Reklama

Cnews FM: O rohlících, internetu a České poště [podcast]

Jak se díky internetu změnily naše nákupní návyky? Jdeme vždy po nejnižší ceně? Co nakupování v zahraničí?

Podcast Cnews FM: O rohlících, internetu a České poště

Audio si také můžete stáhnout jako MP3 (28,4 MB).

Cnews.fm #086 – Změna nákupních návyků v poslední dekádě by Cnews on Mixcloud

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Nevím jak v současné době, ale v minulosti Alza u objednávek nad 15000,- pro některé způsoby dopravy uváděla nulové dopravné.
https://www.alza.cz/Publish.asp?idpm=113

Docela mne překvapuje vzhledem ke zmatcích v číslování velikosti bot odvaha k jejich nákupu v e-shopech.

Boty jsem v e-shopu koupil troje. Jedny zimní, které jsem si vyzkoušel ve dvou velikostech. Jenže jsem potřeboval "mezičíslo", které v obchodě neměli, tak jsem jej najisto koupil na webu. Pak to byly i v podcastu zmíněné tenisky, které jsem si také zkusil na prodejně, ale tam byly zbytečně drahé. A loni v létě jsem si i bez vyzkoušení koupil jedny sandály Karrimor, u kterých na přesné velikosti až tak nezáleží. Ale číslo jsem i tak trefil dobře a sedí pohodlně.

Nekupuji boty v e-shopech. Ale je to na lidech. U nás v práci, kde je daleko do města, ženy kupují zcela běžně u
http://www.deichmann.com/CZ/cs/shop/damy/damy-obuv.cat
a bez problémů mění nebo vrací obuv, pokud nevyhovuje na prodejně ve městě.

Hoši dneska fakt dobrý a podepisuji vpodstatě vše co bylo řečeno :-) Na co jsem ale fakt alergický, jsou ti přehnaně agilní "prodavači", co vám už ve dveřích skočí na hřbet a nepustí se, dokud vam neprodají alespoň něco. Já chápu že oni z toho mají pravděpodobně nějaké provize či co, ale všechno má své meze. Ale jinak jo, souhlas, v mnoha případech to řeším naprosto stejně tak jak jste to oba nastínili. Ale když nad tím tak přemýšlím, je mi trošku líto že už dneska neexistují ty zmiňované malé krámky z devadesátých let, kde si člověk pokecal nejen s prodavačem, ale většinou i s tím, kdo tam třeba zrovna něco sháněl ... bylo to fajn, takové osobní, nezřídka se člověk i něco nového dověděl ... dneska už to tak v těch všeliakých Alzách, bohemkách nebo CZCčkách (do každé z nich to mám pěšky cca 20 minut) nefunguje no, ale taková je prostě doba, s tím se toho mnoho dělat nedá :-)

Ježkovy voči, Zann nás pochválil. Nevím, jestli je internet na takovou chvíli připraven. :)

Jinak já si pamatuju, když ještě Alfacomp.cz (než jej koupil Bohemka) by taky jen takový menší a příjemný krámek. Dnes se z IT obchodů staly pouze výdejny zboží. Čest výjimkám.

