Reklama

FreeSync: AMD prý dokáže vytvořit alternativu G-sync s běžným hardwarem [CES]

Technologie G-sync, umožňující na obrazovku vykreslovat obraz s proměnnou snímkovou frekvencí, byla velkým překvapením konce roku 2013. Radost ale kalí to, že je vyhrazena jen vybraným grafickým kartám GeForce a použít ji lze zatím jen s jedním modelem drahého monitoru. Podle konkurenční společnosti AMD by to tak ale nemuselo být. Prakticky totéž lze údajně zprovoznit toliko s použitím standardních LCD panelů a existujících karet Radeon či dokonce APU, bez žádného dalšího hardwaru ani drahých FPGA. Tento alternativní přístup firma demonstrovala na CES 2014 a poněkud poťouchle ho pracovně pojmenovala jako FreeSync.

Podle AMD není vykreslování bez fixní snímkové frekvence příliš obtížným úkolem. Na této technologii se v rámci sdružení VESA pracuje (jelikož by se tak dala v mobilních zařízeních šetřit energie). Pro ovládání délky intervalů VBLANK by již měl existovat hotový standard, který lze pro vykreslování s proměnlivou frekvencí použít. Pokud tedy grafický adaptér a monitor (jakož i LCD panel samotný) proměnný interval VBLANK podporuje, můžete mít alternativu G-sync zadarmo, bez dalších investic.

Demonstrace AMD FreeSync na CES 2014 (AnandTech)
Demonstrace AMD FreeSync na CES 2014 (AnandTech)

Radeony a APU již údajně mají v hardwaru podporu pro takový režim po několik generací, a také ovladače Catalyst ji dokáží použít. Jelikož ale o takové fungování doposud nebyl zájem, nebyla variabilní snímková frekvence nikdy zpřístupněna uživatelům. V souladu s tím také tuto schopnost většinou ve firmwaru neimplementovali výrobci monitorů. Na CES 2014 ale AMD demonstrovalo, že s patřičně připraveným monitorem (a tím nemyslíme drahou speciální úpravu jako u G-sync) vše funguje. Jelikož technologie běží s pomocí existujících průmyslových standardů, měla by být k dispozici zadarmo a prozatím ji proto AMD říká FreeSync.

 

Improvizovanou prezentaci FreeSync si můžete prohlédnout na zpomaleném videu webu AnandTech. AMD pro ni použilo dva nemodifikované notebooky Toshiba Satellite Click, postavené na APU Temash (uvnitř by měl být čip A4-1200). Jejich LCD totiž podporuje zmíněný standard VESA pro proměnné obnovování obrazu – takže jediné, co je třeba udělat, je použít ovladač, který má tuto funkci zapnutou. Demo zobrazuje pohybující se se vrtuli větrné elektrárny. Notebook nalevo běží klasicky na 60 Hz se zapnutým v-sync, nicméně pomalost vykreslování ho omezuje na polovičních 30 FPS. Naproti tomu notebook vpravo používá FreeSync a může dobu vykreslování snímků přizpůsobit tomu, kdy má GPU snímek dopočítán. Díky tomu je pohyb plynulejší a scéna může být vykreslována na vyšší frekvenci okolo 50 FPS.

Osobně musím říct, že z rozmazaného a roztřeseného videa na YouTube (jehož stupeň komprese je tradičně smrtící) moc moudrý nejsem. Podle redaktora AnandTechu a očitého svědka však FreeSync zřejmě funguje. Vrtule se také točí konstantně, takže nelze poznat, jak rychle dokáže systém reagovat na změny komplexnosti scény a přepnout na vyšší či nižší frekvenci. To bude zřejmě na seriózní implementaci technologie FreeSync to nejstěžejnější. Demo Nvidie – proti improvizované ukázce z rukou AMD značně propracovanější – můžete pro srovnání vidět zde.

Problém je, že AMD zatím neprozradilo, kdy a jak chce FreeSync uvést na trh a tuto technologii prosadit coby standard. Brzké uvedení zřejmě nebylo v plánu a krok Nvidie firmu AMD zastihl jak se říká v nedbalkách. Tato demosntrace na CES 2014 nicméně svědčí o jistém obnoveném zájmu. Doufejme tedy, že se v dohledné době této funkce v ovladačích Radeonů dočkáme a začnou ji implementovat také výrobci monitorů. Řada je teď zřejmě hlavně na nich, neboť AMD by zdá se mohlo proměnnou snímkovou frekvenci v ovladačích zpřístupnit relativně rychle. Pokud by se místo proprietárního G-sync prosadil otevřený průmyslový standard, bylo by to pochopitelně jen dobře.

