Eizo Foris FG2421: superrychlý MVA s Turbo 240 Hz si podmaní hráče FPS

0

LCD rychlý jako CRT? FG2421 se přibližuje

Kdo pravidelně sleduje ExtraHardware, asi dobře ví, že se hráčským monitorům dost vyhýbám. Poslední výjimku jsem udělal loni při recenzi 120Hz BenQ XL2420T. Ten dosud patří mezi nejrychlejší dostupné monitory a s podporou LightBoost z něj můžete vymačkat vjem srovnatelný s monitory CRT. Pokud s LightBoost nejste seznámeni, nevaví, při příležitosti popisu jedné z klíčových funkcí nového Eiza pochopíte, na jakém principu pracuje.

Všechny ty 120Hz a 144Hz monitory jsou sice fajn, ale trpí minimálně jedním neduhem. Tím je použití v kombinaci s matricí typu TN (Twisted Nematic), která bohužel za současnou špičkou (IPS a PLS) zaostává jak v pozorovacích úhlech (na větších úhlopříčkách je toto limitující již při čelním pohledu), tak v maximální skutečné barevné hloubce.

Eizo pro svůj Foris FG2421 dojednalo s Sharpem hodně unikátní panel. LQ235D1LW03 používá matrici typu A-MVA, nabízí maximální jas 400 cd/m2, dosahuje statického kontrastního poměru až 5000:1, má 10bitovou barevnou hloubku (1,07 miliardy barev je zobrazeno pomocí nativní 8bitové barevné hloubky a práce FRC) a dosahuje odezvy kolem 5 ms. Tento panel jste mohli poprvé potkat už v profesionálním DuraVision FDF2405W – to jsme ale zdaleka netušili, co je zač a jak rychle se dostane do cenově přístupného hráčského monitoru.


DuraVision FDF2405W – první 240Hz VA. I šasi je nápadně podobné Forisu FG2421

Pokud se vám nezdá údaj o 1,07 miliardě barevných tónů, protože Eizo na svém webu (stránka FG2421) uvádí jen 16,7 milionu, tak vězte, že lživý není ani jeden. Pan Hiraka z Eizo Europe mi sdělil, že modul od Sharpu sice podporuje 10bitové zobrazení, ale Eizo se rozhodlo údajně kvůli problémům s kvalitním zobrazením tmavších tónů FRC nevyužít. FG2421 je tak skutečně čistě 8bitový.

Ještě připomenu, že abyste technologii 8-bit+FRC využili, potřebujete samozřejmě adekvátní vstup. Tím je v současnosti jen DisplayPort z grafických karet jako Nvidia Quadro nebo AMD FirePro. Navíc je třeba i podpora ze strany softwaru (české Zoner Photo Studio ji už má ale několik verzí, podobně i Adobe Photoshop).

 

Mluvíme tu ale o hráčském monitoru a těm bude nejspíš úplně jedno, jestli jejich monitor ve Photoshopu zvládne zobrazit i ty nejjemnější gradienty. Zato jim nejspíše není jedno, jak zřetelný či chcete-li nerozmazaný bude obraz při rychlých otočkách v Counter-Strike. A tady Eizo zabodovalo, a to i ve srovnání se 120 či 144Hz monitory s LightBoost. Mluvím o funkci „Turbo 240 Hz“, o které vám už přinesl aktualitu Lukáš Fiala. V ní se můžete mimo jiné dočíst, co si Eizo aktuálně myslí o G-sync a proč podle Japonců FG2421 tuhle technologii Nvidie nepotřebuje.

Eizo si stejně jako třeba komunita kolem Blur Busters dobře uvědomuje, že problémy monitorů typu LCD nespočívají pouze v délce odezvy (tedy zpoždění při změně barvy pixelu za signálem). LCD na rozdíl od CRT nechávají bod rozsvícen až do další změny („sample and hold“). Ta přichází ale nejdříve za 1/60 vteřiny u 60Hz monitoru, rychleji pak u 120Hz. 

U CRT jakožto obrazovky impulzního typu dochází k blikání v souladu s obnovovací frekvencí a zobrazení snímku (rozsvícení luminoforů) na krátký časový okamžik. 

