Barevný gamut: co to je a jak jsou na tom dnešní LCD?

Mysleli jste si, že staré dobré CRT monitory mají daleko širší barevný gamut než dnešní běžné LCD? A co to ten gamut vlastně je, proč vás má zajímat? Vysvětlení nejen tohoto pojmu si vzal za úkol krátký článek, v němž se podrobněji podíváme na poslední testované monitory (Dell U2412M, NEC P241W, Eizo EV2335W a Samsung S27A850D).

Barevný gamut představuje množinu zobrazitelných hodnot z určitého barevného prostoru. Určitě je vám povědomý diagram CIE 1931, který má reprezentovat všechny okem viditelné barvy. V něm máme pro potřeby počítačového zpracování, zobrazování či třeba tisku obrazu definovány absoluní barevné prostory, více či méně standardizované. Znát bude určitě sRGB (který odpovídá také Rec. 709 nebo HDTV) nebo z něj vycházející a širší AdobeRGB.

Barevný gamut bývá typicky porovnáván s rozsahem těchto standardů a někteří si jej pletou s počtem zobrazených barev (populární bity – „8bitový, 6bitový nebo 10bitový monitor“). Zatímco to, kolik bitů máte pro barevnou složku (R, G, B) ovlivňuje množství zobrazitelných odstínů (pro 8 bitů tedy 16,7 mil., pro 10 bitů pak 1,07 mld.) a plynulost přechodů (pro 8 bitů je to 256 odstínů jedné barvy, pro 10 pak už 1024), gamut udává sytost. Můžete mít tedy monitor, co má například jen tříbitové barvy, ale může mít široký gamut – červenou, modrou a zelenou klidně třeba až za hranicí AdobeRGB.

Širší gamut automaticky neznamená lepší obraz. Pro většinu uživatelů nebo spíše řekněme obsahu je optimem gamut rozsahu sRGB/Rec.709/HDTV. Bez toho, abyste sami něco měnili ohledně správy barev, s ní počítá operační systém Windows, tvoří v ní obrázky velká část fotoaparátů či kamer, je standardem pro webový obsah, video včetně Blu-ray atd. Budete-li mít zobrazovací zařízení s gamutem nepokrývajícím sRGB, nebudou zobrazeny některé odstíny tak, jak to třeba autor zamýšlel – zobrazí se vám jen nejbližší zobrazitelný odstín.

Reklama

A zase naopak, širší gamut displeje než sRGB při zobrazování obsahu vytvořeného pro standardní gamut bude znamenat nejspíše přesaturované barvy a třeba i slévání určitých odstínů. Tím není řečeno, že by "wide gamut" bylo zlo a že byste si při pohledu na drahé LCD monitory měli ťukat na hlavu. Jen je třeba widegamutové monitory využívat tam, kde mají svoje místo. To může být třeba tam, kde už od procesu tvorby (například vyfocení s DSLR), přes úpravy (např. Photoshop) až po vystavení (profesionální tisková zařízení) je s širším gamutem (např. AdobeRGB) počítáno. A zase, i když mám profesionální DSLR, nemusím nutně fotit do AdobeRGB. Vím-li, že veškerý obsah skončí na webu, bude výhodnější zvolit rovnou sRGB.

Jedním z mýtů, který gamut ještě provází, je obecné tvrzení, že monitory CRT měly širší gamut než mají dnešní LCD. Barevný gamut jakéhosi typického CRT jsem si vypůjčil od NECu z jeho MultiProfileru (v něm si můžete u P a PA series emulovat právě CRT nebo tiskárnu apod.). Zobrazme si jej společně s některými dalšími absolutně danými barevnými prostory.

 

Pokud byste se náhodou setkali s podobnými diagramy poprvé, mám pro vás rychlé vysvětlení. Oba měly ukazovat spektrum všech lidským okem viditelných barev (to je ten celý jakoby „zakulacený“ trojúhelník), starší CIE 1931 pochází někdy z konce 20. let a stále se s ním setkáte nejčastěji. Důvodem je nejspíše už jen to, že jsou na něj lidé zvyklí, spousta programů dává výstupy v jím používaném systému xyY a spousta specifikací se vztahuje k němu. V roce 1976 přijala Mezinárodní komise pro osvětlování (CIE) novější popis barevného prostoru založený především na výzkumu lidského vidění z 50. a 60. let (viz třeba MacAdam ellipse). Ten je na rozdíl od CIE 1931 uniformní – už tedy neplatí, že vzdálenosti v diagramu neodpovídají skutečnému rozdílu mezi barvami. Určité zkreslení je však i v CIE 1976.

Dell UltraSharp U2412M

 

Dell U2412M je zástupcem v současnosti asi nejrozšířenějšího typu LCD monitorů s „něčím lepším než TN“ – tedy matrice označovaná jako e-IPS a podsvícení pomocí W-LED. Výrobce na svých stránkách udává "wide color gamut at 82% (typical)" (zřejmě vztaženo k systému CIE 1976). Na TFTcentral někde vyštrachali údaj "Standard gamut = 71% NTSC, 74.3% Adobe RGB, 95.8% sRGB". Jelikož výrobci většinou počítají a udávají právě v systému CIE 1931, podívejme se na vyjádření gamutu Dellu U2412M nejdříve v něm:

Dell U2412M má gamut přesahující v zelené a částečně žluté barvě, v odstínech červené mírně nedosahuje a v podobně v odstínech modré. Jenže to se bavíme o systému CIE 1931, v novějším CIE 1976 je situace dost jiná. Nedostatečné pokrytí gamutu v červené a hlavně modré vypadá vážněji a přesah v zelené je naopak velmi malý. Celkově dopadá monitor hůře:

NEC MultiSync P241W

NEC P241W používá také matrici e-IPS (což je tedy H-IPS druhé generace a písmeno e se používá pro označení ekonomičtější verze se standardním gamutem a bez ambicí zobrazit 1,07 mld. barev). Na rozdíl od U2412M používá P241W klasické zářivky (CCFL). Gamut P241W v nativním (továrním) režimu pojmenovaném High Bright vypadá také trochu jinak.

Zatímco v CIE 1931 bílý bod padne přesně, kam má (bílá byla u P241W přesně na souřadnicích D65), U CIE 1976 UCS ještě musíme přijít na to, proč se nám zanáší s odchylkou; R, G, B jsme ověřovali a sedí). Každopádně i u P241W v reportu CIE 1976 uvidíte nedostatečné pokrytí v modré a červené.

NEC P241W nabízí ale emulaci sRGB, takže se podívejme, jak se změní gamut:

Přesah v zelených odstínech byl opravdu oříznut a po zvolení sRGB tedy dostanete gamut lépe odpovídající tomuto standardu. V CIE 1976 nevypadá rozdíl už tak významně – v zelené není tolik prostoru.

Eizo FlexScan EV2335W

Eizo EV2335W zastupuje poměrně novou matrici S-PLS v panelu doplněnou o podsvícení W-LED.

Zatímco oba e-IPS výše zejména v CIE 1931 přesahuje v zelené a v CIE 1976 dost nepokrývá v červené a modré, PLS Eizo EV2335W i v R a B přesahuje. V určitých tónech modré a modrozelené však pokrytí také chybí a především přesahy budou znamenat barevné nepřesnosti či některé přesaturované odstíny. Především novější vyjádření CIE 1976 ukazuje, že gamut je oproti sRGB posunut opravdu hodně.

U Eiza je potřeba používat dodaný barevný profil a samozřejmě také aplikace/systémy podporující správu barev. Pak budete obsah v sRGB/Rec. 709 vidět skoro přesně tak, jak to jeho tvůrci zamýšleli:

Samsung SyncMaster S27A850D

27" Samsung ze série SA850 je stejný případ jako Eizo o kousek výše: S-PLS s W-LED. Budou-li výsledky podobné, můžeme začít pomalu odhadovat, že to jiné nebude i s dosud neotestovanými PLS + W-LED.

