Stručně a přehledně: test 13 aktuálních herních grafických karet

0

Když jsme s Honzou Čarkem začali připravovat test grafických karet do ExtraPC 3/2016, prošli jsme si klasickým licitačním dialogem:

„Kolik toho máš konzistentně naměřeno?“

„29 grafik a dvě konfigurace Multi-GPU“

„To se nevleze ani omylem. Tak vybereme jen levný grafiky. Naši čtenáři si stejně drahý nekoupí.“

„Ale levný nemaj právě moc smysl. Tam se nic moc neděje, nebo člověk pomalu za víc peněz koupí jen přeznačenou kartu.“

„Tak teda drahý. Těch máš kolik?“

„Tak řekněme 21.“

„Vejde se jich tak 12 a ještě musíš probrat grafy s herními výsledky.“

„Šmarjá, tak to budu muset dát jen ty nejnovější, to zase bude…“

No jak jsem si hned po skončení rozpravy myslel, že v důsledku velkého omezení prostorem vznikne neúplný článek, za který se nakonec budu spíš stydět, opak byl pravdou. Najednou, když v každém grafu nebylo 31, ale jen 12 pruhů, zřetelně vidím výkyvy výkonu té které karty a celé je to přehledné.

Už vás nebudou plést dvě jen velikostí paměti odlišné varianty téhož GPU (R7 370, GTX 960), už nebude ve všech grafech plus minus procento od GTX 980 Ti strašit pro většinu lidí nesmyslně drahý Titan X, již mezi výsledky R9 390X a 390 nebudou míchat staré čipy Hawaii (290 a 290X) a tentokrát to nebude pro ty, kdo chtějí vidět, jak si pomůžou upgradem z R7 265, R9 270, GTX 760, GTX 780 či R9 280X. To všechno jste viděli kupříkladu v recenzi 4GB GTX 960. Teď dostává slovo stručnost a přehlednost.


 Navíc, pokud se vše podaří (což v případě sehnání vzorků zejména v případě novějších Radeonů není vůbec jisté), tak někdy v půlce března pro vás připravím test s podobnou skladbou grafik (ono nejspíš minimálně do červnového Computexu asi stejně nic moc jinak nebude), ale už tedy pod Windows 10 a tentokrát pro změnu starších her.

Ty jsou sice jako grafické benchmarky osvědčené, ale výjimku nejspíš udělám jen v případě Crysis 3 a jinak bych to viděl jen na hry vyšlé na PC koncem roku 2014, v roce 2015 a 2016. Předběžně tedy něco jako tento seznam: Assassin’s Creed: Unity, Crysis 3, Evolve, GTA V, Project Cars, Rise of the Tomb Raider, Star Wars: Battlefront, War Thunder 1.57, Witcher III a World of Tanks 9.14.

Testovací sestava na grafické karty
Testovací sestava na grafické karty

Parametry referenčních řešení

  Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
  R7 370 R9 380 R9 380X R9 390 R9 390X R9 Fury R9 Fury X
Jádro Trinidad Antigua Antigua Grenada Grenada Fiji Fiji
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 212 mm² 366 mm² 366 mm² 438 mm² 438 mm² 596 mm² 596 mm²
Tranzistorů 2,8 mld. 5 mld. 5 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 8,9 mld. 8,9 mld.
Stream procesorů 1024 1792 2048 2560 2816 3584 4096
Takt jádra 925 MHz 970 MHz 970 MHz 1000 MHz 1050 MHz 1000 MHz 1050 MHz
Takt Boost 975 MHz
ROP/RBE 32 32 32 64 64 64 64
Texturovacích jedn. 64 112 128 160 176 224 256
Paměť 2/4 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 8 GB GDDR5 8 GB GDDR5 4 GB HBM 4 GB HBM
Takt pamětí 5,6 GHz 5,5 GHz 5,7 GHz 6 GHz 6 GHz 1 GHz 1 GHz
Šířka sběrnice 256 b 256 b 256 b 512 b 512 b 4096 b 4096 b
Propustnost pamětí  179,2 GB/s 176 GB/s 182,4 GB/s 384 GB/s 384 GB/s 512 GB/s 512 GB/s
Fillrate (pixely) 29,6 Gpx/s 31 Gpx/s 31 Gpx/s 64 Gpx/s 67,2 Gpx/s 64 Gpx/s 67,2 Gpx/s
Fillrate (textury) 59,2 Gtx/s 109 Gtx/s 124,2 Gtx/s 160 Gtx/s 185 Gtx/s 224 Gtx/s 269 Gtx/s
FLOPS 1,894 TFLOPS 3,476 TFLOPS 3,97 TFLOPS 5,12 TFLOPS 5,914 TFLOPS 7,168 TFLOPS 8,602 TFLOPS
TDP >110 W >190 W >190 W >275 W >275 W >275 W >275 W
Délka karty 21 cm 22 cm 22 cm 27,5 cm 27,5 cm 30 cm 19 cm
  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 750 Ti GTX 950 GTX 960 GTX 970 GTX 980 GTX 980 Ti
Jádro GM107 GM206 GM206 GM204 GM204 GM200
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 148 mm² 228 mm² 228 mm² 398 mm² 398 mm² 601 mm²
Tranzistorů 1,87 mld. 2,94 mld. 2,94 mld. 5,2 mld. 5,2 mld. 8 mld.
Stream procesorů 640 768 1024 1664 2048 2816
Takt jádra 1020 MHz 1024 MHz 1126 MHz 1050 MHz 1126 MHz 1000 MHz
Takt Boost 1085 MHz 1188 MHz 1178 MHz 1178 MHz 1216 MHz 1075 MHz
ROP/RBE 16 32 32 64 64 96
Texturovacích jedn. 40 48 64 104 128 176
Paměť 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 6 GB GDDR5
Takt pamětí 5400 MHz 6600 MHz 7010 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz
Šířka sběrnice 128 b 128 b 128 b 256 b 256 b 384 b
Propustnost pamětí 86,4 GB/s 105,6 GB/s 112,16 GB/s 224 GB/s 224 GB/s 336,5 GB/s
Fillrate (pixely) 16,3 Gpx/s 32,8 Gpx/s 36,05 Gpx/s 67,2 Gpx/s 72,1 Gpx/s 96 Gpx/s
Fillrate (textury) 40,8 Gtx/s 49,2 Gtx/s 72,1 Gtx/s 109,2 Gtx/s 144,1 Gtx/s 176 Gtx/s
FLOPS 1,23 TFLOPS 1,56 TFLOPS 2,3 TFLOPS 3,63 TFLOPS 4,61 TFLOPS 5,63 TFLOPS
TDP 60 W 90 W 120 W 145 W 165 W 250 W
Délka karty 15 cm 17 cm 24,5 cm 25,5 cm 25,5 cm 26,5 cm

 

V jednoduchosti je (někdy) krása

Do 5000 Kč: GTX 750 Ti, R7 370 a GTX 950

 

MSI GeForce GTX 750 Ti Gaming 2G

GM107 papírově ani při uvedení nevypadala opravdu bůhvíjak úžasně. Nvidia však přepracovala ALU tak, že každý SM obsahující původně u Kepleru celkem 192 stream procesorů (v hantýrce Nvidie CUDA procesorů) už není opatřen jednou řídící jednotkou, ale celkem čtyřmi. Navíc SM už je složen jen z celkem 128 SP, takže jedna kontrolní jednotka připadá na 32 SP. To dle slov Nvidie přineslo o 35 % výkonu navíc a především zdvojnásobení výkonu na watt. Co se týče šířky paměťové sběrnice (128 bitů) a relativné nízkého taktu GDDR5 (5,4 GHz efektivně), tak Nvidia tvrdí, že díky efektivní práci L2 cache v Maxwellu je dopad tohoto úzkého hrdla minimalizován.