To ale kupodivu subsystém lidské oko + mozek zpracuje a vnímá jako spojitý obraz. Oproti tomu i 60 snímků za sekundu s krátkou odezvou skončí vjemem rozmazaného pohybu rychle se pohybujících objektů. Ke zlepšení dochází při přechodu z 60 na 120 Hz – efekt „hold“ se zkrátí.

Plynulost a zřetelnost pohybu však stále není srovnatelná s CRT. Takže tady se Eizo s Turbo 240 podobně jako LightBoost inspirovalo právě u impulzních obrazovek. Na vstupním 120Hz signálu procesor v monitoru snímky zdvojí a nastaví podsvícení LED do režimu, kdy se 240× za sekundu zhasne. Při zhasnutém podsvícení nezobrazuje LCD nic („black frame“) a FG2421 tak vlastně impulzní obrazovku do jisté míry simuluje.

Pozornější čtenáři a především ti, kteří při výběru LCD hledí také na to, aby měl ergonomickou regulaci podsvícení, se možná po dočtení děsí. Ano, PWM se zapnutou funkcí Turbo 240 opravdu pracuje na 240 Hz a těm, kterým se dělá při takovýchto frekvencích nevolno nebo jen při delší práci vnímají bolest hlavy, si ji nebudou moci užít. Na tomto místě musím ale říct, že spousta LCD s podsvitem LED byla dosud prodávána s PWM na frekvenci kolem 180 Hz a většina lidí na to citlivá není.

Pokud patříte k těm k blikání méně tolerantním a po zakoupení FG2421 zjistíte, že vám to dělá problémy, můžete funkci vypnout a potom máte hodně ergonomické podsvícení s tzv. hybridní regulací jasu. Po většinu rozsahu je podsvit regulován lineárně (snížením hodnoty stejnosměrného proudu = žádné blikání) a u nejnižších hodnot jasu se pak dostane ke slovu PWM na frekvenci v řádu nikoli Hz, ale kHz (= tak rychle, že blikání nevnímáte).

Jelikož se odezvě typicky věnuji až někde v polovině mnohakapitolové recenze monitoru, trochu tady předběhnu. Jak vlastně simulace impulzní obrazovky funkcí Turbo 240 Hz pomůže v praxi? Popravdě řečeno, nejsem progamer a i když jsem pár hodin hrál World of Tanks a zkušebně také Unreal Tournament, v komplexních scénách her jsem nebyl schopen vnímat rozdíl mezi 120Hz zobrazením s Turbem 240 a bez něj. Ale když jsem vyzkoušel populární prográmek na praktické testy odezvy – PixPerAn – tak jsem nakonec strávil asi deset minut zapínáním a vypínáním funkce Turbo 240 Hz.

Rozdíl je obrovský. Hned v úvodní obrazovce PixPerAn vidíte v horní části rychle pohybující se formulku. Ta je při 60 Hz dost rozmazaná, při 120 Hz se to zlepší. Ale to, co se stane po zapnutí Turbo 240 Hz je skok ještě větší. Formulka je takřka bez „ducha“ a perfektně zřetelná. Aby to nezůstalo jen na mých očích a mozku, volal jsem si k monitoru kolegy z dalších redakcí a takřka všichni byli podobně nadšeni. Koneckonců podobné to bylo na předváděčce monitoru v počítačové herně na Harfě. Nedá se to vyfotit (i fotky LightBoost jsou většinou spíš matoucí), nedá se to změřit osciloskopem, musí se to vidět.