A jak vidíte, jiné to je. V CIE 1931 S27A850D přesahuje v R, G, B, ale všude jakoby mírně. CIE 1976 už vypovídá o větším přesahu v modré a červené a docela přesně sedících zelených odstínech.

Vlastní diagramy

Na závěr něco ze soudku Udělejte si sami. Nejste spokojeni se stavájícím zobrazením gamutu, bílé, popisem os, čímkoli? Stáhněte si japonský (ale také anglicky komunikující) program ColorAC (první modře podtržený odkaz na stránce). Tomu zadáte jen souřadnice x, y systému CIE (najdete v recenzích) pro R, G, B a další body, jež vás zajímají a vykreslení už zvládne za vás. Výstup může vypadat třeba takto:

… nebo si můžete definovat vlastní tloušťku čar, barvy, jemnost mřížky a zobrazit i jiné barevné prostory (docela hodně jich je v programu předdefinovaných a jen vyberete).

Máte-li doma kolorimetrickou sondu vyrobenou někdy před koncem roku 2008 a k ní třeba jen neprůhledný a jednoduchý kalibrační software (Spyder 3 Express, i1Match apod.), můžete využít komunitou vytvořený „softwarový kolorimetr“ HCFR. Ten nabízí hezké podrobné reporty a třeba i diagram CIE 1931 v něm můžete zobrazit velice detailně. Hezký návod (vhodný i pro začátečníky) na kalibraci s pomocí ColorHCFR najdete na CurtPalme.com. To už je ale trochu jiné téma.

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Sice to s aktuálním tématem moc nesouvisí, ale nešlo by udělat srovnání softwarových kalibrací? Snad ke každému monitoru výrobce nějakou dodáva, zajímalo by mě jak moc to pomůže podání barev a bez sondy to nezměřím.

Tam je ale většinou třeba nějaký uživatelský vstup (jestli myslíme oba to samé) a na něm pak závisí výsledek. To se těžko testuje.

Ten uzivatelsky vstup je na urovni srovnavani barev. Bud s nejakou skutecnou predlohou nebo na monitoru mezi sebou. To je v podstate to same co delate v recenzich u slevani barev. Porovnavani barev tesne u sebe by melo byt podle me presny.

"Na TFTcentral někde vyštrachali údaj "Standard gamut = 71% NTSC, 74.3% Adobe RGB, 95.8% sRGB".

Nevyštrachali :-)

Vzali souřadnice xy z datasheetu různých LCD panelů v tomto případě LG LM240WU8 a zanesli do excelu a získali přesně procenta.

tady přesněji:
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/23.htm#panel_parts_updates

Jinak je to výborný článek. Možná by šlo uvést ještě něco k tomu často v médiíchooznačený jako "NTSC" gamut což je nic neříkající neúplné označení, protože ten širokogamutový rozsah z roku 1953 nikdy nebyl v praxi využíván a poté nahrazen "NTSC 1987" ve světě znám jako SMPTE C (v tomto je kódováno americké SD TV vysílání)

To ale přece není dobře, i všelijaké nastavení profilů/režimů monitoru to ovlivní. To nemůžou brát (obecně) z panelu (a ještě uvádět s přesností na jedno desetinné místo).

Jak se zdá pro ně je to i obecně dobře, jednoduše ta hodnota kterou výrobce LCD panelů spektrometrem změří a uvede v datasheetu panelu.

"Zatímco v CIE 1931 bílý pod padne" predpokladam ze bod :D
Jinak moc pekny clanek. Obecne sekce s monitory je na tomto servru na svetove urovni....

Opraveno, díky.