Při launchi prvního (malého) Maxwellu Nvidia si jako působivá srovnání vytahuje karty z minulých generací. Například GTX 480 s TDP 250 W by měla dnes podle Nvidie předvést asi tak podobný výkon jako 60W GTX 750 Ti a údajně ještě stále populární GTX 550 Ti má ani ne poloviční herní výkon při takřka dvojnásobném příkonu. Z konkurence si bere na mušku Radeon R7 260X, který by měl být ve většině her asi o 10–25 % pomalejší a mít také takřka dvakrát vyšší TDP.

První námi otestovanou GTX 750 Ti se stala karta od MSI a naštěstí také zůstala dále k retestům. Ta je v edici Gaming mírně přetaktována, ale především je na vlastním (větším) PCB s už mnohokrát vychváleným chladičem Twin Frozr IV. Na provedení mě trochu drásá volba výstupů: D-Sub, DVI-D a HDMI. Správně to mělo být DVI-I, HDMI a DisplayPort. Tak snad příště.

Nad nehlučností Twin Frozra IV jsme se na EHW už nesčetněkrát rozplývali, takže pro absolutní měření hluku TF IV při různých hladinách otáček vás odkáži na některý z mnoha starších článků. Bude stačit, když víte, že u GTX 750 Ti se větráky TF IV drží pořád kolem 960 ot./min. Buďte si jistí, že nízkoprofilové větráky s tichými motorky jsou při takové úrovni ze skříně neslyšitelné. Možná pokud máte přímo na stole jinak zcela pasivně chlazené PC ve skříňce typu ementál, velmi nízký hluk okolí, potom možná myšíma ušima něco zaslechnete. To alespoň platí pro nový chladič, jak na tom budou ložiska třeba za dva roky, vám už nepovím.

Přetaktování je bohužel omezeno na +135 MHz k jádru – to zvládne testovaná karta bez zvyšování napětí. U pamětí jsem vyzkoušel i přetaktování izolovaně, přidání 1 GHz efektivně však nakonec nebylo zcela stabilní pro všechny herní testy. Můžete si pomoct asi 8–10 % výkonu navíc.

Daní za vynikající chladič je samozřejmě takřka doslova o pár stovek vyšší cena a potom také rozměry. GTX 750 Ti v provedení Twin Frozr IV si rozměry nezadá s Radeonem R9 270 či GTX 660 v edicích Gaming. Připravte se tak na kartu délky zhruba 25 cm.

Cena: 3600 Kč


 

MSI Radeon R7 370 Gaming 2G

R7 370 je karta založená na čipu Pitcairn, aktuálně nazvaném Trinidad. Nejde ovšem o plnou verzi čipu a tím následníka karet R9 270 a R9 270X, ale naopak o kartu ořezanou na 1 024 stream procesorů. V podstatě jde o velmi přímý refresh modelu Radeon R7 265 – většina specifikací je stejných, ovšem došlo k zrychlení frekvence GPU z 925 na až 975 MHz a volitelně je kromě 2GB modelu k mání také 4GB verze (obojí je s GDDR5). Kde je ovšem změna výrazná, je TDP – AMD jej snížilo ze 150 W na 110 W. Kartu bude díky tomu možno provozovat v širším spektru hůře zazdrojovaných a zaškříňovaných PC; stále je ale třeba napájení jedním šestipinem.

Radeon R7 370 ve variantě s 2GB videopamětí byl zastoupen kartou z edice MSI Gaming. Tu pro nás vybrala přímo AMD a podle nálepky s hotline se skoro zdá, že šlo o nějakou kartu mířící na japonský trh. To podstatné je ale provedení s mohutným chladičem Twin Frozr V. Ten podporuje hybridní chlazení a než se GPU dostane na 60 stupňů Celsia, zůstávají větráky zcela v klidu.

Jak asi tušíte, tak s kartou s TDP 110 W si velký TF V poradí s prstem v nose i při dlouhé herní zátěži. Možná ne každému budou vyhovovat rozměry karty, především pak délka 26,5 cm. Zatímco za nejlevnější R7 370 s 2 GB videopaměti zaplatíte od 3 800 Kč výše, ceny edice Gaming začínají od 4 100 Kč. Nějaké to tovární přetaktování má většina edic R7 370, tato karta v režimu OC (utilitou lze přepnout na nižší takty „Gaming“) pracovala na 1050/5700 (jádro/paměti efektivně) MHz. V této ceně už koupíte nejlevnější GeForce GTX 950.

Lepší výchozí pozici pro tiché chlazení dává GTX 950 – příkon s touto kartou je podle typu hry vždy nižší v rozmezí 10–30 W než s Radeonem R7 370. Prim ale hraje chlazení a v tomto ohledu provedení MSI Gaming s Twin Frozr V předčí WindForce 2X od Gigabyte.

Cena: 4600 Kč

 

Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce

GeForce GTX 950 používá stejné GPU jako GTX 960, tedy jádro označené jako GM206. Namísto 1 024 je ale aktivních 768 stream procesorů (tři čtvrtiny) a v souladu s tím má GTX 950 k dispozici o čtvrtinu méně texturovacích jednotek. Šířka paměťové sběrnice (128 bitů) a počet ROP zůstaly na stejných hodnotách. Takt pamětí GDDR5 byl Nvidií nastaven také o trochu níže (na 6,6 GHz). Rozdíly v základním taktu jádra jsou v podstatě setřeny velmi podobnými hodnotami frekvencí Boost jak pro GTX 960 tak pro GTX 950. V této konfiguraci se GTX 950 vejde do TDP 90 W.

Jelikož AMD v této cenové hladině (či spíše trochu pod ní) nabízí stále Radeon R7 370, dává samozřejmě Nvidia na odiv technologický náskok. GM205 podporuje DirectX Feature Level 12.1, zatímco R7 370 jen 11_1. GM206 nabízí také plnou HW akceleraci přehrávání i kódování H.265 (HEVC) až do rozlišení 5K (5 120 × 3 200 px) včetně.

Otestovali jsme vzorek GTX 950 od Gigabyte s továrním přetaktováním jádra a chladičem WindForce 2X. Gigabyte se rozhodl u WF2OC pro zhruba 90MHz navýšení základního taktu i taktu Boost. Maximální Boost v 3D zátěži pak dosahuje až 1 354 MHz (při delším hraní náročnějších her a bez navýšení Power limitu počítejte spíše s 1 319 MHz).

Z výkonnostního hlediska se ale o GTX 950 nemusí vůbec zajímat nejen majitelé GTX 760, ale ani majitelé GTX 660 a dokonce ani ti, kteří chytili krátký čas prodávanou GTX 650 Ti Boost. To po nějakém čase po uvedení pochopila asi i samotná Nvidia a GeForce GTX 950 se za pár měsíců dostala s cenou o pětinu níž. Za ceny začínající kolem čtyř a půl tisíce už se jedná o vcelku výhodnou koupi pro hraní v 1080p. Doporučil bych ale jiné provedení, WindForce 2X je bohužel poměrně hlučný.

