Preview: Radeon HD 4850 ve vlastních testech

0

Radeony HD 4800 se představují

Do preview nemůžeme umístit žádné architektonické detaily, takže si novinky v rodině Radeonů představíme jen letem světem. Stejně tak zde nenajdete všech 22 herních testů a ani obvyklé shrnující grafy či spočítané poměry cena/výkon.

Ono taky vše přeměřit s včera vydanými ovladači Catalyst 8.6 WHQL ani nešlo (přestože jsem zatím našel jen jeden drobný nárůst oproti Catalyst 8.6 beta). Zítra začínám testovat i 55nm GeForce 9800 GTX a jakmile s ní budu vyřízen, připravím srovnání, do něhož bych rád zahrnul i nějaké výsledky obou karet maximálně přetaktovaných. Toť k tomu, co vás na EHW čeká z oblasti grafických karet a vrhněme se na rychlý přehled novinek u RV770, které jsou v kostce v jedné z uniklých prezentací AMD.

Jedním z taháků nových Radeonů je 1 TeraFLOP výkonu. AMD docela vtipně našlo první superpočítač dosahující takového výkonu a srovnání 500 kW vs. 110 W nebo jedno grafické jádro vs. 10 000 procesorů Pentium Pro 200 MHz se povedlo.

Teraflopu za sekundu dosahuje dokonce slabší a levnější z řady HD 4800, 199 USD znamená něco málo pod 4000 Kč. Nové Radeony nadále sázejí na povedený 55nm proces a v čipu se něco zdvojnásobilo a něco dokonce více jak zdvojnásobilo. Ne náhodou se AMD chlubí výkonem na milimetr čtvereční, 956 milionů tranzistorů se jí povedlo nacpat na 260 mm2.

A je to venku. To o čem se tak dlouho spekuloval, tedy počet stream procesorů, je opravdu vysokých 800 (nebo 160 5D, chcete-li) a nikoli 480. Asynchronní takt stream procesorů a zbytku jádra tedy asi opravdu není možný. Masivní posílení RBE a texturovacích jednotek architektura vycházející z R600 potřebovala jako sůl.

V testu máme zatím jen Radeon HD 4850, Radeon HD 4870 bude pro novináře později a na trhu zřejmě až v červenci. Zřejmě se čeká na dostatek GDDR5 modulů.

Poslední graf ukazuje možné škálování dvou nebo tří karet Radeon HD 4870 v CrossFireX. V širším spektru her to bude hlavně s Quad CrossFireX asi horší. Test Radeonů HD 4850 v CrossFireX najdete na www.guru3d.com.

Karta od Gigabyte = zatím referenční design

Společnost Gigabyte, která nám kartu k testu poskytla, neměla hned od počátku své vlastní Radeony HD 4850, a tak jsem testoval v podstatě referenční kartu (není to Build by ATI, Made in Canada, jako ta, kterou jsem fotil shodou okolností také u Gigabyte na Computexu) s fialovou nálepkou od Tchajwanců. I produkční kus bude asi ale vypadat stejně.

Připravil jsem pro vás malé srovnání s referenčním Radeonem HD 3850. Co do rozměrů si karty nezadají, liší se jen provedením pasivu chladiče a hustotou lopatek větráku.

Ještě pro srovnání obrázek referenční karty bez jakéhokoli přůzpůsobení pro výrobce:

GPU-Z kartu nedetekuje vůbec správně, ví v podstatě jen čip, technologii, vendor a device ID, typ pamětí, sběrnici a pak nějaký default clock, zřejmě tabulkově doplněný.

Catalysty svou kartu poznají už od 8.6beta, všimněte si docela vysoké teploty GPU (idle, 2D).

Testovací sestava, použité testy

K postavení z většiny nové testovací sestavy jsem byl nucen sáhnout jednoduše pro to, abych i nejnovější grafické karty nijak nelimitoval. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.

Monitor HP LP3065 (30″, S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate SP1
Ovladače Nvidia Nvidia ForceWare 177.34 pro GeForce GTX
  Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8/9
Ovladače ATI/AMD ATI Catalyst 8.6 WHQL

S novou sestavou přichází také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin’s Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu. 

    API Vydáno
Teoretické testy 3DMark Vantage 1.0.1 DX10 2008/04
  3DMark06 1.1.0 DX9 2006/01
Hry Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) DX9 2008/05
  Assassin’s Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) DX10 2008/04
  Bioshock (demo, 1.0) DX10 2007/08
  Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) DX9 2007/11
  Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) DX10 2007/05
  Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) DX10 2007/09
  Crysis (1.21) DX10 2007/11
  Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) DX10 2008/06
  Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) OpenGL 2007/09
  F.E.A.R. (1.08) DX9 2005/10
  Half-Life 2: Episode 2 DX9 2007/10
  Hellgate: London (1.2) DX10 2007/11
  Lost Planet: Extreme Condition (1.004) DX10 2007/06
  Medal of Honor: Airborne DX9 2007/09
  Race Driver: GRID (demo) DX9 2008/06
  Serious Sam 2 DX9 2005/10
  S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) DX9 2007/03
  The Elder Scrolls IV: Oblivion DX9 2006/03
  The Witcher (Zaklínač, 1.3) DX9 2007/10
  Trackmania Nations Forever DX9 2008/04
  Unreal Tournament 3 (demo) DX9 2007/11
  World in Conflict (1.008) DX10 2007/09

 Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

Herní testy, 3DMark

U Assassin’s Creeda pomůže neupdatovat na verzi 1.02 Radeonu HD 4850 ještě více než Radeonu HD 3870 X2. Především vyhlazování hran pak těží z DirectX 10.1, na kvalitě obrazu se to v testované lokaci nijak negativně přitom neprojevilo.

Teplota, spotřeba, závěr

 

Dokud neotestuji GeForce 9800 GTX+ i s novými ovladači ForceWare, nechci vyřknout nějaké překvapivé závěry. Zatím ale vypadá Radeon HD 4850 velice dobře, a především s 4× anti-aliasingem mu to pro změnu (oproti HD 2900/HD 3800) jde úplně parádně. Tam ho v průměru nedostihne asi ani 55nm GeForce 9800 GTX s vyšším taktem, takže pro majitele populárních 22″ LCD panelů (1680 × 1050 px, velké body = anti-aliasing téměř nutností, podobně u 19″ LCD 4:3) asi zůstane tou nejlepší možnou volbou.

K pořizovací ceně Radeonu připočtěte rovnou asi nějaký jiný chladič, ten referenční docela dost vrčí a ještě nejsou teploty zrovna nízké. S tím (a docela vysokým taktem ve 2D) souvisí také ne tak příznívá spotřeba v idle, dokonce ani v zátěži se HD 4850 nezdá na udávaných max. 110 W (ve srovnání s dalšími kartami a jejich udávaným TDP), ale na víc. To všechno jsou ale prkotinky, které nesmažou další skvělý počin v poměru cena/výkon. Válka o střední třídu uživatele určitě baví a bude bavit.

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte Radeon HD 4850 děkujeme společnosti Gigabyte.

 

Nepřehlédněte: