G-Sync HDR: Nvidia uvádí 144Hz 4K herní LCD s širokým gamutem a HDR 10 [CES]

3

Možná vám vrtalo hlavou, proč AMD tak ráz na ráz a těsně před CES (ve skutečnosti ale novináři asi dostali informace pod NDA již v prosinci) oznámilo FreeSync 2 a z nějakého nejasného důvodu pod tuto značku zahrnulo také specifické funkce pro HDR monitory, které s adaptivním obnovováním nesouvisí. Inu, dost možná to bylo proto, že něco velmi podobného chystala a nyní odhalila také Nvidia. Také v zeleném táboře se nyní objevilo „G-Sync HDR“.

 

Technologie G-Sync HDR je podobně jako plánované FreeSync 2 hlavně o tom HDR, tedy obrazu s vysokým dynamickým rozsahem (barev, ale také mezi minimálním a maximálním jasem). Zjednodušeně řečeno se jedná o herní monitory s adaptivním obnovováním dle technologie G-Sync, které ale místo běžného panelu mají obrazovku schopnou zobrazit širší barevný gamut a HDR jas. Nvidia tyto monitory oznámila nyní na CES 2017 ve spolupráci s některými výrobci herních LCD a s firmou AU Optronics, která pro ně dodá potřebné LCD matrice – mělo by jít o 27″ panely typu A-HVA (IPS) s rozlišením 3840 × 2160 bodů, což bude užitečné pro sledování HDR videa z disků Ultra HD Blu-Ray.

  Nvidia G-Sync HDR

Jejich obnovovací frekvence má být až 144 Hz, což znamená použití DisplayPortu 1.4 – budete k nim tedy potřebovat kartu GeForce generace Pascal, neboť starší GPU podporují ve 4K jen 60 snímků za vteřinu. Důležité je, že na rozdíl od HDR televizí, které mohou mít výraznější input lag, by HDR monitor přímo mířící na herní použití měl mít odezvu krátkou.

Nvidia uvádí, že na tomto panelu založené HDR monitory s G-Sync by měly mít barevný gamut blízký pokrytí barevného prostoru DCI-P3 nebo okolo 125% sRGB (a logicky také 10bitové barvy). Dosaženo by to mělo být použitím filtru na bázi kvantových teček, který s běžným levným podsvícením bílými LED dokáže dosáhnout širšího barevného gamutu, předtím vyžadujícího drahé RGB podsvity. Tato HDR LCD zároveň nabídnou lepší kontrast skrze vysoký maximální jas.

Ten je na dotyčném panelu od AU Optronics implementován pomocí triku s lokálně stmívatelným podsvícení, které se tak přizpůsobuje prvkům na scéně a „šajní“ naplno jen tam, kde je to nutné, aby zbytek obrazu netrpěl špatným podáním tmavých tónů. Stmívání je možné po jednotlivých zónách panelu, kterých je 384 – snad by mohlo jít o matrici 24 × 16 dlaždic (jedna by pak asi měla 160 × 135 pixelů, jsou-li rovnoměrně velké), ale to jen odhaduji, přesný údaj nemáme. Maximální jas prvního oznámeného monitoru z této skupiny má být 1000 cd/m², tedy hodně vysoký, jelikož dnes mají herní LCD maxima okolo 350 cd/m².

Asus ROG Swift PG27UQ s podporou G-Sync HDR
Asus ROG Swift PG27UQ s podporou G-Sync HDR

Nvidia pro tyto obrazovky zvolila kompatibilitu se standardem HDR 10, jenž je na rozdíl od Dolby Vision pro implementátory bezplatný a zatím má dle všeho mezi výrobci monitorů větší podporu. HDR obraz by mělo být v budoucnu možno užívat třeba ve hrách Shadow Warrior 2 nebo Mass Effect: Andromeda, Nvidia údajně s jejich vývojáři na přidání tohoto režimu spolupracuje.

 

 

Na CES 2017 již Asus jeden takový herní monitor s G-Sync (a) HDR oznámil – model ROG Swift PG27UQ – a podle Nvidie by měl nějaký připravovat též Acer. Nicméně jejich reálné uvedení na trh asi ještě není až tak blízko, jelikož v článku, kde Nvidia G-Sync s HDR oznamuje, mluví jen o tom, že monitory budou „dostupné později v letošním roce“. Kdy přesně, to bohužel nevíme.

Připravovaný HDR monitor Aceru
Připravovaný HDR monitor Aceru

Zdroj: Nvidia, Asus

3 KOMENTÁŘE

    • Jo, monitor vypadá parádně, jen tak přemýšlím, na co ho vlastně napojit? Zvládne vůbec nějaká dnešní grafika 4K při 144 Hz ??? Ale monitor se nekupuje na 1-2 roky, takže i kdyby to Vega/1080Ti nezvládli teď, tak další generace GPU na 7nm už asi jo.

      • No těch let bych ještě přidal. Budem rádi, jak za 5let dnešní hry poběží 144fps ve 4K… Za 5 let už zase budou hry vypadat jinak a tak ty fps už moc neporostou. Ale zase záleží i na hře.