Reklama

Jak zákazník o veškerou poštu přišel

Přestože IT technik umí s počítačem dělat hotové zázraky, občas mu jsou jeho dlouholeté zkušenosti naprosto k ničemu. Při veškeré dobré vůli se může snažit vyřešit problém, když však zákazník zatají naprosto zásadní informaci, tak servisní zásah skončí naprostým fiaskem.

Přestože IT technik umí s počítačem dělat hotové zázraky, občas mu jsou jeho dlouholeté zkušenosti naprosto k ničemu. Při veškeré dobré vůli se může snažit vyřešit problém, když však zákazník zatají naprosto zásadní informaci, tak servisní zásah skončí naprostým fiaskem.

Zase ten Petr – nu(t)(d)ná předehra

V posledním zápisu do tohoto blogu jste se dozvěděli o tom, že některé počítače mají duši, jiné zase duchy. I když mám na starosti desítky (možná i stovky) zákazníků, někteří jsou výjimeční. Dobří holubi se zkrátka vracejí – a někdy i ti zlí. Dnešní pojednání tak opět zabrousí k Petrovi, který mě požádal o vyřešení „takové drobnosti“.

Jednoho středečního rána jsem jel k Petrovi do firmy provést přidání nového počítače do domény. Neměl jsem z toho zrovna dvakrát radost, jelikož tam nebyl tak docela standardní řadič domény. Před necelými deseti lety se v Petrově společnosti začala budovat počítačová síť. Nároky tehdy byly minimální – ve firmě bylo pouhých pět počítačů, z toho jediný měl přístup k internetu.

Reklama

Pan majitel (říkejme mu Karel) nechtěl slyšet o žádných velkých investicích – vždyť počítače jsou jen takové chytřejší psací stroje. Ačkoliv se kolegové (já v té době ještě nepracoval) v dobrém duchu snažili procpat do rozvahy i server s Windows Server 2003 a Exchange Server na poštu, nakonec byli odmítnuti. Jedna paní účetní má totiž syna, který tomu hodně rozumí a říkal, že stačí obyčejný počítač, do kterého on nainstaluje nějaký linux a ten je úplně zadarmo, a to i s poštou.

Ubuntu server

Takové nabídce se těžko konkuruje a v očích zákazníka jsme v tu chvíli jistě vypadali jako vydřiduchové, co se snažili „napakovat“. Jenže léta utíkala, paní účetní byla nahrazena jinou a tak se logicky i její syn, který údajně celé roky obstarával server zadarmo, přestal namáhat.

Déjà vu

Jak doba pokročila, nároky na IT rostly nebývalým tempem. Karel zřejmě pochopil, že léta neudržovaný „server“ už nebude stačit a požádal nás o zpracování nabídky na změnu infrastruktury. Po šesti letech tak došlo na naše slova. Počítačů ve firmě v té době bylo tuším třicet. Požádal jsem kolegu linuxáka, aby se se mnou zajel podívat do firmy a alespoň zběžně zhodnotil stav.

Po pár minutách se zvedl od počítače Brave (který mimochodem byl uložen v místnosti pro uklízečky, hned mezi košťaty a saponáty, na bedně byl položen hadr – asi na mytí schodů), zakroutil očima, mohutně oddechl a podivně mrzutým hlasem mi sdělil pár „drobných nedostatků“ – pole RAID 1 se rozpadlo před třemi lety, jeden disk se vůbec nehlásí a druhý vykazuje chyby, navíc zbývají tři procenta volného místa. Pak začal mluvit o zastaralosti jádra, bezpečnostních dírách, chybějících aktualizacích a nefunkčních službách. Zkrátka bylo co dohánět.

Vzhledem k tomu, že Karel tlačil na cenu, zvolil jsem takovou střední cestu – Small Business Server 2008. Náklady jsou nižší jak při koupi, tak i při následné správě (v porovnání s klasickým Windows Serverem). Po pár dnech jsem Karlovi donesl nabídku s tím, že si o jednotlivých položkách popovídáme. Hodil ji na stůl, podívá se prý později. Nasedl do svého nového BMW a odjel.

Small Business Server 2008

Po třech týdnech jsem mu zavolal, abych zjistil, jestli tedy můžeme rozjet akci. Byl jsem odmítnut, že to je prostě hrozně drahé a že si to vyřeší po svém. Požádal nás pouze o rozšíření diskového pole a provedení údržby na stávajícím serveru. Manažerské rozhodnutí jak víno!

Akce BlackBerry, Exchange v internetu a synchronizace

Karel se zamiloval do telefonu BlackBerry, který viděl u svého kamaráda. Neváhal a koupil jich hned sedm a rozdal je svým podřízeným, ať je prý využívají naplno. Jenže ve firmě nebylo člověka, který by dokázal telefon nastavit pro příjem pošty, natož pak synchronizaci kalendáře.

Každý soudný člověk si v tu chvíli zavolá někoho technicky zdatného, aby mu pomohl. Kdepak, Karel hned běžel za kamarádem s prosbou o radu. Ten mu oznámil, že oni jedou na Exchange a že vůbec neví, co a jak nastavit, protože na to má maníka z Prahy.

BlackBerry

Nevím, jestli si nevzpomněl, že jsme se o Exchange serveru již bavili, nebo se jen nechtěl trapně připlazit s prosbou o další cenovou nabídku, prostě se neozval. Místo toho si v divokých vodách internetu vygooglil absolutně neznámou společnost, která poskytuje Exchange v internetu (a navíc i komplexní služby, přece). Na co čekat, proč hledat reference? Není čas, máme super telefony a jsou k ničemu. Elektronicky objednal, elektronicky zaplatil. Nutno říct, že technik asi zřejmě všechno nastavil správně, alespoň dle požadavků zákazníka. Všechno se synchronizovalo, pošta byla v počítači i telefonu, dokonce i kalendář se plnil. Super! Za 400 Kč měsíčně za jeden mailbox, no neber to!

Jak se do cloudu volá, tak se z něj jen ticho nese

Ve společnosti jsem pak několik měsíců nebyl. Zaprvé nebyl důvod, zadruhé jsem se tam ani nehnal (cítil jsem se trochu ukřivděně, protože na zpracování nabídky jsem strávil spoustu času, který dnes mohu označit jako promarněný). Nicméně Petr volal, že mají nový počítač a chtějí jej přidat do domény a pak ještě nějaké drobnosti.

Přijel jsem, provedl zapojení počítače a před odchodem jsem se stavil u Petra. Ten mě požádal, abych se mu podíval na poštu, že mu to pořád zobrazuje nějakou chybu, i když pošta normálně chodí. Jen pro upřesnění dodám, že o pronájmu Exchange jsem do té doby vůbec netušil, o synchronizaci s telefony také ne. Tak nějak automaticky jsem klepnul na tlačítko Odeslat a přijmout, objevila se chyba, že server Exchange neodpovídá.