Cena: 4500 Kč


 

Do 7000 Kč: GTX 960, R9 380 a 380X

Sapphire Radeon R9 380 Nitro

Radeon R9 380 je jedním slovem přeznačený Radeon R9 285 s vyšším taktem a volitelně s dvojnásobnou pamětí (4 GB, což u R9 285 neexistovalo). Opět platí, že z Tongy se nevyplatí přecházet a totéž lze asi říci o kartách s čipem Tahiti – tedy pokud si nechcete pořídit monitor s FreeSync. Radeony HD 7590/7970 a R9 280/280X totiž tuto funkci nemají a totéž platí pro TrueAudio. Smysl podle AMD má upgrade například z GeForce GTX 660 nebo Radeonu HD 7850, proti kterým má být zlepšení výkonu údajně až 80 %. AMD kartu na trhu postavilo tak, aby byla lepší (rychlejší) volbou než GeForce GTX 960 při rozlišení 2560 × 1440 bodů.

Chlazení edice Nitro označené jako Dual-X se Sapphire vcelku povedlo. Ono to s dvěma velikými úzkoprofilovými větráky jinak ani moc nejde. Opět se můžete spolehnout na to, že při běžné práci ve Windows bude karta zcela bezhlučná – větráky se začnou točit až v 3D zátěži. Na rozdíl od 390 Nitro jsme neslyšeli žádné parazitní zvuky cívek. Pravdou je, že motorky ventilátorů nejsou úplně nejtišší a už při 500 ot./min je citlivé uši zaznamenají. Při intenzivní herní zátěži se lze dostat na hodnoty kolem 1400 ot./min a ze 20 cm naměřených 45,3 dBA už je výrazně více než kolik vykazují třeba chladiče MSI Twin Frozr IV na kartách s podobným TDP.

Zatímco z Tongy jsme při jejím uvedení nebyli vůbec nadšení, Antigua Pro je v případě cenově rozumně posazené 4GB edice Sapphire Nitro docela dobrou koupí. Pokud hrajete ve Full HD, tak je asi lepší koupí GeForce GTX 960, jestli máte ale monitor s rozlišením 2560 × 1440 px a už ne finance na doprodávaný R9 280X OC či GTX 970/R9 290/390, je právě R9 380 4 GB optimální volbou.

Cena: 6000 Kč


 

MSI GeForce GTX 960 Gaming 4G

GeForce GTX 960 byla uvedena začátkem roku 2015 a zejména její 128bitová paměťová sběrnice způsobila mezi hardwarovými fanoušky dost velké rozčarování. V cenách v přepočtu okolo 6 000 Kč jsme na něco takového už přece jen nebyli zvyklí. Čas ukázal, že to od Nvidie nebylo hloupé rozhodnutí a ani velká výkonnostní i cenová díra mezi GTX 970 a 960 nedělá Kaliforňanům i společnostem prodávající grafické karty s jejich GPU vrásky. MSI se dokonce netají tím, že GeForce GTX 970 je její nejprodávanější grafika. A to se bavíme o kartě v ceně kolem 10 000 Kč. Můžete hádat, která je asi tak druhá. Ano, GTX 960.

Na ExtraHardware.cz jste většinou v testech mohli vidět vždy jen 2GB variantu GTX 960. Ta se momentálně dá koupit za něco málo nad pět tisíc korun, různé přetaktované verze s lepším chlazením pak stojí více. AMD ale v tomto segmentu bojuje s těžším kalibrem v podobě Radeonů R9 380 a 380X (GPU Antigua alias přeznačená Tonga). Testy R9 380X ukázaly, že zatímco v rozlišení Full HD (1920 × 1080 px) není výkonnostní rozdíl mezi R9 380 a GTX 960 tak velký, aby se vyplatilo obětovat výrazně lepší provozní vlastnosti GM206, ve 1440p (2560 × 1440 px) už Radeony hodně odskakují.

GTX 960 Gaming 4G používá také stejné chlazení jako GTX 970 Gaming. Masivní Twin Frozr V se dvěma nízkoprofilovými větráky umí tzv. hybridní chod. Dokud nezatížíte GPU tak, aby jeho teplota překročila 60 stupňů Celsia, zůstanou větráky zcela v klidu. Od zmíněné hodnoty se roztočí (nejdříve ten obklopený červeným plastem) na zprvu hodně nízké otáčky a dle potřeby jsou regulovány dále.

GTX 960 v provedení Gaming není zdaleka takový prcek jako Gigabyte GTX 960 ITX (17 cm) a PCB pod Twin Frozrem V má podobné rozměry jako právě GTX 970. Menší potřebný příkon indikuje jediný osmipinový konektor pro externí napájení PCI Express 2.0 (150 W). GTX 970 Gaming má navíc ještě přídavný šestipin PCIe 1.0 (75 W). Napájení je tak navrženo hodně robustně a určitě nebude limitem pro nějaké hrátky s přetaktováním.

Cena: 6400 Kč


 

Sapphire Radeon R9 380X Nitro

Na grafiku s kompletně aktivovaným čipem Tonga se čekalo neuvěřitelných 15 měsíců (a nakonec jsme se jí tak úplně vlastně nedočkali). Mezitím už AMD toto GPU stihlo i „refreshovat“ či přeznačit z původního Tonga na jméno Antigua. Místo Radeonu R9 285X tak přišla rovnou karta Radeon R9 380X.

Podle AMD je karta určená pro rozlišení 2560 × 1440 bodů, zatímco pro 4K firma doporučuje čipy Hawaii a Fiji a s nižšími kartami R7 360 a 370 zase míří na rozlišení Full HD a méně náročné hry. Čip má jako kdysi Tahiti 2048 stream procesorů (32 bloků CU) se 128 texturovacími jednotkami a 32 jednotek rasterizačních. Ačkoliv se vedly (a stále vedou) dohady, že fyzicky je na čipu 384bitová paměťová sběrnice, R9 380X má šířku řadiče jen 256 bitů. Standardně na ní ponese 4 GB paměti GDDR5. Po stránce výstupů pak je použita konzervativní sestava DisplayPort, HDMI a 2× DVI.

Sapphire se oproti referenčnímu řešení pustil do citelnějšího továrního přetaktování: 1040 MHz u GPU a 6,0 GHz efektivně u pamětí GDDR5. Ve hrách se ani po přetaktování větráky neroztočily nad 1540 ot./min, takže hluk byl jen o malinko vyšší než u 380 Nitro. Zvuk motorků se mi ale zdál trochu méně vrčivý, takže asi trochu větší štěstí na kus. Každopádně stejně jako R9 380 Nitro, i tento Radeon netrpí žádnými parazitními zvuky od cívek.

Radeon R9 380X je prostě o něco rychlejší a o něco dražší R9 380, v případě edice Nitro od Sapphire to platí naprosto do puntíku. Oba Radeony s čipem nyní přezdívaným Antigua vévodí žebříčku výkon/cena pro rozlišení 1440p, pro Full HD vycházejí výhodněji některé levnější a slabší karty. Provedení od Sapphiru se dá obecně doporučit všem, kromě opravdu těch, co kladou nejvyšší nároky na tichý provoz i během herní zátěži. Hluk větráků je sice kultivovaný a odhlučněné skříně typu Define R4/R5 si s ním do velké míry poradí, přesto existují i výkonnější grafiky s tišším chlazením v zátěži. To podstatné – nabídnout něco v tržní díře mezi sedmi a osmi tisíci korun – se AMD s R9 380X docela dobře podařilo.

Cena: 6700 Kč


  

 

Do 10 000 Kč: R9 390 a GTX 970

Sapphire Radeon R9 390 Nitro

Stejně jako je R9 390X v podstatě jen přeznačeným R9 290X s trochu vyššími taktu GPU a dvojnásobnou  velikostí videopaměti, je i R9 390 takovým jemným faceliftem R9 290. Necelých šest procent vyšší takt jádra se u Sapphiru rozhodli „mohutně“ továrně přetaktovat o dalších 10 MHz, zmíněné 4 GB videopaměti navíc oceníte snad jen v GTA V. Jinde těžko narazíte na kombinaci nastavení vyčerpávajícího videopaměť a současně dostačujícího hrubého výkonu Grenady Pro.

Trojventilátorová verze chladiče od Sapphire má v edici Nitro nastaven hybridní chod. Nárůst otáček je ale poměrně strmý a i maximum 4 000 ot./min (na které jsme se samozřejmě dostali jen manuální regulací) svědčí o tom, že Sapphire nechce v případě žhavé Grenady ponechat nic náhodě. Stejně jako v případě R9 Fury nebo GTX 970 jsme i u této karty narazili na cvrčení cívek při jakékoli 3D zátěži. Bez cvrkotu cívek by byl chladič až do 1 500 ot./min velice tichý, ale takto kartu pro úplně nejtišší herní počítače doporučit úplně nemůžeme.

Kromě chladiče Tri-X se ještě Sapphire chlubí kvalitnějšími cívkami („Black Diamond“). Nevím, jestli jsme v případě tohoto R9 390 narazili na lepší kus, nebo třeba Sapphire odvedl dobrou práci co se chlazení a napájecí kaskády týče, ale ohledně příkonu na tom karta byla o dost lépe než referenční R9 290. V herní zátěži také bez problému držela takt na 1010 MHz. Díky tomu nám vyšla o chlup lépe než R9 290X.

Také cena je i navzdory osazení 8GB pamětí stanovena docela rozumně. R9 390 Nitro seženete pod 10 000 Kč, a je tak zajímavou alternativou ke GTX 970. Nabízí obdobný nebo vyšší výkon a platí, že čím vyšší rozlišení, tím lépe pro Radeon. GTX 970 má však výrazně nižší příkon a je lepší i v dalších provozních vlastnostech. Nabízí také lepší přetaktování. Pro Radeon R9 390 mluví výkon tam, kde dojde k využití více než 3,5 GB grafické paměti.

Cena: 9600 Kč


 

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G

Při srovnání specifikací GeForce GTX 970 a 980 se může rozdíl jevit zanedbatelný. Vždyť paměťovou propustnost mají dokonce úplně stejnou. Zdání však klame a je potřeba si uvědomit přinejmenším dvě důležité a tak trochu skryté věci. Tou první je efektivnější využití přenosového pásma paměťové sběrnice nově zavedenou barevnou kompresí dat a tedy v průměru ušetření asi 25 % datového toku. Propustnost paměťové sběrnice tak není takovým limitem, jak by se mohlo zdát.

Důležitým poznáním je také to, že oněch 64 ROP (rasterizační jednotky, v podstatě poslední zpracování dat na straně jádra GPU) je sice u GTX 970 aktivních, ale skutečný pixel fill rate je stejně limitován vypnutým blokem SM. A nakonec to hlavní – kauza 3,5 GB. Paměť je nad touto kapacitou připojena zjednodušeně řečeno výrazně pomalejší cestou, a tak dochází k citelným rozdílům oproti GTX 980 v nastaveních náročných právě na velikost videopaměti.

Co se týče v tomto testu zastoupené devětsetsedmdesátky, tak 970 Gaming 4G není sice tak tichá jako GTX 970 s chladičem Twin Frozr V nebo DirectCu II (Strix), přesto to neznamená, že by šlo o hlučnou grafiku z pohledu absolutního. Bohužel ani karta od Gigabyte se nevyvarovala cvrkotu cívek, které provázelo zatím každou GTX 970, kterou jsem měl v ruce.

GTX 970 je kvůli odhalení pomalejšího připojení posledních 512 MB videopaměti trochu kontroverzní kartou, v oblasti kolem 10 000 Kč je bohužel její kombinace poměrů cena/výkon a výkon/příkon tím nejlepším. Mezi GTX 970 a GTX 960 je obrovská cenová a ještě větší výkonnostní propast a příplatek kolem čtyř či pěti tisíc za podobně kvalitním chlazením vybavenou GTX 980 je už trochu moc. Vyplatí se jen v případě, že se často pohybujete u horní hranice využití osazených 4 GB videopaměti. Jenže to už místo GTX 980 možná uvažujete o dalším příplatku za 980 Ti – a rázem jste skoro na dvojnásobku ceny 970.

Cena: 9900 Kč

 

Do 17 000 Kč: R9 390X, GTX 980 a R9 Fury

Asus Radeon R9 390X Strix

AMD svůj čip Hawaii použitý v Radeonech R9 290 a 290X v generaci 300 překřtilo na Grenada, čímž se z vulkanického ostrovu stal ostrov karibský. Jde tedy o ono nechvalně známé přeznačování, ovšem je třeba říci, že skutková podstata v případě Grenady spíše odpovídá pojmu „refresh“. Karty totiž dostanou jednak větší grafickou RAM – standardně 8 GB jak u vyššího, tak u nižšího modelu – ale také vyšší takty GPU i pamětí.

Referenční Radeon R9 390X má 2816 stream procesorů taktovaných na 1050 MHz a paměť na 6 GHz efektivně, což dává propustnost 384 GB/s. Upgradovat z Radeonu R9 290 nebo 290X se vám samozřejmě moc nevyplatí, smysluplné tyto karty budou jen pokud budete přecházet z něčeho slabšího, nebo pořizovat grafiku úplně nanovo. AMD modely R9 390 a R9 390X směřuje zejména proti GeForce GTX 970 a GeForce GTX 980 a slibuje ve svých materiálech, že mají mít vyšší výkon v rozlišení 4K než tato zelená konkurence.

Z grafické karty 390X Strix a vlastně obecně z Radeonu R9 390X jsme po podrobném otestování nebyli nadšeni. Jedná se nejspíše o energeticky nejnáročnější jednočipovou grafiku, co kdy prošla naším testlabem a zrovna tuto kartu Asus nevybavil dvěma přídavnými osmipiny jako třeba daleko úspornější 980 Ti Strix, nýbrž jedním osmipinem a jedním šestipánem. Vzhledem k tomu, že se Grenada ukazuje v podstatě jen jako přetaktované GPU Hawaii, tak moc nevěříme ani AMD udávané TDP 275 W. Dokud jsme si nepohráli se zapojením kabelů ze zdroje určitým způsobem, tak jsme se dokonce v nejnáročnějších hrách museli potýkat s nestabilitou.

Zatímco bez zátěže je karta bezhlučná (hybridní chlazení), při delší zátěži se s tímto GPU i DirectCu III docela zapotí. Vždyť na wattmetru celého PC jsme nezřídka viděli číslovku 500 – dvojice GTX 980 v SLI má příkon nižší. Pokud R9 290X trochu přetaktujete, máte stejný výkon (a stejně špatnou spotřebu a zahřívání).

Cena: 12 800 Kč


 

Nvidia GeForce GTX 980

Větší Maxwell v podobě GeForce GTX 980 a 970 navazuje na starou GTX 680. Ta byla první vlaštovkou architektury Kepler, prvního výraznějšího vzepětí Nvidie směrem k vysoké efektivitě či poměru výkon/watt chcete-li.

