, že by se na to dříve či později přišlo a odměnou by byla hromada negativní publicity a zloba uživatelů. Zvýšení výkonu touto cestou mohla být ale i nezáměrná chyba: koneckonců jde o betaverzi ovladačů, která má být stále pod NDA. Snad proto tedy postrádáme test nějakého renomovaného serveru, který by výsledky WSGF potvrdil, nebo vyvrátil.
  • Podvrh. Někdo si z nás zkrátka udělal dobrý den. WSGF však považujeme za celkem důvěryhodný zdroj a tak se nám tato možnost nezdá příliš pravděpodobná.
  • Chyba měření. Nikdo není dokonalý a mohlo se stát, že podezřele dobré výsledky zapříčinila nepozornost autora testu.
  • Cílený podvrh. Úžasné výsledky nejsou dílem neznámého vtipálka, ale samotné AMD/ATI. Účelem je navést Nvidii k dojmu, že Radeony mají eso v rukávu, díky kterému se HD 5870 dotáhne na GeForce GTX 480 (zvláštěpak porážka na domácí půdě, kterou je pro Nvidii Batman: Arkham Asylum, by byla velice bolestivá). Fermi by pak byla označena za propadák, neboť Nvidia nastavila její takty přesně tak, aby přesvědčivě porazila nejvýkonnější jednočipový Radeon. A zatímco Nvidia odloží vydání, aby hledala rezervy ve svých ovladačích, ATI bude dále vládnout high-endu nikým nerušena.
    Tuto hezkou teorii bohužel sráží skutečnost, že Nvidia si uniklé Catalysty může otestovat sama a aby tudíž manévr vyšel, musely by ovladače být skutečně rychlejší.

Zapomněl jsem na něco? Máte jinou konspirační teorii? Podělte se v diskuzi!

Zdroj: Widescreen Gaming Forums – wiki