Exchange Server 2010

Tak jsem se Petra zeptal, jestli mají Exchange nebo prováděli od našeho posledního setkání nějaké změny. Ozvalo se razantní „ne“, ještě jsem byl napomenut, že by mi to samozřejmě řekl. Rozhodl jsem se tedy podívat do nastavení účtu, abych zjistil, kde je problém.

Účty byly v Outlooku dva – jeden původní IMAP (linux server), druhý pak právě Exchange. Nejdříve jsem otevřel IMAP, kde bylo vše nastaveno správně. Trochu ze zvědavosti jsem se podíval do nastavení Exchange (v domnění, že ten účet omylem vytvořil Petr při nějakých šílených pokusech) – jakmile jsem v nastavení uviděl, že server směřuje do internetu, začalo mi docházet, o co asi jde.

Ještě jednou jsem se tedy Petra zeptal, jestli nemají náhodou pronajatý Exchange. „No jo vlastně, to máme kvůli těm mobilům, to mi úplně vypadlo. Jo a na mobilu mi ta pošta taky nejde. Už jste viděl můj novej mobil?“ Řekl mi. V nastavení jsem klepl na storno, ale už stejně bylo pozdě. To, co následovalo, jsem již nemohl nijak ovlivnit.

Padá server, přej si něco

Ačkoliv jsem v nastavení neudělal jedinou změnu, MS Outlook při práci s mailboxem na Exchange provádí kontrolu nastavení i při stornování akce. Obdržel jsem tedy varování, že mailbox nebyl na serveru nalezen nebo je nastavení špatné. Protože z nastavení nešlo jen tak odejít, musel jsem násilně ukončit celý Outlook.

Po opětovném nahození jsem obdržel hlášku, že soubor OST nelze otevřít, protože se nepodařilo kontaktovat server Exchange, po jejím odklepnutí se Outlook vypnul. Bomba. Ono je to hezky vymyšlené, Microsoft dle dostupných informací toto chování prohlásil za zabezpečovací mechanismus. Soubor OST otevřete jen tehdy, když si Outlook myslí, že nastavení je platné a funkční (což si už teď nemyslel).

Požádal jsem Petra, aby mi dal kontakt na společnost, která se jim o Exchange tedy stará, abych s nimi dojednal další postup. Petr, aniž by asi tušil, co vlastně říká, prohlásil: „Jó, to je ten pán, jak tady byl dělat ty telefony. No, my mu voláme už od března, to to přestalo fungovat. Ze začátku nám bral telefony, říkal něco o tom, že mu vyhořel server a ať pár týdnů počkáme. Od té doby už nám telefony nebere“. Byl konec června. Ve mně se hromadil vztek a měl jsem chuť odejít.

Microsoft Outlook

Podle názvu serveru v nastavení jsem si na internetu vyhledal firmu, která nabízí „Exchange as a service“. Zběžně jsem projel ceník, sám pro sebe jsem se zasmál a řekl jsem si, že si asi taky založím vlastní firmu. Našel jsem kontakt na technickou podporu, nejednalo se o žádné call centrum, byl tam mobil (shodoval se s kontaktem, který mi dal Petr). Stejný mobil byl i na obchodní oddělení a vedení. Klasická „One Man Show“.

Kupodivu jsem se dovolal. Slušně jsem se představil, vysvětlil situaci a čekal, že dostanu nějakou kvalifikovanou odpověď. Omyl. S jistým studem a polohlasně mi bylo sděleno, že v březnu došlo k výpadku serveru u jejich hostingu, došlo k poškození dvou disků v poli a data se nedají obnovit. Mé dotazy ohledně záchrany dat, zálohování a clusterování byly úplně zbytečné. Prý jim to může přijet nastavit znovu na novém serveru, který si koupil před měsícem. Blázen!

A kdo za to může?

Problém byl vysvětlit Petrovi, kdo je za celý problém zodpovědný. Já jsem byl po ruce, tak jsem schytal první vlnu obvinění. Horko těžko jsem se snažil vysvětlit, že se jedná o sérii průšvihů (ať už o manažerské úlety majitele, kdy nechtěl koupit server a raději platil nesmyslný paušál, navíc naprosto neznámé firmě, nebo totální diletantství ze strany poskytovatele služby, který rozjel velkou hru s poštou bez zajištění zabezpečení dat), ve které já nehraju žádnou významnou roli.

Cloud podle Microsoftu

Soubor OST jsem si zkopíroval na externí disk s tím, že se pokusím data obnovit. Jelikož jsem se s takovým úkolem potýkal poprvé (u všech „mých“ serverů mám vyřešené zálohování), nevěděl jsem ještě, co mě čeká.

Co jsem ale věděl jistě, bylo to, že mi nepomůže import OST souboru do jiného Exchange serveru, ani kdyby odpovídal název domény, uživatele a co já vím, co ještě všechno. Nesedělo by unikátní UID toho konkrétního mailboxu.

Na internetu se nacházelo velké množství nástrojů s popiskem OST to PST, jenže všechny vypadaly dost nedůvěryhodně a byly placené. Pak jsem nalezl jeden, který nabízel trial verzi, ve které je možno OST soubor alespoň otestovat a zobrazit počet e-mailů (a kontaktů, úkolů a položek v kalendáři), které lze obnovit.

Po několika hodinách mi program zobrazil report s několika tisíci obnovitelnými položkami. Zavolal jsem Petrovi a oznámil mu dobrou zprávu. Zároveň jsem mu sdělil, že program je placený, nám jako firmě je naprosto k ničemu a kvůli tomuto jednomu incidentu jej rozhodně kupovat nehodláme. Bylo mi opět oznámeno, že se vlastně jedná o moji chybu a ať se koukám starat. Proti tomu jsem se ohradil, trochu ostřeji než mám ve zvyku. Chvilku jsme se dohadovali, pak jsem hovor ukončil s tím, že se potřebuji věnovat něčemu produktivnímu.

Nechal jsem Petra pár dní vychladnout, nezvedal mu telefon a na e-maily (které mi chodily z jeho schránky na seznamu) jsem nereagoval. Po týdnu jsem mu telefon konečně zvednul – poštu prý hrozně nutně potřebuje obnovit, ať to stojí cokoliv. Sice to nemám ve zvyku, ale trochu jsem mu zalhal. Řekl jsem, že jsem schopný poštu obnovit ručně, ale bude to stát tolik a tolik času a peněz. Cenu mi odsouhlasil, já nelenil a program jsem na internetu zakoupil, zaktivoval a provedl převod souboru OST. Na faktuře jsem to převedl na jinou skladovou položku a měl jsem klid. Obnova do účtu IMAP proběhla téměř bez problému, poškozených bylo snad jen deset e-mailů.

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Pekný IT príbeh pútavo napísaný s varovným poučením. Díky :)

zas sa ale potvrdilo stare zname, ze "ludska blbost je nekonecna" :) . velmi pekny clanok, uz sa tesim na dalsi.

