Sharp zoufale volá po záchraně. Bude jeho spasitelem Intel?

O ztrátě a dluzích japonské společnosti Sharp jsme informovali v dubnu. Tehdy se hovořilo o tom, že potřebnou finanční injekci by výrobci LCD a spotřební elektroniky mohl poskytnout čínský gigant Hon Hai Precision Industry, známý pod obchodní značkou Foxconn. Jednání prý ztroskotala, když Japonci nepřekousli požadavek Foxconnu na místo v dozorčí radě Sharpu. Tisková agentura Reuters nyní píše, že Sharp se pokouší 30 miliard jenů (asi 7,3 miliard korun) získat od Intelu.

Reklama

 

Sharp se netají tím, že by chtěl dodávat displeje pro ultrabooky, které Intel sice nevyrábí, má nad nimi ale poměrně silnou moc. Sharp je jeden z mála výrobců, kteří dokáží vyrobit LCD obrazovku s velmi jemným rastrem (říká ji IGZO a po rozkmotření Applu se Samsungem ji má používat například inovovaný iPad třetí generace). Pokud Intel pomůže zachránit Sharp před krachem, výrobci Ultrabooků budou mít dva dodavatele ultrajemných displejů (tím druhým je Samsung) a třeba i prioritní dodávky před Applem. Foxconn by z případného partnerství asi dovedl vytěžit víc, Intel Capital ale už financoval firmy, jejichž přínos jsme též hledali těžko (mám teď na mysli hlavně LucidLogix).

nad Sharpem se stahují mračna

V každém případě má Sharp před sebou těžký boj o přežití. Třicet miliard jenů, jakkoliv se to může zdát jako vysoké číslo, je jen kapka v moři proti dluhům, které společnost má. Jen ty s krátkodobou splatností (což zpravidla znamená do jednoho roku) mají výši 360 miliard jenů (v přepočtu 2,38 tunelů Blanka). Za minulý fiskální rok přitom Sharp vyprodukoval ztrátu ve výši 376 miliard jenů, za ten letošní (který skončí 31. března 2013) firma předpokládá ztrátu 250 miliard jenů.

Podle pravidla, že dlužíte-li bance pět set dolarů, máte problém, a dlužíte-li bance pět set milionů dolarů, má problém banka, bude Sharp shánět finance především u Mizuho Financial Group a Mitsubishi UFJ Financial Group. The Inquirer na závěr přihazuje spekulaci, jestli námluvy s Intelem nemají pouze podnítit žárlivost druhého nápadníka, tedy Foxconnu.

Zdroj: The Inquirer, Reuters

Oblíbené Tisk E-mail
Další články na téma: 
Reklama
Reklama
Reklama