Samsung údajně pracuje na vlastním GPU pro mobilní čipy SoC

0

Samsung je jeden z (největších) hráčů v byznysu mobilních zařízení, vyrábějících i vlastní procesory. Takové samozásobitelství může firmám dát konkurenční výhody, takže jsme svědky toho, jak si firmy čím dál větší část hardwaru vyvíjejí samy: dokonce třeba přistupují k návrhu vlastních jader CPU jako Apple, místo aby je licencovaly od ARMu. Také u Samsungu se spekulovalo o tom, že by přišel s vlastnoruční procesorovou architekturou, zatím se tak ovšem nestalo. Objevily se však zprávy, že by Samsung mohl přijít s vlastním návrhem nahrazujícím licenční IP v jiné, méně „profláklé“ oblasti.

Podle webu Fudzilla totiž Samsung pracuje na vlastní architektuře GPU, kterou by posléze mohl začít používat ve svých mobilních čipech Exynos místo licenčních grafických jader jako je PowerVR od Imagination Technologies nebo Mali od ARMu. Smysl takového podniku by byl stejný jako u vlastního vývoje CPU. Firmě by dal šanci diferencovat svůj produkt, předstihnout v určitých ohledech konkurenci a také ušetřit za licenční poplatky. Na vlastním grafickém adaptéru údajně společnost pracuje už docela dlouhou dobu. Podle webu Fudzilla, který se odvolává na zdroje z firem v Silicon Valley, tyto aktivity Samsung vyvíjí už několik let.

Samsung Exynos 5422 a 5260 [MWC 2014]

Samsung údajně také shromažďuje inženýry se zkušeností s návrhem grafických procesorů – včetně lidí, kteří prošli působením v Nvidii či AMD – aby na vývoji jeho GPU pracovali. To se ostatně dá doložit i veřejně dostupnými informacemi, jedna taková nabídka práce na Linked in je docela čerstvá. Podle Fudzilly v tuto chvíli ještě Samsung nemá v rukou nic, co by se dalo komerčně nasadit, práce na vlastním grafickém jádře ale pokračují.

 

Vlastní GPU má v této chvíli kromě Nvidie (čipy Tegra, zde je ovšem využita technologie sdílená s grafikami pro PC) ještě Qualcomm, který svá grafická jádra Adreno získal akvizicí od AMD. Jak náročný úkol by bylo vytvořit vlastní řadu konkurenceschopných GPU od základu, je otázka. Mohlo by se ale jednat i o větší oříšek než vytvoření vlastního CPU, grafický adaptér totiž vedle hardwaru potřebuje také poměrně složité ovladače. V oblasti desktopových GPU to byl právě problém ovladačů, co za posledních patnáct let zničilo všechny pokusy proniknout na trh ovládaný firmami AMD (ATi) a Nvidia. Na druhou stranu, mobilní grafiky jsou méně komplexní (mobilní platforma Android ostatně používá zejména zjednodušené API OpenGL ES), takže i vytvořit ovladače by u nich mělo být snazším úkolem.

Pokud by Samsung úspěšně nasadil vlastní GPU, určitým způsobem by „trumfl“ svého rivala Apple. Ten totiž ve svých mobilních procesorech používá licenční GPU PowerVR od Imagination Technologies. Zda se ale podaří konkurenci trumfnout také kvalitami vzniklého GPU, to je ve hvězdách. Pokud tedy toto GPU skutečně spatří světlo světa. Není asi třeba zdůrazňovat, že zde máme co do činění s neoficiálními zprávami, které se nakonec nemusí potvrdit a je třeba je brát s rezervou.

Mimochodem, nedávno se Samsung stal terčem patentové žaloby firmy Nvidia. Ta dala k soudu ještě i zmíněný Qualcomm, a to právě kvůli technologiím použitým v GPU. Skoro to vypadá jako preventivní útok, i když je pravděpodobnější, že si Nvidia Samsung vybrala prostě proto, že díky objemu telefonů a tabletů, které Samsung ročně prodá, by případné náhrady škod byly velmi tučné.

Zdroj: Fudzilla