Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více
Reklama

Linux nainstalován na PS4. Hackeři chtějí dostat podporu do jádra, včetně GPU

Sony Playstation 3 z předchozí generace konzolí měla jedno výrazné specifikum. V prvních letech umožňovala na zařízení oficiálně nainstalovat Linux, což ovšem mělo omezený význam, jelikož konzole měla malou RAM a procesor Cell byl příliš komplikovaný pro praktické použití. Playstation 4 by naopak díky standardní architektuře CPU a velké RAM byla pro desktopový OS atraktivní. A možnost jeho instalace na novou konzoli se nyní otevřela – hackeři ze skupiny fail0verflow totiž na PS4 Linux dostali a v budoucnu chtějí pracovat na jeho podpoře. Tento úspěch byl koncem starého roku demonstrován na konferenci Chaos Communication Congres.

Podle fail0verflow je PS4 zajímavé zařízení – jeho hardware má blízko k PC díky procesoru s instrukční sadou x86 a také GPU Radeon s architekturou GCN, díky čemuž lze eventuálně počítat i s akcelerací a funkčním 3D. Zároveň ale o PC nejde – použitému SoC chybí mnoho standardních rozhraní a součástí, které jsou normálně vyžadovány pro zpětnou kompatibilitu. Navíc má připojen zvláštní jižní můstek „Aeolia“, který zřejmě souvisí s pomocným procesorem na bázi ARM, kterým konzole v úsporném režimu například stahuje aktualizace. To má zvláštní důsledky, například že HDD konzole není připojeno na rozhraní SATA/AHCI, ale přes USB.

cpuinfo spuštěné na procesoru konzole Playstation 4
cpuinfo spuštěné na procesoru konzole Playstation 4

Fail0verflow předvedli demonstraci běžícího Linuxového prostředí spuštěného s využitím softwarového exploitu, který běží na firmwaru 1.76 a nižších (údajně prostřednictvím knihovny WebKit). Na systému jim zatím nefunguje dostatečně akcelerovaná grafika – na které se ovšem pracuje – byl v něm ale v emulátoru spuštěn Pokémon pro Nintendo Gameboy Advance.

Výpis zařízení z příkazu lspci
Výpis zařízení z příkazu lspci

Fail0verflow mají v plánu postupně zveřejnit zavaděč pro PS4 a svůj kód přinášející podporu hardwaru PS4 do Linuxu (patch proti jádru 4.4rc6 má prý přes 7000 řádků) a eventuálně se jej prý budou snažit začlenit i do upstreamu. Skupina se ve svém hackování hodlá zaměřit právě jen na Linux a nebude zveřejňovat žádné exploity, ale k instalaci na konzoli bude možné použít zranitelnosti nalezené jinými osobami (tuto politiku ve slajdech pojmenovávají jako „bring your own exploit“). Konzole ale údajně není zabezpečena nijak silně, takže i v budoucích verzích firmwaru má být možné se do systému dostat různými bezpečnostními dírami.

 

Pod Linuxem se prý již podařilo rozjet Wi-Fi, Ethernet, Bluetooth, audio přes S/PDIF, HDMI, jaderné nastavování grafického režimu, framebuffer, časovače, přerušení a řízení PCI. Na podpoře pro USB (a tím i HDD) se pracuje, současná demonstrace běžela ze síťového disku. Skupina pracuje také na rozběhání GPU zřejmě pomocí otevřeného ovladače pro Radeony, což údajně bude obtížná, ale realizovatelná věc.

Linux na Playstation 4 (fail0verflow na Chaos Communication Congress 32)
Linux na Playstation 4 (fail0verflow na Chaos Communication Congress 32)

 

Linux ano, kopírování her ne

Celý tento projekt má sloužit (kromě toho, že hackování konzolí členové skupiny považují za zábavu) amatérské scéně a využití konzole pro neherní aplikace. Autoři zdůrazňují, že v žádném případě nechtějí pomáhat s pirátsvím her, což je také důvod, proč nebudou zveřejňovat vlastní exploity.

Pokud tedy vše dobře půjde, mělo by v budoucnu být s trochou snahy možné konzole PS4 využít jako Linuxový desktop s osmijádrovým CPU (architektura Jaguar běžící na 1,6 GHz) a slušnou velikostí RAM. Ale za jak dlouho to bude a jak kvalitní bude podpora hardwaru, to je dnes těžko říct.

Zdroje: fail0verflow (1, 2)

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Možná je to nesmysl, ale nedal by se později spustit i SteamOS a hry optimalizované pro něj?

Mám pocit, že hry na platformě Linux/Steam si nevystačí s opensource ovladači GPU což je asi maximum čeho se dosáhne v tomto projektu.

Ta skupina SteamOS slibuje. S tím, jak jsou AMD ovladače už tak otevřené by se na tom nějaké slabší hry rozjet daly (Zbytek by stejně brzdil procesor).

Webkit slouží pouze jako userland exploit. Na linux je třeba plný kernel přístup, a na to je třeba procesová injekce. WebKit je jen prostředník. Snad najdou nové díry. To bych si pak i tu PS4 pořídil. :)

Není prostě jednodušší si za pár tisícovek složit PC ?

Jednodušší to je. Ale v tom to není. Tady jde o možnosti.
Navíc PS4 je populární a mnoho lidí budou chtít i televize jen jeden přístroj. :)
A takhle můžou kutit vlastní aplikace bez toho, aby museli dělat SDK pro PS4.

Reklama
Reklama