nVidia uvádí GTX 690: extrémní GeForce za tisíc dolarů!

Na dvouprocesorové GeForce se nVidia pořádně vyřádila. Její vzezření a bohužel ani cena si v ničem nezadá s luxusními limitovanými edicemi karet, které vypouštějí přední výrobci hardwaru jako ukázku toho, co dovedou. Velkým překvapením je technologie, která má omezit významný nešvar dvouprocesorových karet – microstuttering.

GTX 690 oficiálně představena

Nvidia dnes ráno oficiálně představila svůj nový špičkový model GeForce GTX 690. A uvdedení to bylo poměrně netradiční – tentokrát nesáhla k běžnému „launchi“ ve všední den spojenému s první vlnou recenzí a okamžitou dostupností karet, ale kartu představila v předstihu a využila k tomu právě probíhající Gaming Festival 2012 v čínské Šanghaji.

V podstatě tak můžeme nebo nemůžeme mluvit o tom, že šlo o „paperlaunch“ – karty mají být v prvních pár obchodech dostupné už během tohoto týdne, další o pár dní později. Typickým rysem papírového vypuštění ale je, že kartu nepořídíte ještě několik týdnů po uvedení. Na druhou stranu to s dostupností GTX 690 nemá být minimálně zpočátku nejlepší, takže je možné, že se vyprodá první várka, na kterou Nvidia nastřádala výběrové čipy „do foroty“ a pak už bude jen záviset na tom, jak to půjde u TSMC.

Na Youtube už najdete i záznam živého streamu z představení GTX 690:

 

Spolu s uvedením se objevilo i podrobné povídání na firemních stránkách GeForce.com. Co vše Nvidia na GTX 690 prozradila?

Šílená…

Kartu lze bez skrupulí označit za šílenou hned v několika ohledech. Šílená je jako obvykle především výkonem a použitím dvou výkonných čipů na jedné kartě. Šílená a megalomanská je i konstrukce a zpracování karty. Šílená je bohužel i cenou 999 dolarů, v přepočtu kolem dvaadvaceti tisíc s daní. Zejména poté, co jsme byli ještě relativně nedávno vysloveně rozmlsaní highendovými kartami jako GTX 285 nebo HD 5870 za zaváděcí ceny kolem 8–9 tisíc s daní a dvouprocesorovými modely za 12–13 tisíc, je to docela šok. A šílená bude bohužel možná i dostupnost, ale při takové ceně to bude asi vzrušovat jen málo lidí.

GeForce GTX 690-0000
originál

Samotná konstrukce karty má jasně dávat na odiv velkou hrubou sílu, kterou karta disponuje a dlouhou životnost (zřejmě s ohledem na velký hrubý výkon a současné nároky her míněno především tu morální). Návrháři prý chtěli kombinací surového kovu a odhaleného žebrování vytvořit paralelu s blokem motoru F1. Za stříbřitým kovovým krytem s dvojicí oken a masivními šrouby je vidět žebrování chladící dvojici výkonných čipů.

GeForce GTX 690-0005
originál

Pro rozvaděč tepla sáhl výrobce k hořčíkovým slitinám a tlakovému lití, které se využívá i v automobilovém a leteckém průmyslu. Tyto slitiny se využivají se pro jejich schopnosti tlumit hluk a odvádět teplo při nízké hmotnosti, tlakové lití zase umožňuje vytvářet i jemnější a složitější struktury, čehož rozvaděč tepla využívá.

GeForce GTX 690-0001 GeForce GTX 690-0002
originál | originál

Chladič je koncipovaný jako dvojice samostatných bloků s žebrováním a vapor chamber – jakousi velkou heatpipe, zasazených do velkého rozvaděče tepla. O dostatečný průtok vzduchu se stará ventilátor s optimalizovanými lopatkami, k lepšímu zvukovému projevu a chlazení součástek karty má přispívat i řada kanálků na rozvaděči tepla pod ventilátorem, které omezují turbulence a nebrání hladkému proudění vzduchu. Výsledkem má být méně zřetelný hluk bez vyšších frekvencí a samotný ventilátor prý zní čistě a hladce.

GeForce GTX 690-0016
originál

Výkon

Tuto pasáž Nvidia začíná tím, že dvouprocesorové karty vždy zaostávaly výkonem za dvojicí jednoprocesorových příbuzných, ze kterých vycházely. Důvodem byly problémy s chlazením – při stejném výkonu a stejné spotřebě by bylo nutné nacpat vše, co je zapotřebí k napájení a chlazení běžné highendové karty, do polovičního prostoru.