Když jsem kalibroval hardwarově i softwarově různé monitory, naposledy PA231W, tak obrázek gamutu třeba rozsahu sRGB na konci měření je jiný než tady uvádíte ten CIE1931. Stejně je to se všemi měřeními na tomto serveru při testování monitorů - obrázky gamutu kalibračních softwarů jsou jiné. Tady v článku CIE1931 křivka bílé prochází středem trojúhelníku, kde je bílá barva, ale sRGB trojúhelník kalibračních programů je vyplněn více červenou barvou. Tedy křivka bílé procházející také středem trojúhelníku, ale prochází červenou barvou. Když dáte kalibrovat monitor na standard bílého bodu buď D50 nebo D65, tak veškeré barvy na monitoru jsou dost silně nepříjemně do červena. Takže jestli zná někdo vysvětlení, tak poslouchám. Rád bych věděl, jak máte kalibrovat správně na bílou, jaké souřadnice správně zvolit, pokud tedy raději nezůstat u bílé výrobcem dané. Dále všechny foťáky ukládají barvy v rozsahu AdobeRGB, když si toto u lepšího foťáku změníte na sRGB, tak dostanete silně načervenalou fotku, která realitě skutečně neodpovídá, a je ještě červenější pokud máte třeba i hardwarovou kalibraci na sRGB standard bílé D65.

Kalibrace na D65 by měla fungovat, stejně tak můžete zkusit zadat souřadnice x, y = (0,3127, 0,3291). Zjistil jsem, že softwarová kalibrace i1 Display 2 + Blue Eye Pro má určité priority (třeba gama 2,2 v co největším rozsahu) a úpravu křivek podřizuje těmto prioritám. Takže po ověření přesnějším nástrojem dojde ke zjištění, že barevné odchylky bývají menší jen o málo (přitom často za cenu většího snížení kontrastu, než by bylo zdrávo). Bílý bod bývá posazen na D65 většinou celkem přesně. Nevím ale, co používáte vy a jakou (třeba vadnou) sondou atd. Jestli jde o něco vážného, bylo by asi lepší se obrátit na firmy, co se tím zabývají. A s tím AdobeRGB vs. sRGB mám přesně opačnou zkušenost (z Pentaxu K10D) – focení do sRGB je zcela a tím myslím opravdu zcela bezproblémové.

StectraViewII + i1displey2 - v tom případě musím mít vadnou sondu. Pro zajímavost - po kalibraci v reportu máte bílý bod na křivce bílé, která vede trojúhelníkem skrz bílou nebo prochází křivka více červenou? Já mám prostě křivku bílé umístěnou na červené.

Křivku bílé? Tomu nějak nerozumím.

Vyvážení bílé procházející trojúhelníkem, když spojíte body bíle jako D40 - D50 - D65 - D75. Tato křivka mi v kalibračním softwaru prochází spíše červenou, ne bílou barvou.

I když jsem si po dovysvětlení znovu přečetl váš první příspěvěk, pořád si nejsem jist, zda dobře chápu problém. Každopádně zkusím vše snad dále posunující otázky. Můžete mi poslat obrázek (screenshot) z toho softwaru? A kalibrujete přece buď na D65, nebo D50? (poměr vylučovací)

Poslat kam??? Můžete se podívat na tento odkaz, to mi vyhodil SpectraViewII, toto je sice obrázek kalibrace na wide gamut, ale i kdyby to bylo na sRGB, stejně ta bíla D65 bude v červeném "poli", v červené části gamutu (já jsem musel umístit vyvážení ručně tam, kde je modrý křížek, abych měl bílou skutečně bílou :-): http://www.czechcomputer.cz/uploadimg/USR.120516/011FD63936F06FF2C12577A...

