Medal of Honor (2010): od 8800 GTX po HD 6870 v testu

0

Rychlovka z Afghánistánu

Medal of Honor je dalším dílem ze slavné série FPS her, původně situovaných do druhé světové války. Zatím poslední díl Medal of Honor Airborne, ve kterém hráč plnil roli výsadkáře, vyšel na PC už v roce 2007. Téma druhé světové války ale nejspíš vydavatele omrzelo a v právě vyšlém dílu zápletku přesunul do Afghánistánu.

Kromě verze pro PC existuje i mutace pro Xbox 360 a Playstation 3, z čehož se dá vytušit, že nároky na výkon počítače nebudou příliš krvavé. S trochou „nekorektního“ laborování se ale dopracujete k nastavením, se kterým budou mít potíže i nejvýkonnější grafické karty.

Jedna hra, dvoje střeva

V jedné věci nový Medal of Honor výrazně vybočuje z řady, čímž svým uživatelům komplikuje život – single player mód využívá jiný herní engine než multiplayer. Zatímco hra pro jednoho hráče využívá výrazně modifikovaný UT3 engine, multiplayer běží na Frostbite Engine (naposledy použitý u Battlefield: Bad Company 2 či u připravovaného Battlefield: Bad Company 2: Vietnam). Znamená to jediné – poznatky, výsledky a postupy ze single player módu nejsou aplikovatelné na multiplayer. V tomto srovnání jsem se zaměřil právě na hru pro jednoho hráče.

Pokud by vás moc zajímal i výkon v multiplayer verzi, měření se nebráním za předpokladu, že vymyslíme vhodnou testovací metodiku. Prostým spuštěním některé z map na dostupných online serverech to není kvůli neopakovatelnosti měření možné. Pokud nic podobného nerealizujeme, vězte, že jistým vodítkem pro výběr grafiky může být právě výkon ve Battlefield: Bad Company 2, kterou používáme v metodice testování grafických karet.

S UT3 Engine si hra s sebou vláčí notoricky se opakující nedostatky, které náročnější hráči jen neradi vidí a rádi je napravují. Jmenovitě je to omezení snímkové frekvence a vyhlazování hran. Ale o tom až dále.

To, že vydavatel zvolil prostý název „Medal of Honor“ poté, co vyšlo na dvě desítky her, které v názvu obsahují tento výraz doplněný podtitulkem (a na Playstation i jeden titul se stejným názvem, avšak situovaný do 2. světové), docela komplikuje dohledávání informací. Na prosté Medal of Honor se ve vyhledávači vrací odkazy na všechny předcházející tituly. Mně samotnému se osvědčilo vyhledávat jej coby „Medal of Honor 2010“ či „Medal of Honor reboot“.

Nároky na konfiguraci PC nejsou nijak krvavé. S jednou výjimkou – procesor si při hraní pořádně zatopí. Vytížení čtyřjádrového Core i7 920 na 4,0 GHz se v naší testovací sestavě pohybovalo během hraní pravidelně v rozmezí 60-80 %.

Minimální požadavky:

  • operační systém: Windows XP (SP3), Windows Vista (SP2), Windows 7, DirectX 9.0c
  • procesor: Pentium D, 3,2GHz / Core 2 Duo, 2,0GHz / Athlon 64 X2
  • paměť: 2GB RAM
  • videokarta: min. 256 MB, grafický čip Nvidia GeForce 7800 GT, ATI X1900 a vyšší. Mobilní verze mohou fungovat, ale nejsou oficiálně podporované
  • disk: 9 GB volného místa
  • zvuková karta: kompatibilní s DirectX9.0c
  • optická mechanika: DVD nebo CD 8×

Doporučená konfigurace:

  • operační systém: Windows Vista (SP2), Windows 7, DirectX 10
  • procesor: čtyřjádrový, 2,0 GHz
  • paměť: více než 2GB RAM
  • videokarta: karta 512 MB VRAM, grafický čip Nvidia GeForce GTX 260, ATI Radeon 4870 a vyšší. Mobilní verze
  • disk: 9 GB volného místa
  • zvuková karta: kompatibilní s DirectX 10
  • optická mechanika: DVD nebo CD 16×

Vynucení AA

Vynucení anti-aliasingu

Hra má vestavěné vyhlazování hran přístupné v menu s nastavením detailů. Jeho výsledný dopad na výkon je minimální, bohužel se dá totéž říci i o kvalitě vyhlazování. K tomu, abyste na takto „vyhlazeném“ obrazu nějaké vyhlazování našli je zapotřebí pořádně zapátrat. Pokud zuby na hranách nesnášíte, nezbude než trochu (v případě Nvidie vlastně více) kutění.

Ani s poslední WHQL verzí ovladačů 260.99 nefungovalo vynucení vyhlazování přes ovládací panel Nvidia. Dohráním profilů z EVGA SLI enhancement packu se změnilo nastavení profilu v ovladačích.

Výsledek po aplikaci patche lze jen stěží označit za uspokojivý. K vyhlazování se používá MSAA, avšak zubatých hran se zbavíte jen částečně, na některých objektech je pořád vidět na hranách každý pixel. Tento problém vyřešilo až zapnutí vyhlazování transparentních textur.

Brutálním řešením je vynucení supersamplingu, už při nastavení 2×2 vzorky je výsledek lepší než u většiny ostatních režimů (bez nepříjemných artefaktů), avšak výkon jde prudce dolů a je použitelný jen v kombinacích výkonných grafik a nízkého rozlišení.

Vyhlazování na AMD Radeon HD 6870

U Radeonů fungovalo vyhlazování s Catalyst 10.10c celkem bez problémů pouhým zaškrtnutím příslušného políčka v ovladačích. Zvláštní je, že se se různé objekty v obraze chovají při různých režimech vyhlazování jinak.

Kromě vypnutého AA a AA aktivovaného přes hru jsem zkoušel ještě režim vynutit MSAA 4×, adaptivní MSAA 4× a SSAA 4× s následujícím nastavením:

Jediné dva režimy, které vyhladily šikmé hrany u hor na horizontu, byly adaptive multi-sample AA a supersampling.


bez AA | AA ve hře | vynucený MSAA 4×
vynucený adaptive MSAA 4× | vynucený SSAA 4×

Hrany u zbraně už lehounce rozmazával i anti-aliasing přímo ze hry. MSAA i adaptivní MSAA vyhlazují ještě více, ale jak se hrany přelévaly mezi pixely, stále bylo vidět nepříjemné vlnění po jejím obvodu. Nejlepší výsledky měl (bohužel i v nízkém rozlišení 1680 × 1050 pomalý) supersampling.


bez AA | AA ve hře | vynucený MSAA 4×
vynucený adaptive MSAA 4× | vynucený SSAA 4×

Nepříjemným překvapením bylo fungování ve třetí oblasti, kde dosahoval paradoxně nejlepších výsledků vestavěný anti-aliasing. U voleb vynucených přes ovladače se totiž kolem objektů udělala tmavá linka a ostré přechody. Zarážející je to zejména u supersamplingu.


bez AA | AA ve hře | vynucený MSAA 4×
vynucený adaptive MSAA 4× | vynucený SSAA 4×

Klepnutím na následující náhledy se otevřou celé snímky v původním rozlišení:

bez vyhlazování AA zapnutý ve hře MSAA 4× vynucený přes ovladače vynucený SSAA 4× bez AA | AA ve hře | vynucený MSAA 4× | vynucený adaptive MSAA 4× | vynucený SSAA 4×

 

Nastavení detailů

Nastavení detailů

 

Pro testy jsem použil naši sestavu, kterou znáte z testů grafických karet:

  • procesor: Intel Core i7-920, 2,66@4,00 GHz, 4 (8) jader, deaktivovaný HT
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F3)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1066
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534 
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1400 rpm) + Noctua NT-H1

 

Všechny karty včetně přetaktovaných modelů byly nastavené na referenčních taktech. Testovalo se na posledních verzích ovladačů – v případě Nvidie to byly ovladače ve verzi 260.99, u AMD poslední hotfix Catalyst 10.10c.

Kvůli testování bylo zapotřebí ručního zásahu do konfiguračních souborů. V souboru MOHAEngine.cfg s obvyklým umístěním ve složce C:\Users\název-účtu\Documents\EA Games\Medal Of Honor\.

V sekci [Engine.GameEngine] je zapotřebí editovat klíč bSmoothFrameRate a pro jistotu i MinSmoothedFrameRate a MaxSmoothedFrameRate na následující hodnoty:

[Engine.GameEngine]  
   bSmoothFrameRate=False 
   MinSmoothedFrameRate=0 
   MaxSmoothedFrameRate=10000 

Pokud to neuděláte, nedosáhnete vyšší snímkové frekvence, než je nastaveno v konfiguračním souboru a to i v případě, že ve hře vypnete vertikální synchronizaci a pokusíte se její vypnutí vynutit přes ovladače.

Možnosti nastavení detailů jsou velice jednoduché, a většina z nich má minimální dopad na výkon. Můžete změnit rozlišení, nastavit úroveň textur, kvalitu „světa“, kvalitu stínování a zapnout nebo vypnout antialiasing (případně volbou kvality nastavovat současně všechny položky).

 

 

 

Takto se mění výkon při nastavování všech položek (volbou Quality)

V případě kvality textur jsem rozdíl mezi vysokým a středním nastavením na GTX 470 s 1280 MB paměti neobjevil (je-li vůbec jaký, podle rozdílu ve snímkové frekvenci to na dramatické rozdíly nevypadá), na nižším nastavení už bylo na některých objektech znát nižší rozlišení textur.

Ačkoliv jsem pátral, seč jsem mohl, u položky World Detail jsem při srovnání kvality obrazu nepřišel na to, v čem by se jednotlivé volby lišit. Pokud se mění LOD vzdálenějších objektů, není to na kvalitě obrazu znát. Dopad na výkon je ale opět minimální.

Rozdíl u kvality stínování je patrný na první pohled. Pokud ale snížíte jeho úroveň na minimum, hra vypadá pořád dobře a dopad na výkon je dramatický. Seřazeno od nejnižší po nejvyšší kvalitu.

maximální velikost | maximální velikost | maximální velikost

 

Tím, že vypnete vestavěné vyhlazování, si příliš nepomůžete.

Testy výkonu, hodnocení

Testy výkonu

Při testování výkonu grafických karet nejprve stáhl uloženou pozici, ve které jsou k dispozici odemčené všechny mise. Z úvodních animací jsem vybral dvě nejnáročnější a na nich jsem otestoval jednotlivé grafické karty.

První scéna je přelet s vrtulníky nad terénem (Day 1, mise Gunfighters), druhá je noční scéna s opuštěním napadeného dopravního vrtulníku (Day 2, mise Neptune’s Net). Testovalo se s vyhlazováním zapnutým přes menu hry (ano, s tím, které moc nevyhlazuje).

Vliv výkonu procesoru, hodnocení

Výkon grafických karet je celkem stabilní, u žádné z nich nedocházelo k dramatickým propadům výkonu ani při rozlišení 2560 × 1600 bodů. Do úzkých se mi podařilo hru dostat až laborováním s vynucením vyhlazování. V případě výkonnějších karet určitě stojí za to pohrát si s nastavením vyhlazování.

Horší už je to s procesorem. Při simulování dvoujádra vypnutím dvou ze čtyř jader byla jak při frekvenci 3,2 GHz, tak při přetaktování na 4 GHz, obě jádra vytížena na 100 %. Se čtyřmi jádry už se zátěž při 3,2 GHz i při 4,0 GHz pohybovala kolem 60–70 %, zajímavé je, že se i přes výrazný rozdíl ve frekvenci příliš nelišila zátěž procesoru ani výsledky měření snímkové frekvence.

Medal of Honor ve své singleplayerové podobě určitě není hra, kvůli které poběžíte do obchodu pořídit novou grafickou kartu. Díky nenáročnosti hry kvůli konverzi z konzole se dá hra hrát i v plném HD rozlišení na levnějších grafických kartách či starších modelech. Zahrajete si dokonce i na letité stálici GeForce 8800 GTX.