Ze života. Jelikož už tohle pár let nedělám, tak si rád počtu, jak válčí ostatní. A koukám že i ostatní moc v BWM nejezdí a mnoho lidí si stále myslí, že IT support je zadarmo.

j a ked im zadas cenu ktora je bud primerana alebo adekvatna sluzbe tak sa len zhrozia ze co je to preboha za cenu a ze si vypalnik pretoze kamarat to posklada za par korun.

Jo, až na to, že dosti "stranná", co se týče produktů. Postavit office (pokud jsou třeba jen maily) na linuxu není takový problém, jen to chce mít zajištěnou správu. To jako by si windowsy ten raid opravili samy?? Konkrétně třeba pošta na linuxu: proč ne, pokud by byl dobře nastavenej? HW, na kterym jede SBS je dražší, licence taky něco stojí a pro firmu s pěti počítačema je to daleko citelnější investice, než následně při upgradu, když to má živit lidí třicet a dostatečný HW je značně levnější.

Stejně tak pronájem exchange může být dobrou volbou - samozřejmě nikoli za 400,- za měsíc za mailbox a když to je onemman show bez zálohování.

Takto článek vyznívá jak zaplacený mrkvosoftem :-), že pokud si nekoupíte SBS, tak jste nuly a totální hlupáci. A přitom možných a dobrých řešení je X, jen je potřeba se o ně starat. O všechny, i o ten SBS.

Nemyslím, že by to měl být nějaký "hate-linux" článek a ani to tak nebylo míněno. Mně nevadí, když si někdo rozjede celou firmu na linux serveru, někdy to prostě ani jinak nejde. Jenže o tom bych asi psát nemohl, protože to prostě nedělám (stará se o to jiný kolega).

Já nikde přece netvrdím, že Exchange v pronájmu nebo pošta na linuxu je blbost, jen to v tomto konkrétním případě nebyla zrovna dvakrát výhra. Za každou z těch X možností musí totiž někdo stát, což se ani v jednom z dvou případů nestalo (kluk, co za správu ani nedostal zaplaceno vs. totálně neschopný podnikatel s Exchange v cloudu).

A SBS rozhodně taky nemusí být výhra. Už jsem viděl i šílence, který si zakoupil SBS 2008 a měl v síti snad 73 klientů. Klasická chyba, vůbec nebyl ochoten připustit, že by se snad firma mohla ještě zvětšit. Za půl roku u nás nechal skoro půl milionu za nové železo a "plné" licence.

....nezvedal mu telefon a na e-maily (které mi chodily z jeho schránky na seznamu) jsem nereagoval.....

....Sice to nemám ve zvyku, ale trochu jsem mu zalhal. ....

...a měl jsem klid....

ja se nestacim divit, jak se stale nekteri "profesionalove" chovaji a pak se jeste divi, ze je nikdo nebere vazne...

tak kdyz 10x nekomu neco vysvetlis a ty si ten kdo je tady specialista a on si porad mele svoje se naucis ze je lepsi misty zalhat a zahrat to tak aby na to nebyl schopny reagovat a mas klid. Ale vlastne ty si jsi byl nejpise ocenen titulem IT zamestnanec roku 2012 tak takove problemy nemas xD

takhle se chovate ke svym klientum? zalhat aby byl klid??? vy neumite rict, takto to ja delat nebudu protoze A,B,C najdete si nekoho jineho ?

ale to byste vlastne prisel o kseft, ze?

tak koukam ze si nerozumime. Ja bral lhanim klientum jako lhani klientum a ne potencialnim klientum aby byli klienti. Oni sou totiz nekdy tak natvrdli a zapaleni do vlastniho hloupeho napadu ze nic jineho nez lhani nepomaha. Usetrite sobe nervy jim penize a oboum cas. A vychazel jsem z vlastni zkusenosti supportu eshopu jako programator.

ale pochopil, ja se jen ptam proc stavajicimu klientovi, ktery chce nejakou podle vas hloupost, nereknete, ze to je blbost a proste to delat nebudete at jde za nekym jinym...

tak kdyz mu toto reknu pujde jasne za nadrizenym a ten v ramci klise klient muze vse to pripradi nekomu jinemu sice ja to delat nemusim nicmene se to dotyka meho projektu, vedouci mi vysvetli ze nejde a kolega kdyz budu mit na neho smulu mi proujekt akorat upravi k mym nervum:} Proste svet neni idealni mel sem klienty z kteryma se neni problem domluvit na cemkoliv ale sou proste klienti pres ktere vlak nejede jak se rika. Neberte me zle muj cil neni poslat zakaznika domu s tim ze nedelame rad mam nove veci clovek se neco priuci a nekam ho to posune ale proste z praxe vim ze ne vzdy se da z klientem domluvit. A proto sem se autora clanku zastal protoze takove klienty znam a neni jeden! je jich bohuzel vice. Ale pokud to nekoho zajima tak vetsi procento je tech z kteryma se domluvite tohle sou takove ty cerne ovce:}

...............tolik teček a tak málo slov.........!....

Jak jse již apsalm rozhodně to nemám ve zvyku. Jenže s většinou zákazníků se dá normálně komunikovat, domluvit. Víc se k tomu vyjadřovat nehodlám, jsou svátky a mám lepší věci na práci, než se tu dohadovat, jestli to bylo z mojí strany oprávněné.

Ne že bych to považoval za normální chování, ale jsou situace, které normálně řešit nelze. Lidově se tomu říká srážka s blbcem. Vy jste viditelně teoretik, praxe člověka naučí.

heh, teoretik rozhodne nejsem, ale pripada mi, ze vy mluvite (stejne jako autor clanku) z pozice zamestnance, kteremu po osmi hodinach "padla"...

Je vidět, že jsi nikdy nepřišel do styku s BFU, jinak by sis nechal debilní kydy pro sebe a politoval chudáka P. Šípka, to, co mu prováděl majitel firmy je fakt demence, se kterou se každý IT setkává denně několikrát.
Účelové "lhaní" mu plně schvaluju, s dementama podle jejich gusta!
A panu Šípkovi přeju hodně šťastných dní bez podobných BFU (v práci zejména a i tu na foru) :-)

ale ale, a kdo vas nuti s temi deb... a dem... BFU pracovat?? jestli je to tak hrozne bezte delat neco jineho ;)

pravda a laska musi zvitezit na lzi a nenavisti! :D

Proc mam pocit, ze vetsina akteru, vcetne podivne firmy nabizejici Exchange online, je banda diletantu? Do firmy s 5 pocitaci by hned kupovali Windows server a buhvi co jeste,... nakonec mam z pribehu pocit, ze syn ucetni byl nejzkusenejsi admin, protoze byl opravdu schopny dodat funkcni(dokud system spravoval) a rozumne reseni na miru. Ve vetsine firem je bohuzel hodne takovychto "administratoru", kteri akorat umeji klikat ve Windows.


Požádal nás pouze o rozšíření diskového pole a provedení údržby na stávajícím serveru. Manažerské rozhodnutí jak víno!

