Hlavní navigace

Technologie AMD v grafikách Intelu? Licencování už prý bylo podepsáno

7. 12. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Koncem letošní zimy se objevila pozoruhodná zpráva, podle níž měl Intel vyjednávat s AMD o licencování technologií spojených s GPU. Vzhledem k tomu, že jde o přímé konkurenty, by šlo o tak trochu senzaci, ale od té doby o věci bylo ticho. Nicméně je pravda, že vedení AMD o „monetizaci IP“ delší dobu hovoří a potřebuje ji, a nyní se toto téma vynořilo opět.

Hned na začátku je ale třeba říct,
že jde o poměrně nezaručenou informaci. Objevila se na webu
HardOCP, přesněji na jeho fóru. Kyle Bennett z tohoto serveru
zde v pondělí napsal, že dohoda je hotová, byla nedávno
podepsána a že „technologie AMD jde do integrovaných GPU
Intelu“. Stejný autor psal o takovém obchodu už v květnu,
ovšem je třeba říct, že ne jako první, zpráva se šířila už
předtím v březnu.

Nemáme další informace, které by
jeho tvrzení nějak ověřovaly a tudíž těžko říct, zda
jde jen o spekulaci, či zda je skutečně na něčem založená
(Bennett se na jaře oháněl údajnými svědectvími insiderů,
článek můžete najít zde).
AMD ani Intel věc nekomentovaly, nicméně některá média ano
a patrně tak opět na čas vyvolá diskuse. Je ale dobré si
uvědomit, že ono licencování může znamenat víc různých věcí,
jak upozorňuje třeba Forbes,
a některé z těchto variant vlastně nejsou nijak
světoborné nebo překvapivé.

Embedded APU Prairie Falcon (Stoney Ridge)

První z hlavních variant je, že
pod oním licencováním „technologií GPU“ se může schovávat
vcelku běžná výměna či poskytnutí „IP“ či patentů mezi
firmami. Druhou pak to, že by Intel od AMD pořídil přímo celou
architekturu GPU a integroval ji ve svých CPU – čímž
by vlastně měl integrovaný Radeon. Pro Intel by to nebylo úplné
novum, protože pro Atomy častokrát licencoval GPU PowerVR od
Imagination. Nicméně tato senzační varianta, na kterou se asi
diskuze budou více soustředit, je méně reálná, na rozdíl od
první a prozaičtější.

 

Licencování dílčího IP a patentů…

Licencování nějakého elementárního
IP totiž probíhá stále a není na něm nic dramatického.
Mezi AMD a Intelem by při tomto scénáři nejspíš byla
uzavřena dohoda o oboustranném licencování, která je
zjednodušeně řečeno jakousi ochranou před případnými
patentovými spory a usnadňuje oběma stranám práci
s vývojem. Hlavním artiklem by asi byly licence k patentům,
ale firmy se mohly dohodnout i na některých dílčích
technologiích, podobně jako Intel v oblasti CPU poskytuje AMD
právo k používání svých instrukčních rozšíření
a naopak zase získává právo na 64bitové rozšíření
architektury z dílny AMD.

Je možné, že mezi tímto IP budou
i nějaké implementační detaily, které pak Intel zabuduje do
své architektury (označované interně Gen8, Gen9 a tak
podobně), ale nejspíš ne větší kusy architektur
GCN/Polaris/Vega/Navi a budoucích. Může jít i o sdílení
spíše softwarových komponent, jako jsou knihovny typu Liquid VR,
části a optimalizační techniky ovladačů a kompatibilita
s funkcemi specifickými pro Radeony.

 

Podobné licencování by nebylo ničím
zvláštním, i AMD řadu komponent či technologií licencuje –
například paměťové řadiče, řadiče USB 3.0, DSP Tensilica pro
původní implementaci TrueAudia,
nebo Trustzone
od ARMu. A máme navíc i precedent, jelikož úplně
stejně měl Intel posledních pět let uzavřenou smlouvu
o vzájemném licencování s Nvidií (aniž by to
znamenalo, že získal grafická jádra GeForce). Ta nicméně byla
uzavřena i pod tlakem soudního sporu. Začátkem příštího
roku vyprší, což někteří analytici uvádějí jako důvod pro
to, aby se Intel dohodl pro změnu s AMD. Nicméně ve
skutečnosti by mu nemělo nic bránit v tom, aby měl obě
dohody současně nebo aby neuzavřel žádnou další. Na obchod ale
dost možná tlačí AMD, které má grafického IP nepochybně víc
a pravděpodobně by tedy kontrakt znamenal, že mu za sdílení
Intel bude odvádět nějaké pravidelné platby. Jinými slovy, šlo
by o snahu AMD získat nový zdroj financí.