Parametry FG2421 a dalších monitorů ve srovnání

 

Eizo Foris FS2333

Eizo Foris FG2421


BenQ
XL2420T

Asus 
PB248Q

Dell
U2412M

viditelná úhlopříčka 23″ 23,5″ 24″ 24″ 24″
typ panelu (matrice, podsvícení) AH-IPS, LED  A-MVA, LED  TN, LED e-IPS, LED  e-IPS, LED
poměr stran 16:9 16:9 16:9 16:10 16:10
maximální rozlišení 1920 × 1080 1920 × 1080 1920 × 1080 1920 × 1200 1920 × 1200
bodová rozteč [mm] 0,266 0,272 0,276 0,269 0,269
barevné provedení černá černá černá s červenými prvky černá černá + stříbrná
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178° 176°/176° 170°/160° 178°/178° 178°/178°
horizontální frekvence digital/analog [kHz] 31–81 15(31)–100(138) 30–140 30–83 výrobce neuvádí
vertikální frekvence digital/analog [Hz] 55–76 23–122 56–120 50–76 výrobce neuvádí
barevná hloubka ? 6+2-bit, 16,7 mil. 8-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil.
barevný prostor (gamut) sRGB sRGB sRGB sRGB sRGB
jas [cd/m2] 250 400 350 300 300
kontrast – typický 1000:1 5000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický výrobce neuvádí 15 000:1 12 000 000:1 80 000 000:1 2 000 000:1
odezva [ms] 3,4 – GTG 5, resp.  1> ms s Turbo 5 – BWB, 2 – GTG 6 – GTG 8 – GTG
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 42 (max.)/22 (typ.)/0,3> (standby) 53 (max.)/0,5> (standby) 24 (Energy Star 5.1 test) 65/0,5> 38  (typ.)/72 (max.)
videovstupy 2× HDMI, 1× DVI-D s HDCP, 1× D-Sub 1× HDMI, 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort 1× D-Sub, 1× DualLink DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort 1.2, 2× HDMI 1.4a 1× DVI, 1× DisplayPort 1.1a, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub
kabely 1× HDMI, 1× DVI, napájecí 1× DisplayPort, 1× DualLink DVI, 1× USB, napájecí 1× D-Sub, 1× DualLink DVI, napájecí D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí 1× D-Sub, 1× DVI, 1× USB, napájecí
rozbočovač USB/doplňkové porty ne ano, 2× USB 2.0 ano, 3× USB 2.0 ano, 4× USB 3.0 ano, 2 + 2 USB 2.0
reproduktory ano, 2× 0,5 W ne ne ne ne
výstup na sluchátka ano ano ano ano ne
kamera ne ne ne ne ne
mikrofon ne ne ne ne ne
příslušenství instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál, drátový ovladač S Switch manuál, stahovadlo ke správě kabelů instalační CD, manuál
nastavení 4 tlačítka na monitoru, 18 tlačítek na dálkovém ovládání 7 tlačítek, přímo pro přepnutí vstupů, předvolený režim, hlasitost, vstup do menu, úpravu jasu a zapnutí/vypnutí 6 tlačítek, 2 přímé zapnutí/vypnutí a nabídku OSD, 3 programovatelná 7 tlačítek, přímé pro QuickFit (zároveň joystick), dvě programovatelná, dále pro režimy, vstupy a zapnutí/vypnutí 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě uživatelská
ovládání jednoduché  jednoduché  jednoduché jednoduché  jednoduché
barevné profily v OSD User1, User2, sRGB, Paper, Game, Cinema, Eco User 1, 2, 3, FPS 1, 2, RTS 1, 2 a Web Standard, Movie, Photo, sRGB, Eco, FPS1, FPS2, RTS, Gamer1, Gamer2, Gamer3 (posl. tři programovatelné) Standard, sRGB,  Scenery, Theater, User 1/2 Standard, Multimedia, Movie, Game, Text, Color Temp., Custom
pokročilé nastavení barev RGB RGB RGB, odstín, sytost RGBCMY RGB
odnímatelný stojan ano ne ano ano ano
úhel náklonu -5° až 25°  -2° až 25°  -5° až 20° -5° až 20° -4° až 21°
otočení na výšku ano ne ano ano, Pivot ano
otočení kolem osy 344° 344° 70° 120° 90°
výšková nastavitelnost [mm] 68 60 130 100 115
ovladače ano, na CD ano, na webu ano, na CD ano, na CD ano
barevné profily ano, na CD ano, na webu ano, i na webu ne ano
další software Eizo EasyPIX2, ScreenManager Pro Eizo ScreenManager Pro Gaming podrobný český návod (PDF) MultiFrame PowerNap
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 390–450 × 545 × 200 391–451 × 564 × 200 387–517 × 571,4 × 150 362–462 × 557 × 235 514 × 556 × 180
hmotnost s podstavcem [kg] 5,4 6,2 6,1 6,6 ~5
záruka [roky] 5 (3 na panel) 5 3 3 (ZDP) 3 (NBD)
cena [Kč] 7900 11900 8500 8500 6150

Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

 

Monitor Asset Manager odhaluje sice nepodporu rozhraní DDC/CI, zato úžasný rozsah vertikální obnovovací frekvence od 23 do 122 Hz (platí pro připojení HDMI, s DisplayPortem je minimem 49 Hz a s DVI pak 59 Hz):

Provedení, vstupy, OSD, software (ScreenManager Pro Gaming)


 

           

Provedení, vstupy, příslušenství

Jak při srovnání fotek přímo od Eiza (výše) a těch z našeho fotostolu určitě vidíte, byl jsem vybaven testovacím vzorkem, který narozdíl od prodejních kusů postrádal fešný červený držák svazku kabelů. Jinak už ale vzhled s produktovkami od Eiza seděl.

Stojan sice neumožňuje otočení o 90 stupňů, ale můžete na něm monitor otáčet a zvedat jej o zhruba 6,5 cm. Ačkoli Eizo uvádí 0 stupňů pro naklonění v negativní úhlu, zhruba o 2–3 stupně to přece jen jde. Tenký rámeček usnadní umístění více monitorů vedle sebe – z tohoto pohledu je možná trochu škoda, že stojan pivot nepodporuje – 3× 1080 × 1920 (tedy 3240 × 1920) pixelů plochy by možná některým hráčům sedělo více než 5760 × 1080 px.


 

Povrchová úprava obrazovky je trochu složitě popsatelná. Povrch není vyloženě lesklý, ale monitor je určitě lesklejší než polomatné IPS a PLS, jež jsou aktuálně v kurzu. Eizo používá výraz pololesklá. Trochu mě zklamalo zobrazení bílé či obecně světlých barev. Od skoro lesklé obrazovky byste čekali čistou a text nerušící bílou, jenže na obrazovce je patrný perleťový (či špinavý) efekt jako třeba u matných IPS. Jakoby pod vrchni lesklou vrstvou byla ještě další antireflexní vrstva, která je matná. Tmavé tóny a černá jsou nicméně s takovouto povrchovou úpravou zobrazeny úžasně a odlesky v nich nejsou navzdory vrchní skoro lesklé vrstvě nijak zvlášť rušivé. Jinými slovy na hry bezva, na práci s textem nic moc.


 

FG2421 je prvním Forisem s USB hubem – Eizo se nicméně nepředalo. Zatímco hodně monitorů už nabídne třeba 4× USB 3.0, zde to je 2× USB 2.0. Ale lepší než nic. Mezi videovstupy najdete všechna tři nejpoužívanější digitální rozhraní, analogový D-Sub byl pohřben. Monitor může sloužit také jako prodloužení pro sluchátka (má audio in/out v podobě 3,5mm konektorů).


Jelikož se jednalo o vzorek, nenašel jsem v balení nejen už zmíněný držák kabelů, ale ani tištěný český návod a instalační CD. Manuály a obsah instalačního CD má tedy Eizo na webu a tam jsem se také dozvěděl, že prodejní balení má obsahovat napájecí kabel, kabel DisplayPort, audio a USB 2.0 kabel. K tomu dále ještě základní instalační příručku, Eizo LCD utility Disk a onen držák.


 
   
  

 

OSD a ovládání


 

Oproti předchozím Forisům už u FG2421 nenajdete dálkové ovládání, uspořádání OSD je ale podobné jako třeba u FS2333 (nebo EcoView EV2335W). Sedm tlačítek je taková klasika u Eiza, se stručným a dobře členěným OSD menu se dá rychle sžít. Problém nastane v noci – to si na tlačítka musíte přisvítit, protože podsvícení nemají a menu není kontextové.

