Nvidia uvedla Pascal pro chytrá auta. Čtyři čipy, 250 W, vodní chladič [CES]

0

Ačkoliv nové grafiky má uvést až v polovině roku, představilo AMD na CES předběžně svou novou architekturu GPU Polaris. Nvidia, která bude konkurovat architekturou Pascal, zdá se zatím zachová mlčenlivost, ovšem i tak se Pascal na CES v určité podobě objevil. Nvidia zde totiž oznámila nový výpočetní systém pro automobily Drive PX 2, který sice pro svět PC není relevantní, za to je ale docela pozoruhodný technicky. Jde o první zařízení používající GPU založená na Pascalu a navíc lidově řečeno docela „divočina“.

Ve srovnání s komponentou Drive PX, kterou pro automobily Nvidia uvedla loni s použitím ARM procesoru Tegra X1, je Drive PX 2 takříkajíc jiné kafe. Systém je složen rovnou ze čtyř čipů, které mají dohromady TDP 250 W. Jelikož jde o komponentu, která má být zabudována do automobilu, vyžaduje Drive PX 2 bezpodmínečně vodní chlazení. Výpočetní výkon celé kombinace má dosahovat 8 TFLOPS a má samořídícím se vozům poskytnout podstatně lepší možnosti pro analýzu dat ze senzorů a rozhodování. Drive PX 2 je připraven na zpracovávání signálů z 12 video kamer, lidaru, radaru a ultrazvukového senzoru.

Nvidia Drive PX 2
Nvidia Drive PX 2

Dva z čipů jsou procesory Tegra, zřejmě ještě neuvedený typ založený na grafické architektuře Pascal a 16nm výrobním procesu TSMC. Tyto čipy mají dle Nvidie celkem dvanáct jader CPU, složených z poněkud zvláštní kombinace: osmi Cortexů-A57 a čtyř jader Denver, tedy architektury, která překládá instrukce ARM na interní kód VLIW, ovšem její výkon je kvůli tomu poněkud nevyrovnaný a Nvidia s ní zatím velký úspěch nepožala. Jedna tato Tegra by zřejmě měla mít čtyři Cortexy a dva Denvery (předpokládám, že jsou osazeny dva identické kusy). Jaký je přesně smysl této konfigurace, mě nenapadá. Nejde pravděpodobně o nic na způsob „big.LITTLE“, ledaže by tím malým jádrem byly Denvery, což není pravděpodobné.

Dvojice čipů Tegra na spodní straně PCB. Čipy mají po dvou jádrech Denver a čtyřech Cortexech-A57
Dvojice čipů Tegra na spodní straně PCB. Čipy mají po dvou jádrech Denver a čtyřech Cortexech-A57

Z druhé strany desky jsou MXM sloty osazené dvojicí GPU, které jsou údajně architektury Pascal (měly by tedy být rovněž vyráběné na 16 nm) a poskytují patrně většinu výpočetního výkonu, uváděných 8 TFLOPS (a produkovaného tepla). Nvidia zařízení nazvala „AI superpočítačem“, což je ale nutno brát jako marketingovou básnickou licenci. Hardware až na CPU architektury ARM odpovídá spíše herními počítači použitému pro GPGPU výpočty.

Vrchní strana ponese dvě GPU na bázi Pascalu (zde ale vidíte GTX 980M)
Vrchní strana ponese dvě GPU na bázi Pascalu (zde ale vidíte GTX 980M)

TDP jedné z karet by zřejmě mělo být okolo 100 W, nejde tedy o něco srovnatelného s desktopovým highendem, ale spíše o ekvivalent top modelů pro notebooky. Karty, které byly zasunuté v prototypu Drive PX 2 předváděném na CES, jsou jak si můžete všimnout osazené konvenční pamětí GDDR5 a nikoliv HBM. To však nemusí nutně nic znamenat, pravděpodobně jde totiž jen o prezentační vzorek neodpovídající skutečnému hardwaru. Podle webu AnandTech PCB vypadají jako mobilní GeForce GTX 980M na bázi GM204; to, co vidíte na fotkách, ještě Pascaly nejsou.

 

Pokud jde o brutální spotřebu (ve srovnání s předchozí autoplatformou alespoň) a požadovaného vodní chlazení, podle Nvidie auta jednoduše takovýto výkon potřebují. Kapalinové chlazení pak je výhodné v tom, že čipy budou dostatečně chlazeny za všech možných klimatických podmínek. Nvidia se zde prý zaměřuje zejména na auta s elektrickým pohonem, které již vodní chlazení často mají, pokud ale není možnost jednotku připojit na existující chladič, bude v nabídce separátní radiátor.

Drive PX 2 s chladícím raditárorem
Drive PX 2 s chladícím raditárorem

 

Uvidíte v (experimentálním) Volvu

Podle Nvidie již má Drive PX 2 jednoho zákazníka, a to Volvo, které jej chce příští rok použít pro své vozy XC90 s automatickým řízením (půjde ale zřejmě jen o zkušební sérii 100 kusů). Nicméně systém byl uveden v podstatě papírově a v tuto chvíli ještě není hotov. Regulérní komerční dostupnost má nastat až v čtvrtém kvartále letoška a až v druhém čtvrtletí mají být dostupné vzorky. Všechna dema, která Nvidia ukazovala, na CESu údajně běžela na kartách GTX Titan X.

Zdroje: Nvidia, AnandTech