Hned Vám to vysvětlím :-) A nepiště "Ježkovi voči", na to má patent konkurenční server ve chvíli, kdy napíše nějaké svoje "alternativní" moudro jeden (ne)jmenovaný tamnější redaktor :-D Představte si situaci, kdy jednoho krásného dne, odsoudíte komerci, konzum, nekvalitu a stádnost (hovoříme samozřejmě o filmu a hudbě), vyjádříte určitý vlastní názor a demonstrujete, jak to dělá někdo, kdo má rád hezké věci, kvalitu a uznává určité hodnoty. Už když tak činíte, je Vám jasné, že to na tom konkrétním místě nemůže projít a šmahem jste označen za "totální konzervu". Další vysvětlování je samozřejmě zbytečné, sklapnete krovky a odcházíte. No a o čtrnáct dní později slyšíte řadu názorů se kterými se takřka bezezbytku ztotožníte a jako třešínka na dortu přiletí názor "Ale zase to může prostě tak někdo mít, že si rád zájde do obchodu ... prohlídne si ty obaly ... nějakou hodnotu prostě má ... pamatuju si že když jsem ještě kupoval hudbu, zašel jsem si do toho obchodu kde měli špičkový sestavy ... atd" ... to fakt normálně uroníte slzu a napadne Vás, že ten svět ještě nesparchantěl definitivně :-D To prostě je na pochvalu, coby ne :-) A ano, i dneska se to dá takhle koupit a ty možnosti jsou, ale to by na tomto místě znělo jako Sci-Fi, takže to nemá smysl pitvat hlouběji :-)

Tak to já si v CZC pokecal hodněkrát (Praha - Háje a Muzeum). V místní pidi pobočce Alzy taky...jak se zaměstnancem tak s dalším zákazníkem.

to: Zann
Je to o kultuře a zvycích. Na západ od nás, zcela běžné a už i školou povinné děti se nechají běžně "obskakovat" v prodejnách prodavačkami. Vybírají si školní batůžky, sportovní oblečení. Nekoupí si první věc, ale nechají si vyskládat třeba i celý sortiment. U nás to hodně praktikují Vietnamci/Číňané a my si děláme z nich ve svůj neprospěch komedii. A přitom je to ve světě zcela očekávaná obsluha.
On už ten u nás zažitý dotaz: "Máte to a to?" se nedá při překladu do cizího jazyka ani provést.
Samozřejmě, v levných krámech se to neděje, ale jen v trochu značkových běžné.

Tak já nejsem bůhvíjaký světoběžník, takže nemohu posoudit, nicméně si myslím že ne všechno co se děje na západ od nás se musí nutně praktikovat i tady :-) Ale zase to není nic až tak tragického, že by se nad to nedalo povznést, takže se to dá semtam snést :-)