Zdroj: AnandTech

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Tak nevím, co je větší "gól". Jestli to, že nVidia vyvíjela komplikované a drahé proprietární řešení, když existuje jednodušší VESA standard, nebo to, že AMD teprve teď napadlo, že by o to lidi mohli mít zájem.

já myslím, že ostuda je obojí. AMD (ATI) vždycky mělo vyvinuté (spíše skorovyvinuté) technologie, které moc nerozvíjelo. Typicky v dobách okolo roků 1996-8 a podpora více monitorů a ploch - takový Hydravision byla funkčně srovnatelná s tehdejší špičkou Matroxem, ale reálně podpora ve stylu "když to potřebujete, stáhněte si to z našich stránek" - to prosím v době, kdy nadstandardem byl modem 56kBaud. Jednoduše to nebyl mainstream, a tak to nikdo neřešil.

Lukáš Fiala> Skutočnosť je možno/pravdepodobne taká, že aj Nvidia len využila existujúci štandard (ktorý ale na strane controllerov LCD nebýva bežne podporovaný), ale skúsila na tom slušne zarobiť. V skutočnosti nevieme aký drahý bol vývoj tej srandy, ani aké veľmi komplikované to je (resp ako komplikovanejšie oproti tým controllerom LCD, ktoré daný štandard obsahujú).
tynyt> To si trošku prehnal s porovnávaním Hydravision vs Matrox, nie náhodou? :D Podľa wiki Ati odkúpila Hydravision až v polovici 2001, zatiaľčo Matrox mal kartu s dualhead čipom v polovici roku 1999.

tak jo, v letopočtu jsem ujel. :-) Kdo si to taky má furt pamatovat. :D

OT: Ušiel si skôr s tým porovnávaním. Pointa bola, že Hydravision nikdy nebola porovnateľná s riešením od Matroxu. V čase kúpy Hydravision mal Matrox kartu s výstupom na 4 monitory.

OT: škoda že to Matrox po debaklu s Parhelií vzdal... každá konkurence by byla dobrá.

oni hlavně přestali zvládat to tempo uvádění novinek. Vždy přišli s křížkem po funuse, a to už v dobách G400. Fungují dodnes, ale pouze v branžových řešeních.

řeknu to jinak: pamatuju se, že ještě s Win2000 měl matrox určité problémy (mám ten dojem, že uměl jen vytvořit dualscreen, tj. např. rozlišení 3200x1200 bez možnosti standardní dvojplochy) a vyřešil to až update driverů a matroxího SW. To si pamatuju jen proto, že jsem s tímhle problémem strávil tuším měsíc práce.
Je to už dávno a já věci co už nejsou aktuální celkem zapomínám, nejsem chodící databanka.

Proto lze použít Google. Neříkám, že si musíš všechno ověřovat, ale zrovna s tím datumem to lze snadno a byla to nejpodstatnější informace příspěvku.

OK, před každým postem napíšu 100x "vše si budu ověřovat na googlu, abych nezpůsobil citovou újmu" a pak si to vyguglím. :D

hodnej chlapec

To je divná omluva.

My bývalí Amigisti tohle celkem známe, tehdy ale samozřejmě šlo o VBLANK na PALovském monitoru a důvod nebylo blikání 3D (tehdy neexistovalo), ale snížení poblikávání hires rozlišení (full PAL), protože se vykreslovaly půlsnímky.. :D
Jo, historie se opakuje ve spirále :D

Já bych předpokládal, že konstruktéři z nVidie něco o VESA standardech budou vědět. Těch informací v tom článku na Anandu je pomálu, takže bych s nějakými závěry počkal. Podle mne to tak jednoduché nebude a zřejmě existuje důvod, proč nVidia to řešila kvůli co nejvyšší plynulosti proprietárním G-Syncem. Protože o G-Sync se píše, že ten manipuluje VBLANK. Domnívám se, že dle VESA bude VBLANK nějak standardně definovaný a ta manipulace v G-Sync může jít mimo specifikaci.

jediny "duvod" je po vzoru cuda iba sa pekne nabalit na technologii, podporovanej iba nasimi protuktami, ktore si vy csetci kupite!