V noci ale nebudete nejspíš muset sahat na úpravu jasu (i když je chvályhodně na přímém tlačítku), protože jeden z režimů automatické úpravy jasu (EcoView Standard či High) vám bude podle mě sedět.


 


 

CD/software – Screen Manager Pro Gaming

Když už nemáte dálkový ovladač a ani kontextové OSD, přesto v noci svítit na tlačítka muset nebudete. Stačí spojit FG2421 s PC USB kabelem (což asi pro využití jeho USB hubu beztak uděláte) a budete jej moci ovládat pohodlnou aplikací z Windows. Screen Manager Pro Gaming navíc umožňuje použít nastavení stažené někdy z webu. Když tedy najdete na webu nastavení monitoru slavného progamera, můžete jej hned zkusit.

 

   

 

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 2.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

To, že se v případě kusu pro ExtraHardware nejspíše nejednalo o pracně vybraný vzorek pro testy, dokazuje i podprůměrná rovnoměrnost podsvitu. Ta je u „negrafických“ monitorů bez korekce uniformity vždy loterií a tady to tedy bylo horší. Přesto to není úplně tak podstatné hlavně z důvodu, že tento monitor má černou opravdu hodně černou a jiné barevné jednolité plochy asi na hráčském, maximálně tak ještě „filmovém“ monitoru řešit nebudete. Navíc podsvit sice není rovnoměrný, ale vůbec neprosvítá.

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.

Eizo Foris FG2421, 120 cd/m2


BenQ XL2420T, 120 cd/m2

Eizo Foris FS2333, 120 cd/m2


Dell U2412M A04, 120 cd/m2

Asus PB248Q, 120 cd/m2


BenQ BL2411PT, 120 cd/m2


NEC EA294WMi, 120 cd/m2


Philips 298P4, 120 cd/m2


Fujitsu P27T-7 LED, 120 cd/m2


Samsung S23C650D, 120 cd/m2


Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m2


HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2


Samsung S27B970D, 120 cd/m2 


HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2


Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m2

Asus PA249Q, 120 cd/m2


Acer H226HQL, 120 cd/m2

NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m2

Philips 227E3QPH, 120 cd/m2

NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m2


HP ZR2440w, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2


iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m2

Asus PA248Q, 120 cd/m2


Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m2


AOC i2757Fm, 120 cd/m2

 

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off


BenQ GW2460HM, 120 cd/m2


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2


LG IPS237L, 120 cd/m2


Samsung T27B550, 120 cd/m2

NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2


Asus PA238Q, 120 cd/m2


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2


HP ZR24w, 120 cd/m2


Asus PA246Q, 120 cd/m2


Samsung UE32D5500, 120 cd/m2

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce.

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

Tovární nastavení (User1)

V továrním nastavení Eizo podobně jako u Forisu FS2333 ponechává „nativní“ teplotu barev. Což znamená u podsvitu W-LED vždy hodně studenou bílou a škálu šedé.

Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.  


 


 

User1 + 6500K

V menu či Screen Manageru Pro stačí ale přepnout na 6500 K a rázem máte velmi přesnou škálu šedé, vyváženou bílou. Nebýt barevné odchylky u červené, bylo by to prakticky perfektní.


 

 
 

User1 + 6500K + ICC profil z webu

ICC profil na výsledcích barevných odchylek nic nemění.

      

Web

Režim web je nejspíše to samé jako režim User1 s nastavením 6500 K. Tedy dobře nastavený a velmi dobře odpovídající standardu sRGB.

 
  

Další režimy

Režimy FPS1, FPS2, RTS1 a RTS2 nejsou nadefinovány tak, aby splňovaly nějaký standard, ale čistě empiricky na základě zkušeností progamerů z týmu Fnatic. RTS kupříkladu vrací vyšší hodnoty jasu pro tmavší tóny a nižší pro světlejší než při konstantní gama 2,2. 


Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

Eizo Foris FG2421 v režimu Web:

Asus PB248Q v režimu sRGB:

BenQ BL2411PT v režimu sRGB vs. sRGB:

NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB:

Acer H226HQL vs. sRGB, CIE 1976:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB vs. sRGB:

 

Asus PA249Q (sRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:

Asus PA249Q (Standard) vs. sRGB a AdobeRGB:

Asus PA249Q (AdobeRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).

Kontrastní poměr se v celé škále nastavení jasu držel v rozmezí zhruba 3700 až 4000:1. Zapnutí funkce Turbo 240 Hz nemá na kontrast negativní vliv (je zachován – sníží se jak jas bílého, tak i černého bodu). U spodní hranice rozsahu jasu jsem byl při měření kontrastního poměru limitován rozlišovací schopností kolorimetru i1 Display Pro.

     

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

FG2421 v režimu web nemá problémy se sléváním tónů a pokud to chcete mít na jednom z konců spektra úplně bezvadné, změnou položky Black Level z výchozí střední hodnoty (50) toho snadno docílíte.

  Eizo Foris FG2421 BenQ XL2420T Eizo Foris FS2333 Samsung S24A850DW Asus PB248Q BenQ BL2411PT
slévání barev – K 2 1 3 4 2 3
slévání barev – K 254 253 255 253 254 253
slévání barev – R 3 2 2 2 1 1
slévání barev – R 255 255 255 254 254 254
slévání barev – Y 2 0 2 1 1 1
slévání barev – Y 255 255 255 254 254 254
slévání barev – G 2 0 2 1 1 1
slévání barev – G 254 255 255 254 254 254
slévání barev – C 2 0 2 1 1 1
slévání barev – C 254 255 255 254 254 254
slévání barev – B 2 0 2 2 1 1
slévání barev – B 255 253 254 252 253 253
slévání barev – M 2 0 2 1 1 1
slévání barev – M 254 251 255 254 254 254
  Samsung S23C650D NEC MultiSync EA224WMi Acer H226HQLbmid Eizo FlexScan EV2335W Asus PA238Q LG Flatron IPS237L
slévání barev – K 3 3 2 4 2 6
slévání barev – K 253 254 255 254 254 254
slévání barev – R 3 2 2 2 2 3
slévání barev – R 253 254 255 255 254 254
slévání barev – Y 2 2 1 2 2 3
slévání barev – Y 254 254 255 255 254 254
slévání barev – G 2 2 1 2 2 3
slévání barev – G 254 254 255 255 254 254
slévání barev – C 2 2 1 2 2 3
slévání barev – C 254 254 255 255 254 254
slévání barev – B 3 3 2 2 3 3
slévání barev – B 253 253 254 254 253 254
slévání barev – M 2 3 2 2 2 3
slévání barev – M 253 253 254 255 254 254

 

Odezva a input lag

Input lag

Jelikož mi v pondělí znovu odešla jedna ze dvou optických sond připojených u osciloskopu, nemohl jsem se ani pokusit změřit relativní input lag oproti CRT. Tam mám stejně velkou možnou chybu měření, takže mezitím, co bude druhá sonda v opravě, bych uvítal tipy na „blikací“ aplikaci, která nejlépe umožní vypnout synchronizaci s vertikální obnovovací frekvencí monitoru.

Každopádně Eizo má externí generátor a může input lag změřit přesně a absolutně. Tadahiko Hiraka z Eiza mi sdělil následující výsledky:

  • input lag s Turbo 240 Hz off (vypnuto) = 10,30 ms
  • input lag s Turbo 240 Hz on (zapnuto) = 12,57 ms

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

O tématu praktického vnímání rychlosti FG2421 jsem psal už v první kapitole. Po této stránce je FG2421 a ano nejen formulka v PixPerAn, ale i skrolující text ve vyšších rychlostech je s technologií Turbo 240 Hz o mnoho zřetelnější.

S Turbo 240 Hz jsou také hodnoty rise i fall pro jakékoli tónové přechody do 1 ms.

0-255-0 a 75-180-75 s Turbo 240 Hz:

   

Pokud Turbo 240 Hz vypneme, vidíme v podstatě jak rychlý jen A-MVA od Sharpu. Takřka každá změna do 5 ms a jen velice mírný OverDrive. Tato měření ale asi zajímají jen ty, kterým by režim 240 Hz nedělal dobře.

0-255-0:

   

0-150-0:

  

75-180-75:

  

Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:

  Eizo Foris FG2421 BenQ XL2420T Eizo Foris FS2333 BenQ BL2411PT (AMA High) Asus PB248Q Eizo FlexScan EV2335W
odezva 0–255 (rise) [ms] 1 3 11 10 18 11
odezva 0–255 (fall) [ms] 1 1 12 9 15 10
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 2 4 23 19 33 21
odezva 0–150 (rise) [ms] 1 2 4 12 9 11
odezva 0–150 (fall) [ms] 1 1 8 7 10 5
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 2 3 12 19 19 16
odezva 127–255 (rise) [ms] 1 4 10 8 17 10
odezva 127–255 (fall) [ms] 1 2 7 11 9 15
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 2 6 17 19 26 25
odezva 75–180 (rise) [ms] 1 2 3 10 8 10
odezva 75–180 (fall) [ms] 1 1 4 9 9 12
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 2 4 7 19 17 22
  Acer H226HQLbmid NEC MultiSync EA224WMi Asus PA238Q Samsung S23C650D Asus PA249Q LG Flatron IPS237L
odezva 0–255 (rise) [ms] 10 16 11 10 16 6
odezva 0–255 (fall) [ms] 9 9 10 10 10 9
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 19 25 21 20 26 15
odezva 0–150 (rise) [ms] 6 20 8 14 18 6
odezva 0–150 (fall) [ms] 7 11 7 7 7 6
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 12 31 15 21 25 12
odezva 127–255 (rise) [ms] 10 14 7 9 14 5
odezva 127–255 (fall) [ms] 7 18 10 18 21 10
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 16 32 17 26 35 14
odezva 75–180 (rise) [ms] 6 18 8 14 19 6
odezva 75–180 (fall) [ms] 6 13 6 12 15 6
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 12 31 14 26 34 12

 

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Pozorovací úhly a monitor v noci

Monitor v noci

Pro používání v noci či obecně zšeřelé místnosti je FG2421 vybaven velmi dobře. Bezhlučný napájecí zdroj už se naštěstí stává samozřejmostí, minimální jas kolem 40 cd/m2 však stále samozřejmostí není. U FG2421 si můžete přičíst také hybridní regulaci podsvitu (pokud nepoužíváte Turbo 240). K dobru je také nulové prosvítání podsvitu, vypnutelné podsvícení loga Eizo ze zadní strany a LED indikující zapnutí. Nejlepší na tom je ale fantastická černá díky kontrastnímu panelu VA. Abych vůbec něco zachytil, musel jsem používat velmi dlouhé expozice.


 


 


 

Pozorovací úhly

Ačkoli je to lepší než u TN, tak obecně nejsou pozorovací úhly doménou v poslední době vyráběných (rychlých?) MVA pro počítačové monitory. Ztráta kontrastního poměru je dost velká už z malého úhlu, naštěstí jde aspoň o jakési přikrytí bílou mlhou a obraz třeba nežloutne nebo tak něco. Pokud si vezmete třeba fotku s pleťovými barvami (tedy fotku člověka), tak kvůli vlastnostem VA bude uprostřed obrazovky opálenější/tmavší než ve skutečnosti a jakmile jej přetáhnete od středu dále, budou barvy vypranější (u člověka spíše mrtvolnější).

Dnešní VA prostě už nejsou blízko IPS jako kdysi (i když níže můžete vidět úhly LCD TV od Samsungu, kde se ukázalo, že není VA jako VA a může to být daleko lepší) a už je můžeme považovat jen za „něco lepšího než TN“. Pro grafiky existuje jediná matrice – IPS (resp. obdoba PLS).

  

   

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24″ monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly



Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

 

Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace

Regulace jasu

O tom, jak je to s regulací jasu jsem se zmínil už v úvodu. Po většinu rozsahu je podsvit regulován lineárně (snížením hodnoty stejnosměrného proudu = žádné blikání) a u nejnižších hodnot jasu se pak dostane ke slovu PWM na frekvenci v řádu nikoli Hz, ale kHz (= tak rychle, že blikání nevnímáte).

100% jas:

90% jas:

 

75% jas:

50% jas:

25% jas:

10% jas:

0% jas:

100% a 50% hladina jasu s Turbo 240 Hz:

    

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

 

Interpolace

Interpolace většiny rozlišení až na 1680 × 1050 px je na slušné úrovni. Hlavně ale můžete zapnout režim roztažení po co největší ploše obrazu se zachováním poměru stran a také zobrazení 1:1.


 

    

    

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.


Verdikt a doporučení 


Verdikt a doporučení

Foris FG2421 jako hráčský monitor jednoznačně boduje. Povedl se snad ve všem, co by hráč mohl chtít a k dokonalosti mu z mého pohledu chybí jediné – matrice IPS (či PLS). Až na trhu bude stejně rychlý a stejnými funkcemi vybavený IPS, bude to dokonalé.

Eizo mimochodem po uvedení FG2421 nezanevřelo na předchozí Foris FS2333 vybavený právě matricí IPS a zatímco FG2421 má být ultimátní volbou pro hráče her typu FPS (Counter-Strike, Call of Duty apod.), FS2333 je se svou kombinací rychlé odezvy, minimálního input lagu a nejspíš právě i matrice IPS stále doporučovaným monitorem pro RTS.

 

Z opravdu rychlých (120 Hz+) monitorů jsme na EHW otestovali jen BenQ XL2420T. Ten se Eizu FG2421 podobá svými profily od profi hráčů Counter-Striku a StarCraft II (u FG2421 to byli myslím hráči CS:GO a Dota 2) a má dokonce lepší stojan. Eizo ale boduje přece jen kvalitnější matricí, lepším nastavením pro mimoherní používaní monitoru (režim Web) a především neuvěřitelně dobře fungujícím režimem Turbo 240 Hz.

Z předností FG2421 za zmínku stojí i ergonomicky vyřešená regulace jasu, ovládací aplikace pro Windows a možnost nastavit si nejen 120 Hz, ale naopak třeba i 24 Hz při sledování filmu s 24 fps. Cena 11 900 Kč za monitor s rozlišením 1920 × 1080 px není nízká, ale jako hráčský monitor je FG2421 natolik vydařený a do jisté míry až revoluční, že mu udělíme ocenění právě pro takové výrobky – We Want It!

Eizo Foris FG2421

Plusy / mínusy
  matrice VA na takto rychlém herním monitoru
  nečekaně dobře fungující režim Turbo 240 Hz
  velice rychlá odezva, nerušivý OverDrive
  hybridní regulace jasu (lineární + PWM na vysoké frekvenci)
  vysoký kontrast, na LCD monitor vynikající černá
  možnost ovládat monitor aplikací a nahrávat do ní profily nastavení
  skvělé fungující automatická úprava jasu (senzor)
  dobře uspořádané OSD, možnost úpravy RGB
  vertikální obnovovací frekvence 23–122 Hz
  regulace jasu od 40 do 400 cd/m2 s kontrastem stále nad 3500:1
  nastavení barevné teploty a vyvážení bílé je velmi přesné
  robustní stojan s výškovým polohováním, úchyt pro snadný přenos
  dvouportový USB hub
  možnost vypnout podsvit loga i LED indikující běh monitoru
  žádný brum zdroje
  rozlišení 1920 × 1080 px na 23,5″ úhlopříčce 
  pololesklá antireflexní vrstva
  použitá A-MVA má horší pozorovací úhly než dřívější PVA a samozřejmě než IPS/PLS
  VA off-centre color/contrast shift (nevhodný pro úpravu fotek, vyprané barvy z úhlu)
  horší rovnoměrnost podsvícení (alespoň u testovaného kusu)
  režim User1 či Web mohl nabídnout přesnější zobrazení sRGB
  vyšší cena
Cena 11 900 Kč (vč. DPH)

Graf ceny produktu Eizo FG2421 poskytuje server Heureka.cz