Duel: GeForce GTX 260 vs. Radeon HD 4870

0

Souboj mezi pěti a sedmi tisíci Kč

GeForce GTX 260 jsem nakonec netestoval na zvýšených frekvencích, jak ji prodává Asus pod označením TOP, ale na frekvenci odpovídající referenční GeForce GTX 260. Testy této velmi hezky přetaktované GTX si nechám proti přetaktovanému Radeonu HD 4870 do dalšího článku. V něm bych se přetaktování rád věnoval více, vyzkoušel obě karty na svých stropních frekvencích a rovněž se zaměřil na porovnání výkonu i jiných režimů anti-aliasingu než jen 4× MSAA.

Pokud vás zajímají technologie a inovace, jež přinesly nové karty Radeon a GeForce, nevynechajte články:
Technologie RV770: jak vznikl Radeon HD 4800
Novinky v Radeonu HD 4800 podle AMD, GDDR5
Jádro G200 a jeho přínosy podle Nvidie

GeForce GTX 260 je oproti GeForce GTX 280 oslabena na mnoha místech. Nemá 512b paměťovou sběrnici, ale 448bitovou, podobně už nevlastní 1024 MB videopaměti, ale má megabajtů má 896. Takt jádra se snížil na 576 MHz, takt shaderů na 1240 MHz a paměti běží na 999 (1198 efektivně) MHz. To vše Asus u své TOP verze poměrně silně maže, takty 650/1400/1150 MHz jsou vyšší než u GTX 280, té zbývá výhoda v širší sběrnici a vyšším počtu stream procesorů (240 proti 192).

Zvnějšku jsou si obě GeForce GTX ze série 200 velmi podobné. Mají stejnou délku PCB, stejný chladič, dva SLI konektory a liší se jen v napájení. GeForce GTX 260 už nevyžaduje i 8-pin PCI Express 2.0 napájení, vystačí se se dvěma 6-pin PCI Express, 8-pin dokonce ani nemá.

Radeon HD 4870. Proti už dopodrobna otestovanému a delší dobu prodávanému Radeonu HD 4850 najdete nemálo rozdílů. Když začneme těmi vnějšími, utkví vám pohled jistě na chladiči. Ten už není jednoslotový, zabírá sloty dva a vyfukuje teplý vzduch ze skříně ven. Svým návrhem velice připomíná chladič Radeonu HD 2900 XT a má i některé podobné rysy. Naštěstí jsou otáčky omezeny a také platí, že RV770 se zahřívá zřejmě méně než R600. Hlučnost tohoto chladič tedy už není nesnesitelná, ve 2D režimu je dokonce tichý, s teplotami to však stále není ono.

Kromě dalšího fyzického rozdílu v délce PCB, jsou rozdíly i v jeho složitosti. Mimo to, že Radeon HD 4870 je nejspíš vybaven více teplotními čidly než HD 4850 (ale asi ne zas tolika jako HD 2900 XT – R600), jsou tu i dva napájecí konektory PCI Express (6-pin). Oba bohužel směřují dozadu a karta je tak takřka stejně kolizní (především s disky u méně prostorných skříní) jsko 27cm GeForce.

Rozdíly v pracovních taktech jsou oproti Radeonu HD 4850 rovněž nemalé. Čip už nepracuje na 625 MHz, ale na 750 MHz. Paměti 993 MHz GDDR3 byly nahrazeny zdánlivě pomalejšími 900MHz GDDR5 pamětmi, ty ale ve skutečnosti přenesou téměř dvakrát tolik dat za jednotku času (3,6 oproti necelým 2 Gb/s).

 

Základní rozdíly mezi parametry obou testovaných karet vám ilustruje následující tabulka.

Následující tabulka ukazuje ty samé parametry, jen v kontextu většího množství grafických karet (klepnutím na náhled ji zobrazíte v čitelné podobě):

Gigabyte Radeon HD 4870: fotogalerie

Radeon HD 4870 je o něco delší než Radeon HD 4850 (o necelý centimetr), Radeonu HD 2900 XT se tak podobný nejen chladičem. Ke 24 cm připočítejte ještě konektory směrem dozadu, to ve výsledku znamená téměř stejné požadavky na prostor jako GeForce 9800 GTX či GTX 260/280.

