NGS Sonar: Joystick pro tablety je parádní nápad (minirecenze)

Příslušenství pro tablety představuje pro mnoho výrobců lákavý byznys. V prodeji jsou nejrůznější obaly, klávesnice, externí Wi-Fi disky nebo doplňkové reproduktory. Pro hráče pak jsou k dispozici drátové i bezdrátové gamepady, viděli jsme i obludné nádstavce, které se připnou přímo na tablet. Ty sice přidají herní tlačítka, ale zdvojnásobí váhu i rozměry kompaktního zařízení. Přitom pro větší komfort stačí jen dobrý nápad – jednoduchý joystick.

NGS Technology je španělská firma, která u nás není příliš známá. V jejich portfoliu je ale možné najít poměrně zajímavé produkty s netypickým designem, proto se jeden z velkých českých distributorů (100MEGA) rozhodl, že nám ji představí. V českých e-shopech tak začnete nalézat čím dál víc zařízení této značky. Z aktuální nabídky nás nejvíce zaujal NGS Sonar, který je označen jako Joystick for Tablets. A nic jiného to ani není. Je to prostě joystick pro tablety.

Když jsme zařízení prvně uviděli, čekali jsme nějakou elektroniku. Miniaturní baterii v podstavě, Bluetooth přijímač a snadné spárování s tabletem. Už jsme holt v redakci takoví. Joystick na to ale jde jinak. Jeho tělo je vyrobeno z kvalitního kovu (kvůli váze a vzhledu to odhadujeme na nerezovou ocel), ve spodní části je pak umístěna kovová „drátěnka“ a také malá plastová přísavka. Toť vše, žádné čipy, žádné vysílače.

NGS Sonar Páčku je možné odšroubovat, pod ní se nachází prostor třeba pro pašování omamných látek NGS Sonar NGS Sonar

Jak tedy tahle sranda funguje? Joystick připlácnete na dotykovou plochu tabletu v místě, kde se u hry nachází čtyřsměrný ovládací kříž. (Logicky tedy funguje jen u her, které tento typ ovládání nabízejí.) Přísavka zajistí, že joystick bude pevně držet na jediném místě a navíc ze spodní části trochu vystupuje, takže v rovnovážné poloze se pak joystick dotykové plochy tabletu nedotýká (vyjma nevodivé přísavky). Když pak joystick uchopíte a zatočíte s ním na nějakou stranu, podstava se nahne a displeje se dotkne drátěnka. Ta je, jak již bylo řečeno, částečně vyrobena z kovových vláken, ale je dostatečně jemná, aby vám displej nepoškrábala. Její kovové provedení však zajišťuje elektrickou vodivost a to je zásadní. Jakmile se totiž dotkne displeje, do tohoto místa se promítne změna napětí, která projde vodivým tělem joysticku z lidské ruky. Na tomto principu totiž moderní kapacitní displeje fungují. (V rukavicích ovládat nejdou, stejně jako by nešel ovládat tento joystick.)

NGS Sonar NGS Sonar NGS Sonar NGS Sonar

Ovladač je poměrně dobře vyladěn, takže správně interpretuje jak náhlé změny stran, tak i plynulé kroužení (nic jiného vlastně ani dělat nejde). Problém ale může nastat u příliš chytrých her. Při testování pomocí fotbalového simulátoru PES 2012 (pro iPad) jsme se setkali s pokročilým ovládáním – směrový kříž (tedy v tomto případě kolečko) se objevuje v pravém spodním rohu, ale jeho pozice se mění podle toho, kam ťuknete prstem. Následný relativní pohyb prstu po displeji určuje směr hráče (či přihrávky) ve hře. Jakmile ale prst zvednete a zase vrátíte na displej, ovládací prvek se přesune pod váš prst. To je samozřejmě příjemné pokud hru ovládáte rukama. Protože ale joystick nemá stálý kontakt s displejem, kříž se vždy přesune podle toho, kam joystick nakloníte a to samozřejmě není dobré. Ideální jsou tedy hry s pevným ovládacím křížem nebo ty, kde se dá jeh pohyb v nastavení vypnout.

NGS Sonar NGS Sonar  NGS Sonar NGS Sonar

U různých tabletů a různých her jsme pozorovali odlišné uživatelské zkušenosti, celkově se ale s joystickem hraje dobře. Kromě toho, že na tabletu vypadá dobře, nabízí také pevně fixovaný fyzický ovládací prvek, což je pro mnohé hráče velmi příjemné. Je ale možné, že v některých hrách nemusí nabízet stejnou přesnost jako prst. Cena zařízení nám přijde malinko vyšší, než by bylo ideální, na druhou stranu musíme vyzdvihnout kvalitní zpracování a povedený design. NGS Sonar je povedený doplněk pro tablety, ideálně se může hodit třeba jako dárek pro blízkého hráče.

NGS Sonar NGS Sonar NGS Sonar

Plusy / mínusy
nápadcena mohla být nižší