LG 25UM65: unikátních 2560 × 1080 px na 25″. Bez PWM i bez FRC (recenze)

0

Unikátní nudle

Když na trh vstoupily 29palcové IPS s rozlišením 2560 × 1080 px, nebyl jsem příliš nadšený. Cena nebyla o moc nižší než u dříve uvedených sedmadvacítek s 2560 × 1440 px a v pro mě všem podstatném byly tyto monitory horší. Výrazně menší rozlišení na výšku a větší pixely (menší „jemnost obrazu“) koneckonců způsobila i obecně menší zájem o tyto monitory. Aspoň já jsem je na rozdíl od některých „hitových“ sedmadvacítek nikdy na špičce prodejnosti v e-shopech či v žebříčcích zájmu ve vyhledávačích cen nezahlédl.

Monitor 25UM65 od LG je ale ve spoustě směrů unikát. A já myslím, že když o něm bude vědět více lidí, své kupce si oprávněně najde. Rozlišení 2560 × 1080 px tu totiž dává mnohem větší smysl. Kdo třeba používal dva 17- či 19palcové LCD s 1280 × 1024 px, dostane najednou to samé na mnohem menším prostoru. Body jsou jemnější (monitor je na výšku mnohem menší než dnes typické čtyřiadvacítky s 1920 × 1080 px) a v případě, kdy jste na dvoumonitorové konfiguraci používali režim ve Windows nazvaný Rozšířená plocha, budete najednou bez rušivých rámečků a mezery mezi dvěma monitory.

 

Je docela zajímavé, že – na rozdíl od dalších kombinací úhlopříček a rozlišení – tento panel AH-IPS od LG.Display najdete zatím právě jen v produktu LG. Takřka u všech dalších panelů máte na výběr celý monitor nejen od LG, ale také trochu jinak vybavený produkt od Dellu, NECu, Philipsu, Eiza a dalších. Použitý panel LM250WW1-SSA1 je výjimečný ještě tím, že má nativní podporu 8bitových barev. Co to v praxi znamená? LG 25UM65 zobrazí 16,7 milionů barevných odstínů, aniž by si pomáhalo metodou FRC (Frame Rate Control). To může být některými uživateli s citlivým vnímáním považováno za rušivé (efekt „sněžení“ v určitých odstínech).

LG 25UM65 láká samozřejmě nejen rozlišením označovaným také jako UW-UXGA. Korejci monitor vybavili režimy pro čtení, což typicky znamená snížení kontrastu na podobnou hladinu jako u skutečného papíru. Díky matrici IPS můžete počítat s výbornými pozorovacími úhly a LG nezapomnělo ani na ergonomickou regulaci jasu. Monitor označuje jako Flicker Safe a my nečekáme nic jiného, než obejití se bez PWM, případně použití PWM s velmi vysokou a pro oko nepostřehnutelnou frekvencí.

V recenzích bývá monitorům LG často vyčítáno nepohodlné ovládání a i to zde doznalo změny – tlačítka jsou nahrazena joystickem. To naopak funkce na rozdělení obrazu jsou u korejského výrobce monitorů obvyklé a ani tentokrát o ně monitor není ochuzen. Můžete jej poměrně jednoduše rozdělit až na čtyři části a do nich snadno rozmisťovat okna aplikací. Málem bych ještě zapomněl na funkci nazvanou trochu nešťastně Dual Link-up, což není nic jiného než schopnost monitoru zpracovat videosignál ze dvou zdrojů (například z PC a notebooku) současně. Široká obrazovka se pak přímo nabízí k rozdělení na dvě části, každou s jiným zdrojem obrazu.