Poprvé můžete vidět logo Radeon i na boku karty, ATI tuto vychytávku pro skříně s průzory v bočnici převzala od Nvidie. Na poslední fotce je pak srovnání velikosti PCB s Radeonem HD 3850.

Níže už vidíte detekci karty programem GPU-Z ve verzi 0.2.5. Takt 750 MHz pro jádro znamená 125 MHz navíc oproti Radeonu HD 4850, takt pamětí 900 MHz je zdánlivě o 93 MHz nižší, ale efektivní takt GDDR5 pamětí je v podstatě 3,6 GHz (tedy takřka dvojnásobný oproti HD 4850).

Další obrázek z Catalyst Control Centra odhaluje první nepříjemnou správu: teplota je vysoká i v idle (2D). S těmi 78 stupni Celsia bez nějaké úpravy otáček počítejte definitivně, hodnotu jsem naměřil i doma při chladnějších podmínkách.

Při zátěži nejdou otáčky větráku přes nějakých 2200, teplota se rovněž zastavuje na 88 stupních Celsia, což není pro GPU až tak dramatické. Při zátěži pomocí ATITool byla spotřeba celého s Radeonem HD 4870 asi 282 W, ve 2D režimu při teplotě GPU 78 stupňů Celsia pak 175 W.

Nejvíce vás asi zajímá hlučnost. Mám pro vás dobrou i špatnou zprávu: po startu se větrák nadvakrát roztočí vždy naplno a hučí, velice rychle ale ztichne a už při bootu je velmi potichu. Ventilátor připomínající turbínku se otáčí dost pomalu a jen opravdu velmi zblízka jej slyšíte. Po přechodu do 3D zátěže se postupnou regulaci přes už celkem hlučných 1500 rpm dostane docela záhy až na zřejmě maximálních 2200 rpm, kdy je hlučný. Jde ale především o hluk množství foukaného vzduchu, ne o hluk motorku, a tak není až tak nepříjemné.

Řekl bych, že hluk je srovnatelný s GeForce 8800 GTX/9800 GTX v zátěži, je jen možná o něco intenzivnější. Občas vás ale větrák vystraší plnými otáčkami i ve 2D režimu, to je ale záležitost na jednu sekundu a popravdě nevím, proč to karta občas dělá.

Asus GeForce GTX 260 TOP: fotogalerie

GeForce GTX 260 je v podstatě takovou tříčtvrteční GeForce GTX 280 a bude zajímavé pozorovat, jak si proti o 1500 až 1800 Kč levnějšímu Radeonu HD 4870 povede. Chladič je stejný jako u GeForce GTX 280, více informací o hlučnosti tedy hledejte v recenzi této karty. GeForce GTX 260 bude mít nižší hodnoty spotřeby v idle než HD 4870, ve 3D to zřejmě bude mírně naopak.

Asus se vytáhl s luxusním balením, TOP verze je mírně přetaktovaná, ale zase k ní není bundlována žádná hra.

 

Na jednom z médií najdete i programy od Asusu, Splendid má pomoci vylepšit obraz, GamerOSD pak dokonce zachycovat video ze hry, SmartDoctor umí taktovat.

 

Testovací sestava, použité testy

K postavení z většiny nové testovací sestavy jsem byl nucen sáhnout jednoduše pro to, abych i nejnovější grafické karty nijak nelimitoval. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.

Monitor HP LP3065 (30″, S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače Nvidia Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9
  Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8
Ovladače ATI/AMD ATI Catalyst 8.7 beta

S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin’s Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu. 

    API Vydáno
Teoretické testy 3DMark Vantage 1.0.1 DX10 2008/04
  3DMark06 1.1.0 DX9 2006/01
Hry Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) DX9 2008/05
  Assassin’s Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) DX10 2008/04
  Bioshock (demo, 1.0) DX10 2007/08
  Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) DX9 2007/11
  Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) DX10 2007/05
  Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) DX10 2007/09
  Crysis (1.2.1) DX10 2007/11
  Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) DX10 2008/06
  Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) OpenGL 2007/09
  F.E.A.R. (1.08) DX9 2005/10
  Half-Life 2: Episode 2 DX9 2007/10
  Hellgate: London (1.2) DX10 2007/11
  Lost Planet: Extreme Condition (1.004) DX10 2007/06
  Medal of Honor: Airborne DX9 2007/09
  Race Driver: GRID (demo) DX9 2008/06
  Serious Sam 2 DX9 2005/10
  S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) DX9 2007/03
  The Elder Scrolls IV: Oblivion DX9 2006/03
  The Witcher (Zaklínač, 1.3) DX9 2007/10
  Trackmania Nations Forever DX9 2008/04
  Unreal Tournament 3 (demo) DX9 2007/11
  World in Conflict (1.008) DX10 2007/09

 Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

 

3DMark06, 3DMark Vantage

3DMark Vantage

 

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

 

GeForce GTX 260, Performance:

Radeon HD 4870 v nastavení Performance:

Radeon HD 4870, Extreme (1920 × 1200, 4× AA, nejvyšší detaily):

A ještě detailní výsledky již naměřených karet z feature testů (Performance):

3DMark06

 

Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)

V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).

Assassin’s Creed (DX10)

U Assassin’s Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml. 

Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.

Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.

 

Bioshock (DX10)

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.

 

Call of Duty 4 (DX9)

Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.

 

 

Call of Juarez (DX10)

Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.

 

Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)

V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.

 

Crysis (DX10)

Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.

Devil May Cry 4 (DX10)

Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.

 

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

 

F.E.A.R. (DX9)

Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.

   

 

Half-Life 2: Episode 2 (DX9)

Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.

 

Hellgate: London (DX10)

Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.


Lost Planet: Extreme Condition (DX10)

Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality  Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.

Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).

 

Medal of Honor: Airborne (DX9)

Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.

U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.

 

Race Driver: GRID (DX9)

Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.

Serious Sam 2 (DX9)

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.

Testovací skripty ke stažení: zde.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)

Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).

Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.

Soubor s nastavením ke stažení: zde.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.

Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.

The Witcher (Zaklínač) (DX9)

Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci – Obchodní čtvrti Wyzimy – ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:

The Witcher obchodní čtvrť GeForce GTX 280
1680 × 1050 16× AF 38,3
1680 × 1050 4× AA 16× AF 37,4
2560 × 1600 16× AF 38,0
2560 × 1600 4× AA 16× AF 37,0

 

 Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.

Unreal Tournament 3 (DX9)

Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.

Nastavení hry ke stažení: zde.

 

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).

 


 

Spotřeba, teplota

Spotřeba celé sestavy

Spotřebou sestavy jsem se zabýval opravdu dlouho. Nejdříve jsem myslel, že by mohl dobře posloužit ATITool, později 3DMark či Crysis. Ale ATITool vysokou spotřebu (na rozdíl od teplot) neudělá a jak v 3DMarku, tak v Crysis spotřeba dost kolísá. Nakonec jsem vybral graficky náročnou scénu z Bioshocku (oheň), ku které karty vykazují konstantní spotřebu. Ta by byla vyšší u Radeonu HD 3870 X2, a to v případě, že by fungovalo korektně spojení CrossFireX dvou RV670 na něm osazených. GeForce GTX 280 mi vychází překvapivě úspornější než divoký sample GeForce 9800 GX2. U něj TDP 197 W snad ani nevěřím. GT200 potvrzuje také velmi příznivou hodnotu spotřeby ve 2D režimu, aby to ale bylo oněch 25 W, měla by podle mě být ještě nižší. Možná výrobce nepočítal se zapnutým Aero a rozlišením desktopu 2560 × 1600 px.

Tak, jako jsem už dříve zjistil, jak moc závisí teplota na spotřebě čipu (hlučné chlazení Asusu je velmi účinné, možná odtud také ta nízká spotřeba Radeonu HD 3870 X2), nyní jsem si (nejen) v Bioshocku ověřil, že vyšší detaily a náročnější nastavení neznamenají automaticky vyšší spotřebu. Spíše naopak. Je třeba najít nějaký rovnovážný bod, kdy jsou sice detaily co nejvýše, ale tak, aby všechny části GPU stíhaly. Typicky, když zapnete 4× anti-aliasing, budete mít většinou nižší spotřebu než bez něj. To proto, že velká část GPU čeká na jednotky, jež se při anti-aliasingu stanou úzkým hrdlem (ROP, paměťová sběrnice, …).