Jelikož je jádro těchto GeForce označeno jako GM204 a karty používají 256bitovou paměťovou sběrnici, nejednalo se ani po uvedení o vrcholné zástupce architektury jakým byla v případě předchozího Kepleru třeba GeForce GTX 780 Ti (jádro GK110 a  384bitová sběrnice). Nvidia sama upozorňuje na to, že cyklus výměny hardwaru není u většiny lidí tak rychlý a že GTX 980 je upgradem pro majitele GTX 680 a starších. To podporuje statistikou ze Steamu, kde GTX 6xx mají nejsilnější zastoupení.

Kromě referenční GTX 980 od Nvidie kartu (bez továrního přetaktování) jsme měli možnost otestovat také verzi Asus GeForce GTX 980 Strix. Ta, stejně jako ostatné Strixy, nabízí tzv. hybridní chlazení. Do určité teploty GPU se větráčky netočí prostě vůbec. Karta je pak bezhlučná a výrobci také tvrdí, že

Asus se u volbě výstupů držel návrhu Nvidie a u GTX 980 vám kromě Dual-Link DVI-I poskytne tři velké DisplayPort 1.2 a jeden taktéž velký HDMI 2.0. Chladič karet Strix je opravdu mohutný a kromě toho, že prodlužuje karty na zhruba 28 cm, počítejte ještě s velkými přesahy do šířky. GTX 980 Strix má nominální takt GPU nastaven na 1178 MHz a Boost ve 3D většinou nastavuje 1279 MHz. Referenční Nvidia GeForce GTX 980 pracuje na 1127, resp. 1216 MHz.

Cena: 14 000 Kč


 

Asus Radeon R9 Fury Strix Gaming

AMD v případě R9 Fury „bez X“ u Fiji deaktivovalo osm CU (základních bloků architektury GCN), tedy 512 stream procesorů, a kartě tak zbývá aktivních 3584 shaderů a 224 texturovacích jednotek. GPU běží v referenční podobě na 1 000 MHz, při čemž má vyvíjet teoretický výpočetní výkon 7,2 TFLOPS (Fury X slibuje 8,6 TFLOPS). Zatímco výpočetní část je oříznutá, po stránce IO je Fury stoprocentní – karta má podle oficiálních specifikací 64 rasterizačních jednotek a také plnou kapacitu a propustnost paměti, stejně jako vyšší Fury X. Na interposeru má také 4 GB paměti HBM s efektivním taktem 1 GHz a celkovou propustností 512 GB/s.

Kromě těchto čísel má ovšem Fury bez přívlastku ještě jednu odlišnost proti plnému Fury X. GPU má mít tepelný limit, který má omezit výkon karty, pokud by teplota stoupla příliš vysoko. Tento limit by u vodou chlazeného Fury X neměl být aktivní a tato odlišnost by zřejmě mohla mít dopady při přetaktování karet. Karta má ale jinak typickou spotřebu stanovenou na stejných 275 W a také napájení je stejné – dvěma osmipiny. Stejné zřejmě u řady karet bude i PCB, což znamená, že také u těchto „ne-X“ Fury dostanete svítící tachometr zátěže GPU.

Provedení Strix je v podstatě identické jako u modelu s konkurenčním GPU GeForce 980 Ti. Počítat můžete s továrním přetaktováním, hybridním chlazením a především obrovitým chladičem DirectCu III. Asus byl tentokrát s nastavením taktů opatrnější a oproti R9 Fury od Sapphire drží GPU zhruba o 50 MHz níže. To samozřejmě můžete „napravit“ třeba pomocí přiložené utility GPU Tweak II. Větráky DirectCu III se začínají točit až teplota GPU dosáhne 65 stupňů Celsia. Chladič je velmi efektivní díky třem větrákům o velkém průměru a skvěle provedeným heatpipe.

Cena: 16 500 Kč

 

Nad 17 000 Kč: R9 Fury X a GTX 980 Ti

AMD Radeon R9 Fury X

Radeon R9 Fury X (aneb Fiji v plné palbě) má 4096 stream procesorů na 1050 MHz a 4096bitovou paměťovou sběrnici s 4 GB paměti HBM (propustnost by měla být 512 GB/s). Čip je to masivní, obsahuje 8,9 miliardy tranzistorů a vyvine teoretický výkon 8,6 TFLOPS. Radeon R9 Fury X má podle testů AMD dosahovat až o polovinu lepší poměr spotřeby a výkonu než Hawaii a R9 290X, takže pokud by TDP bylo stejné, byla by karta také o polovinu rychlejší.

Radeon R9 Fury X je vybaven vodním chladičem a samotné PCB je díky tomu i díky pamětem HBM velmi krátké. AMD při prezentaci této karty vypustila i některé zajímavosti – napájecí kaskáda je šestifázová a údajně snad dokáže čip krmit až 400 A proudu (šílené číslo, byť zřejmě při napětí okolo 1 V), což by mělo ponechávat rezervu pro přetaktování. Na kartě je také z boku indikátor („tachometr“) z LED, které se rozsvěcují podle vytížení GPU. Kryt chladiče je z hliníku a niklovaného plechu; vodní blok je podstatně pokročilejší než u R9 295X2 – je vyrobený zcela na míru a chladí jak GPU, tak paměti a napájecí kaskádu (takže karta by i při častém a velkém zatěžování mohla mít podstatně lepší spolehlivost a životnost než vzduchově chlazené grafiky, u nichž velmi často časem odejde nějaká součástka vlivem tepelného namáhání).

Nakonec ale vodní chladič nepřináší jen samá pozitiva. Vodní pumpa je docela hlučná a za tišší než konkurence lze kartou označit jen při vysoké zátěži. První modely měly problémem s cvrkotem cívek, ten se nevyhnul ani R9 Fury (bez X). Zvuk se objevoval i bez zátěže. U běžné produkce už najdeme změněný blok, lišící se od toho, který byl v recenzích. Tyto karty údajně mají problém s kvílením skutečně vyřešený, nebo alespoň zmírněný.

Cena: 17 700 Kč


 

Asus GeForce GTX 980 Ti Strix

Pokud dnes chcete skutečně špičkovou grafickou kartu, tak i z grafů v tomto testu zřetelně vidíte, že nejlepší volbou je GeForce GTX 980 Ti. Provedení Strix od Asusu běží navíc na mnohem vyšších taktech, a tak k výkonu referenční GTX 980 Ti v grafech připočtěte klidně kolem 15 % výkonu navíc.

Zatímco GPU referenční GTX 980 Ti běží v herní zátěži na 1190 MHz a po chvíli hraní spadnou takty na 1088 MHz, jádro 980 Ti Strix začíná na 1367 MHz a v delší herní zátěži takt stále setrvává na 1304 MHz. To mluvíme o tzv. OC Mode, v režimu Gaming jsou takty nižší a v souladu s tím je nižší také teplota a zahřívání. Mezi oběma režimy se přepínáte pomocí dodávané utility GPU Tweak II. Ta současně umožňuje i monitoring teplot, otáček a rovněž manuální přetaktování karty.

Abychom vám změnu vlastností takto modifikované GTX 980 Ti lépe ilustrovali, uveďme několik konkrétních čísel z herních testů. V testovací scéně ve třetím Zaklínačovi byl rozdíl oproti referenční kartě 45 vs. 40 fps, příkon PC s továrně přetaktovanou kartou od Asusu se zvedl na 418 W (místo 408 W s ref. kartou). V Crysis byl rozdíl ve výkonu 136 vs. 124 fps a příkonu byl vyšší o 17 W (430 vs. 413 W). Největší rozdíly jsme naměřili ve War Thunder (118,8 vs. 99 fps) a Metro: Last Light (85,8 vs. 66,9 fps).