Když si zadáte v Googlu "CIE 1931" a přepnete na Obrázky, uvidíte, že co zdroj, to trochu jiný diagram. Jen pár shod. Zvláště u toho titěrného diagramu ze screenshotu bych se tím nezabýval takto a raději řešil skutečné problémy. Tedy: pokud dáte kalibrovat na D65 a ve výsledku vám bílá táhne viditelně do červena, je špatný buď software, nebo sonda. Zkuste jedno z toho prohodit a uvidíte, kde byl problém.

Tak se mi nakonec podařilo u nového monitoru S27A850D nakalibrovat na vyvážený bíle 6300. Při této teplotě se mi podařilo donutit software Eye-One Match 3, aby neměnil, doslova nepřepnul barvy do červena. Proč tomu tak je, to se asi nedozvím. Každopádně mám nakonec skvěle nakalibrováno.

Parádní článek, pěkně vysvětleno.Díky

Možná bych jen opravil mírně zavádějící větu v části věnované Eizu: "přesahy budou znamenat barevné nepřesnosti či některé přesaturované odstíny" Toto platí, když používáme monitor bez profilu a v aplikacích bez správy barev. Jinak není větší než sRGB gamut u monitoru žádnou závadou.
"Přesahy" přes sRGB mají všechny wide-gamutové monitory a za předpokladu, že uživatel používá správu barev, žádné přesaturované barvy se nekonají.

Ano, úplně obecně to neplatí. Ale když se podívám na současnou praktickou situaci ve Windows:

  • mám programy na úpravu fotek, ty většinou správu barev podporují
  • mám webové prohlížeče a z nich snad podporuje správu barev jen Firefox (je možné, že se stal nějaký pokrok a budu rád za obohacení v diskuzi)
  • mám přehrávače videa a z těch, co mám vyzkoušené, nepodporuje správu barev sna žádný
  • mám hry a spousta z nich dokonce dokáže po spuštění přerazit nastavený barevný profil monitoru zase sRGB.icc

Nevím, jak je to s aplikacemi/hrami pod OS Linux (používal jsem v době, kdy jsem barvy neřešil) nebo Mac OS X, ale ve Windows se nedá hlavně v případě nějaké různorodého používání na správu barev zcela spoléhat.

Navíc slovo přesaturované... to bych moc nebral. Vemte si třeba televize, každý si nastaví saturaci podle chuti, někdo víc, někdo míň... a říká snad někdo - přesaturované, nebo podsaturované?
Ano pokud chci editovat fotky, tak potřebuju mít ten obraz referenční, ale pokud třeba hraju hry a mám barvy prostě sytější, tak žádná tragédie, naopak...
Nějak nechápu ten odpor k widegamutu. Já bych jiný už nechtěl, leda jako druhý jen na text apod.

Ne, to není odpor k widegamutu. Doufám, že pozorný čtenář vidí, že jsem psal o tom, že widegamut ano, ale v případě určitého použití. Pokud bych byl profesionálním fotografem, upravoval svoje fotky v programech Adobe a měl adekvátní výstupní médium, určitě bych se také nechtěl omezovat standardním gamutem. Ale abych nemusel „škodlivý“ příklad někde lovit, vytáhnu si obrázky z článků o slibované AMD ColorRemapping:

 

Vždycky jsem si říkal jak to chtějí v AMD udělat, když z grafické karty nevycházejí žádné "barvy" nýbrž jenom čísla. Chtělo AMD posílat jiné čísla např. pro zelenou místo 0,255,0 poslat 0,210,0? Vždyt to ale už jde v ovladačích grafických karet už dávno nevím jak AMD ale nvidia to v ovládacím panelu označuje Digtal Vibrance(digitální oživení) nebo rovnou RGB kanály a to je právě ta změna chroma nikoli saturace!
Pro lepší představu je to něco jako položka color(barva) u(v OSD) televizorů
Tak jako se někteří pokoušeli upravit přesaturované widegamut monitory bez OSD jako třeba HP zr30w a připravili se tak o miliony barev!