Parametry 25UM65-P a dalších monitorů ve srovnání

 

 

LG
25UM65

LG
24MP76

Philips
Brilliance 298P4

NEC MultiSync EA294WMi

Acer
K272HU

viditelná úhlopříčka 25″ 24″ 29″  29″  27″ 
typ panelu (matrice, podsvícení) AH-IPS, LED  AH-IPS, LED  AH-IPS, LED  AH-IPS, LED  AHVA, LED 
poměr stran 21:9 16:9 21:9 21:9 16:9
maximální rozlišení 2560 × 1080  1920 × 1080  2560 × 1080 2560 × 1080 2560 × 1440 
bodová rozteč [mm] 0,2285 0,2745 0,265 0,265 0,233
hustota pixelů [ppi] 111 92 96 96 109
barevné provedení černá stříbrná černá černá  černá
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178° 
horizontální frekvence digital/analog [kHz] 30–90 30–83  30–90 31–83 15–99
vertikální frekvence digital/analog [Hz] 56–75 56–61 56–75 30–76 23–76
barevná hloubka 8-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 8-bit, 16,7 mil. 8-bit, 16,7 mil. 8+2 bit, 1,07 mld. 
barevný prostor (gamut) sRGB sRGB sRGB sRGB sRGB 
jas [cd/m²] 250 250 300 300 350
kontrast – typický 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický 5 000 000:1 10 000 000:1 20 000 000:1 25 000:1 100 000 000:1
odezva [ms] 5 (G2G) 5 14 (typ.), 5 (GTG) 6 6 – G2G
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 36 (max.)/31 (typ.)/0,5> 21 (typ.)/0,3> 38,5/0,3 50/0,8 33,6/0,5
videovstupy 2× HDMI, 1× DVI, 1× DisplayPort 2× HDMI, 1× D-Sub 1× DisplayPort, 1× DualLink DVI s HDCP, 2× HDMI 1× HDMI s MHL, 2× DVI-D, 1× DisplayPort, 2× D-Sub 1× DisplayPort 1.2, 1× DVI-D s HDCP, 2× HDMI 
kabely 1× HDMI 1× D-Sub, 1× DVI, 1× USB, napájecí 1× DualLink DVI, 1× DisplayPort, 1× audio, napájecí 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× USB, 1× audio, 1× ControlSync, napájecí 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× audio, napájecí adaptér
rozbočovač USB/doplňkové porty ne ne ano, 4× USB 3.0 ano, 2 + 2 USB 2.0 1× DisplayPort Out
reproduktory ano, 2× 3 W ano, 2× 5 W ano, 2× 2 W ano, 2× 1 W ano, 2× 2 W
výstup na sluchátka ne ano ano ano ne
kamera ne ne ne ne ne 
mikrofon ne ne ne ne ne 
příslušenství instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál 
nastavení čtyřsměrný joystick s jedním potvrzovacím tlačítkem, rychlý přístup k hlasitosti, režimům Reader a PBP 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě uživatelská 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD, uživatelské, režimy obrazu, PBP/PIP 8 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, jas, hlasitost, Eco, OSD menu 6 tlačítek, přímé pro profily, PIP, přepnutí vstupu, hlasitost, vstup do menu a vypnutí/zapnutí
ovládání jednoduché jednoduché složitější jednoduché mírně složitější
barevné profily v OSD Custom, Photo, Cinema, Game Custom, Text, Photo, Cinema, Game Office, Photo, Movie, Game, Economy, sRGB 9300K, 8200K, 7500K, 5000K, sRGB, Native, DICOM Sim User, Eco, Standard, Graphics, Movie (sRGB pak v podmenu)
pokročilé nastavení barev RGBCMY RGBCMY RGB RGB RGBCMY
odnímatelný stojan ano ano ano ano ano
úhel náklonu -5° až 20° -5° až 20° -5° až 20°  -5° až 30° -5° až 20°
otočení na výšku ne ne ano ano ne
otočení kolem osy ne ne 130° 170° ne
výšková nastavitelnost [mm] ne ne 150 130 ne
software Screen Split Dual Smart Solution SmartControl Premium NaviSet
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 383 × 609 × 188 429 × 540 × 181 538 × 700 × 273 410–540 × 706 × 230 470 × 640 × 240
hmotnost s podstavcem [kg] 4,1 4,3 8,46 9,6 9,0
záruka [roky] 2 2 2 3 2
cena [Kč] 5270 4900 10 390 14 600 8 700

Ceny byly zjištěny v e-shopech Anacomp, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

Provedení, vstupy, OSD

 

 

Provedení, vstupy, příslušenství

Chcete-li si udělat řekl bych trochu prostorovější představu o monitoru, můžete využít videa Hands on LG 25UM65-P od Prad.de (odkaz vede na YouTube). Zajímáte-li se o krabici a způsob zabalení, bude pro vás zase video LG 25UM65 unboxing od TechCentury.

Monitor je navzdory své úhlopříčce zabelen v malé krabici, stojan přišroubujete pomocí pár šroubků. Díry pro VESA mají rozteč 75 × 75 mm, počítejte ale s nějakým odstupem ode zdi – konektory jsou namířeny dozadu a nejsou zrovna na kraji monitoru. 

 

Možnosti polohování se smrskly na pouhé naklápění, za volbu vstupů lze naopak LG pochválit. Vynechán byl jen obstarožní D-Sub (i když v nouzi může ještě někomu chybět), zato HDMI je tu hned dvakrát. Zvuk můžete přivést právě přes něj, DisplayPort, nebo analogový audio kabel.


 

Jestli se dalo o některých 24″ a 27″ IPS od LG v poslední době mluvit skoro jako o pololesklých, povrchovou antireflexní úpravu tohoto 25″ monitoru bych označil nanejvýše jako polomatnou. Určitě není „špinavě“ matná jako IPS ještě před pár lety, ale je o dost blíže matné než polomatné/pololesklé monitory testované v předchozích recenzích.

 
 

Čtyřsměrný joystick je umístěn na spodní straně monitoru a ovládá se celkem dobře. V balení najdete samozřejmě ještě napájecí adaptér, který zvládne dodávat 32 W.

 

OSD a ovládání

V ovládání udělala LG velký pokrok a doufám, že už se k tlačítkům umístěným zespod monitoru provázaným s dost nelogicky uspořádaným menu nikdy nevrátí. Joystick je daleko pohodlnější a nové menu zase přehlednější. Přesto je určitě co zlepšovat. Mně třeba chybí rychlá volba pro ovládání jasu. Potěšilo mě ale, že v OSD můžete jak regulovat OverDrive, tak máte dokonce šestiosou kontrolu nad barvami (RGBCMY). Pokud náhodou máte k dispozici kalibrační zařízení, můžete si obraz docela dobře vyladit.


  

    

     

    

  
  

Instalační CD a software

Na přiloženém CD najdete především software pro snadné rozdělování obrazovky.

 

 

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 2.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox, Opera, Internet Explorer (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome.
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

LG 25UM65 se svou homogenitou podsvitu řadí do průměru, možná i trochu nadprůměru. Tato disciplína je u monitorů bez speciální elektroniky pro korekci nerovnoměrnosti podsvitu samozřejmě vždy ovlivněna povedeností toho kterého kusu.

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.


LG 25UM65, 120 cd/m2


Eizo Foris FS2434, 120 cd/m2

LG 24MP76HM, 120 cd/m2


Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m2, Uniformity On


Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m2, Uniformity Off


Asus PQ321QE,120 cd/m2


BenQ BL2710PT, 120 cd/m2 


Acer K272HU, 120 cd/m2


NEC MultiSync EA274WMi, 120 cd/m2


Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m2


Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m2


Fujitsu P27T-7 LED, 120 cd/m2


HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2


Samsung S27B970D, 120 cd/m2 


HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2

BenQ GW2320, 120 cd/m2

Dell UltraSharp P2414H, 120 cd/m2

BenQ PG2401PT, 120 cd/m2, Uniformity On


NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5


NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off


HP Z24i, 120 cd/m2

Asus PB248Q, 120 cd/m2


BenQ BL2411PT, 120 cd/m2


NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m2


Dell U2412M A04, 120 cd/m2

Eizo Foris FG2421, 120 cd/m2


NEC EA294WMi, 120 cd/m2


Philips 298P4, 120 cd/m2


Samsung S23C650D, 120 cd/m2

Asus PA249Q, 120 cd/m2


Acer H226HQL, 120 cd/m2

NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m2

Philips 227E3QPH, 120 cd/m2


Dell UltraSharp U2412M, 120 cd/m2


HP ZR2440w, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2


iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m2

Asus PA248Q, 120 cd/m2


Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m2


AOC i2757Fm, 120 cd/m2


BenQ GW2460HM, 120 cd/m2


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2


LG IPS237L, 120 cd/m2

Eizo Foris FS2333, 120 cd/m2


Samsung T27B550, 120 cd/m2


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2


Asus PA238Q, 120 cd/m2


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2


HP ZR24w, 120 cd/m2


Asus PA246Q, 120 cd/m2


BenQ XL2420T, 120 cd/m2


Samsung UE32D5500, 120 cd/m2

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce. Obecně platí, že barevná odchylka dE (CIE94) pod hodnotu 5 se dá považovat za dobrou (běžný uživatel monitoru – kancelář, hry), hodnoty okolo 2 a nižší pak za velmi dobré (grafika). Odchylky kolem čísla 8 už znamenají viditelně odlišné barvy a nad 10 jsou již velmi nevyhuvující (obsah vidíte barevně jinak, než jak zamýšleli jeho tvůrci a naopak – na takovém monitoru upravená fotka nemusí být na přesnějších (vůči standardu) zařízeních zobrazena tak, jak jste chtěli).

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

 

Tovární nastavení (Custom)

Tovární nastavení se vyznačuje především nedostatečným gamutem v modrých tónech. 

Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.  


 

Škála šedé také není nastavena příliš dobře.

 
  


 

Cinema

Režim kino je až na vyvážení bílé a stále ještě slabší gamut v modrém rohu docela dobrý.

  

Game

Herní předvolba demonstruje, že by LG 25UM65 gamut sRGB uměl pokrýt. Nastavení škály šedé a gamy je však v tomto řežimu absurdní.


  

Photo

Fotografická předvolba je asi tak nejblíže standardu, jenže místo modrého rohu teď chybí zase pro změnu pokrytí sytých tónů v tom červeném.  

 


  
  

 

Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

LG 25UM65 v továrním nastavení (režim Custom):

Eizo Foris FS2434 v režimu Web/sRGB:

LG 24MP76HM ve výchozím režimu:

Dell UltraSharp UP2414Q v režimu AdobeRGB:

Asus PQ321QE v režimu sRGB:


Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB:

BenQ PG2401PT v režimu Standard:

BenQ PG2401PT v režimu sRGB:

BenQ BL2411PT v režimu sRGB vs. sRGB:

NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB:

Acer H226HQL vs. sRGB, CIE 1976:

 

Asus PA249Q (sRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:

Asus PA249Q (Standard) vs. sRGB a AdobeRGB:

Asus PA249Q (AdobeRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).

Kontrastní poměr bývá u nových H-IPS LED často nad 1000:1 a někdy až ke 1200:1, nicméně hodnoty kousek pod 900:1 ještě nejsou ničím, co by vám dělat vrásky. Černá mohla být trochu „hlubší“, ale alespoň je kontrast stabilní napříč celým rozsahem regulace jasu.

   

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

LG 25UM65 nabízí podobné nastavení „Black Level“ jako LG 24MP76, ale tentokrát už byly nastaveny rozumné hodnoty takříkajíc z továrny. Jen slévání tmavě šedé v černou a především světle fialových tónů se mi ne úplně líbilo.

  LG 25UM65 LG 24MP76 Black Level High Dell P2414H Dell U2412M Eizo Foris FS2434 BenQ BL2411PT
slévání barev – K 4 2 2 4 3 3
slévání barev – K 254 253 254 253 253 253
slévání barev – R 1 2 2 2 2 1
slévání barev – R 254 254 253 254 254 254
slévání barev – Y 1 2 1 2 1 1
slévání barev – Y 254 253 254 254 254 254
slévání barev – G 2 2 1 2 1 1
slévání barev – G 252 254 253 254 254 254
slévání barev – C 2 2 1 2 1 1
slévání barev – C 254 254 254 254 254 254
slévání barev – B 2 1 2 2 2 1
slévání barev – B 252 253 254 253 253 253
slévání barev – M 2 2 2 2 2 1
slévání barev – M 249 254 254 254 254 254
  HP Z24i NEC MultiSync EA224WMi Acer H226HQLbmid BenQ GW2320 LG Flatron IPS235V Dell UP2414Q
slévání barev – K 2 3 2 2 5 1
slévání barev – K 254 254 255 254 253 254
slévání barev – R 1 2 2 1 1 0
slévání barev – R 254 254 255 254 253 254
slévání barev – Y 1 2 1 1 1 0
slévání barev – Y 255 254 255 254 254 255
slévání barev – G 1 2 1 1 1 0
slévání barev – G 254 254 255 255 254 254
slévání barev – C 1 2 1 1 1 0
slévání barev – C 254 254 255 255 254 255
slévání barev – B 2 3 2 3 2 1
slévání barev – B 253 253 254 253 254 254
slévání barev – M 1 3 2 2 2 0
slévání barev – M 254 253 254 254 254 254

 

Odezva

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

Datasheet panelu prozrazuje, že takříkajíc „nativně“ zvládá časy odezvy kolem 14 ms. LG u monitoru však uvádí 5 ms pro změnu šedá-šedá, takže je jasné, že používá OverDrive. Tu můžete naštěstí regulovat, i když navzdory názvu jedné z voleb nikoli úplně vypnout. Overshoot a undershoot na volbu Off už ale nejspíše málokdo někde shledá rušivým. V praxi je monitor srovnatelně rychlý jako většina dnes běžných (60Hz) IPS a při hraní neuspokojí jen na odezvu opravdu náročné hráče. Na Prad.de změřený input lag pod 10 ms tento monitor taky z použití pro hraní her nevylučuje.

0-255-0, Middle:

  

0-150-0, Middle:

  

127-255-127, Middle:

    

75-180-75, Middle:

  

127-255-127, Off:

  

75-180-75, Off:

  

Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:

  LG 25UM65 LG 24MP76 Dell P2414H Dell U2412M (OD 50) BenQ BL2411PT (AMA High) Eizo Foris FS2434 (OD Standard) Eizo Foris FG2421
odezva 0–255 (rise) [ms] 13 10 12 15 10 10 1
odezva 0–255 (fall) [ms] 9 8 13 13 9 9 1
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 22 18 25 28 19 19 2
odezva 0–150 (rise) [ms] 7 12 10 8 12 7 1
odezva 0–150 (fall) [ms] 6 5 8 8 7 5 1
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 13 17 17 16 19 12 2
odezva 127–255 (rise) [ms] 9 10 11 12 8 6 1
odezva 127–255 (fall) [ms] 8 10 12 9 11 8 1
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 16 20 23 21 19 14 2
odezva 75–180 (rise) [ms] 7 9 11 8 10 8 1
odezva 75–180 (fall) [ms] 8 7 10 8 9 10 1
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 15 16 20 16 19 18 2
  BenQ GW2320 NEC MultiSync EA294WMi Asus PB248Q Asus PB278Q TF=60 Asus PA249Q BenQ PG2401PT (AMA On) Eizo Foris FS2333
odezva 0–255 (rise) [ms] 13 17 18 11 16 5 11
odezva 0–255 (fall) [ms] 12 12 15 10 10 10 12
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 25 29 33 21 26 14 23
odezva 0–150 (rise) [ms] 11 4 9 6 18 8 4
odezva 0–150 (fall) [ms] 9 9 10 7 7 8 8
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 20 13 19 12 25 16 12
odezva 127–255 (rise) [ms] 10 12 17 10 14 5 10
odezva 127–255 (fall) [ms] 12 6 9 7 21 9 7
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 22 18 26 17 35 14 17
odezva 75–180 (rise) [ms] 10 6 8 7 19 9 3
odezva 75–180 (fall) [ms] 13 8 9 10 15 10 4
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 23 14 17 17 34 18 7

 

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Pozorovací úhly a monitor v noci

Monitor v noci

Minimální hladina jasu bude pro většinu uživatelů asi dostatečně nízká, nehlučný zdroj a vypnutelná chod indikující LED jsou chvályhodné. Podsvícení bohužel na několika místech prosvítá a společně s IPS glow (naštěstí ne moc barevným) nedělá černou v noci zrovna „hezkou“. Budete-li zobrazovat nějaký tmavší obsah v poměru 16:9 s černými okraji po stranách, počítejte s tím.

 

Pozorovací úhly

Pozorovací úhly jsou stejné jako takřka u všech nedávno testovaných AH-IPS. Tedy daleko před ostatními technologiemi jako je VA či TN, ale zase o chlup horší než IPS generací předchozích. Degradace kontrastu a barevný posun je pro většinu barev mimo těch nejtmavších velmi malá.

  

     

      

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

IPS-like IGZO Sharp (Asus PQ321QE)

   

   

  

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24″ monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly



Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

 

Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace

Regulace jasu

LG drží slovo a monitor je skutečně Flicker Safe, tedy bez blikání. To je způsobeno většinou regulací jasu pomocí PWM o nedostatečně vysoké frekvenci. Zde není po PWM ani stopy, jas je regulován lineární úpravou napětí.

100% jas:

90% jas:

  

75% jas:

  

50% jas:

 

25% jas:

 

10% jas:

 

0% jas:

 

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

 

 

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.

Interpolace nižších rozlišení

Interpolace nižších rozlišení neurazí především co se týče ostrosti (textu) a je dobré, že LG nezapomněla na možnost zobrazení při zachovaném poměru stran 4:3 a především projekci 1:1.


  

      

    

(klepněte na malé náhledy a v galerie se pak dalším klepnutím na obrázek dostaňte k originálu (1:1))

Verdikt a doporučení  


Verdikt a doporučení

LG 25UM65 toho za současnou cenu kousek nad pěti tisíci korunami nabízí skutečně hodně a pokud jste už studovali naměřené výsledky, víte, že vážnou kaňkou na vysvědčení je především barevné nastavení od výrobce a pokrytý gamut. Co se barevného rozsahu týče, tak třeba přepnutí do režimu game ukazuje, že i testovaný monitor by dokázal gamut sRGB docela přesně pokrýt.

Jelikož kolegové z německého magazínu Prad.de testovali o měsíc novější 25UM56 než já (v této recenzi je raný výrobek z února 2014) a již z továrny byl docela dobře nastaven, jsem při hodnocení docela rozpolcen. LG má většinou svoje monitory (a dokonce i telefony) nastaveny tak nějak výrazně blíže standardu sRGB/Rec. 709/HDTV a odchylky dE nad 10 (CIE94) nebo výrazné nepokrytí části standardního gamutu (v továrním nastavení jde o modré tóny, v nejpřesnějším režimu Photo pak zase o červený roh) u ní nebývají zvykem.

 

Abych to zjednodušil: kdybych měl v rukou podobně dobře barevně nastavený monitor jako na Prad.de (a jakože je dost dobře možné, že takové současné prodejní kusy už jsou), nejspíš bych LG 25UM65 udělil ocenění Smart Buy. Za danou cenu je to totiž bezesporu dobrý monitor, i když nějaké ty mouchy má i mimo vzpomínané barevné nastavení.

Jako prostorově nenáročná náhrada dvou 17- či 19palcových LCD je skutečně dobrý, radost leckomu udělá i nepřítomnost PWM, FRC a docela pěkná hodnota ppi (110). Ještě kdyby LG umístila trochu rozumněji konektory, přidala třeba USB hub a nabídla variantu s matným provedením nohy a rámečky, získala by jistě další potenciální zájemce.

LG 25UM65

Plusy / mínusy
  matrice IPS a z toho plynoucí pozorovací úhly
  atraktivní cena
  možnost nahrazení dvou běžných monitorů
  8bitové barvy (bez FRC)
  „neblikající“ regulace jasu (bez PWM)
  nízký příkon
  dva poměrně hlasité reproduktory (na hudbu ale ne)
  stabilní a dostatečně vysoký kontrast
  šestisosá kontrola barev
  čtyři stupně regulace OverDrive
  hladina min. jasu kolem 60 cd/m², vypnutelná LED indikující chod
  rozlišení 2560 × 1080 px na 25″ úhlopříčce 
  (polo)matná antireflexní vrstva
  barevné nastavení a gamut (může být v aktuální sérii opraveno)
  prosvítání podsvitu (může být kusem)
  IPS glow
  chybí USB hub
  nešikovně umístěné, resp. otočené videovstupy
  nepodporuje 24 Hz
  OverDrive ve skutečnosti nemůžete vypnout úplně
  minimální možnosti polohování
Cena 5270 Kč (vč. DPH)

 

Graf ceny produktu LG 25UM65 poskytuje server Heureka.cz