Příplatek oproti nejlevnějším edicím GTX 980 Ti vám však Strix nevrací jen nárůstem výkonu v souladu s jen velmi mírným nárůstem spotřeby, ale také svým chladičem. Jedná se o jednu z karet vybavenou chlazením DirectCu III a až do 65 stupňů Celsia se grafika chladí pasivně. I v herní zátěži zůstávají otáčky tří větráků na rozumné hladině a rozvášníte je až dalším přetaktováním a opravdu intenzivní zátěží. Asus se chlubí také mimořádně širokými a efektivními heatpipe, daní za kvalitní chlazení jsou ale rozměry karty. Zhruba 30 cm na délku bude v mnohých skříních znamenat nutnost demontáže koše pro 3,5″ disky.

Cena: 20 800 Kč


 
 

Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy

Testovací sestava

Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32″ 4K2K, IPS).

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Ovladače

Použitou verzi ovladačů najdete jako plovoucí nápovědu k jednotlivým pruhům (grafikám) v interaktivních grafech. U většiny Radeonů to byly Catalyst 15.7, hodně karet a her bylo pak znovu přeměřeno s 15.11 Crimson Ed. Karty GeForce jsou naměřeny povětšinou s ovladačem 347.52, GTX 980 Ti pak s 352.90 a Titan X s 353.30. Ve hrách Metro Last Light a Witcher III, GTA V a Project Cars došlo k naměření všech karet s 353.30. Nejnověji je pak GeForce GTX 960 přeměřena s 359.00 WHQL.

 

Jak na interaktivní grafy 3.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na GeForce GTX 980) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1

Aliens vs. Predator, Assassin’s Creed Unity

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Assassin’s Creed Unity

V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.

Battlefield 4, BioShock Infinite

Battlefield 4

V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

    

Company of Heroes 2, Crysis 3

Company of Heroes 2 

V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Crysis 3

V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu (very high) a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.

Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dragon Age: Inquisition, Evolve

Dragon Age: Inquisition 

 V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Evolve

Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Far Cry 4, GTA V

Far Cry 4

 Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Banapur (oblast Kyrat), dobu nastavujeme na poledne.

   

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

GTA V

Pokud vás zajímá, jak si v obrovském množství různých nastavení GTA V najít optimální kompromis mezi kvalitou obrazu, využijte skvěle zpracovaného Průvodce nastavením grafiky v Grand Theft Auto V na webu GeForce.com. Škálování výkonu procesorů ve hře zase ukazuje tato kapitola testu na Techspotu.

      

V GTA V používáme integrovaný benchmark – konkrétně jeho čtvrtou (nejdelší) část (pass 4). Detaily jsou nastaveny takřka na maximu, s výjimkou rozlišení 3840 × 2160 px je testováno s MSAA 4×. Použiténastavení by se mělo vejí do 4 GB grafické paměti. Přestože u Soft Shadows vypadají nejlépe asi Nvidia PCSS, zvolili jsme pro testy „objektivnější“ volbu Softest.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Metro: Last Light, Project Cars

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

Testujeme s tímto nastavením:

Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Project Cars

V Project Cars používáme vlastní 75sekundový záznam na trati s lesnatým okolím a především za bouřky. Používáme maximální detaily, z nabízených druhů vyhlazování pak MSAA 4×. Zvolené nastavení vidíte na screenshotu níže.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Thief, Tomb Raider

Thief

 Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.

 


Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Tomb Raider (2013)

S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) III

Total War: Shogun 2

Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.

Witcher III: Wild Hunt (Zaklínač 3)

Používáme maximální v menu hry dostupné detaily včetně HairWorks. Zvolené nastavení můžete detailně vidět na screenshotech níže. Třetí a čtvrtý obrázek pak ukazuje začátek testovací lokace (kde odečítáme také příkon PC na wattmetru) a potom místo, kde už postavu zastavíme a necháme doběhnout Fraps do stanoveného časového limitu.

   

Testovaná lokace patří mezi nejnáročnější scenérie ve hře – hustý les dává většině grafických karet opravdu zabrat. Po nahrání uložené pozice jen spustíme logování Frapsem na 35 sekund a pomocí W běžíme dopředu až zhruba dva metry před vodu. Všechny karty jsou otestovány ve verzi hry 1.06.

Zajímá-li vás vliv jednotlivých nastavení na obraz a výkon, využijete článku The Witcher 3: Wild Hunt Graphics, Performance & Tweaking Guide na GeForce.com.

World of Tanks

World of Tanks 9.5


Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB)  a nejlépe škálující s GPU.

Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund. 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Hlučnost

Hlukoměr

Pro měření hlučnosti používám jinou sestavu a především noční klid. V době testu byl v PC v provozu jediný ventilátor a to ten velmi tichý v 500wattového Platimaxu od Enermaxu. Podařilo se mi tak dosáhnout na hranici ambientního hluku pouhých 30,1 dBA. To je na spodní hranici schopností hlukoměru VoltCraft SL-200, takže se nemělo smysl snažit umlčovat i zdroj.

Sestava pro měření hlučnosti:

  • skříň: Fractal Design Define 4
  • zdroj: Enermax Platimax, 500 W
  • základní deska: Gigabyte Z87X-UD3H
  • procesor: Intel Core i5-4670K
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P (při měření hluku v pasivním režimu)
  • systémový disk: Kingston HyperX 3K, 240 GB

Měřil jsem s hlukoměrem položeným zhruba 20 cm od otevřené bočnice skříně Fractal Design Define 4.

MSI GTX 960 Gaming 4G (Twin Frozr V)
% 0 25 30 33 40 50 60 75 100
rpm 560 700 750 920 1150 1380 1720 55,3
dBA 30,7 31,2 31,9 33,2 37,3 42,3 48,4 2280

Opět uvádím 3D zátěž v Unigine Valley (vlevo) a dále ve War Thunder (vpravo). Všimněte si, jak dlouho trvá, než regulace podle teploty vůbec alespoň líně roztočí větráky:

 
  
 

Mimo špatně větraných skříní si prostě automatická regulace GTX 960 Gaming 4G vystačí maximálně se 750 ot./min. A to z ní dělá suverénně nejtišší kartu této výkonnosti i navzdory zjištěnému neduhu v podobě cvrkotu cívek. Ten je ale velice jemný a v podstatě ho nebylo možné hlukoměrem zachytit ani na začátku 3D zátěže, kdy se větráky karty ještě vůbec netočily. Musíte prostě strčit ucho až skoro ke kartě předtím, než se nějaké ventilátory roztočí.

Teď už jen připomínka dříve naměřených a tentokrát tak v podstatě referenčních výsledků. Sapphire R9 380 4 GB Nitro je v podstatě přímou konkurencí:

Sapphire R9 380 Nitro (Dual-X)                    
otáčky relativně [%] 0 25 30 40 45 50 53 60 75 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0–450 700 1000 1250 1380 1700 2240 3000
hlučnost [dBA] 29,8 29,8 33,8 33,6 37,9 43,4 45,3 52,1 58,6 67,4

R9 380 od Sapphire mě potěšila tím, že cívky nevydávají žádné parazitní zvuky (cvrčení, pískot…). Pravdou je, že motorky ventilátorů nejsou úplně nejtišší a už při 500 ot./min je citlivé uši zaznamenají. Při intenzivní herní zátěži se lze dostat na hodnoty kolem 1400 ot./min a ze 20 cm naměřených 45,3 dBA už je výrazně více než kolik vykazují třeba chladiče MSI Twin Frozr IV na kartách s podobným TDP.