Why can't I fix oversaturated colors by simply turning down the main Color control?
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536

"Navíc slovo přesaturované... to bych moc nebral. Vemte si třeba televize, každý si nastaví saturaci podle chuti, někdo víc, někdo míň... a říká snad někdo - přesaturované, nebo podsaturované? "

Nesmysl. Pod položkou která se u TV nazývá color(barva) se nemění saturace neboli"barvo-plnost" ale jenom tzv. Chroma gain:Why can't I fix oversaturated colors by simply turning down the main Color control?
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536

" ale pokud třeba hraju hry a mám barvy prostě sytější, tak žádná tragédie, naopak... "

Poté ovšem neuvidím obraz takový jaký byl záměr tvůrce her, filmů, a webových stránek vám je ukázat. Proč tedy sledujete filmy, hry, a webové stránky když je chcete vidět jinak( sytější) než byl záměr tvůrce-vývojáře?

na to odpovídá ten odkaz pana Jahody na curtpalme
Why should I do greyscale & colour calibration?
Why is greyscale & colour calibration needed at all?
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

"Nějak nechápu ten odpor k widegamutu. Já bych jiný už nechtěl, leda jako druhý jen na text apod. "

Protože lidé kteří nedělají profesionální pre press chtějí vidět barvy a celkový obraz her, filmů, webových stránek a operačních a systémů přesně tak jaký byl úmysl a záměr jejich tvůrců.

Wide gamut je jeden z největších mýtů dnešních monitorů a televizorů. A dokud budou hry, filmy, webové stránky a operačnííí systémy vytvářeny vstandardním gamut nemá wide gamut a u spotřebitelů žádný smysl.
Více v Color Gamut or Marketing Gambit?
http://www.maximumtech.com/display-myths-shattered-how-monitor-hdtv-comp...

… a nebo dělají profesionální pre-press a stejně je barevný prostor tiskárny takový, že je widegamut (nad sRGB/Rec.709) spíše nežádoucí. Viz třeba DTPáci našich časopisů :-). Tiskáren je několik, papírů je několik a při proudu časopisů je něco jiného než „empirický“ color management skoro úsměvná utopie.
Ona je vůbec ve workflow s CMYKem legrace:http://www.printernational.org/rgb-versus-cmyk.phphttp://marvin.mrtoads.com/rgb_vs_cmyk.htmlhttp://www.adobe.com/designcenter/creativesuite/articles/cs3ap_colorwork...

Dovolím si opět nesouhlasit.
"Poté ovšem neuvidím obraz takový jaký byl záměr tvůrce her, filmů, a webových stránek vám je ukázat. Proč tedy sledujete filmy, hry, a webové stránky když je chcete vidět jinak( sytější) než byl záměr tvůrce-vývojáře?"

Tak třeba k těm hrám... jak víte, co byl záměr tvůrce her? Ještě jsem v žádných requirements sRGB calibrated display neviděl. Třeba by jim vůbec nevadilo, že bude jejich hra mít zářivější barvy a třeba by byli dokonce rádi. Ale zařídit to za hráče nemůžou, to musí sám.
Ostatně hodně monitorů, i obyčejných, se třeba o líbivější zobrazení her, filmů apod. speciálními režimy snaží, protože se to mnohým prostě líbí a o to jde. Dokonce u mnohých her šlo přímo v nastavení regulovat gamu, kontrast, jas, ambientní osvětlení, někde i sytost a leccos dalšího. V přehrávačích to taky jde regulovat. V televizích to jde. Prostě se to dělá.
Přesné zobrazení má smysl řešit POUZE u grafických prací. Všude jinde je důležité to, aby se to líbilo konkrétnímu uživateli. Vůbec to neznamená, že "přesné" zobrazení je to nej. Jak pro koho.
Dalo by se to trochu přirovnat i k audiu. Ano, je tu teoreticky jakýsi ideál, rovná křivka, jako když střelí od 20 Hz do 20kHz. Studiové monitory se o něco takového většinou snaží a ano, při té práci (něco jako grafika) to má smysl řešit, kalibrovat místnost atd...
Nicméně málo posluchačům se něco takového bude líbit. Velká většina si koupí obvykle rádi soustavu, která se něčemu takovému ani přiblížit nesnaží, ostatně už umístěním v běžném obýváku by to hrálo jinak. Máte navíc opět korekce, ekvalizér. Můžete tomu dodat víc "šťávy" - takový widegamut :) U sluchátek taky, každá hrají dost jinak a to i dost high-end. A není na tom nic špatného a nikoho to nepřekvapuje.
Anebo ještě jinak - sRGB je referenční prostor. Nicméně to vůbec neznamená, že by v něm měl nutně pracovat každý spotřebitel a ani že se mu to bude nejvíc líbit. Standard gamut vám prostě jen víc nedovolí.
Ale tak je to můj názor, asi se neshodneme. Jen si myslím, že je škoda, když se neznalý lekne toho, jak je v recenzích omíláno, že bude mít něco "přesaturované", a že je to něco pouze pro některé grafiky, pro ostatní špatný a ani se nezkusí na to někde podívat... a třeba by byl s tím spokojenější jako já. :)