Pokud stavajici server dostacoval, tak jde o korektni rozhodnuti, to by ale Karel musel zamestnaval schopne lidi. Jenze kdyz oni zvladnou akorat Windows server a ostatni je pro ne spanelska vesnice... prijde mi totiz, ze pulka clanku jsou jen vymluvy na neschopnost Karlovych lidi, kteri jako jedine reseni videli v nakupovani drahych proprietarnich technologii. Tak kdyz neco neumim, tak se to doucim.

A já mám zase pocit, že jste četl snad každý třetí řádek. Pokud tedy vynechám to, že jste vůbec nepochopil kdo je kde zaměstnaný, můžeme řešit zbytek vašeho komentáře.

Já nepopírám to, že linuxí "server" (to server je v uvozovkách ne kvůli linuxu, ale kvůli použitému hardware) v začátcích firmy byl levnější volbou. Nicméně i linux-based řešení se dá udělat profesionálně, a ne to pytlíkovat na nějakém šíleném desktopu se SW RAIDem.

Stavajici server právě rozhodně nedostačoval, naopak byl na hraně použití jak z hlediska HW, tak i SW.

Když něco neumím, tak se to doučím? :) To myslíte vážně? Nejste vy náhodou univerzální voják?

Takže jinými slovy: pět let jeli na železu, které na linux v pohodě stačilo a na winy ne. Takže těch pět let šetřily. Proč tedy ta skepse k počátečnímu řešení? Vždyť bylo pět let vyhovující a daleko levnější než to, co jste navrhovali vy!
A že za pět let najednou nedostačovalo? To Vám přijde jako nenormální??

Samozřejmě, chyba byla v nezajištěné správě - ale winí server s nezajištěnou správou by na tom byl snad jinak?

Stejnětak co máte proti SW raidu? Je to řešení spolehlivější než HW raid, neboť v případě selhání řadiče (v tomto případě desky) je obnova daleko snažší, než u proprietálního HW raidu. A ten u jednoduchých raidů (tady předpokládám prostý mirroring) defakto nemá výhodu.

Stejnětak dávat "server" do uvozovek proto, že když se to koupilo, tak na tom není nálepka server? Víte, z jakých komponent jsou stavěny entry level servery známých značek, např. HP. Myslíte, že tam je něco extra? Nanejveš tam daj Xeon, ale aby aspoň využili to, že podporuje ECC paměti už ne.
Každej není tak "blbej", aby platil dvojnásobek za to, že na hardware někdo nalepí nálepku "toto je server". Samozřejmě: existují opravdové servery s redundatníma zdrojema, spešl raid kartama umožňující vyšší raid režimy, možností hotswap výměny komponent, zapojení více paměti.... ale to je podle Vás hardware pro firmu o pěti lidech?

Ano, když něco neumím, tak se to naučím, nebo to alespoň nekritizuji proto, že to neumím. To původní řešení bylo navrhnuto úplně správně pro tu firmu v tom stavu v jakém byla. Akorát byla zanedbaná údržba. Vyvozovat z toho, že za pět let železo zastará a firma 6x vyroste to, že původní řešení bylo špatné je prostě blbina.

Při první nabídce jsem ve firmě ještě ani nepracoval, ale předpokládám, že nabídka na linux server také padla (linux admina naše firma k dispozici měla), nakonec tedy asi zvítězila u Karla nižší cena železa. Nicméně společnost, ve které jsem pracoval, měla zájem prosazovat spíše MS produkty, nevidím na tom nic špatného.

Když něco neumím, tak se to naučím. Ano, proč ne, nemůžete se ale naučit všechno (na to jsem právě narážel). Obor IT už je dnes zkrátka moc široký na to, abych si mohl říct, že když něco neumím, tak se to do zítřka naučím.

Ještě k tomu železu - já bych prostě na takový server záruku držet nechtěl. Je mi jasné, že entry level nebude žádná sláva, minimálně bych ale mohl očekávat delší dostupnost náhradních dílů, o rozšířené záruce ani nemluvě. Spíš se divím, že zde něco takového vůbec musím obhajovat.

Cetl jsem to cele a kdo kde pracoval jsem si vsiml, resp. co si slo vsimnout, postavy jsou vicemene pro me anonymni,... nicmene to nic nemeni na tom, ze vetsina lidi se v pribehu chova stylem, ze jinak nez MS Server a Exchange to nejde,... a sef pak za zady pracovniku vymysli kokotiny, protoze mu nejsou schopni navrhnout reseni, se kterym by byl spokojeny.

To, ze se da delat Linux-base reseni profesionalne je samozrejmost... taky to mohla a i mela byt z jedna nabidek sefovi. Ne hned rezignovat po neuspechu protlacit predrazeny MS server a jako jedine reseni pak mit desktop/server spravovany nekym cizim, ktery nema zadne vazby a zodpovednosti k firme.

Co je na doucovani novych technologii neuveritelneho? IT se vyviji kazdym dnem a clovek je nucen se stale neco ucit, nove technologie, programovaci jazyky... jestli je opravdu tohle vase reakce na tento fakt, tak jsem se s oznacenim diletanti asi zas tak nemylil, protoze tento pribeh na me tak zkratka pusobi. Jak jinak mi totiz vysvetlite, ze spravu serveru po synovi ucetni nikdo neprevzal?

Stejně si myslím, že jste to špatně pochopil. Ta firma žádné IT oddělení nemá, já její zaměstnanec nikdy nebyl, zaměstnanci vliv na volbu řešení neměli, vše bylo řešené formou outsourcingu.

Ohledně linuxu už jsem se vyjádřil výše, tato varianta předpokládám v nabídce byla (stoprocentě to samozřejmě nevím, nepídil jsem se po tom), u některých firem taková řešení úspěšně provozujeme léta bez problémů, jen to vždy bylo bráno jako "ta druhá možnost, když není zbytí".

(prosím nekamenujte mě hned za to, že linux nehraje prim)

Ještě drobné doplnění - kdybych měl v článku rozepisovat každou pitomost, která padla během jednání, vydalo by to spíš na knihu než na blogpost. Jenže cílem tohoto článku nebylo vytvořit "případovou studii". Rozhodně to nebylo tak, že bych tam přišel, rozhlédnul se, nabídnul SBSko, byl odmítnut a šel domů.

Těch IT průšvihů bylo mnohem více, jenže to už bych musel být mnohem konkrétnější (a to už z principu nemohu a ani nechci).

Koukám, že už je 24.12., tímto se s touto diskuzí loučím (slíbil jsem si, že příští dva dny počítač nezapnu).

Hostovaná Exchange je samozřejmě jedině dobře, a i výrazně levnější než 400 Kč.