V případě GTX 960 jsem v testech hlučnosti již dříve prověřil tři různá provedení od Gigabyte:

960 ITX Hlučnost                
% 0 22 25 33 39 50 66 80 100
rpm 0 700 800 1060 1250 1600 2100 2560 3180
 dBA   31,1 32,8 36,3 38,5 44,1 50,3 54,8 60,1
960 WF2 Hlučnost WF2              
% 0 20 25 31 39 50 66 80 100
rpm 0 0 875 1090 1360 1730 2310 2760 3500
dBA   30 33,1 37,7 41,8 47,1 55 59,7 65,4

Poznámka k 960 WindForce 2X: vrčivý zvuk motorku i na min. otáčkách, hluboký, pomalá perioda.

960 G1 Hlučnost G1              
% 0 22 25 33 39 50 66 80 100
rpm 0 0 800 1060 1250 1600 2070 2550 3200
dBA   30 31,3 32,2 34,6 39,3 46,9 50,3 57,3

Zatímco GeForce GTX 960 WF2OC i G1 Gaming netrpěla cvrkotem cívek při 3D zátěži (ověřeno uchem takřka na kartě při současně zapnutém testu Unigine Valley), u GTX 960 ITX velmi zblízká jemný cvrkot slyšet je. Oproti zvuku ventilátoru však už zhruba ve vzdálenosti 20 cm od karty zanikne. Ventilátor GTX 960 ITX vykazuje stejný vrčivý zvuk jako dvojice (stejně vypadajících) na WF2OC.

Dříve naměřené grafické karty: 

Asus R9 Fury Strix                    
otáčky relativně [%] 0 25 30 35 40 43 50 60 75 100
otáčky absolutně [rpm] 0 380 790 1150 1530 1730 2180 2680 3300 3730
hlučnost [dBA] 30,6 35,1 35,6 39,2 43,9 47,2 53,1 58,2 64,2 67,7
bez zátěže [dBA]   31,3 32,1              

Parazitní zvuky z cívek při zátěži se bohužel týkaly takřka všech nově přidaných Radeonů, ať už se jednalo o verze s chladiči Sapphire Tri-X, nebo Asus DirectCu III (Strix). Kdyby například nebyl u karty R9 Fury Strix přítomen cvrkot cívek, tak při hladině otáček 800 za minutu vykauje hlučnost jen 32,1 dBA a nikoli 35,6 dBA. U Sapphire R9 390 Nitro je tento rozdíl ještě významnější – na 1450 ot./min bez zátěže GPU naměříte 32,1 dBA, ale s 3D zátěží je to už 38,6 dBA.

Poměrně důležitá je hladina otáček, na kterou se karta dostane při běžné herní zátěži s automatickou regulací. U Sapphire R9 380 Nitro je to 53 % (1380 ot./min), u R9 390 Nitro 44 % (2060 ot./min) a větráky R9 Fury Strix se ve hrách drží kolem 43 % (1730 ot./min). Při snaze o manuální regulaci a současně udržení teploty GPU pod 80 stupňů Celsia jsem u R9 Fury Strix nalezl hodnotu 35 % otáček (zhruba 39,2 dBA) a u R9 390 Nitro pak  1690 ot./min při hlučnosti 42,3 dBA.

Sapphire 390 Nitro (Tri-X)
                   
otáčky relativně [%] 0 25 30 35 40 44 50 60 75 100
otáčky absolutně [rpm] 0 1160 1450 1690 1930 2060 2380 2740 3220 4080
hlučnost [dBA] 30,1 35,2 38,6 42,3 45,5 47,3 50,9 54,5 58,9 65,5

Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (speciálně vybraná scéna v Crysis v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) ve skříni Gelid DarkForce (ze skříně Fractal Design Define R4 se mi opravdu nechtělo vyjímat kvůli jediné kartě koš disky) takto:

Sapphire R9 Fury Tri-X                      
procenta 0 10 20 30 35 40 45 50 60 75 100
rpm       1040 1270 1520 1750 2000 2350 2870 3600
dBA         45,4 45,6 46,9 48,6 51,9 57,3 64,3

Ventilátor R9 Fury Tri-X se roztočí zhruba od 55 stupňů Celsia. Cvrkot cívek je bohužel přítomen při jakémkoli využití GPU, tedy i při přehrávání videa s využitím GPU akcelerace (DXVA).

Cvrkot cívek má ale trochu jiný charakter než při vysoké 3D zátěži v náročných hrách (charakterizoval bych ho jako pomalý a jemný). Při delší smyčce Unigine Valley se ve skříni Gelid DarkForce držely otáčky na 31 % (1070 rpm, 44,4 dBA).

 

Hlučnost méně výkonných karet (stejnou metodikou): 

R7 370 
Twin Frozr V

                 
% 0 25 30 31 35 40 50 60 75 100
rpm 0 1110 1240 1270 1370 1510 1750 1940 2200 2540
dBA 30,3 36,6 39,6 39,9 41,8 44,4 49,2 51,4 55,1 58,6

Oproti GTX 950 WF2OC je MSI R7 370 výrazně tišší kartou, v klidu a v nízké zátěži dokonce zcela bezhlučnou (pasivní chlazení). Přesto MSI v nastavení automatické regulace neodvedla z pohledu nadšence pro tiché PC tentokrát tu nejlepší práci a nechává Twin Frozr V raději na vyšších otáčkách, než by bezpečné uchlazení R7 370 vyžadovalo. V dlouhodobé 3D zátěži se větrák držel na 31 % (cca 1370 ot./min, což odpovídá necelým 40 dBA.

Gigabyte 950 WF2OC
             
% 33 40 50 60 69 71 75 100
rpm 1590 1590 1590 1880 2160 2230 2360 3040
dBA 40,7 40,7 40,7 43,6 46,9 47,3 48,8 54,8

Jak vidíte, GTX 950 s chladičem WindForce 2X rozhodně není tichou kartou. Neumí hybridní režim, takže i v klidu ve Windows se oba větráky točí 1600 ot./min a tiché rozhodně nejsou. Při hraní War Thunder v dobře větrané skříni Define R4 jsem dosáhl dokonce na 2230 ot./min (71 %), což odpovídá 47,3 dBA. Podobné hodnoty jsem naměřil u 275W Radeonů s jinými chladiči, na 90W GTX 950 je to skutečně ostuda. Alespoňže se k větrákům nepřidávají žádné parazitní zvuky cívek.

 

Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (zmíněný test/demo Unigine Valley v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) GTX 960 ITX v Define R4 takto (1250 ot./min):

Ještě připomenu, že v tak trochu umělé zátěži (extrémní scéna) v Crysis se po chvíli větrák karty v Gelid DarkForce dostal na 45 % (kolem 1400 rpm) a v Define R4 s vypnutým systémovým větrákem vypadalo hodinové hraní War Thunderu takto (max. 1700 rpm):


 Srovnání s hlučností chladičů DirectCU II, Twin Frozr V a Accelero Twin Turbo III

Hned na začátku musím připomenout, že obě GeForce GTX 970 (MSI Gaming i Asus Strix) trpěly stejným problémem – cvrkotem cívek při 3D zátěži. Cvrkot cívek u GTX 970 byl na hlukoměru zachytitelný v pasivním režimu a v nízkých hladinách otáček. Měření jsem dělal při stejném nastavení jako u výše zmíněných GTX 960, ale hlukoměr mi tehdy před pár měsíci ukazoval jako minimum 30,1 dBA.

Asus Strix GTX 970 DirectCU II           
otáčky relativně [%] 0 10 20 30 35 40 45 50 60 70 80 90 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0 0 720 990 1250 1460 1832 2140 2340 2610 2880
hlučnost [dBA] 30,1       32,3 35,7 40,4 44,1 48,9 54,6 57,8 59,5 64,1
hlučnost s 3D zátěží [dBA] 32,5       34,2 35,7              
MSI GTX 970 Gaming Twin Frozr V              
otáčky relativně [%] 0 10 20 25 30 35 40 45 48 50 60 70 80 90 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0 563 690 810 920 1040 1070 1160 1380 1620 1850 2090 2260
hlučnost [dBA] 30,1 0 0   31,1 31,4 33,2 35,3 36,8 37,7 41,8 45,8 51,5 52,8 55,7
hlučnost s 3D zátěží [dBA] 32,6         35,2                  

 

Arctic Accelero Twin Turbo III          
procenta 0 10 20 30 35 40 45 50 55 60 70 80
rpm       660 660 690 900 1140 1320 1500 1860 2160
dBA 30,1     31,5 31,5 31,6 32,4 34,8 37,2 40,4 45,9 49,9

 

Příkon (spotřeba), příkon/výkon

Příkon (spotřeba)

 

wattmetr

Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. 

Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC ve Witcher III: Po načtení začátku testovací sekvence uprostřed hustého lesa čekáme chvíli na „klid na wattmetru“ a v zobrazených fps, následně hodnoty odečítáme.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

 

V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.

Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:

Shrnutí a verdikt

Shrnující grafy

Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji.

Výkon v 16 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

Výkon/cena

Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás. Cenu, se kterou počítáme, najdete v plovoucí nápovědě (tooltipu) po najetí na danou kartu v grafu. Jedná se o ceny platné k 25. 2. 2016 a vždy je brána v potaz nejnižší cena skladově dostupné karty v nějakém větším e-shopu (např. Alza, CZC, Mironet, T.S.Bohemia, Exasoft, Digitor, Patro). Výjimečné akční slevy na jeden skladový kus nebo výprodeje nejsou brány v potaz. Pokud se prodává levněji karta se stejným nebo vyšším výkonem (taktem (včetně Boost), velikostí paměti) jako karta testovaná, je brána v potaz cena této (to platí především pro referenční provedení testované u GTX 980 a 980 Ti).

Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px

GeForce GTX 960 se 4 GB videopaměti jsme stejně jako R9 380/380X i v kompletní metodice pro rozlišení 3840 × 2160 bodů. V tomto rozlišení jsme ale nemarnili čas v případě GTX 950, R7 370 a GTX 750 Ti. Tzv. 4K jsme u všech níže zastoupených karet vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin’s Creed Unity, proto je průměr z 18 a ne 19 her:

Verdikt

Jak to při uvedení nevypadalo, tak momentálně je to přece jen růžovější. GeForce GTX 950 docela dost zlevnila, a tak si obstojně zahrajete i za něco málo přes čtyři tisícovky. AMD bohužel adekvátní konkurenci nenabízí, jelikož R7 370 je v podstatě podruhé přeznačený Radeon HD 7850 s větší videopamětí a ve většině her výkonnostně zaostává a ještě si řekne o více elektrické energie a vyprodukuje více tepla. Pokud se vám GTX 950 bude jevit jako přece jen slabá volba (což pro majitele třeba R9 270 či GTX 660 bezpochyby je), jako další stupínek se nabízí GeForce GTX 960 začínající kousek nad pěti tisíci.

Pokud máte monitor s rozlišením Full HD (1920 × 1080 px), můžete být naprosto klidní i s 2GB GTX 960. Je skutečně jen málo her, kde dojde k vyčerpání takto velké videopaměti a z toho v některých (například AC: Unity) stejně na hratelnou snímkovou frekvenci nedosáhnete. Jestli budou hry jako GTA V, kde má 4GB GTX 960 skutečně smysl, přibývat jako hub po dešti, to se netroufám hádat. Faktem je, že v současné době je takových her uváděno opravdu poskrovnu.

Úplně jiná pohádka jsou vyšší rozlišení, jako například už dost rozšířené 2560 × 1440 px (krátce 1440p) nebo rovněž cenově snadno dostupné 2560 × 1080 px. Zde jednoduše ani 4GB GTX 960 na svou konkurenci v podobě R9 380 a 380X výkonem nestačí (i když to samozřejmě neplatí zdaleka u všech her).

Kdo kupříkladu kvůli provozním vlastnostem, schopnostem videoprocesoru či třeba nějaké zkušenosti s ovladači žádný z těchto Radeonů nechce, musí chtě nechtě připlatit alespoň na GTX 970. Otestování rozlišení 4K (3840 × 2160 px) na GTX 960 už můžete brát skutečně jen jako zajímavost. S ultravysokým rozlišením si GM206 poradí jen v opravdu nenáročných titulech.

4GB GTX 960 má oproti 2GB variantě přece jen horší poměr výkon/cena a investice do ní se vyplatí jen v případě hraní určitých paměťově náročných her. Cenově je ale hodně blízko R9 380 i přece jen citelně rychlejšímu R9 380X, takže ještě současně musíte mezi prioritami mít silnou zbraň Maxwellů – tedy nepoměrně nižší příkon oproti srovnatelným Radeonům a z toho plynoucí další výhody. Ty jsou konkrétně u GTX 960 Gaming 4G podtrženy efektivním a supertichým chlazením. Do úplně malé skříně ale tuto variantu GTX 960 nenacpete, to musíte hledat jinde a naštěstí je z čeho vybírat.

Radeon R9 380X aspoň trošku vyplňuje momentálně dost zoufalý prostor mezi šesti a půl a devíti tisíci korunami za grafiku. Prostě máte k dispozici GTX 960 a R9 380 s 380X a pak až GeForce GTX 970 a proti ní Radeon R9 390. Druhý jmenovaný zvládá lépe vysoká rozlišení, je vybaven 8 GB videopaměti, ale GTX 970 má zase podstatně příjemnější provozní vlastnosti a větší rezervu pro přetaktování. V rozhodování bude hrát roli určitě i skladba oblíbených her, sympatie ke značce nebo aktuální herní bundle k té které grafice.

Fury bez X zlevnil a je momentálně osamocen na ceně mezi 15 až 16 500 Kč, GeForce GTX 980 Ti stojí nejčastěji kolem 20 000 Kč a jen některé modely začínají pod 18 500 Kč. Má tedy smysl srovnávat 980 Ti s Fury X s podobnou cenou a zvažovat příplatek z GeForce GTX 980, jejíž ceny začínají už něco nad čtrnácti, právě na R9 Fury. Podobně jako v níže položeném duelu R9 380 s GTX 960 záleží na rozlišení.

Pro trochu divokou kombinaci silné grafiky s Full HD monitorem nemá R9 Fury smysl, pro 1440p už bych volil dle skladby oblíbených her, případně citlivosti na příkon (a s ním spjaté provozní vlastnosti), pro rozšiřující se 4K je příplatek za R9 Fury dost racionální. Je tu samozřejmě stále ještě 980 Ti, jenže zvažování příplatků nemůže být nekonečné, že. To bychom si tu mohli vykládat o tom, že Titan X začne být díky své 12GB videopaměti zajímavý zejména při spřažení v SLI. A to má zase nejlepší využití s virtuální realitou, takže už zbývá jen vyměnit váš bavorák za naznačenou sestavu, headset pro VR a stylově zařízenou místnost.