Radeon HD 4850 je na tom podstatně lépe než GeForce 9800 GTX+, oproti předchozí generaci (Radeon HD 3870) však spotřebuje citelně více hlavně ve 2D.

Teplota

Catalysty svou kartu poznají už od 8.6beta, všimněte si docela vysoké teploty GPU (idle, 2D).

GeForce 9800 GTX má chladič podstatně účinnější a na poměrně tichých 40 % otáček a bez funkcí jako PowerPlay se čip dostane i při vyšší okolní teplotě (24 stupňů Celsia) jen na 61 °C.

Hlučnost, minimální fps

Hlučnost

Hlučnost jsem hodnotil opět jen subjektivně, na testované karty to bohatě stačilo. Nemáte-li mimořádně ztišený počítač, bude pro vás GeForce 8800 GT takřka neslyšná, za ticho ale platíte vysokými teplotami. Sapphire Radeon HD 3870 Toxic je velmi hlučný, Asus Radeon HD 3870 X2 takřka nesnesitelný. Velmi hlučný je i vzorek GeForce 9800 GX2 od Nvidie, to platí ale až při delší zátěži, kdy se karta zahřeje. GeForce GTX 280 je ve svém zvukovém projevu velmi podobná GeForce 8800 GTX. Po startu se na chvíli rozhučí, ale velmi rychle utichne, pak se větrák točí zhruba 550-800 ot./min (30 či 40 %) a karta bude pro většinu z vás dostatečně tichá. V zátěži se větrák rozfouká více, hlučný sám o sobě není, ale tlačí docela dost vzduchu přes úzký prostor mezi žebry pasivu a docela malé otvory v mřížce ven ze skříně. Pokud kartu zatěžujete dlouhodobě, je už foukání dost silné, při teplém počasí nakonec silnější než u GeForce 8800 GTX.

Radeon HD 4850 je, co se hlučnosti týče zvláštním patronem. Po startu na chvíli také ukáže plné otáčky, ty pak klesnou na nějakých 1200 za minutu. Jenže větrák není tichý, projevuje se vrčivým zvukem. Ten se zesiluje při prvním náznaku zátěže, kdy se otáčky zdvojnásobí. V nejvyšší zátěži běží větrák na 4500 ot./min, ale hluk není tak strašný, protože o něco příjemnější aerodynamický hluk velkého množství vzduchu přehluší nepříjemné vrčení větráčku.

Zvukový projev GeForce 9800 GTX asi znáte, větrák má také plnou a velmi postupnou PWM regulaci, ve 2D je vcelku tichý (do úplně tichých sestav ale ne), postupně s narůstající teplotou při zátěži se umí dostat do stavu docela silného a jasně slyšitelného foukání. 

Minimální fps

U velké části her jsem zaznamenával rovněž minimální fps. Samy o sobě nemají velkou vypovídací hodnotu (propad může být ojedinělý), pokud však v celém sloupci budete nacházet polární hodnoty (tedy napříč hrami), už to něco znamená.

Od uvedení Radeonů HD 4800 již neplatí, že by architektura ATI byla málo robustní a trpěla propady minimálních fps. Radeon HD 4870 má průchod nejnáročnějšími scénami srovnatelně hladký jako GeForce GTX 260.

Klepněte na náhled pro zobrazení aktuální a čitelné tabulky.

 

Shrnující grafy

Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin’s Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin’s Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).

Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu.

 

Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.

Verdikt

Herní výkon

Herní výkon je třeba rozdělit na výkony v běžném rozlišení, vysokém rozlišení a poté ještě brát v potaz výkon s anti-aliasingem (ten je obzvlášť důležitý pro rozlišení jako 1680 × 1050 px na poměrně hrubých 22″ LCD panelech).
– v 1680 × 1050 px je mírně rychlejší GeForce GTX 260 (asi 3 %)
– v tom stejným rozlišení s anti-aliasingem (většinou 4× MSAA, někdy in-game/shader AA) je GeForce GTX 260 již jen 2 % před Radeonem HD 4870
– ve 2560 × 1600 px si vede GeForce GTX 260 asi i 3,5 % lépe
– když v tomto vysokém rozlišení zapneme anti-aliasing, je rozdíl mezi kartami již jen něco přes procento