€5 za schránku (25GB) přímo od Microsoftu:
http://www.microsoft.com/cs-cz/office365/online-software.aspx

Popis třeba na mém webu:
http://myego.cz/item/office365-v-cene-5-google-apps-pro-dospele

V ceně je Exchange, Sharepoint, webový Office (Word, Excel, PowerPoint, OneNote), antispam, atd. Toto nemá smysl pro neIT firmu o pár desítkách lidech instalovat na vlastní server, rozhodně to bude výhodnější, levnější a spolehlivější přímo od kvalitního hostera. A tím přímo MS jednoznačně je.¨

Akorát pak odpadají náklady na místní konzultantské firmy, které více vydělají na dodávce serveru (HW i SW), konfiguraci, instalaci, údržbě.

Zajimalo by me kolik lidi z tech co prispeli do teto diskuze jsou opravdovi profesionalove, zamestnani v IT jako spravci site (Windows, Linux).
Kolik z Vas delate v IT firme outsourcing jinym fa.?

Rozdil mezi slozenym serverem s "Alfy" a low entry serverem od HP/FS je minimalne v zaruce a pokud je mi znamo taky ve faktu ze profi reseni je stavene na 24/7 provoz.
Kdyz se Vam neco pokazi na FS/HP do druheho dne tam mate technika, ktery zavadu opravi na miste, ikdyby to znamenalo vymenu pulky serveru. Prave proto (pri-)platite (za-) drazsi support.

IT profesional aneb co neznam to se doucim.
V IT muzete byt bud specialista na Windows, Linux, Exchange nebo treba SQL, Oracle ale v ZADNEM pripade nemuzete byt Expert na vse.
Jiste muzete byt univerzalni spravce, ktery vi o vsem, umi vse nastavit, zvladne vse ale dohromady vi o vsem jen do urcite hloubky ale na nic neni Expert.

Dobre tady, jste specialistou na Windows. Kolik ze to mame aktivnich verzi serveroveho OS, hm budu vzpominat tak to mame nepodporovane Windows 2000, podporovane Windows 2003 a 2003R2, W2008 a W2008R2 no a nove serverove Windows nam uz klepou na dvere.
Sem tam ma nejaky klient ma prekvapive jeste obstarozni NT.
Tak kdo z Vas vi vse o techto Microsoftich serverovych OS a muze se prohlasit za Experta?

Windows vs Linux
Rozdil mezi free edicim Linuxu a placenym Micfosoftim OS je ve faktu, ze opet mate lepsi podporu a dokumentaci.
Pokud taky mluvime o profesionalim resenim na Unixu (RedHat, atd...) jsme prakticky na stejne cene za naklady i spravu.

Proc bych jako IT profesional firme doporucil Windows a ne free edition Linuxu?
1. podpora, podpora a jeste jednou podpora (pocinaje HW a konce u software).
2. jednoduseji najdete jednotlivce ci spolecnost, ktera umi spravovat OS.

SW Raid je lepsi nez HW Raid? Tak to ziram co se clovek nedozvi.
Souhlasim ale s faktem, ze je lepsi mit SW Mirroring nez zadny.

"Ve vetsine firem je bohuzel hodne takovychto "administratoru", kteri akorat umeji klikat ve Windows."
Tohle jsem si nechal na zaver. Ve vetsine fa. je prave hodne takovychto administratoru, kteri se staraji jen o to sve prostedi a umi tudis to co potrebuji. Jsou to univerzalove, znaji vse a zaroven nic do hloubky. Je to spatne? Nemyslim si to.
Tihle lide proste jen delaji svou praci, nejlepe jak ji dovedou. Nekdy lepe, nekdy hure.

Prave proto, existuji specializovane fa., ktere nabizeji outsourcing.

"klikat ve Windows" to rikaji casto Linux pozitivni. Kazdy kdo ma doma Windows 7 je presvedcen ze zna sve Windows dokonale. Skutecne? Pokud tomu verite, zajdete se otestovat k Autocontu a udelejte si nejaky ten klientsky certifikat http://www.microsoft.com/learning/en/us/exam.aspx?ID=70-680&locale=en-us.
Neni to urcite nic tezkeho, vzdyt prece Windows zna kazdy. :) Anebo ne?

Dokumentace k Windows, že je na dobré úrovni? To je snad špatný vtip ne? Polovina systému je nijak nezdokumentovaný bastl. A když už jsme u těch "free edicí" Linuxu, pak tady je CentOS (krom placené podpory totéž co RedHat) nebo Debian. Viděl jste někdy dokumentaci k Debianu? Asi ne.

SW RAID má skutečně významná pozitiva oproti HW RAIDu. Tady bude záležet na prioritách, paušálně se to hodnitit nedá.

CentOS je jedina free varianta Linuxu, kterou bych za urcitych podminek do fa. mozna nasadil. Mam osobni zkusenost z konfiguraci CentOS na nekolika serverech.
Pokud se uz se bavime o Linuxu preferuji RedHat - CentOS - Fedora.

Dokumentaci k Debianu jsem skutecne necetl. Mel bych?
S Debianem zadnou zkusenost nemam, pokud nepocitam Ubuntu na desktopu.

V soucastne dobe se uz Linuxu nevenuji. Clovek muze byt dobry jen v jedne veci.

SW Raid vs HW Raid - ok, zalezi na prioritach.

Debian a Ubuntu to je nebe a dudy. Debian skutečně běží v mnoha firmách, protože za dlouhou dobu existence prokázal, že i komunita umí dělat rock_stable konzervativní systém s dlouhou dobou podpory. Třeba HP pokud vím debian podporuje u svých serverů.

A žádný jiný OS nepodporuje tolik HW architektur jako Debian. :-)

Co se týká kvalitního HW, tak s tebou zajisté souhlasím. Pokud si člověk nikdy nešáhl na kvalitní stroj od HP/Dellu/IBM, tak se mu bude těžko posuzovat. Když pak máte "to štěstí" a využijete servisu stroje do 24hodin, pochopíte, že je ve skutečnosti podstatně levnější míst 2 kvalitní servery, než mít 4 levné skládačky.

K tomu HW raidu. Všude kde jsem byl jsem se setkával s názory, že pokud člověk nepotřebuje výkon, tak do HW raidu nemá chodit. Nastanou-li problémy s řadičem, je pole daleko těžší vrátit do původního stavu než v případě SW raidu.

A co se týká volby OS s podporou či bez. Je přece potřeba volit na základě požadavku klienta. Pokud bude klientem zmíněná firma o 5ti lidech, věřím, že budou spokojeni například s CentOSem. Pokud je již zákazník natolik veliký, měl by být ochoten platit za podporu druhé straně, jelikož následně ušetří na vlastních zaměstnancích-otázka, jestli mu to vlastní zaměstnanci přiznají či nikoli.

Tak jako existuji spatni administratori windows, existuji i spatni administratori Linuxu.
Vzdy zalezi na tom kdo dany OS konfiguruje a jake reseni navrhuje.
Verim ze zakaznik muze byt spokojeny s Linuxem stejne dobre jako s Windows.

přijde mi poněkud legrační, že jsme se při této diskuzi sešli na portále, který jako kvalitní hardware označuje spíše produkty kategorie "consumer garbage" :-)

Měl jsem tu čest se servříkem za cca 40 za železo. Záruka next business day on-site. Sever se po pár měsících odmlčel. Následující pracovní den přijel servisák tak jak měl, diagnostikoval vadnou základní desku, pokrčil rameny, že tuto bude mít za dva týdny a odjel. Z jeho strany bylo vše v pořádku, protože zahájil opravu NBD tak jak měl.

Tím nechci říct, že bych někomu doporučoval stavět menší servery na "domácích skládačkách", ale že není dobré přehnané spoléhat na záruky renomovaných značek. Koneckonců Google běží na obyčejných věcech a zvládá to dobře.

Přesně - koupit server za patnáct tisíc a myslet si, že člověk dostane něco víc, než když si sám postaví server za polovinu (když ví, z čeho stavět) je dosti iluze.

Kvalitní spešl hardware samozřejmě má smysl, ale ten se s cenou pohybuje trochu jinde a firma o pěti lidech na něj těžko bude mít.

Pane autore, musel jsem se zde zaregistrovat, abych Vám poděkoval. Díky lidem, jako jste Vy mám svoji velmi dobře placenou práci.

Linuxový server fungující několik let bez zásahu, s rozpadnutým diskovým polem a 3% volného místa na disku. Můžete mi ukázat nějaký jiný ne-nixový systém, který tohle dokáže?

Co špatného vidíte na opravě linuxového pole a dalším provozu takového železa? Né každý potřebuje výkonné železo jen proto, aby na něm jel nasazený systém. Co se týká děravosti takového systému-jakým způsobem byl přístupný z internetu?

A k Vašemu přístupu. Člověk nezvedající telefony a neodpovídající na maily mívá většinou malé sebevědomí ;) Tím Vás nechci urážet, ale sám takové lidi obcházím a nerad se zdržuji v jejich blízkosti. Vy jste byl na místě člověka, který měl danou situaci vysvětlit a obeznámit majitele firmy s následky jeho rozhodnutí. Vím, že je to kolikrát složité, ale čím lépe to uděláte hned na první zátah, tím lépe se Vám bude s daným HW/SW pracovat v následujících letech.

"Člověk nezvedající telefony a neodpovídající na maily mívá většinou malé sebevědomí ;)"

Když jsem to četl asi 5 minut jsem se smál. Co to je za dogmu a pořekadlo? To se říká u Vás na ukrajině ne? Ty vole to mě dostalo. Že já se nejvíc zasměju v diskuzích, a zpravidla to vede hned po DDprůjmech EXH :))). Thumb up.

Já znám zase něco jiného.
Kdo má v nicku "g", "u", "z" a 2x"i" zakončené písmenem "n", má obvykle jen jedno varle. Zajímalo by mě zda to sedí.

PS, s tím Vykáním jdetě do ******, jsme na serveru, ne na jednání.

To není dogma ani pořekadlo, ale známá věc. Zajisté tímto problémem netrpíš, ale divil by jsi se kolik lidí se takto chová. Je to jeden z klasických příznaků, kdy se člověk "bojí" být konfrontován z problémem.

Nakelle, ačkoli se v podstatě nepřímo zastáváš kolegy, tak jsi zase na nejlepší cestě k banu. Ani hvězdičky to nezachrání, nehledě na to, že jsi nevyhvězdičkoval ani všechno.

Win 2003 jsem docela často potkával kdy po více než 2 letech bez restartu, s běžícím doménovým kontrolerem, exchange 2003, file sharem, hodně využívanou certifikační autoritou, anti spamem, RASem běžel na obyčejném pecku ... jednalo se o docela známou firmu ... cca 100 PC ve firmě, 30 obchodáků s ntb a přibližně přes 200 lidí - externistů. Volné místo na c: pod 100 MB. A běželo to.

U open source řešení bývá problém v tom že si správce pod svojí vizí často nastaví systém tak že kdokoli jiný to pak má velký problém pochopit jak to ten druhý často zamýšlel a buď na to nepřijde (ani se obtěžoval to zdokumentovat) nebo stráví spoustu času bádáním jak to vlastně je (ve Win světě to taky platí že bez dokumentace je to občas balancování na hraně).

Ke cloudů k použití ve firmách se osobně stavím skepticky, ano může se to zdát jako fajn řešení, které ale často končí na ceně. Ale já zatím vidím podobný problém jako tady popisován, nevíte jak je to zálohováno (včetně konzistence záloh - přeci jen zálohujeme s úsměvem, obnovujeme v kreči) hlavně u DB.
Pak je tu taky bezpečnost, správce cloudu má vlastně přístup ke všemu co druhá strana má u něj uloženo, tak pokud někdo bude potřebovat maily cokoli, tak se nemusí jít za člověkem který je přímo ve firmě kam se potřebuji dostat. Čekám kdy toto nastane, bude z toho velké haló a vystřízlivění.
Jinak proti cloudu nic nemám a jsou věci které využívám. Někdy i jako testovací prostředí gogrid a spol..

70-680 je pro mě pro servraře docela nepřijemná zkouška, ale dal jsem ji napoprvé na 920 bodů - osobně nemám rád deploye. Ale ještě když jsem skládal MCSE, tak XP zkouška taky byla z těch težších.
Asi nejpodivnější zkoušky má EMC a pak Citrix - jaké záložce je aby se stroj sám zapnul apod... prostě memorovat si jednotlivé konzole to je k ničemu a EMC to celkem slušnej horor.

Není cloud jako cloud. Pro one-man-show firmu, který má někde nějaký umolousaný server a z něho ti hostuje služby, je to označení dost vznešené. Pokud je ale poskytovatel velký a solidní, tak může mít líp vyřešenou bezpečnost než ty sám v nějaké menší firmě a zároveň si nedovolí tvoje data někomu prodat, protože pak by to mohl rovnou zabalit (žádný soudný zákazník už si k němu svoje data nikdy nedá).
Problémy cloudu jsou dneska jinde. Jednak je to cena, kde můžeš za pár let zaplatit víc, než za provoz vlastními silami (i když to je případ od případu, někde můžeš ušetřit a žádná zrada v tom není), jednak třeba problém známý jako "data lock-in", kdy máš data u nějakého providera a ten má službu záměrně nastavenou tak, aby migrace dat k jinému poskytovateli byla složitá a tudíž drahá. Tím si tě drží u sebe, i když je na trhu levnější poskytovatel.

"Linuxový server fungující několik let bez zásahu, s rozpadnutým diskovým polem a 3% volného místa na disku. Můžete mi ukázat nějaký jiný ne-nixový systém, který tohle dokáže?"