Parametry karty jsou tedy dle očekávání o něco horší než u jednočipové obdoby GTX 680:

GTX 690 je na tom ale v tomto ohledu o poznání lépe než její předchůdce GTX 590. Především je to zásluhou poměřně úsporných čipů GK104 a také díky GPU Boost – i když má karta ve srovnání s GTX 680 o poznání nižší taktovací frekvenci (915 MHz proti 1006 MHz u GTX 680), pokud nebude problém s odváděním tepla, dosahuje díky „turbu“ průměrných 1019 MHz, což je ve srovnání s 1058 MHz u GTX 680 jen minimální rozdíl. Paměti jsou taktované stejně, stejná je i šířka paměťové sběrnice, počty stream procesorů a texturovacích a rasterizačních jednotek, ve srovnání se SLI ze dvou GTX 680 by tedy měla výkonem zaostávat jen nepatrně.

Výkon dvou čipů je dostatečně vysoký na to, aby umožnil hrát prakticky všechny současné hry včetně těch nejnáročnějších na maximálních detailech a s vyhlazováním i na 30“ LCD, a bezproblémové by mělo být hraní i na třech full HD LCD v Surroundu nebo ve 3D Surround. Výsledky pocházejí ze stránek samotné Nvidie a k jako takovým k nim i přistupujte:

Úplným extrémem bude Quad SLI, cifry jako Crysis 2 na 100 FPS, Battlefield 3 na 120 FPS či Metro 2033 na 56 FPS při rozlišení 2560×1600 bodů s vyhlazováním při hraní jen tak neuvidíte. Aby taky jo, když to znamená dát jen za grafiky přes čtyřicet tisíc.

GeForce GTX 690-0008
originál

Velká změna k lepšímu – Frame rate Metering proti microstutteringu

Pro multi-GPU může být velmi zajímavou a podstatnou novinkou cosi, co Nvidia schovává za termín „Frame rate Metering“ a o čem mluví až v souvislosti s uvedením GTX 690. Tato technologie by měla pomoci vylepšit synchronizaci vypouštění renderovaných snímků.

GeForce GTX 690 prý má „měřící mechanismus“, který reguluje plynulost toku jednotlivých snímků. Monitorováním a vyhlazováním nerovnoměrností by prý měl být výstup na monitoru hladší, framerate stabilnější a konzistentnější.

Podrobnosti Nvidia zatím nezveřejnila, znamená to, že by byl konečně konec jednomu z největších zabijáků multi-GPU – microstutteringu?

Reklama

Ještě je otázka, jestli Frame rate Metering umí jenom lépe servírovat snímky monitoru, nebo dokáže nějak ovlivnit i input lag. A také to, jak se plynulejším výstupem vůbec vyrovnají recenzenti a jak to následně budou vnímat čtenáři a zákazníci. Stávající metodiky porovnávání karet podle průměrných snímků za sekundu na nějaký microstuttering neberou vůbec ohledy a porovnává se vlastně jen to, kolik snímků dokáže karta během daného úseku bez ladu a skladu vysypat na obrazovku. Pokud by na tom byly GTX 690 v tomto ohledu výrazně lépe než snad chystané Radeony „HD 7990“, nenapadá mě, jak to recenzenti zohlední v tolik populárním „průměrném“ skóre, podle kterého většina lidí hodnotí.

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Celkem monstrum co urve slot a bude trhat asfalt... :)) Ale k článku- pod odstavcem "Optimalizováno na efektivitu" je chyba v odkazu na obrázek- po kliku na "originál" se místo tišťáku objeví výstupy karty, dále "měly dostat 3. května, šířeji dostupná má být GTX 690 až od 7. dubna." - není myšleno až od 7.května, popř. června? Jinak díky za info, už jsem zvědav na testy.

Ten duben se mi tam pod ruce furt cpal, a ještě tam někde potvora zůstal. Díky, opravím, totéž pro linky na originál, tam jsou tuším jen přehozené u dvou obrázků.

Velmi dobre napisany clanok.

krása a to ještě nedávno červení fanboys posílali NV v herním segmentu do pod kytky :-))
NV velice úspěšně převzala strategii AMD a dala jí pocítit vlastní medicínu :-)

Popravdě, kdo by čekal, že se nVidia vytasí s něčím podobným, už GTX 680 byla pro mě osobně dost velkým překvapením a dost příjemným a tohle je, až na tu cenu, taky moc pěkná záležitost. Jsem zvědavej, čím bude AMD kontrovat, letošek se jim zatím moc podle představ asi nedaří, ale už taky dokázali, že umí překvapit, tak uvidíme :)

Som veľmi zvedavý na OC možnosti...ale hlavne na to ako by to šlo v 3D vision sorround (nejakí testík pre zaujímavosť), aj keď pochybujem že by aj po OC hra ako crysis,metro,bf3... šli viac ako 30-40FPS

Neda sa niekde kupit "puppy edition", t.j. len ten chladic s fake PCB pod nim? :-) Do vitrinky by to bolo celkom pekne a iny vyznam ta karta beztak nema. :-)

Nádhernej kus železa...

"...proč za současného stavu věcí raději nepořídit dvě výkonnější GTX 680."