Ale no.. Nabuduce sa skus aj zamysliet alebo si nieco o veciach zistit a nehladat za vsetkym obchodne konspiracie:D

Presne ako pises. Je naivne si mysliet, zeby v Nvidii o tejto moznosti nevedeli (ved software oddelenie Nvidie, ktore by hladalo riesenie so standardnym HW sa s tym v AMD neda ani len porovnavat, AMD toto dlhodobo zanedbava a vacsinu veci outsourcuje), ale predpokladam, ze najvhodnejsie riesenie je prave nieco proprietarne na hardwarovej urovni. G-sync funguje a ako vidiet tak sa "uchytil" a monitorov bude pribudat.

Já myslím, že ta komplikace je v tom, udělat to přepínání dost rychlé a zajistit, aby při tom obrazovka neztmavla a tak. Když třeba ve windows přepnu monitor z 60 Hz na 48 Hz (což jde, i když to oficiálně neumí), tak mám na 5-10 vteřin černo. Takže víc různých frekvencí sice zvládne, ale tímto stylem by se to použít nedalo. Takovéhle věci možná ty proprietární blbůstky (a fungování jen s vybranými LCD) řeší.

Na tom něco bude. Na desce G-Sync použité FPGA (Arria V GX) je programovatelné hradlové pole pro aplikace s využitím 6.5Gbps transceiverů - takže rychlé zpracování velkého množství dat, v tomto případě obrazu.

Bodejť bys neměl 5-10 vteřin černo, když to je jen přepnutí obnovovací frekvence a žádná manipulace s Vblank. Ono není náhodou, že to demonstrují na notebooku, protože jak jsi napsal, ta specifikace je prvoplánově určená pro řízení spotřeby a ne hraní.

No jo, do tohohle moc nevidím. To přiznám na rovinu :)

Koncept VFR/timecodes znám jenom ze zpracování videa, jak to dělají LCD netuším.

na druhou stranu: to "černo" jde na vrub kompletnímu přepnutí D/A převodníku v grafice, kromě vertikální frekvence se přepíná i horizontální a potom celý tenhle frekvenční bordel na kolečkách musí zpracovat A/D převodník v monitoru.

Prostě čekat, jak se to vyvine, zatím málo informací a to video není příliš přesvědčivé. Když to bude tak jednoduché, jak AMD tvrdí, tím lépe, ale moc tomu nevěřím. G-Sync deska v monitoru taky není jen připlácnutá, ale nahrazuje část elektroniky monitoru (scaler). Nejde jen o nějaký signál VBLANK, ale o další úlohu, kterou musí grafická karta zpracovávat, aby VBLANK skutečně řídila s ohledem na stav toho, co posílá do monitoru - a musí též čekat na odezvu z elektroniky monitoru, že to správně přešrotovala. Tipuju ale, že kolem toho zatím bude hype jako kolem Mantle a červení budou mít čím bít zelené :) ...

No video může být kvalitativně nepřesvědčivé, ale je důležité na co se má koukat.
1. zpomalení videa ukazuje no-tearing, takže swap buferů je opravdu odložen do vblank
2. zisky fps ukazují, že je opravdu s vblank manipulováno
3. jediné, co nejde zjistit a musí se otestovat je to, jestli náhodou toto řešení nepřináší také vyšší input-lag. Pokud ne, dalo by se říct, že nVidia dostala od AMD jednu pěknou virtuální facku :)

Ten vyšší inputlag mě taky napadl. Ale to se dá dohnat vyšším výkonem GPU a $299, kolik stojí G-sync modul, je dost velký manévrovací prostor.

problem tehle myslenky je dobrej do chvile, nez jsi majitelem toho "nejvykonnejsiho" herniho reseni :))
jena takova vecna, kde jsi nasel cenu $299? i google o ofiko cene mlci

např. http://www.techspot.com/news/55037-asus-monitor-with-nvidia-g-sync-now-u...
http://www.legitreviews.com/nvidia-g-sync-kit-install-service-now-offere...

$299 je cena za upgrade Asus monitoru včetně instalace, jinak je rozdíl cen hotového monitoru s G-sync a bez $220 nebo víc.

slusnej vejvar, je zvlastni jak nekde nasadi silenou cenu a jinde daji cenu nadhernou (Shield-Nexus), ted je otazkou zda to neni i diky Asusu, ten si umi nechat za "exklusivni" veci dobre zaplatit, takze uvidime co s tim za par mesicu udelaj konkurenti co chystaj monitory s G-Sync

Přímo v tom prvním odkazovaném článku se píše "Previously, Nvidia had said that the G-Sync add-on chip would cost $175...". Je to relativně čerstvá technologie, cena může jít dolů. Na Bit-techu http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/12/23/nvidia-g-sync-review/1 mají odhad desky cca 100 USD. Na Anandtechu se mluvilo o cca 40% navýšení ceny u monitorů v ceně 280 USD (to odpovídá ceně desky cca 120 USD).
Podle tohohle odkazu to vypadá, že s tou Asus exkluzivitou to nebude tak horké - http://www.blurbusters.com/overlord-now-selling-gsync/

Facka to bude, až to AMD uvede do praxe - co si budeme říkat, s tím má AMD často velké potíže :)

Nevidim na tom zeby malo byt nieco specialne narocne pre grafiku. Zas netreba nahliadat na propietarne riesenia ako nieco super a nieco super specialne. Pozri si prosim specifikaciu: http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_blanking. Je tam v kocke ako to funguje.
Ja mam z toho dojem ze to je uplne v pohode vec.  Samozrejme ze grafika musi riesit posielanie VBLANK signalu, ved monitor to asi tazko vie aky dynamicky rate framov posiela. A nevidim nic narocne pre grafiku to "manazovat". Vykreslim frame, poslem do monitora , posielam signal VBLANK - paralelne vykreslujem novy frame, frame poslem atak dalej dokola, (samozrejme ak grafika vykresluje rychlejsie ako refresh rate monitora tak dimenzujem na nejaky max limit).
Nevidim na tom nic extra. Je to standardizovane normou co je super, iba aby grafiky a monitory ich implementovali.Netreba zabudat ze G-Sync je specialitkou NVIDIE Taktiez Asus (monitory) ma vraj rocne exkluzivne prava na to ze mozu pouzivat G-Sync v ich monitoroch, WTF?
Akekolvek ine riesenie(nepodliehajucu propietarnosti) je vzdy lepsie nez G-Sync. 

exklusivita pro Asus konci za cca 4 mesice, a pripravovane monitory s G-Sync jiz ohlasilo dalsich 5 vyrobcu
jednoduse, majitel VGA od Nvidie si muze a taky nemusi poridit takovi monitor a danou ficurku vyuzivat
pokud AMD prijde s necim co bude fungovat stejne dobre a bude to zadara, tak to holt budou mit majitele VGA od AMD zadara
otazkou tak jen zustava, opravdu to bude fungovat stejne, nebo stejne dobre?
--
a ted to pod carou, Nvidie to ukazala a funguje ji to ve hrach, AMD to ukazala na noteboccich na scence kde je kulove, gradientik na pozadi a vetrnicek, nic vezlem, ale to nacem to ukazuje AMD je scenka asi tak na 2 hodky prace s vykonostni narocnosti 20 let stare kalkulacky, proc to treba neukazali na nejakem hernim benchmarku co pojede porad dokola? a ze jich je navyber mrte hodne :) aby ono to nedopadlo jak sliby za poslednich par mesicu kde ohlasili kde co, ale dodneska slpnili maximalne tak ze to odlozili "jooo funguje nam to a je to zadarmo, ale musime to dodelat a v ovladacich co vyjdou za mesic to bude" a za 5 mesicu se dozvime ze us se to blizi a do dalsich ovladacu to urcite bude funkcni

NVidia měla kyvadlo a AMD má větrník. Hry, pokud vím, byly testovány až redaktory po delší době od ohlášení g-sync.
Dodnes nVidia nevydala whitepaper a některé podrobnosti o g-sync nebyly doposud úplně objasněny. To vše bratru za příplatek $120, máš-li ale kompatabilní monitor (jako, že samozřejmě nemáš).

na splash natom meli pustenou nejakou gamesu, tam jsem to videl nazivo, takze netusim jestli to nekde prezentuji na kyvadle, ja hold videl nazivo prezentaci s hrou