Radeon HD 4870 je lepší volbou pro tyto tituly:
Assassin’s Creed (DirectX 10.1), Call of Duty 4, Call of Juarez, Half-Life 2: Episode 2, Race Driver: GRID, S.T.A.L.K.E.R., The Elder Scrolls IV: Oblivion

GeForce GTX 260 je rychlejší v:
Age of Conan, Company of Heroes, Enemy Territory: Quake Wars, F.E.A.R., Hellgate: London, The Witcher, Unreal Tournament 3, World in Conflict

V těchto hrách záleží na rozlišení/nastavení:
Bioshock, Crysis, Devil May Cry 4, Medal of Honor: Airborne, Serious Sam 2, Trackmania Nations Forever

Velké rozdíly jsou v těchto hrách (v závorce je rychlejší karta):
Assassin’s Creed (s anti-aliasingem, HD 4870), Call of Juarez (HD 4870), Company of Heroes (GTX 260), Enemy Territory: Quake Wars (GTX 260), F.E.A.R. (GTX 260), Lost Planet: Extreme Condition (GTX 260), The Elder Scrolls IV: Oblivion (HD 4870), World in Conflict (GTX 260)

Přetaktování

Ač jsem se rozhodl přetaktování nechat na zvláštní článek, již podle toho, jak vysoko výrobcem přetaktované modely GTX 260 se už prodávájí a jak daleko se s kartami dostali i s ref. chlazením i uživatelé na fórech nebo zahr. recenzenti, je jasné, že právě nová GeForce GTX 260 v sobě skrývá velké rezervy pro snadný overclock. Radeon HD 4870 přetaktujete také, ale ne bez zásahů do BIOSu, změn chlazení, …

Kvalita obrazu 2D

Už jsem to zmínil jednou, jestli mezi GTX 260 a HD 4870 u kusů, jež jsou v pořádku, najdete nějaké rozdíly v 2D zobrazení, které by nesetřelo nastavení v ovladačích, bude se kvůli vám asi ostříž muset nechat přejmenovat.

Kvalita obrazu 3D

Kromě hry Hellgate: London, která má na HD 4800 problémy se stabilitou i zobrazením (občas nezobrazený DX10 smoke) a nemožnosti vynutit anti-aliasing u Bioshocku DX10, si obě karty nijak nezadaly. Radeon HD 4870 své klopýtnotí ve dvou hrách nahrazuje více režimy anti-aliasingu, přičemž ty nejvyšší s přívlastkem edge-detect kvalitativně předčí CSAA společnosti Nvidia. To má výhodu širší podpory přímo v nabidce her.

Akcelerace videa, multimédia

UVD (Radeon) je vyspělejší než Video procesor 2 (GeForce), o něco lépe akceleruje kodek VC-1. S H.264 jsou na tom oba podobně. Radeon nabízí tradičně redukci z DVI na HDMI i se zvukem a tentokrát nese už rovnou kvalitní osmikanálovou zvukovku. HD 4870 je multimédiálně zdatnější než GTX 260.

Rozměry

Obě karty si vyhradí dva sloty, GeForce GTX 260 má 27 cm délky, HD 4870 pak 24 cm. Jenže GTX 260 má konektory do boku, Radeon dozadu, takže rozdíl počítejte spíš tak centimetrový ve prospěch Radeonu.

Hlučnost

Oba větráky jsou vcelku tiché ve 2D, oba hlučí v zátěži, Radeon HD 4870 se do plných otáček dostane dříve, GTX 260 pak pro změnu fouká asi silněji. Vzhledem k dobrým teplotám ale můžete větrák GTX 260 zregulovat, navíc to jde docela snadno v RivaTuneru nebo přímo v Nvidia Control Panelu (asi jen s nForce čipsetem ale).

Zahřívání

GeForce GTX 260 se v případě ref. chladičů obou karet zahřívá výrazně méně.

Spotřeba 2D

139 a 175 W spotřeba celého PC je docela rozdíl. Na Radeonu HD 4870 zřejmě správně nefunguje PowerPlay, GeForce GTX 260 naopak sníží velmi silně takty i napětí a spotřeba s ní je tak o 36 W menší než s Radeonem HD 4870.

