Linux nainstalován na PS4. Hackeři chtějí dostat podporu do jádra, včetně GPU

0

Sony Playstation 3 z předchozí generace konzolí měla jedno výrazné specifikum. V prvních letech umožňovala na zařízení oficiálně nainstalovat Linux, což ovšem mělo omezený význam, jelikož konzole měla malou RAM a procesor Cell byl příliš komplikovaný pro praktické použití. Playstation 4 by naopak díky standardní architektuře CPU a velké RAM byla pro desktopový OS atraktivní. A možnost jeho instalace na novou konzoli se nyní otevřela – hackeři ze skupiny fail0verflow totiž na PS4 Linux dostali a v budoucnu chtějí pracovat na jeho podpoře. Tento úspěch byl koncem starého roku demonstrován na konferenci Chaos Communication Congres.

Podle fail0verflow je PS4 zajímavé zařízení – jeho hardware má blízko k PC díky procesoru s instrukční sadou x86 a také GPU Radeon s architekturou GCN, díky čemuž lze eventuálně počítat i s akcelerací a funkčním 3D. Zároveň ale o PC nejde – použitému SoC chybí mnoho standardních rozhraní a součástí, které jsou normálně vyžadovány pro zpětnou kompatibilitu. Navíc má připojen zvláštní jižní můstek „Aeolia“, který zřejmě souvisí s pomocným procesorem na bázi ARM, kterým konzole v úsporném režimu například stahuje aktualizace. To má zvláštní důsledky, například že HDD konzole není připojeno na rozhraní SATA/AHCI, ale přes USB.

cpuinfo spuštěné na procesoru konzole Playstation 4
cpuinfo spuštěné na procesoru konzole Playstation 4

Fail0verflow předvedli demonstraci běžícího Linuxového prostředí spuštěného s využitím softwarového exploitu, který běží na firmwaru 1.76 a nižších (údajně prostřednictvím knihovny WebKit). Na systému jim zatím nefunguje dostatečně akcelerovaná grafika – na které se ovšem pracuje – byl v něm ale v emulátoru spuštěn Pokémon pro Nintendo Gameboy Advance.

Výpis zařízení z příkazu lspci
Výpis zařízení z příkazu lspci

Fail0verflow mají v plánu postupně zveřejnit zavaděč pro PS4 a svůj kód přinášející podporu hardwaru PS4 do Linuxu (patch proti jádru 4.4rc6 má prý přes 7000 řádků) a eventuálně se jej prý budou snažit začlenit i do upstreamu. Skupina se ve svém hackování hodlá zaměřit právě jen na Linux a nebude zveřejňovat žádné exploity, ale k instalaci na konzoli bude možné použít zranitelnosti nalezené jinými osobami (tuto politiku ve slajdech pojmenovávají jako „bring your own exploit“). Konzole ale údajně není zabezpečena nijak silně, takže i v budoucích verzích firmwaru má být možné se do systému dostat různými bezpečnostními dírami.

 

Pod Linuxem se prý již podařilo rozjet Wi-Fi, Ethernet, Bluetooth, audio přes S/PDIF, HDMI, jaderné nastavování grafického režimu, framebuffer, časovače, přerušení a řízení PCI. Na podpoře pro USB (a tím i HDD) se pracuje, současná demonstrace běžela ze síťového disku. Skupina pracuje také na rozběhání GPU zřejmě pomocí otevřeného ovladače pro Radeony, což údajně bude obtížná, ale realizovatelná věc.

Linux na Playstation 4 (fail0verflow na Chaos Communication Congress 32)
Linux na Playstation 4 (fail0verflow na Chaos Communication Congress 32)

 

Linux ano, kopírování her ne

Celý tento projekt má sloužit (kromě toho, že hackování konzolí členové skupiny považují za zábavu) amatérské scéně a využití konzole pro neherní aplikace. Autoři zdůrazňují, že v žádném případě nechtějí pomáhat s pirátsvím her, což je také důvod, proč nebudou zveřejňovat vlastní exploity.

Pokud tedy vše dobře půjde, mělo by v budoucnu být s trochou snahy možné konzole PS4 využít jako Linuxový desktop s osmijádrovým CPU (architektura Jaguar běžící na 1,6 GHz) a slušnou velikostí RAM. Ale za jak dlouho to bude a jak kvalitní bude podpora hardwaru, to je dnes těžko říct.

Zdroje: fail0verflow (1, 2)