Jinak to že z nejnovějších LCD je widegamutových jako šafránu, nesvědčí o tom, že by to výrobci a uživatelé najednou nechtěli... ale holt ty levné bílé LED víc prostě nezvládnou a RGB je drahé. CCFL mělo lepší možnosti. Ale to jen bokem, není to reakce :)

CIE 1976 je příjemný. Na výsledku sice nic nemění, ale pro běžného smrtelníka může být přehlednější. Použití diagramu bych však omezil na "bonus program" a stále zachovával CIE 1931, který je zkrátka všude pěkně zavedený. CIE 1976 se nepoužívá hlavně z důvodu setrvačnosti a zvyku na CIE 1931.

"Na výsledku sice nic nemění, ale pro běžného smrtelníka může být přehlednější"

Omyl tohle píše RaymondSoneira tvůrce http://www.displaymate.com/ShootOut_Part_2.htm

The 1976 Uniform CIE color coordinate space was established to correct the large flaws in the 1931 version. It's a major improvement - that's why it was invented!!! Yes, it's very easy to transform from one version to the other. The fact that the newer 1976 color space is UNIFORM is what makes it clearly superior for evaluating color gamuts and color errors. The older 1931 version is so non-uniform that it is useless for evaluating these issues. I am amazed that people are still using it and even more amazed that anyone would be defending or recommending it for this purpose.

"Most discussions generally show the 1931 CIE Diagram with x,y coordinates, but the relative distribution of colors is not perceptually uniform for the eye. In particular, it stretches and over emphasizes the eye’s resolution of greens and compresses the reds and blues. In 1976 a Uniform Chromaticity Scale (UCS) with u',v' coordinates was developed in order to provide a perceptually uniform color space. It provides a much more accurate rendering of the eye’s sensitivity to different colors. Equal distances anywhere on the UCS diagram correspond to equally perceived color difference"

CIE 1931 Uměle roztahuje zelenou než by měla být, nereálně smršťuje modrou, purpurovou a červenou.

Ale to je zcela jasne. Ja jsem to nevyvracel.

Díky za zajímavý a přínosný článek. Myslím, že i diskuze pod ním ze zajímavá.
Já ale pořád nezorumím tomu, proč by na widegamutovém monitoru měly být přesaturované barvy u obsahu vytvořeného pro standardní gamut.Vždyť standardní gamut je podmnožinou toho rozšířeného, takže by v něm všechny ty použité barvy měly být obsažené.
Ptám se proto, že vybírám monitor na zpracování videa a na úpravy fotek.
U videa se to zdá být jasné - tam se pracuje v sRGB (je to uvedeno i v článku), ale co když mám "wide gamut" monitor? Tam vidím nafilmovaný sRGB přesaturovaný, tak tam stáhnu barvy a výsledné video pak ostatní lidé na svých standardních monitorech uvidí jaké? Mdlé?
A u fotek? Foťák umí pracovat se šírším gamutem (konkrétně AdobeRGB) a pokud budu mít monitor, který to umí zobrazit, byla by myslím škoda to nevyužít. Musím tedy pak najít ještě fotolab, který si s tím poradí (fotolaby AdobeRGB uplně běžně nezpracovávají že? jak budou vypadat fotky od nich?) a hlavně když budu chtít dát fotky na web nebo je třeba předat v digitální podobě, musím je převést do sRGB, protože předpokládám, že tenhle barevný prostor budou ostatní lidé běžně používat.
Je to tak? Nebo se v něčem pletu? Jak takovou situaci řešit? Doufám že nemusím mít jeden monitor na video a druhý na fotky? Nebo musím pořád přepínat monitor do příslušného barevného prostoru podle toho v jakém programu pracuju? To bych nerad...

"Já ale pořád nezorumím tomu, proč by na widegamutovém monitoru měly být přesaturované barvy u obsahu vytvořeného pro standardní gamut.Vždyť standardní gamut je podmnožinou toho rozšířeného, takže by v něm všechny ty použité barvy měly být obsažené."

obrázek za tisíc slov :-) http://3.bp.blogspot.com/_0-tLLf6eqJY/SefwejXzSEI/AAAAAAAAAqI/BkUy-DKUsd...

Důvod je ten, že pro monitory, počítače, grafické karty a operační systémy nic jako "barvy" neexistují pro ně to jsou jen čísla např. není žádná červená ale jen 255-0-0(zakódováno v nulách a jedničkách). Poté monitor toto zakódované číslo zobrazuje. A widegamut monitor při požadavku na zobrazení barvy( monitor vždy obdrží signál jako číslo) emituje světlo na jiné vlnové délce respektive dál ke krajům v tom CIE diagramu..
Tady je to lépe popsané v angličtině http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-sm-xl24-xl30_2...

Aha, obrazek je super - diky. Ctu i clanek - taky zajimavy odkaz.
V teorii jsem se posunul o kus dal, nicmene pořád nevím co s tim výběrem monitoru pro FOTO i VIDEO :-(

Tu je vhodné doplniť že emuláciu sRGB priestoru disponoval už U2410 a to je monitor z roku 2009 v skratke to znamená že si môžete zakúpiť jeden monitor pre aRGB aj sRGB priestor

Super článek, také bych chtěl poděkovat za dobrou práci. Nicméně mě napadá taková otázka - TEORETICKY - zda je lepší na zpracování fotek a grafiky ten monitor, jehož gamut nedosahuje v modré a červené barvě hodnot sRGB, nebo ten, který tyto hodnoty lehce přesahuje (oba monitory jsou přitom prodávány jako standardní sRGB). Domnívám se, že v druhém případě budou fotografie mít větší hloubku a budou působit živěji/reálněji (posuzováno okem), což je asi lepší. Ostatní parametry, které mají samozřejmě vliv na obraz, bych v tomto případě vynechal.

Na to se právě nedá jednoznačně odpovědět. Je tam příliš mnoho proměnných. Jaká budou zdrojová data, v čem budou upravována, kdo a na jakých zařízeních/médiích bude na fotky koukat… Nejblíže ideálu jsou samozřejmě drahé widegamutové monitory s kvalitně zpracovanou emulací nejčastějších barevných gamutů (sRGB a AdobeRGB).

Pane Jahoda, vaše vyjádření s tou emulací která je "nejblíže ideálu" mi to připadá velmi podezřelé, zatim jsem si vždycky myslel že emulace je jen taková nouzová náhražka nebo vy snad dáváte přednost emulované češtině před nativní češtinou?

Především nedávám přednost absurdním analogiím.