MSI GeForce GTX 660 Ti OC PE: tichá karta s výborným výkonem i cenou

0

GeForce GTX 660 Ti: nejlevnější Kepler pro hráče

S uvedením prvního modelu s grafickým čipem s architekturou Kepler, o které už snad konečně můžeme mluvit jako o kartě vyšší střední třídy, si dala Nvidia pořádně načas. Zejména uvážíme-li, že je karta postavená na stejném grafickém čipu jako GeForce GTX 680 uvedená už 22. března a GeForce GTX 670 uvedená 10. května, je pětiměsíční odstup nečekaně dlouhý.

Po celou dobu totiž Nvidia neměla v segmentu od pěti do devíti tisíc korun nic než dnes už nepříliš atraktivní GTX 570, která kvůli velkému grafickému čipu nemůže-provozními vlastnostmi konkurovat nové generaci Radeonů HD 7800 s malým a celkem úsporným jádrem vyráběným novějším 28nm procesem.

Do díry v nabídce ted přibyla nová, cenově dostupnější GeForce GTX 660 Ti. Je to v pořadí již čtvrtý model GeForce osazený stejným grafickým čipem GK104. Ten má ve své plnohodnoté podobě u GeForce GTX 680 aktivních 1536 stream procesorů v osmi blocích SMX,

GeForce GTX 660 Ti má svými parametry velmi blízko ke GTX 670. Karta má stejný základní takt jádra i průměrná frekvence s GPU Boost (915 MHz / 1058 MHz) i pamětí (6008 MHz efektivně), stejný počet stream procesorů (1344) a stejný počet texturovacích jednotek – 112. Liší se počtem rasterizačních jednotek, který je snížený ze 32 na 24 a především šířkou paměťové sběrnice, ta je z původních 256 bitů (GeForce GTX 680 i GTX 670) snížená na 192 b. Takt pamětí je stejný, takže propustnost pamětí je o čtvrtinu nižší (144,2 na ti 192,3 GB/s). Menší je i velikost L2 cache, karta má 348 kB místo 512 kB u GTX 670.

S nižším výkonem mohlo být snížené i TDP ze 170 u GTX na 150 W.

Karta samozřejmě zvládá i další novinky a technologie, které jsou zmíněné a vysvětlené už v recenzi GTX 680, takže jen telegraficky k těm klíčovým – podpora Nvidia 3D Surround na jedné kartě – tedy zapojení 3 + 1 monitoru, nový způsob vyhlazování TXAA (zatím je nutná implementace ve hrách), adaptivní vertikální synchronizace (pokud framerate klesá pod 30 či 60 fps, automaticky se vypíná, aby karta zbytečně nečekala na další překreslení monitoru).

Přestože se před uvedením se objevilo video s karto, která vypadá jako referenční GeForce GTX 660 Ti, Nvidia tentokrát alespoň u nás referenční karty do testů nerozesílala. Má to svá pro i proti.

Pozitivní je, že už si tentokrát nemusím stěžovat na levné provedení – karty, které máme v redakci, už výrobci vypiplali k obrazu svému. Negativní je, že jde o lépe vybavené a tím pádem i dražší přetaktované modely, které výrobci prosazují především, takže tentokrát nebudeme mít v úvod výsledky karty s referenčními parametry.

Tentokrát bez referenční karty

Předpokládám, že problém s měřením výkonu na referenčních taktech většina recenzentů vyřeší tím, že přetaktovaný model podtaktuje na referenční takty. Podobný postup mi ale nepřipadá korektní s ohledem na to, že přetaktované karty nesou upravený BIOS s odlišnými takty a zřejmě i jiným limitem spotřeby pro GPU Boost. Zatímco dříve se dal výkon slabších karet podtaktováním simulovat docela dobře (obzvlášť pokud měly stejný chladič), u karet s automatickým přetaktováním GPU Boost podle spotřeby půjde výkon levnější karty simulovat jen nepřesně – jednak nevíme, jak se u přetaktované a referenční karty liší limit pro spotřebu a také platí, že karta s výkonnějším chlazením má nižší spotřebu, takže GPU Boost může takty zvedat výše než u karet s horším chladičem. Výsledky virtuálních „referenčních“ karet tak mohou být lepší než ve skutečnosti.

V krátkém sledu za sebou se můžete těšit na recenzi hned tří karet. Dnes si představíme model GTX 660 Ti Power Edition od MSI.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

Už jen na sepsání otestovaná GTX 660 Ti DirectCU II TOP od Asusu s novou generací chladiče DirectCU II (předem prozradím, že nový chladič se Asusu mimořádně povedl, recenze bude hotová snad už během zítřka) a mučím už i GTX 660 Ti s rovněž novým Windforce 2X od Gigabyte, jejiž recenze by měla být připravená po víkendu.