Pro osvěžení paměti - prvotní prezentace G-sync :)

Mimochodem, jak chtějí g-sync dostat také do notebooků a ostatních mobilit?

no vidis to sem nikdy nevidel, a vypada to hrozne :))
hele to se zeptej nekoho z Nvidie, treba nijak, nebo to bude jako druha karta, sak v noteboocich je dost mista na ruzny karticky a modulky :D

tak tak notebooky mají místa nazbyt, takových kartiček tam může být spousta :o)) čím víc, tím lépe pro Nvidii

to byla ironie ;) ja bych si tohle nekoupil ani k monitoru, ani bych si tim nezasiral misto v notebooku

Ten whitepaper by byl samozřejmě zajímavý. Protože pro ostatní výrobce by zřejmě neměl být problém přidat podporu pro G-Sync i do svých produků - spekulace z Anandu:
"The G-Sync board uses an Altera Arria V GX programmable FPGA 6.5536 Gbps transceiver . Though G-Sync is integrated as of the last Nvidia R331.93 driver, nothing about this screams proprietary other than Nvidia adding support for the hardware and a custom program to control the refresh rate and the VBLANK interval in its driver. Arria even offers a development kit to program the transceiver for $3995 here: http://www.altera.com/products/devki...rria-v-gx.html. AMD and Intel can support this easily inside their own driver packages as well for their own GPUs by utilizing the dev kit to program the same dynamic refresh rate control as Nvidia."

Problémem ale každopádně zůstává otázka licencí a také to, kam ten modul v notebocích vůbec narvat :(
U f-sync se dost mluví o nutnosti triple-bufferingu, což pro input-lag a DX nevěští nic dobrého, nicméně to vypadá tak, že i g-sync zřejmě triple buffering využívá, jen je ten další buffer ukryt v g-sync modulu. Ale to se nedozvíme, pokud nám nVidia neposkytne nějakou techničtější dokumentaci - zatím nic a ticho po pěšině.

triplebuffer u gsync je téměř jistota, jiný důvod pro tolik RAM jednoduše není. Jeho výhoda je v tom, že to bude HW triplebuffer, v podstatě obdoba genlocku.

Důvod pro tolik RAM je *údajně* ve vyžadované rychlosti, které s nižším počtem modulů nelze dosáhnout (nebo by to musely být dražší GDDR5 a nevyplatilo by se to).

Tak to si celkom vedla. NV v poslednych 5-10 rokoch vynaklada velke usilie na to, aby vsetko co vlastnia fungovalo len na ich HW. Naopak AMD rozvija technologie, ktore moze vyuzit aj konkurencia.

Ale ano, AMD je taky samaritan, ktory raz pomoze zabezpecit aj celosvetovy mier a vsetko robi z cirej lasky k ludom:D A akcionarov neuveritelne tesi, ze maju tu moznost "pomahat" na ukor svojich dividend:D
Ak mas na mysli open SW riesenia tak AMD ani v tomto inu moznost nema vzhladom na poddimenzovane SW vyvojove kapacity. A ostatne "otvorene" technologie zatial v beznom nasadeni pokryvkavaju, resp. su stale len na "papieri". Asi tak..

Třeba TrueAudio je ale fíčura Radeonů/APU. To samé Mantle, i když tam snad jso otevřená dvířka i pro jiné výrobce (možná).

oni se ty patenty nepodavaj jen tak pro srandu a zajistenou praci urednikum na patentovich uradech, i AMD ma samozrejme spousty patentu a technologii ktere vyuziva pro svou vyhodu proti konkurenci
nektere naoko treba vyda aby je mohla pouzivat konkurence, jenze pokud je to odladene primo pro urcitou archytekturu, tak je to tem ostatnim celkem k prdu ikdys je to pro oko verejnosti zadarmo
kuprikladu nejvetsim standardem dnesnich desktopu je x86 CPU, no tak proc si nekopnout do Intelu kterej k tomu drzi patenty a licence a vpodstate nechava paberkovat AMD jen aby mu nejaky urady neslapali na paty, a verim ze bejt to zadarmo nebo i komercne pristupne nejen AMD, tak se to ho chytnou nekteri kdo si licencuji ARM a davno je tahle archytektura v desktopu zabehnuta i pod win

Reklama
Reklama