Tak treba Windows server. Nevidim zadny duvod proc by serverove Windows nefungovaly za stejnych podminek. Rozpadnute diskove pole znamena ze stale jeden z disku je Plne funkcni a tedy pro nekoho prekvapive i Windows na tom funguji stejne dobre.
V obou pripadech zakaznik nema fault toleranci ale na OS to vliv nema.
3% mista na disku to zalezi z jake kapacity ty 3% jsou ale opet i Windows budou fungovat s 3% volneho mista na disku.
Dogma: Linux je stabilnejsi neberu, protoze z praxe vim ze stejne tak dobre funguji i Windows.

U Linuxu je obecně hlavně problém v nesdílení dokumentace. 90% lidí si to nastaví podle sebe, jen oni ví, jak to funguje a neradi se samozřejmě o nastavení dělí. Tohle mám z praxe zažitý několikrát. Levný server na Linuxu, ovšem podpora je nějaký kamarád pána co nám to prodával. Jistě počáteční pořizovací náklady malé, a i provoz může být dobře zajištěn. Ale k Windows serveru přijdu a může tam být cokoliv, dokážu to přenastavit, zazálohovat, obnovit atd, pokud to nedokážu není problém sehnat dokumentaci případně podporu a problém vyřešit. K Linuxu je třeba sehnat toho pána, co to nastavoval a případně se o to dále stará.

Neříkám, že je Linux na nic (sám jsem doma provozoval dlouho jeden PC na Ubuntu), ale kdekoliv ho potkám a a nejedná se o Redhat nebo jiná profi řešení, předem se děsím.

Zajisté, že rozpadlé pole dál funguje, ovšem dle mé zkušenosti většina pokusů windows o čtení z poškozeného disku končila BSOD.

Co se týká dokumentace stroje/systému. Zajisté se daleko lépe postupuje na základě dokumentace, ale jak windows tak linux má stále své místo pro konfiguraci/instalaci programů, kterou dodržuje snad každý. Určitě záleží na množství služeb, které dané železo obsluhuje, ale k tomu, aby člověk zjistil jak věci fungují zde existuje dostatek nástrojů-jen je potřeba zvážit, zda bude jejich použití rychlejší než přepracování celého železa :)

Když dodržujete jistou kulturu, je konfigurace snadno dohledatelná bez ohledu na OS. Dokonce je v tom díky FHS docela pořádek, což se nedá říct o chlívku v C:\windows\system32. Na druhou stranu pokud se chov8te jako prase, je úplně jedno co na tom systému běží.

V lepších firmách dbajících na kvalitu ovšem ke všemu exituje podrobná dokumentace, včetně aktuální konfigurace.

Problém je právě v případě, že se jedná o server udělaný na koleně. Například router na linuxu, dodaný jistou firmou, ovšem dodavatel to nedělal, dělal to nějaký jeho kamarád. A teď to hlavní - ten kamarád to má někde doma na papírku. S tímhle jsem se už setkal a řešení je buď na dlouhé lokty nebo úplná výměna.

Já netvrdím, že se nedá dělat linuxový server na kvalitní úrovni. Ovšem pak už zase není tak finančně výhodný.

Zřejmě používáte jiné Windows než v našem korporátním prostředí. Na malém vzorku serverů/desktopů (generace XP/2003 R2) jsem ještě nepotkal server, který by běžel bez problémů alespoň rok. Ideální stav je vyhodit Widle do VMWare, protože pak se aspoň člověk vyvaruje problémů s hardwarem. Mohl bych tady popisovat množství bizarních problémů typu jak odebrat ze systému síťovku, která fyzicky chcípla, a nyní nejde odebrat ani neexistující síťové rozhraní, ani přidělená pevná IP, kterou nutně potřebuji. I tak si člověk užije zábavy v podobě spadlé služeb typu RDP, vyčerpanéhoh počtu vzádlených připojení (u serveru max 2? ha ha ha). Když jsem chtěl po našich Windows expertech (tím myslím skutečně expertech) poradit, jak nastavit ve Windows SetUID, SetGUID (kvůli jedné dost debilní ale drahé profesionální aplikace, jakých je pro Windows bohužel hromada), nedokázali ani pochopit, k čemu taková funkcionalita může být. Samostudium napovědělo, že systém práv ve Windows nic takového neumí. Stávkující informační datové systémy, kde dodavatel podporuje pouze Windows Server, se mi vždy po pár letech provozu vyplatilo vyhodit na Linux DB server, i když to znamenalo nepodporovanou a trošku divokou konfiguraci a dodavatel protestoval. Čas strávený neustálým řešením kravin s Windowsama využívám jinak. Nejsem profesionál ve správě Windows severů, na to tu mám jiné. Stačí se ale seznámit s oblíbeným příkladem Microsoft Get_the_Facts v podobě Londýnské burzy. Microsoft to s velkou pompou ukazoval jako zářný příklad kvality svých serverů a snižování nákladů. Dali si záležet, implementovali to sami bez prostředníka. Velmi záhy se ukázalo, že odezva Microsoft serverů je 4x horší než u Linuxu, nakonec jim to celé v zátěži chcíplo, a Londýnská burza přešla na Linux za polovinu ceny a to včetně autorských práv k novému systému. Moje zkušenosti tomuto scénáři odpovídají. Nikomu to necpu, ale myslím si své.

Pokud jde o problém se síťovou kartou tak tady je na to KB http://support.microsoft.com/kb/269155 - je to jednoduché smazání záznamu registrech. To je trivialita, pokud Vám pomůže prosím.

RDP můžete mít 3 - z toho jedna musí běžet na tzv. conzoli (help k mstsc napoví - záleží na verzi OS), pokud potřebuje víc stačí rozjet terminal services a licenční službu a koupit TS CAL licence - to není omezení systémové ale čistě licenční.
Pokud se potřebujete vzdáleně někoho odhlásit je tu tsadmin (pokud máte dostatečná práva a prostupy).

Pokud experti mají problém změnit GUID, moje rada - NewSid tool, nebo použit powershell.

Váš kometář je ze soudku : Kterak linuxový admin si Windowsím servrem hrál a se zlou potázal. Ne každý kdo doma "kliká" ve Windowsech neznamená že je umí opravdu administrovat.

Nemám nic proti použití linuxu, ale raději preferuji jiné robusnější řešení (proxy, firewall, ....) BSD nebo většího řešení komerční verzi AIX, RHEL.

Váše zkušenosti pochází z dnešního pohledu na lehce archaické architektuře W2K3 - např u 2008 serverů máte možnost nainstalovat tzv. Core což je server bez GUI a vše se ovládá pouze z příkazové řádky (tady dal přednost raději měnit konfiguraci jako u linuxu, protože syntaxe je opravdu zvláštní nicméně funguje).

Teď příběh z praxe, který se už několikrát opakovat v různých firmách ( 500 lidí a více) - majitelé chtěli prodat svoji firmu nebo navýšit její hodnotu a nechali si zpracovat několik analýz jak toho docílit. Výsledek zavést mezinárodně uznávané informační centrální systémy - všechny používaly linuxy, unixy, bsd ... doporučení přejít pod AD a Exchange a i když mezi nim i byla jedna čistě outsourcingová společnost která je v první desítce IT společností a její majitelé byli lidé co unix, open source podporovali - tak pod tíhou tohoto opravdu podepsali smlouvu s MS a zmigrovalo se. Firma investovala cca 4 miliony do MS produktů a licencí, ale její hodnota díky tomu vzrostla o nezanedbatelnou částku. A není to jejiný případ který jsem potkal.

