Parrot Asteroid – autorádio s Androidem (recenze)

Hudba v autě, to je pro lidi od počítačů pravěký dinosaurus lpící sice na kvalitním zvuku, ale morálně zastaralých technologiích. Můžete se dočkat čistých výšek a dunivých basů, ale dostat celou svou mp3téku do auta je stále problém, který výrobci autorádií nevidí. Některá autorádia mají USB vstup, jiná dokonce DVD, ovšem proč proboha pořád ty cédéčka? Parrot na to šel úplně jinak

Úvod, instalace, ovládání

Autorádio s Androidem Parrot Asteroid bylo představeno již na posledním CESu téměř před rokem, ale prodávat se začalo až tento podzim ve Státech a teprve nyní se dá konečně koupit i u nás. Jde o autorádio standardní velikosti 1DIN, které jde nainstalovat do kteréhokoliv běžného auta.

Operační systém Android není systému z telefonu příliš podobný. Jde o hodně upravený Android verze 1.5, do kterého si ani nemůžete sami stáhnout aplikace z marketu, ale pouze ty, které připraví přímo Parrot. Prý se ale chystá uvolnění SDK pro vývojáře.Asteroid nemá žádnou optickou mechaniku, a tak je celkem krátký. V balení k němu dostanete několik kabelů, které na jedné straně připojíte přes USB porty do autorádia a na straně druhé vyvedete například do přihrádky u spolujezdce. Takto si můžete vyvést kabel s Apple konektorem pro připojení iPodu či iPhonu, kabel s USB vstupem pro flashdisk, nebo telefon s Androidem a linkový vstup pro připojení obyčejného hudebního přehrávače. Vstupy pro telefon se dají využít i pro nabíjení, je tedy výhodné je přivést rovnou k držáku na telefon.

Autorádio Parrot Asteroid Autorádio Parrot Asteroid USB porty pro iPhone, Android, GPS‚Ķ Odnímatelný čelní panel Ochranné pouzdro pro přenášení Autorádio bez panelu GPS modul Kabely pro iPhone, Android, Line-in Redukce pro napájení a výstup pro subwoofer Dvojitý mikrofon

Je určitě dobře, že Asteroid nabízí tolik možností připojení zdrojů hudby, ale nejlépe se mi nakonec osvědčila zdířka pro SD kartu pod čelním panelem. Tam si totiž dáte klidně 32GB SDHC kartu s kompletní hudební knihovnou a ostatní druhy připojení se rázem stanou pouze doplňkovými. Konečně budete moci vyhodit i ta zbývající cédéčka, která držíte jen kvůli autorádiu a optické mechaniky ve vaší domácnosti se stanou minulostí.

Instalace

Samotná instalace je jednoduchá a zvládnou ji dvě šikovné ruce, které vám případně rádi zapůjčí v nejbližším servisu. Kromě kabelů je potřeba také připojit anténu, modul GPS a externí mikrofon, který je vhodné připevnit ke zpětnému zrcátku.

Modul GPS potom dejte kamkoliv pod čelní sklo. Jakmile budete mít hotovo, uvidíte netradiční autorádio s velkým displejem zabírajícím polovinu čelní strany, ovládací kolečko s potvrzovacím středem a jen několik málo tlačítek. Vlevo najdete telefonní část. Polovina předního panelu (ta bez displeje) je odnímatelná a můžete ji při opuštění auta schovat v semišovém pouzdru.

Instalace Instalace Instalace Instalace Instalace Umístění modulu GPS Mikrofon přijde ke zpětnému zrcátku První zapnutí První zapnutí Zkouška aplikace Finální umístění mikrofonu Umístění modulu GPS Instalace Instalace

Android má své mouchy

Sofistikovanější operační systém však má hned zkraje i svá negativa. Autorádio po zapnutí bootuje 30 sekund, což může při krátkých jízdách po městě trochu obtěžovat. Dnes mají auta elektriku k autorádiu zapojenou většinou tak, že nehrají bez klíčku v zapalování a při startování se autorádio ještě na chvíli odpojí.

U Asteroidu to moc vhodné není, protože pak dochází ke zbytečným restartům zařízení. Sice je zde něco jako mód spánku, kdy by se měl Asteroid zapnout okamžitě, ale toho se mi povedlo docílit tak v jednom pokusu z pěti. Bylo by proto vhodné nechat si elektriku zapojit v servise jinak, ovšem Asteroid nemá tlačítko pro vypnutí. Vypínat byste jej tedy museli sundáním předního panelu, a to už bude lepší si na delší start zařízení zvyknout.

Ovládání

Ovládání Asteroidu je rozhodně netradiční. Stisknutím domečku se dostanete na úvodní obrazovku a otáčením kolečka vybíráte. Ke zdrojům hudby se dostanete i tlačítkem Source, které však slouží spíše pro návrat na poslední přehrávanou písničku. Dále je zde posouvání vpřed a zpět, pauza a tlačítko pro vyvolání kontextové nabídky. Vlevo jsou pak dvě tlačítka pro ovládání hovorů a hlasová volba. Mohlo by se zdát, že displej bude dotykový, ale není a na testovaném kusu jsem navíc objevil jeden vadný subpixel. Vše se ovládá kolečkem, které zároveň funguje jako potvrzovací tlačítko.

Žádná androidí plocha, žádné Widgety, vše se ovládá kolečkem

Všechna tlačítka působí na pohled moc hezky, ale spíš by se hodila někam do obýváku jako designový prvek. Tradiční autorádia mají velikosti, tvary a odezvy tlačítek vyřešeny lépe a například provedení velkého kolečka mi ani po měsíci používání moc nevyhovuje. Je až příliš podřízeno designu. To ale neznamená, že by ovládání bylo špatné, ale spíše než ve Ferrari jej oceníte během poklidné jízdy v limuzíně.

Od tvůrců handsfree

Ale zpět k funkcím. Hned první položka v menu jsou kontakty z telefonu, které synchronizuje přes Bluetooth profil PBAP. Asteroid totiž funguje také jako handsfree. Je proto vhodné Asteroid spárovaný přes Bluetooth s telefonem. Volat můžete stisknutím tlačítka s obrázekm telefonu a vyslovením jména, ovšem protože Asteroid neumí česky, může být u některých jmen docela problém je správně vyslovit s anglickým přízvukem, podobně jako je tomu u Siri z iPhonu.

Jednodušší to bývá ruční volbou, ovšem pokud máte kontaktů hodně, je lépe vybrat nejprve počáteční písmeno pomocí kontextového tlačítka. Kontakty jsou synchronizovány s telefonem a seřazeny podle abecedy včetně správného řazení jmen s diakritikou. Pro zjednodušení najdete hned na začátku zmeškané/volané čísla, nemusíte se tedy pokaždé prohrabávat až k písmenu Z.

Pro volání jsou využity existující reproduktory v autě a dodávaný směrový dvojitý mikrofon, který si umístíte tak, aby mířil na vás. Vyzkoušel jsem i volat z myčky a kvalita hovoru je dobrá. Stisknutím sluchátka můžete hovor přesměrovat na telefon a tlačítko Play/Pause slouží jako ztlumení. Asteroid však stále nemá opravenou chybu zobrazování fotky volajícího, místo které vidíte jen jméno a číslo.

Oblíbené Tisk E-mail