Hlavní navigace

Nintendo odhalilo Switch: dvě konzole v jednom poháněné speciálním CPU od Nvidie

21. 10. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Že Nintendo relativně brzy uvede novou konzoli, kolovalo médii dlouhou dobu, zejména vzhledem k malému úspěchu aktuální generace Wii U. Na jaře Nintendo samo vydalo první signály a nyní už svou novinku oficiálně odhalilo spolu s jejím konečným jménem. Konzole, o níž jsme doposud mluvili jako o „NX“, se (výstižně) nazývá Nintendo Switch. Koupit si ji budete moct až v březnu příštího roku, ale firma nyní zveřejnila základní informace a s nimi i video, na němž je vidět, jak bude Switch vypadat a jak se na něm bude hrát.

Nintendo odhaluje konzoli Switch

 

 

Dvě konzole v jednom

Potvrzuje se, že Switch bude jakýmsi
splynutím obou linií hardwaru, který Nintendo mělo: obývákových
stacionárních konzolí (Wii U) a mobilních zařízení
(3DS). Switch zastává obě role. Ploché zařízení s velkým
displejem je určené k hraní do ruky, zároveň je ale
konvertibilní. Po zasunutí do dodávané základny Switch Dock
(který by měl sloužit i k nabíjení) se hra okamžitě
přepne na připojenou televizi a ze Switche je klasická herní
konzole. V obou režimech by zřejmě měly běhat stejné hry,
přechod mezi nimi je podle traileru možný bez přerušení zábavy.

Nintendo odhaluje konzoli Switch Nintendo odhaluje konzoli Switch

Zatímco hlavní jednotka Switche by se
dala jednoduše označit jako tablet s dokovací stanicí, což
není úplně světoborné, velmi nápadité je na konzoli ovládání.
To obstarávají dva nasouvací komponenty s ovládacími prvky
(oficiálně „Joy-Cons“). Při mobilním hraní je máte nasazené
po stranách tabletu, v obýváku je naopak nasunete na zvláštní
středovou část, čímž získáte v podstatě konvenční
gamepad (který ale asi nebude tvarově ideální, takže jako
volitelné příslušenství se bude dát použít i zcela ryzí
samostatný gamepad Switch Pro Controller).

Nintendo odhaluje konzoli Switch

 

Onen rozpůlený nasouvací gamepad by
měl fungovat i bezdrátově v odpojeném stavu, kdy budete
volně držet v každé ruce jeden díl a tablet Switch
bude položen před vámi na stole (vzadu má vyklápěcí podpěru
pro postavení).

Tato vymoženost nevypadá pro jednotlivce dvakrát
prakticky, ovšem některé hry budou ovladatelné jen jednou
polovinou a s druhou vámi bude moci hrát druhý člověk
(což je umožněno symetrií, kdy čtveřici tlačítek na jedné
straně odpovídá stejně orientovaný kříž na druhé) –
Nintendo ukázalo takové mobilní herní sezení s Mariem.
Kromě toho by ale měl fungovat multiplayer i mezi konzolemi.

Nintendo odhaluje konzoli Switch

 

 

Nvidia Tegra a aktivní chlazení

Co je na hardwaru dále vidět: tělo
přístroje je poměrně silné, velká je i šachta na
zasouvání cartridge, na které se hry budou distribuovat (vedle
digitální cesty, počítám). Zdá se, že na horní straně
tabletu jsou patrné výdechy, takže chlazení bude asi mít
ventilátor. Spotřeba a výkon za to bude vyšší, než by
umožňovalo pasivní zařízení. V tělu je také klasická
3,5mm zdířka pro sluchátka, Nintendo vám v tomto směru
nebude cpát žádné revoluce. Na videu nikde nebylo vidět, že by
obrazovka byla dotyková, takže zatím není jisté, zda se ústřední
tabletový komponent dá skutečně jako tablet používat. Je možné,
že si v Nintendu řekli, že dnes má už skoro každý beztak
podobně velký mobil a druhou „patlací placku“
nepotřebuje.

Nintendo odhaluje konzoli Switch

 

Hardwarové srdce Nintenda Switch
nebude tentokrát pocházet od AMD: jak už dříve uniklo, uvnitř
se naopak usídlila Nvidia (u Nintenda je to poprvé). Ta uvádí,
že pro Switch vyvinula speciální čip Tegra. To znamená
architekturu ARM, ale nemáme bohužel žádné bližší informace
o typu, počtu či frekvencích jader (stejně jako o velmi
důležité otázce TDP). Čip má ale údajně mít integrováno GPU
stejné architektury jako v „těch nejrychlejších kartách
GeForce“, což by snad mělo znamenat Pascal, i když úplně
neprůstřelné to asi není.

 

Zmínka o „custom“ čipu by
snad měla také znamenat, že nejde o žádnou z existujících
běžných Teger (X1
či Parker).
Pro Nintendo by bylo ideální mít čip zcela specifický
a uzpůsobený pro použití v mobilní konzoli, poslední
Tegry spotřebou a výbavou mířily spíše do embedded,
set-top-boxů a automobilových instalací. Tento procesor
každopádně bude mobilní, nelze od něj čekat výkon obdobný
aktuální generaci stolních konzolí, které mají řádově vyšší
TDP. Switch však bude patrně mít diametrálně lepší výkon než
poměrně slabý speciální procesor Nintenda 3DS a vzhledem
k nepříliš sofistikovanému hardwaru Wii U by mohl
přinést zlepšení i proti předchozí obývakové konzoli.

Nvidia údajně kromě hardwaru
přispěje také softwarově – knihovnami, fyzikálním
enginem, vývojářskými nástroji a dalšími komponentami
(dost možná odvozenými od jejích GameWorks). údajně pro Switch
vyvinula také speciální programovací API nazvané NVN, jež má
být uzpůsobeno pro „lehkotonážní, rychlé hraní pro masy“.

 

 

 

Se Switchem počítají i firmy, které Wii U ignorovaly

Zdá se také, že by s konzolí
Switch Nintendo mohlo obrátit tradici omezené podpory ze strany
nezávislých vydavatelů her. Na palubě má tentokrát být
namátkou Activision, Electronic Arts, Capcom, Bethesda (na konzoli
už byl předveden Skyrim), Sega, Epic, Squarte Enix nebo Ubisoft
(seznam je například zde).

 

Jak již bylo zmíněno v úvodu:
toto odhalení není ještě definitivní, proto také neznáme
základní parametry jako je úhlopříčka a rozlišení
displeje nebo typická výdrž baterií. Nintendo konzoli Switch
začne prodávat až v březnu 2017 a další informace
zveřejní v době předcházející této premiéře. Tím
pádem také ještě netušíme nic o ceně, za kterou se
zařízení bude dát pořídit.

Zdroje: Nintendo,
Nvidia,
Eurogamer,
Tom's
Hardware
, AnandTech

Byl pro vás článek přínosný?