Bonus navíc – Borderlands 2

Protože bychom se za pár dní měli dočkat uvedení jednoho z nejočekávanějších titulů letošního roku – Borderlands 2, na jehož vývoji Nvidia spolupracovala, rozhodla se s ním uvedení GTX 660 Ti spojit. K řadě karet byste tedy měli dostat „zdarma“ i plnou verzi této hry. Samozřejmě že to asi nebude úplně zadarmo, navýšení ceny by mělo být ale nižší než když hru, která je v předprodeji k mání od osmi stovek výše, pořídíte samostatně.

Borderlands 2 ke GTX 660 Ti bude u nás distribuovaný formou kartiček s kódem pro Steam, nemá se přibalovat ke všem modelům, takže pokud o hru stojíte, určitě se informujte u konkrétních prodejců.

Docela by mě zajímalo, jak se na takové akce díváte a jestli vám připadá pořízení áčkového titulu spolu s novou grafikou zajímavé, nebo byste raději přivítali o nějakou stokorunu nižší cenu.

MSI GeForce 660 Ti Power Edition: představení a parametry

GeForce GTX 660 Ti Power Edition je už od výrobce přetaktovaná dost vysoko z referenčních 915 na 1020 MHz. Průměrná frekvence s GPU Boost se zvedla na z 980 na 1098 MHz. Zachovaný zůstal takt pamětí, tedy 6008 MHz efektivně.

Karta nese dva gigabajty paměti, s ohledem na šířku sběrnice je tedy zřejmé, že jde o kombinaci různě velkých čipů.

Karta má nereferenční tištěný spoj, oproti jednoduchému referenčnímu plošnému spoji by to mělo znamenat především posílené napájení s možností přetaktování s úpravou napájecího napětí a tím pádem nejspíš i lepší výsledky dosahované při přetaktování.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power EditionMSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

Plošný spoj má stejnou délku jako u GTX 670 Power Edition, tedy 24 cm, celková délka karty je ale kvůli kratšímu chladiči o necelé dva centimetry menší.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

Příslušenství je standardní, ještě připomínám, že by ke kartě měla být i plná verze Borderlands 2

 

MSI GeForce 660 Ti Power Edition: detaily, chladič, osazené součástky

Chladič možná vypadá podobně jako u nedávno testované MSI GeForce GTX 670 Power Edition, která byla také osazena Twin Frozrem IV, je ale o něco slabší – má „jen“ dvě 6mm a dvě 8mm heatpipe, tedy o jendu trubici méně.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

 

Jinak je to ale pro MSI již klasika – podélné žebrování, které ofukuje dvojice ventilátorů s atypickými listy „propeller blade“. Oba podporují regulaci PWM, zapojené jsou pomocí čtyřpinového konektoru. Monitoring otáček je rovněž podporovaný, pochopitelně funguje jen na jednom z ventilátorů.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

Výstupy na záslepce jsou standardní pro novou generaci nejvýkonnějších karet s jádrem s architekturou Kepler – jeden konektor DVI-I, jeden DVI-D, HDMI a DisplayPort. Jen připomínám, že fungují jinak, než jsme zvyklí z Radeonů – na běžná a rozšířená digitální rozhraní DVI a HDMI lze současně připojit až tři monitory, zatímco u Radeonů jsou to jen dva. Ty lze potom spojit do jedné velké plochy.

Čtvrtý monitor lze zapojit na DisplayPort, na rozdíl od Eyefinity jej ale nelze přidat do skupiny k ostatním.

 

Pro napájení slouží dvojice šestipinů. Při TDP 150 W by teoreticky měla stačit i kombinace slotu PCIe a jednoho šestipinu, s ohledem na to, že je převážná většina karet přetaktovaná je ale dvojice šestipinů lepší, než kdyby karta napájení běželo na hranici specifikací. A konečně – to že má dva šestipiny automaticky neznamená, že bude mít vyšší spotřebu než karta s jedním.

Karta má vše, nač jsme u lepších modelů od MSI zvyklí. Osazené jsou kvalitní komponenty „Military Class III“ (zapouzdřené cívky, kondenzátory s pevným dielektrikem a Hi-c CAP, výrazně posílené je napájení karty, které zároveň nabízí přetaktování s navýšením napájecího napětí u jádra, pamětí i PLL).

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

 

Na kartě jsou 6GHz paměťové čipy společnosti Hynix.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition

O regulaci napětí se stará Richtek RT8802A s podporou až pěti napájecích fází.

 

Karta je vybavená dvěma konektory SLI, znamená to podporu pro 3-way a 4-way SLI. Ale kdo nad něčím podobným přemýšlí, nejspíš sáhne po výkonnější GTX 670 či 680.

Nová metodika

Karta je testovaná na nové testovací sestavě a na řadě her, které budou součástí nové testovací metodiky. V metodice ještě nemáme všechny hry, které bychom tam měli mít, proto je testovaný na menším množství titulů, i tak je jich ale dost a více, než kolikrát najdete v řadě normálních recenzí.

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Gelid Darkforce

Karty pro srovnání

Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích.

GeForce GTX 660 Ti a GTX 680 SOC od Gigabyte je testovaná na betaverzi ovladačů 305.37.

U Radeonů 7970 pro CrossFire jsem měl k dispozici „pouze“ referenční HD 7970, přetaktovanou HD 7970 OC od Sapphire a GHz edition, zvolil jsem zlatou střední cestu – referenční HD 7970 jsem přetaktoval na takty karty od Sapphire a nasimuloval tak CrossFire dvou Radeonů, jejichž cena se v současnosti pohybuje lehce nad jedenácti tisíci za kus. Ještě výkonnější 7970 GHz Edition v CrossFire jsem bohužel musel vynechat, protože se na běžných Radeonech nedá zprovoznit automatické přetaktování a nové revize Radeonů zatím nejsou běžně dostupnou záležitostí.

Všechny karty jsou testované jen na ještě zánovních ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7 beta přímo od AMD a u HD 7970 OC v CrossFire už o veřejnou betu. GeForce GTX 690 je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.79, starší modely jsou testované na betaverzi 304.48. Verze ovladačů je uvedena i v grafech.

Ve srovnání najdete GeForce GTX 680 a GeForce GTX 670 v referenčním provedení. Dále je v něm původní novinářský sample Radeonu HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.

Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz  profilu, a čtvrtým Radeonem nedávno testovaná HD 7970 GHz edition.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivovaný režim vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

DiRT Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL

Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.

U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.

Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.

Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.

 

 

 

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

 

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Přetaktování, spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

Přetaktování

Při přetaktování jsem se po navýšení ofsetu o 100 MHz dostal v zátěži až ke 1260-1280 MHz, na vyšších taktech už karta nebyla stabilní. Paměti se mi povedlo přetaktovat o 700 MHz efektivně. S ohledem na to, že je karta už v základu výrazně přetaktovaná, je to výborný výsledek.

S aktuální verzí Afterburneru zatím nefungovalo přetaktování s navýšením napětí.

Spotřeba sestavy s grafickou kartou

Na prvním místě je spotřeba sestavy v úsporném režimu, tedy při vypnutém monitoru. Tady Radeony vítězí zásluhou režimu ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W.

Podotýkám, že kvůli snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce (navíc přetaktovaného) procesoru. To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W. Samotná sestava bez grafické karty by tedy měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

MSI GeForce GTX 660 Ti

Spotřeba v zátěži je s ohledem na výrazné navýšení taktů dle očekávání o něco vyšší, je horší než u referenční GTX 670. To je ale snad jen daň za vyšší takty a vyšší výkon. To znamená i o něco horší poměr výkon/watt.

Dále následuje spotřeba při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.

V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.

Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší, obzvlášť to platí v případě, kdy hru brzdí procesor. Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou o něco líp.

Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.

GeForce GTX 690 je bohužel rozebíraná, takže už nemá původní pastu. I v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.

V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty.

Teploty

Teploty bez zátěže měřím při pokojové teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách po zatížení grafického jádra náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, dá se říci, že se pohybuje u horní hranice, které lze dosáhnout bez speciálních utilit stavěných na vytěžování grafického jádra.

Pamatujte na to, že pokud jde o vzájemné srovnání různých modelů, jde jen o informativní hodnoty, porovnávat se dají jen karty se stejným jádrem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.

Teplota jádra bez zátěže byla o něco vyšší než obvykle, ale nikoliv vysoká. Může to ale souviset i s vyšší spotřebou karty bez zátěže.

V zátěži je teplota velmi nízkých 73 °C, což znamená, že zbylo ještě dost prostoru na to stáhnout otáčky ventilátoru ještě o malinko níž.

Otáčky ventilátoru

Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti. Protože jen málokteré karty používají stejně koncipované chladiče a stejné ventilátory, nemělo by vzájemné porovnávání těchto hodnot valný význam.

Jenom připomínám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory. A také se dá říct, že karta s jedním axiálním ventilátorem je tišší než karta se dvěma axiálními ventilátory na podobných či nižších otáčkách – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli které mohou otáčky i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.

MSI GeForce GTX 660 Ti

Karta je extrémně tichá nejen bez zátěže, ale i v zátěži. Dva lehounké ventilátory na 1100 otáček jsou slyšet jen při absolutním klidu v okolí a na jen zdálenost v řádech desítek centimetrů.

A v zátěži to není o moc horší, karta je i při mučení v náročné scéně Crysis roztočila jen na 1700 ot./min. A při pohledu na teploty je zřejmé, že by nebyl problém otáčky ještě ručně stáhnout. S ohledem na to, že maximum, na které je lze ručně nastavit, je 4200 ot./min, to znamená i obrovskou rezervu ve výkonu pro přetaktování.

Hlučnost

Bez zátěže je karta díky minimálním otáčkám neslyšná. I v intenzivní zátěži se ventilátory roztáčí na stále velmi tichých 1700 ot./min.

Karta vydává kvůli ventilátorům s větším počtem krátkých lopatek o něco méně příjemný zvuk, který kvůli vzájemném ovlivňování obou ventilátorů navíc kolísá, ale toho všiml jsem až při testování na naší sestavě pro měření hlučnosti, u které je grafika prakticky jediným zdrojem hluku.

V sestavě s běžnými, i velmi tichými ventilátory kartu nejspíš vůbec neuslyšíte nejen v zátěži, ale i během hraní. Naměřená hodnota patří z z testovaných karet k těm nejnižším.

Chlazení je zkrátka vynikající.

Shrnutí výkonu, cena

Cena

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Nejlevnější modely začínají o něco níž, ale i tak je cena zejména s ohledem na výborný chladič docela přívětivá. Připlatek na chlazení oproti nejlevnějším kartám určitě stojí za zvážení.

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

Testovaných her je méně než obvykle, takže každá odchylka od obvyklého průměru má při srovnání různých architektur a čipů výrazný vliv na celkový průměr.

Poměr cena/výkon

Poměr cena výkon je výborný i přesto, že jsou v grafech zahrnuté možná už zlevněné Radeony HD 7870 a 7950. Uvidíme ještě, co to udělá, až si ceny po uvedení nových karet a brzy očekávaných, tentokrát už opravdu mainstreamových GTX 660 sednou.

Závěrečné shrnutí

Cena GTX 660 Ti je asi vyšší, než jsme od karty s mainstreamovým označením čekali, ale to už je u poslední generace karet jakýsi folklór. Při stávající nabídce není o nic horší než ostatní karty, spíš naopak Příznivci levnějších řešení by se už za pár dní měli dočkat i levnější GeForce GTX 660.

Hodnocením samotné karty tentokrát bude stručnější, definitivní ortel i ocenění karet si nechám až na závěr po recenzích dalších dvou modelů GTX 660 Ti.

Už teď ale můžu říct, že se karta od MSI vydařila. Nabízí soubor vynikajících provozních vlastností, vysokého výkonu, výborného poměru cena/výkon a velkou rezervu pro přetaktování.

Bez zátěže je chlazení neslyšné, v zátěži je karta až na méně příjemný tón, který chladič vydává, také velmi tichá – i v tiché testovací sestavě osazené ventilátory Noctua NF-P12 a NF-P14 běžícími na 700-800 otáčkách je i při intenzivní zátěži karta prakticky k nerozeznání od dalších ventilátorů. V běžných sestavách ji nejspíš ani neuslyšíte.

S ohledem na vyšší takty počítejte s o něco vyšší spotřebou, že je spotřeba o trochu horší než u rychlejší GTX 670 zamrzí. Rozdíl 15 W je ale něco, co už nemá valný význam řešit. I tak se bavíme o nové 28nm generaci, která je na tom (zejména v případě karet s jádrem GK104) podstatně lépe než u starší 40nm karty.

Mrzí mě, že zatím nemám novou metodikou změřený některý z přetaktovaných modelů HD 7950, se kterým bude asi řada lidí novou kartu často měřit- Snad se to v dohledné době podaří napravit, srovnání s bude stejně zajímavé až po avizovaných slevách. 

Zůstaňte naladěni, další GTX 660 Ti a souhrnné hodnocení všech testovaných karet bude následovat.

MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition.

+ vysoké takty od výrobce
+ výkonný chladič s velkou rezervo
+ velká rezerva pro další přetaktování
+ velmi tiché chlazení
+ výborný poměr cena/výkon
− vyšší spotřeba v zátěži
− cena na horní hranici mainstreamu