A co když někdo chce Quad SLi? :D

Quad SLI by mělo být možné docílit i pomocí ctyř GTX680.
http://nl.hardware.info/reviews/2641/nvidia-geforce-gtx-680-quad-sli-rev...

Teoreticky ano, prakticky vsak taketo riesenia nikdy dobre nefunguju. Prehrieva sa to. Jedine na vode, s externou vezou. Vzduchova medzera pod takto vykonnymi a zravymi kartami je nenahraditelna.

"Přes efektní okýnka z „plexiskla“ můžete sledovat třeba jak se po čase mezi žebry usazuje prach."

hmmm to veme uplne vyvolalo chut udelat stillmotion video zachycujici prave tento prubeh, takze koupit GTX690, obetovat na pul roku fotak s casovou spousti a nechat to nekde v mistnosti bezet pul roku s davkovacem prachu :))

Tak tenhle shit by dokázala svoji shitovostí překonat jen HD 5830 X2 za čtrnáct tisíc:). Uvědomuje si nvidia, že 2GB VRAM na GPU budou na 20nm zřejmě i v téměř lowendu? Za tuhle cenu? Je dobře, že je to paperlaunch a je dobře, že bude nedostupná i po normálním launchi. Nvidia zřejmě nedokázala dost dobře vysvětlit výhody mega jednočipovek proti dvoučipovkám konkurence, tak si příšernou dvoučipovku uvařila sama, aby ji pak haněla proti svým později vydaným mega jednočipovkám. Kopírování strategie AMD ad absurdum nemůže oslavovat nikdo, stejně jako tuhle kartu.

Pokiaľ nebol problém s dvojčipovkami doteraz, tak neviem prečo by mal byť odrazu u GTX690. :-) Hlavne keď tej karte sa až na podľa mňa tiež menšej VRAM nedá nič vyčítať. Výkon, spotreba a chladenie vyzerajú byť výborné, tak načo takýto zbytočný príspevok. To je ako keby si ju chcel niekedy kúpiť a s VRAM ti NV pokazila chuť. :-) Čo sa týka toho koľko VRAM bude na low-end kartách ďalšej generácie tak nie to je jedno? Ak by tam aj tých 2GB bolo, tak ich tieto karty podľa teba využijú?

Ja s nim v podstate suhlasim, 2GB/cip je dost vazna slabina tejto karty a kebyze mala 4GB/cip tak to bude naozaj zaujimava volba a obhaji si i cenu. 2GB je proste na extra-highend malo a je to jeden z vyznamnych dovodov preco radsej SLI sice nie az tak nablyskanych, ale dokopy vykonnejsich GTX-680.

u SLI by sis ale s pameti moc nepomohl, leda by sis priplatil za 4GB varianty, dle toho co jsem ale zatim odpozoroval, tak ve hrach ma 4GB varianta GTX680 oproti 2GB smesnej prinos, z testu se da vycist ze nejaky poradny rozdil je snad jen v 3Dmarku, ve hrach se to pohybuje v rozdilech jednotek fps, a to jsem koukal na testy s rozlisenim nad 2560x1600

testy se daj dohledat s kartama od Palitu, Galaxy a Gainwardu a daji se najit i SLI testy techto karet, ac jen od uzivatelu na forech, ofiko SLI test 4GB varianty jsem na google nezahledl

Ja len viem, ze na (SLI) GTX-580 v 2560x1600 mnoho hier bezi na limite, proste memory usage je 1.5GB podla Afterburneru, a az budem upgradovat, je to jedna z veci ktorej sa chcem vyhnut, t.j. 3GB poziadavka je u mna minimum. Mozno to velky rozdiel v realnom vykone nerobi, to sa nehadam, ale aj tak ma to znervoznuje. :-)

Jak jste přišli na 22k ? Dolar je za 18CZK tak by ta karta měla stát "jen" 18k ne 22k....

Hádám, že vycházeli z trojčlenky 500USD karta za 11000Kč, za kolik bude 1000USD karta?
A bude to i přesnější výpočet, protože přepočtení podle kurzu vždy dávalo nižší, než výslednou cenu.

a s necim jako je clo a dane nepocitas?

18tisíc + 20%DPH se rovná zhruba 22tisíc. Stát musí taky na něčem vydělávat :)

Jsem jediny komu prijdou ty grafy vykonu divne? Kdyz je porovnam mezi sebou:

Prvni graf - Metro: GTX680 ~37, GTX690 ~62
Druhy graf - Metro: GTX690 ~35, 2x GTX690 ~59

Pritom oba obrazky udavaji stejne nastaveni... Rozdily jsou i u zbylych her, i kdyz mensi. Fakt tam maji takovou botu, nebo mi neco uchazi?

Asi ne. Z GeForce.com ten graf i ten odstavec, co tam o quad sli byl, už totiž zmizel.

http://extrahardware.cnews.cz/files/images/clanky/2012/04duben/nvidia-ge...

Reklama
Reklama