AMD Radeon RX 480

 

…nebo celého GPU?

Nyní tedy k té druhé možnosti,
tedy že by AMD skutečně Intelu licencovalo přímo celou
architekturu GPU, jako je tomu u konzolí Sony a MS (a před
modelem
Switch
i Nintendo), kde ale AMD implementuje celý čip. Ta
je naopak asi hodně nepravděpodobná. Mluví proti ní několik
závažných důvodů, z nichž některé uvádí i Forbes.
Šlo by o velmi komplikovaný proces, jelikož obě firmy si
přímo konkurují. AMD by tak muselo čelit problému, jak zabránit
tomu, aby se Intel dostal k choulostivým informacím o přípravě
jeho vlastních procesorů. U Intelu by nastalo totéž, AMD by
při vývoji „modrých Radeonů“ pro Intel muselo mít přístup
k informacím o vývoji výrobních procesů i celých
čipů, což by opět byly velmi citlivé informace, normálně před
konkurenty skrývané. Vedle toho je zde samozřejmě ten problém,
že „prodejem“ grafik Radeon Intelu by si AMD podkopávalo své
pozice, jelikož na větší kvalitu svého integrovaného GPU láká
zákazníky.

Těch problémů, které proti Radeonům
v čipech Intelu mluví, je však víc. V případě
dnešních konzolových APU například AMD pracuje s výrobními
procesy, které už zná a pro které svá GPU i beztak
navrhuje (například TSMC). Nyní by ale muselo bloky GPU
implementovat na zcela nový proces, s nímž nemá zkušenosti.
To by asi také znamenalo, že Intel by CPU s licencovaným GPU
mohl vydat až za několik let.

Poukázal bych také na to, že autor
tohoto drbu z webu HardOCP původně svou zprávu
o připravovaném licencování Radeonů Intelu opíral o to,
že Raja Koduri prý ve skutečnosti chce divizi Radeonů z AMD zcela
vyvést a pak ji dokonce Intelu celou prodat. Zároveň
podle něj tento plán měl souviset s letošním masovým
propouštěním v Intelu, které podle tohoto příběhu mělo
tvrdě dopadnout právě na vývoj GPU. A Intel údajně měl
v plánu vzniklou díru zalátat právě technologií od AMD. Je
ale otázka, zda by vůbec ušetřil, protože AMD by toto vše
nedělal zadarmo a také by na milionech CPU, které Intel
prodává, chtělo vydělat. Při vyšších objemech, jaké Intel
má, se obvykle považuje za výhodnější mít technologie vlastní
– viz například program
procesorů Applu
.

Procesor Intel, pouzdro s více čipy

Tato Bennettova verze událostí je asi
také spíš nereálná možnost (a nikdy nebyla potvrzena někým
jiným). Problém je například s tím, že by pro Intel bylo
bláznovství na jaře rozmetat vývoj vlastního GPU dřív, než by
měl smlouvu s AMD jistou. Pokud by totiž jednání selhalo,
byl by bez grafiky. I pokud by ale licencování klaplo, stále
by bez vlastního GPU měl problém, neboť nasazení licenčních
Radeonů by trvalo léta, během nichž by Intel sotva mohl přežívat
stále na té samé technologii. O pravdivosti těchto drbů
tedy pochybuji a obecně si nemyslím, že by se Intel své
vlastní linie GPU chtěl vzdát. Zvlášť ne v momentě, kdy
se mu s ní docela daří a relativní výkon proti
soudobým integrovaným Radeonům je na snad nejlepší úrovni
v historii.

Jak už bylo řečeno výše – mnohem
pravděpodobnější je, že dohodl-li se Intel s AMD na něčem,
bude to ta méně dramatická výměna patentů a IP. Ta by také v případě, že se
stala realitou, měla být brzy veřejně oznámena. Takže snad
nebudeme napínáni moc dlouho.

Zdroje: HardOCP,
Forbes

Byl pro vás článek přínosný?