Poslechl jsem si celý podcast a velmi úsměvné byly sekvence, kdy je stěžováno na malé krámky a na druhé straně pak řečeno vyzkouším si ty botky v krámu a objednám na netu (ač chápu, že zmíněný rozdíl 700 je fakt maso). Tato problematika má však mnohem hlubší kořeny. Malé krámky byly poničeny distributory, kteří prodávají prakticky každému a proto na netu najdete tuny eshopů, které jsou maximálně nejlevnější, protože majitel jej provozuje s 1% při své stálé práci a když přijde dom po šichtě prostě nakliká a z distributorského skladu zákazníkovi odchází zboží. Tento člověk pak v životě nepotká "krabici" a jeho jedinou starostí je možná tak vystavit fakturu. Dalším problémem je přesun zákazníků na internet, tudíž malý prodejci nejsou schopni prakticky celorepublikové konkurenci čelit (natožpak konkurovat člověku, který má marži 1% a nemá ve zboží peníze). Zde na řadu přichází i zmíněné vyzkouším boty a koupím na netu. Právě s tímto hodně maloprodejen zápasí - zákazník přijde otestuje poděkuje a i když obchodník má cenu nepřemrštěnou, zákazník objedná z netu (v našem městě konkuruje několik shopů a kvůli koruně (!) lidé raději přejíždějí autem celé město!). V případě IT to zasahuje i do takových mezí, že zákazník vytahá rozumy z prodejce a nakoupí na netu. Z toho pak plyne, že kamenné prodejny mají zboží málo, protože jej prostě neprodají (ač ty ceny jsou obdobné), obsluha se moc nechce bavit, protože je buď za ty prachy najmutý člověk, který tomu nerozumí nebo naopak je to člověk, který tomu rozumí, ale potkal mnoho zákazníků, kterým poradil, avšak oni místo u něj nakoupili na netu. Osobně vidím jak čím dál více krámků zaniká z takovéhoto důvodu a lidé se najednou začínají divit, že není kde a co nakoupit a že nemohou ani nikde pozáručně servisovat. U nás byl i případ, že lidé děsně chválili obchod se zeleninou, ale chodili do obchoďáku a pak když jej zavřeli najednou zjistili, že v sobotu dopoledne nemůžou z paneláku vyběhnout a koupit brambory (vy zmiňujete kabel), ale musí dojít pro auto do garáže, nastartovat auto a dojet přes půl města do obchoďáku, což je stojí mnohem více času.
Další věcí, kterou zmiňujete je poplatek za platbu kartou. Karty jsou výhodné pro velké řetězce a zákazníky nikoli však pro prodejce, protože procenta za platbu kartou jdoucí bance jsou nemalá a v zákoně je dokonce možnost zpoplatnit platbu kartou uvedena - zažil jsem diskuze, že pokud má prodejce poplatek za platbu kartou nikdy více u něj nakupovat nebudu - nějaký obchodník do té diskuze napsal, že ji má s cenami zboží jako na netu, ale s tím, že zase nemá poštovné. Logika diskutujcích byla naprosto otřesná - byly ochotni platit za dopravné, ale za mnohem menší platbu kartou ne. To samé se týkalo diskuzí u vracení poštovného či stržení částky za návrat zboží do původního stavu vráceného ve 14 dnech. Lidé prostě nechápou, že někdo s jejich objednávkou má práci. V poslední době navíc v širokém okolí pozoruji, že lidé již nenakupují nejen v kamenných prodejnách ale i eshopech, protože jedou na dovolenou - zakoupí foťák, navigaci - odjedou a po návratu vrací ve 14dnech. Někteří mají tu drzost vracet i z doveženým pískem z pláže :) a pak na diskuzích pláčí kdo jim co naúčtoval za navrácení do původního stavu a odvolávají se na západní země, kde všechno funguje. Jenže tady jsou Čechy - zákazník či prodejce se snaží jeden druhého oblafnout :/

Az se panove spalite, tak budete vice opatrni. Ja se po letosnich Vanocich obloukem vyhybam PPL, DPD a platbe predem. Bud ceska posta (balik na postu) nebo osobni odber. V nouzi pak jinej prepravce.

U DPD napisou, ze doruci mezi xx-yy a stejne vola o pul hodiny driv "dobrej, jste doma?" "ne, jsem o 4km dal nez je adreasa doruceni" "hm to je daleko, takze zitra znova". Dalsi zasilku dorucili az po 20.hodine misto 18.hodiny.

Borci z PPLka mi zase zasilku (opravdu) hodili k sousedovi na pozemek a kdyby ho zena nezahlidla z okna, tak by v klidu ujel.
Ve vsech pripadech placeno predem a objednavano Mall a Albi.

Objednavky z Amazonu prisli v pohode, do 2dnu u expres doruceni. Zadny clo se neplati v ramci EU. Doruceni na urovni od UPS a DHL. Po domluve dovezou kdykoliv.

Jednou jsem objednaval pro me z neznameho eshopu (na heurece psano 'overeno zakazniky', takze jsem veril), paltba predem s osobnim odberem. Levnejsi nez u Bontonlandu. Dorazilo do 4 dnu.

Prvne jsem vyuzil vraceni penez do 14dnu vse v pohode. Koupil jsem aku vysavac co mel vymlacenou baterku uz asi z vyrobi. Pani se ptala na duvod, tak jsem rekl "nesplnil ocekavani". Radsi nez to reklamovat.. Tchan nasel na netu zehlicku, nasel prodejnu a koupil u nich. Bum, tece..reklamace - oprava tesneni, tece jinde..reklamace a nema jinou moznost jak ten kram vratit..

vyroby* - nedari se mi editovat prispevek

Reklama