Sergej Brin: Google by v dnešní době nemohl vzniknout

0

Apple a Facebook na svém vlastním písečku

Sergej Brin v rozhovoru varoval před mocnými silami po celém světě, jež se staví společně proti otevřenému internetu. Hrozba údajně přichází také z dalších stran – vlády více kontrolují přístup a komunikaci svých občanů, zábavní průmysl se snaží zamezit pirátství a zároveň dochází k vzestupu firem jako Facebook nebo Apple, které přísně kontrolují, jaké aplikace se dostanou na jejich platformu. Omezování svobodného internetu přichází ze strany autoritářských vlád v Číně, Íránu nebo Saudské Arábii.

Sergej Brin

Sergej Brin, foto: Google

Osmatřicetiletý miliardář je považován za iniciátora částečného stažení Googlu z Číny v roce 2010. Čínská vláda tehdy nařkla Google z cenzury a kyberútoků. „Myslel jsem si, že nejde vrátit vypuštěného džina zpět do láhve. Ale ukazuje se, že to možné je,“ uvedl Brin.

Velké technologické firmy, konkrétně společnost Apple a sociální síť Facebook, si budují vlastní uzavřené platformy, v nichž mají plnou kontrolu nad uživateli. Jejich nadměrný růst by mohl ohrozit inovace a roztříštit internet. „Je to hodně, co může být ztraceno. Například všechna data v aplikacích, k nimž nemají přístup vyhledávací roboti,“ upozorňuje Brin.

Google? Dnes by ho nikdo neznal

Brin listu řekl, že by nebyl schopen s Larry Pagem založit Google, kdyby v té době internetu kraloval Facebook. Sociální síť má velice omezující pravidla, zatímco vyhledávač byl vytvořen na základě přístupnosti webu. Podle jeho slov služba Gmail umožňuje Facebooku pracovat s uloženými kontakty bez omezení, ale převod dat opačným směrem je problematický.

 

Lidé mají obavy, že Google odhalí jejich citlivé osobní údaje americkým úřadům. „Snažíme se bojovat a mnoho z těchto požadavků odmítáme. Bohužel nemůžeme mávnout kouzelnou hůlkou a vymanit se z kontroly americké legislativy,“ vyjádřil své stanovisko Brin.

Připomínky Sergeje Brina na Facebook pravděpodobně zahájí vlnu negativních reakcí proti bezpečnosti vyhledávače. Google však v letošním roce na svou obranu zahájil reklamní kampaň na zvýšení povědomí o skutečnosti, že společnost nezahrnuje soukromá data uživatelů do výsledků vyhledávání.

Zdroj: Guardian