Takže hezky popořadě. Předně umím číst, což platí i pro Microsoft Knowledge Base.

Problém se síťovkou jsem samozřejmě řešil smazáním v registrech, výsledek byl hádejte jaký? Žádný. Bohužel bylo jednodušší sehnat stejný model síťovky (což samo o sobě nebylo vůbec jednoduché) a IP adresu odebrat na ní. I kdybych neměl pravdu, blbě četl Microsoft návody, či blbě mazal v registru, což si nemyslím, pořád platí, že editovat texťák v /etc/network/interfaces je 100x jednodušší než se probírat registrem a nepotřebuju k tomu přístup na webové návody Microsoftu a speciální editovací nástroje.

Co se týče RDP, tak mě nezajímá jakého původu to omezení je. Já samozřejmě vím, že je licenční, terminal server znám. I tak mi to u serveru přijde směšné, protože co je to potom za server, když desktop Windows umí jedno připojení. Mimochodem, pro vzdálené přihlášení / spuštění programu v terminálu používám PSexec Dále platí, že ve velkých organizacích ma IT skutečně mnoho úrovní, a né každý má přístupné všechny nástroje. Takže když to srhnu, tak proti unix+ssh se může Microsoft (i se svou licenční politikou) jít zahrabat.

Mimochodem,Powershell, to je ten textový shell co ani v roce 2011 nejde horizontálně roztáhnout myší podle potřeby?

Moje zkušenosti sice pochází z architektury Server 2003 R2 (vydáno 2005), na druhou stranu nekritizuji nic, co bych v roce 2005 nepovažoval za standard.

SetUID A SetGID jsou typy přístupových práv. Bohužel vidím, že jsem se překlepl a napsal UI misto I, takže jste si SetGUID vyložil zřejmě jako "globaly unique identifier", což je asi něco úplně jiného. Platí, že Windows přístupová práva SetUID a SetGID neumí.

Váš případ vám snad i věřím. Windows specialistů je totiž na trhu mnohem více a jsou mnophem levnější než Linux/Unix specialisté.

Dívám se že jsem dal špatný odkaz - http://support.microsoft.com/kb/147797
Pokud jste jak říkáte smazal, tak prostě to musí zmizet, odkud by si to tu konfiguraci bralo - spíše jste smazal něco jiného, uvedený postup mám už opravdu dlouhou dobu odzkoušený - jedině mohlo držet nějaký softwarový manager pro síťovou kartu, tak akorát je musí víc projít registry.

Vaše chápání Windowsů je linuxové, to prostě nemůže fungovat. Registy si prostě představte že to je větvená databáze nastavení systému, kdy já admin můžu lehce povolit, zakázat co kdo může dělat na systému a nestačí mi jen před-definovaná granularita oprávnění.

PSexec je moc šikovná utilita, ale na použití kdy se na OS hlásí víc adminu do shellu, tak bych rozjel SSH, nebo publikace aplikací přes Citrix, nevím co tam přesně potřebujete - ještě jsou různé admin tooly, které fungují přes null session a jsou přímo od MS.

Windowsí shelly se roztáhnout dají, jen úpravou okna pravé tlačítko - Preferences - Layout - Windows size. Pokud chcete i funkčnost kopírování jako v unixu - Option QuickEditmode - vše se dá nastavit už při deploymentu nebo přes GPO.

Windows to co popisujete umí ale ne na NTFS, proč taky když mají jiný. Pokud chcete aby Vám jste měl požadovanou funkcionalitu rozběhněte NFS službu http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731734.aspx

R2 jsou pořád 2003 jen s doinstalovaný druhým CD s určitým rozšířením. Jen si tu zeptám znáte linux z roku 2003 který má plnou podporu a vydávané záplaty ještě dnes a bude mít do roku 2014?

V enterprise prostředí se už platy těch seniorů a expertů spíše vyrovnali, už i jeden z bývalých nadřízených (zapálený linuxář) prohlásil k mému údivu že sehnat dobrého windowsáře je stejně obtížné jako dobrého linuxáře, unixáře.

Po diskuzi s lidmi z RH je doba trvání podpory pouze otázkou smluvní a finanční, takže ano, v případě RHELu je možné provozovat i nekolik let oficiálně nepodporovaný systém s podporou přímo od RH.

Pokud vám registr přijde lepší řešení než konfigurační soubor, asi nemá smysl se tu dohadovat :-)

Windowsí shelly se skutečně roztáhnout dají, proto jsem záměrně psal roztáhnout myší. Nebo vy si snad okna libovolné aplikace nastavujete tak, že v "properties" napevno nastavíte jeho rozměry? kde to jsme?

jistě se dá doinstalovat spousta skvělých aplikací třetích stran, mnohdy importovaných z unix-prostředí, ale to nic nemění na tom, že když jste odkázán na Microsoft only nástroje přítomné v systému, když nerozhodujete co za externí nástroje budou přiinstalovány, když na tyto skutečnosti nemáte žádný vliv, je to občas pěkný průser.

Jestliže Microsoft poskytuje NFS (nejvíce používaný právě v unixech) pro klienta unix-like, asi bych předpokládal, že bude implementovat funkci unix-like přístupových práv, aby to vůbec fungovalo, že? :-) Moje výtka byla ale jiná. Potřebuji na stanici (lokální filesystem) nastavit exe soubor tak, aby se spustil s právy vlastníka souboru, nikoli s právy uživatele. K tomu slouží v unixu UID bit (u skupiny analogicky GID bit). Windows nic takového neumí. Jistě mi zde nabídnete nějakou externí alternativu jako runaspc.

Z roku 2003 je RedHat Enterprise Linux a podporu bude mít do roku 2014. Jeden rozdíl tu ale je. I potom si můžete zaplatit "někoho", kdo vám ten RedHat bude podporovat i nadále. U produktů Microsoftu toto prostě z principu není možné.

Tu podporu si samozřejmě nepředstavuju tak, že budu X let po vydání sata řadiče potřebovat disketu v době kdy počítače ani nemají disketovku, abych nainstaloval systém v režimu AHCI, protože microsoft nebyl schopen přibalit na médium msahci.sys (nebo jak se to jmenuje) dokonce ani když nové médium vydat musel při vydání service packu (Windows XP, server 2003 jsem neinstaloval). Ano vím existují Microsoft i externí nástroje na přípravu instalačních médií "udělej si sám".

Mimochodem, když evidentně máte zkušenosti, už umí Windows bootovat ze SW RAID1? A pokud ano, tak co třeba SW RAID0 nebo SW RAID5?

Stránky

-->