Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více

Nakupování v Česku? Ne všichni jdou v e-shopech po nejnižší ceně, ukázal průzkum

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se v průzkumu dotázala více než 1500 respondentů na jejich nakupovací návyky. Zjistila, že nejnižší cena je klíčovým faktorem, ale ne vždy nakonec o nákupu rozhoduje.

Čtvrtina nakupujících si ve srovnávači vyhledá nejlevnějšího prodejce a pak se dle recenzí rozhodne, dá-li mu přednost. Druhá čtvrtina má dopředu vytipovaných několik obchodů a mezi nimi si pak vybere nejvýhodnější nabídku. Dalších 20 % rovnou nakoupí v e-shopu, se kterým již má dobrou zkušenost.

Nejnižší cena je klíčovým faktorem, ale ne všichni se rozhodují podle ní
Nejnižší cena je klíčovým faktorem, ale ne všichni se rozhodují podle ní

Dle APEKu také velmi záleží na typu zboží. Počítače, černou a bílou elektroniku nakupuje 30 % respondentů primárně podle výhodné ceny, oblíbený obchod rovnou volí jen 15 % z nich. U bot a oblečení se podle ceny rozhoduje jen 18 % dotázaných, zatímco v oblíbeném e-shopu nakoupí 27 % z nich.

Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu se jedná o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

 

Lidé navíc mají čím dál větší odvahu a rovnou kupují v e-shopu bez předchozí zkušenosti s výrobkem v kamenné prodejně. V roce 2012 si téměř vždy šlo výrobek vyzkoušet 7 % zákazníků a naopak téměř nikdy 34 % z nich. Loni však do kamenného obchodu nejdříve zamířilo již jen 4 % dotázaných a naopak rovnou online nakoupilo 47 % lidí.

Zdroj: APEK

Oblíbené Tisk E-mail
Další články na téma: 
Reklama
Reklama