Spotřeba 3D

Obě karty jsou na tom podobně, naměřený rozdíl jednoho wattu je v toleranci chyby měření i odchylky přístroje.

Cena

Radeon HD 4870 je ve stejném obchodě jako je nejlevnější GeForce GTX 260 (6 950 Kč zhruba) skladem asi za 5 400 Kč, v mnoha obchodem je však již naceněn za 5180 Kč, kteréžto ceně docela věřím a počítám s ní. Ceny se však hýbou doslova každý den, a proto i ceny v grafech cena/výkon budete muset občas trochu přepočítat (než jsem článek dopsal, zlevnila mírně GTX 280, Radeon HD 3870 X2 doslova padá dolů, 9800 GX2 zlevní asi ještě také, …).

Cena/výkon

Obě karty podávají podobný výkon, Radeon HD 4870 je pak o nějakých 1700 Kč levnější (procentuálně je to už celkem dost): to nemůže tedy dopadnout jinak, než velkým náskokem Radeonu v poměru cena/výkon.

Aplikační využití, GPGPU

Zde se budu zase trochu opakovat: S oběma kartami můžete počítat Folding@home, u Radeonu HD 4870 počítejte zatím s nižším výkonem, neboť klient pro něj není optimalizován. Podobně jako Nvidia ukázala konvertor videa akcelerovaný přes GPU (BadaBOOM), i AMD si našla svou aplikaci. Tou je PowerDirector od Cyberlinku, u něhož by se akcelerace hodila snad ještě více, zatím jsem jej však viděl jen v prezentaci, žádné demo či betu nám AMD na zkoušku nedala. Nvidia je v tomto tedy o něco dále, stejně jako mi připadá celkově dále v budování ekosystému kolem CUDA (alespoň v té uživatelské části, vědeckou a průmyslovou půdu nedokážu posoudit).

Co se herní fyziky týče, tak se AMD dohodla s Havokem patřícím Intelu, tudíž popisy „Game physics capable“ u Radeonů HD 4800 můžete zatím s klidem ignorovat. Naproti tomu Nvidia obrací špatnou pověst, kterou PhysX získala v začátku, a kromě zprovoznění GPU akcelerace stávajících PhysX titulů už má do konce roku nasmlouváno přes deset áčkových herních titulů s PhysX, mezi jinými třeba Far Cry 2 nebo Bionic Commando. V této oblasti má navrch GeForce.

Finální verdikt

Díváte-li se čistě na poměr cena/herní výkon, tak už snad ani dále nečtěte, Radeon HD 4870 je vaším favoritem. Snad přeci ještě rychle něco: tak dobrý poměr jako u Radeonu HD 4850, již kousek nad 2000 Kč prodávaného Radeonu HD 3870 či pro změnu pod 2000 Kč prodávaného Radeonu HD 3850 anebo zlevněné GeForce 8800 GT u něj ale nehledejte.

Radeon HD 4870 je už cenově mimo nejvýhodnější karty a směrem k highendu se už poměr cena/výkon tradičně zhoršuje. GeForce GTX 260 jej má o hodně horší, s kartou ale získáte kvalitnější chlazení, větší rezervu pro přetaktování, především pro Multi-GPU (SLI) vyladěnější ovladače a výrazně nižší spotřebu ve 2D režimu.

Zmíněné přetaktování dodá vůbec zajímavý náboj dalšímu testu s grafickými kartami, protože právě Asus dodává GeForce GTX 260 s označením TOP na skutečně vysokých frekvencích a kdyby se s cenou usadil jen kousek nad cenou běžných GTX 260, mohla by i tato karta na své pozicování promluvit do poměru cena/výkon.

Celkově vám neudělám radost vyzdvižením jednoho a naprostým zatracením druhého produktu, to bych se nemusel dělat s tolika testy a ani s touto poslední stranou. Ve verdiktu jednoznačně najdete vše podstatné, co potřebujete vědět k tomu, abyste se dobře rozhodli. Vnucovat vám, zda vás zajímají hry, jež hodně sedí Radeonu HD 4870, nebo naopak GeForce GTX 260, nebudu.

Za zapůjčení grafické karty Asus GeForce GTX 260 TOP děkujeme společnosti Asus.

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte Radeon HD 4870 děkujeme společnosti Gigabyte.

Nepřehlédněte: