Reklama

12 grafických karet v 15 aktuálních hrách. Windows 10, hry z 2015 a 2016

Jestli už máte pořádný monitor a vybíráte pořádnou grafickou kartu, pak před koupí nesmíte minout tento velký test.

 


  Testovat v dnešní době grafické karty není žádný med. V podstatě nemáte šanci udělat dokonalý test, nebo něco aspoň tomu blízkého. Vždy je potřeba něco oželet – přesnost, podrobnost, možnost později k výsledkům přidat nové karty či nové hry nebo šířku záběru. To, co vás čeká na dalších stránkách, s klidným svědomím ale prohlašuji za maximum v ohledu aktuálnosti jak testů vybraných do metodiky, tak zastoupených grafických karet.

Je mi jasné, že stejně jako tomu bylo vždy, bude v diskuzi hned příspěvěk, kde je rozlišení Full HD (1080p) a jak si můžete dovolit začínat až na 1440p? A kdo kdy viděl, aby nejslabší grafika testu stála skoro 6000 Kč (4GB GTX 960)? Právě pro vás tu ale před měsícem vyšly tyto dva články (se kterými se tento test dobře doplňuje):

Přestože hry jako Aliens vs. Predator, Sleeping Dogs nebo Total War: Shogun 2 pořád dokázaly (zejména ve 4K) potrápit jakékoliv současné grafiky a rychle a spolehlivě se v nich dá testovat, oprostil jsem metodiku od všech her, co nevyšly loni či letos. Výjimkou jsou jen Assassins Creed Unity, Dragon Age: Inquisition (konec roku 2014), stále v mnohém nepřekonaný Crysis 3 (2013) a pořád velmi dobré Metro: Last Light (také 2013). Když jsem si ale do tabulky dal data vydání aktualizací, po kterých byly do hry vneseny nějaké optimalizace po vizuální či výkonnostní stránce, jen opravdu máloco v metodice je starší než jeden rok:

Původně vyšlo Verze se změnami výkonu Datum
Assassins Creed Unity Q4/2014 Patch 5 Q1/2015
Company of Heroes 2 Q2/2013 4.0, British Forces Q3/2015
Crysis 3 Q1/2013 1.4 Q3/2013
Dragon Age: Inquisition Q4/2014 Patch 11 Q3/2015
Dying Light Q1/2015 Patch 1.11.0 Q1/2016
Evolve Q1/2015 Patch 4.0.0 Q2/2015
GTA V Q2/2015 Patch 1.31 Q1/2016
Metro: Last Light Q2/2013 Update 30 Jul, 2014 Q3/2014
Project Cars Q2/2015 Patch 7.0 Q4/2015
Rise of the Tomb Raider Q1/2016 Build 1.0.638.6 DX12 Q1/2016
Star Wars: Battlefront Q4/2015 February Update Q1/2016
The Division Q1/2016 1.01 Q1/2016
Witcher 3: Wild Hunt Q2/2015 Patch 1.12 Q1/2016
War Thunder Q1/2012 Battle March 1.57 Q1/2016
World of Tanks Q2/2011 9.14 Q1/2016

To už radši ani nemluvím o tom, že třeba Rise of the Tomb Raider, War Thunder či World of Tanks dostaly aktualizaci zrovna v průběhu testování a já si v jejich případě dal čtvrtinu až polovinu karet znovu. Naštěstí jsem celý test vtěsnal do poměrně krátkého časového okna, ale myslet se sestavou dnešních her na nějakou dlouhodobou precizní metodiku – to asi jde jen v případě, kdy grafiky nejsou putovní a ještě máte hned několik lidí jen na testy grafik a výkonu ve hrách.

Aktualizace postihly i naši obvyklou testovací sestavu. Tedy ne, že bych v ní kromě grafik měnil nějaký hardware, to skutečně potřeba nebylo. Ale Windows 7 byly vyměněny za Windows 10 a při té příležitosti jsem se rozhodl přenastavit procesor (šestijádrový Intel Core i7-3960X). Dřív byl kvůli co největší přesnosti nastaven na pevných 4,2 GHz s vypnutými veškerými úspornými funkcemi.

Já jsem se rozhodl obětovat možná malý drobet té přenosti a přinést do testu přece jen trochu typičtější podmínky. Zvolil jsem jen přetaktování 4,0 GHz pro všech šest jader a vypnul HyperThreading (takto nastavený Sandy Bridge-E se výkonnostně podobá třeba docela oblíbenému Core i7-4790K). Úsporné funkce (C states, EIST) jsem ponechal zapnuté a snížil jsem napětí na naprosto dostačujících 1,275 V. V idle tak příkon celé sestavy v případě mainstreamových grafik činí typicky kolem 80 W, předtím to bylo asi 130 W. V herní zátěži je rozdíl oproti staré sestavě menší.

 

Stručný přehled karet v testu


Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] Cena vč. DPH [Kč]
GeForce GTX 960 Asus Strix-GTX960-DC2OC-4GD5 1228 1291 7012 4096 128 1392 5 780
Radeon R9 380
Sapphire Nitro R9 380 4G Dual-X OC 1010 5800 4096 256 1010 (zřídka na 830) 5 870
Radeon R9 380X
Asus Strix-R9380X-OC4G-Gaming 1030 5700 4096 256 1030 (zřídka na 830) 7 300
Radeon R9 390
Asus Strix-R9390-DC3OC-8GD5-Gaming 1050 1050 6000 8192 512 1050 (zřídka na 840) 9 350
GeForce GTX 970
MSI 970 Gaming 100ME 1114 1253 7012 4096 256 1316 9 410
Radeon R9 390X
Sapphire 390X Tri-X 1055 6000 8192 512 často na 858 11 100
Radeon R9 Fury Nano AMD ref. karta 1000 1000 4096 4096 kolem 880 většinou 13 500
GeForce GTX 980
Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 256 1291 14 600
Radeon R9 Fury
Sapphire R9 Fury Nitro 4GB 1050 1000 4096 4096 1050 (i pod 900) 15 000
Radeon R9
Fury X
AMD ref. karta 1050 1000 4096 4096 1050 (občas na 800) 18 200
GeForce GTX
980 Ti
Nvidia ref. karta 1000 1076 7012 6144 384 1177 (občas na 1152) 18 400
GeForce GTX Titan X Nvidia ref. karta 1000 1076 7012 12288 384 1164 (brzy ale 1139) 28 300

Karty do testu zapůjčili obchody Digitor.cz a Mironet. Děkujeme.

 

Parametry referenčních řešení


GeForce   GeForce   GeForce   GeForce   GeForce   Radeon 

GTX 960  GTX 970  GTX 980  GTX 980 Ti  GTX Titan X R9 Fury X 
Jádro GM206 GM204 GM204 GM200 GM200 Fiji
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 228 mm2 398 mm2 398 mm2 601 mm2 601 mm2 596 mm2
Tranzistorů 2,94 mld. 5,2 mld. 5,2 mld. 8 mld. 8 mld. 8,9 mld.
Stream procesorů 1024 1664 2048 2816 3072 4096
Takt jádra 1126 MHz 1050 MHz 1126 MHz 1000 MHz 1000 MHz 1050 MHz
Takt Boost 1178 MHz 1178 MHz 1216 MHz 1075 MHz 1089 MHz
ROP/RBE 32 64 64 96 96 64
Texturovacích jedn. 64 104 128 176 192 256
Paměť 2/4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 6 GB GDDR5 6 GB GDDR5 4 GB HBM
Takt pamětí 7010 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz 1 GHz
Šířka sběrnice 128 b 256 b 256 b 384 b 384 b 4096 b
Propustnost pamětí 112,16 GB/s 224 GB/s 224 GB/s 336,5 GB/s 336,5 GB/s 512 GB/s
Fillrate (pixely) 36,05 Gpx/s 67,2 Gpx/s 72,1 Gpx/s 96 Gpx/s 96 Gpx/s 67,2 Gpx/s
Fillrate (textury) 72,1 Gtx/s 109,2 Gtx/s 144,1 Gtx/s 176 Gtx/s 192 Gtx/s 269 Gtx/s
FLOPS 2,3 TFLOPS 3,63 TFLOPS 4,61 TFLOPS 5,63 TFLOPS 6,144 TFLOPS 8,602 TFLOPS
TDP 120 W 145 W 165 W 250 W 250 W >275 W
Délka karty 24,5 cm 25,5 cm 25,5 cm 26,5 cm 26,5 cm 19 cm

Radeon  Radeon  Radeon  Radeon  Radeon  Radeon 

R9 380  R9 380X  R9 390  R9 390X  R9 Fury  R9 Fury Nano
Jádro Antigua Antigua Grenada Grenada Fiji Fiji
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 366 mm2 366 mm2 438 mm2 438 mm2 596 mm2 596 mm2
Tranzistorů 5 mld. 5 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 8,9 mld. 8,9 mld.
Stream procesorů 1792 2048 2560 2816 3584 4096
Takt jádra 970 MHz 970 MHz 1000 MHz 1050 MHz 1000 MHz 1000 MHz
Takt Boost
ROP/RBE 32 32 64 64 64 64
Texturovacích jedn. 112 128 160 176 224 256
Paměť 2/4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 8 GB GDDR5 8 GB GDDR5 4 GB HBM 4 GB HBM
Takt pamětí 5,5 GHz 5,7 GHz 6 GHz 6 GHz 1 GHz 1 GHz
Šířka sběrnice 256 b 256 b 512 b 512 b 4096 b 4096 b
Propustnost pamětí 176 GB/s 182,4 GB/s 384 GB/s 384 GB/s 512 GB/s 512 GB/s
Fillrate (pixely) 31 Gpx/s 31 Gpx/s 64 Gpx/s 67,2 Gpx/s 64 Gpx/s 64 Gpx/s
Fillrate (textury) 109 Gtx/s 124,2 Gtx/s 160 Gtx/s 185 Gtx/s 224 Gtx/s 256 Gtx/s
FLOPS 3,476 TFLOPS 3,97 TFLOPS 5,12 TFLOPS 5,914 TFLOPS 7,168 TFLOPS 8,192 TFLOPS
TDP >190 W >190 W >275 W >275 W >275 W >175 W
Délka karty 22 cm 22 cm 27,5 cm 27,5 cm 30 cm 15,2 cm

 

Tak aktuální, jak jen to jde

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama
Reklama

Komentáře

Titan X sa kupuje pre dobry pocit, ze ma clovek to najlepsie a nema osekany cip. Ja viem, ze na tom nezalezi, ale dobry pocit je dobry pocit. :-) Najdrahsi top model Ferrari tiez svoju cenu proti "normalnemu Ferrari" neobhaji.

u Ferrari nejde jen o dobrý pocit sama sebe, to ocení hodně i okolí, s TITANem ale na nikoho dojem neuděláš, asi proto že stojí průměrnej plat :D... to se o Ferrari říct nedá nehledě na to že nejdražší Ferrari si nekoupíš ani jen za peníze, tam je daleko víc podmínek

abych ti to osvětlil, srovnání s ferrari mě jako někoho auty políbeného lehce urazilo :D

mam lepší srovnání, TITAN X je zhruba stejně exkluzivní jako ponožky za 3000,- co sis vzal na večeři a nikdo je ani nevidí, přesně jak říkáš pro vlastní dobrý pocit

pokud ovšem ty ponožky nevlastní důchodce, který chodí v sandálech :D

Těd už nemá smysl upgradovat, protože obě firmy vydají novou generaci grafik a starší generace půjde s cenou dolů. Takže si stačí počkat do Q3 2016.

A kdo tu pise o upgrade, vies kolko novych PC sa predava? To maju vsetci cakat az do jesene? Nie, takyto test je vzdy dobry, zaaznik si vyberie co mu vyhovuje, a co je najlepsie, my ktory uz grafiky mame vidime , ako sa o nas forma ktoru sme si vybrali postara a v buducnosti mozme spravit zase tu istu chybu, a nadavat len na seba ;)

myslím si, že už v červnu, kdy bude představena nová generace, půjdou ceny a počítače s tim.

S tím že půjdou ceny dolů bych nepočítal. Dolů půjde poměr výkon spotřeba, ale že by nastala nějaká revoluce v poměru výkon cena nevěřím. To tak možná až příští rok, kdy přijde highend s HBM2/DDR5X

myslel jsem, že řada Maxwell půjde po červnu dolů s cennou.

Podle tabulky se pro jeden stream procesor počítají dvě FP operace. Vztahuje se to na CUDA výpočty ? Jedna instrukce provádí dvě operace najednou jako SSE ?

" U Radeonů R9 390 i u 380X (který měl pro napájení bohužel jen šestipinové PCIe 1.1) jsem dokonce u zdroje s vícero (ne až tak silnými) 12V větvemi musel chvíli hledat správnou kombinaci konektorů tak, abych některou z větví nepřetížil a měl stabilní systém."
Není tam chybička? Nemělo tam být 390X? Mám 380X od gigabyte pravda tam je 1x8pin, ale nic sem řešit nemusel ani žádné problémy jsem neměl a to mám postarší Fortron 550W. Ani provozní vlastnosti nejsou špatné ve windows se prakticky ventilátory ani netočí...

Není, ten Asus Strix 380X jsem musel přepojovat na kabelech (jinak to padalo).

aha tak to bude asi problém u ASUS s tou Gigabyte fakt potíže nemám. ostatně je fakt, že se značce ASUS dlouhodobě vyhýbám a potíže jsem neměl ani nepamatuji. Buď používám Gygabite, nebo případně MSI, které se hodně zvedlo a napravilo.

tak žádná hitparáda, v UHD rozlišení je cokoli pod (nejlépe taktovanou) 290/390 nevhodné. A ani tak to na plné detaily nebude. A chladič na Hawai čip ideálně Accelero Extreme IV.

"Je mi jasné, že stejně jako tomu bylo vždy, bude v diskuzi hned příspěvěk, kde je rozlišení Full HD (1080p) a jak si můžete dovolit začínat až na 1440p?"

Naozaj ma to zaujalo a snažil sa nájsť šttistiku návštevnoti extrahardware, kde by bola aj štatistika LCD rozlíšenia čitateľov - nenašiel som - tak som skočil na steam a čuduj sa svete stále je výrazne najpoužívanejším rozlíšením Full-HD 1920x1080 (1080p) s podielomm 35,73%.
Len pre zaujímavosť testované rozlíšenie má 2560 x 1440 = 1.39% a 3840 x 2160 = 0.08%

zdroj: http://store.steampowered.com/hwsurvey

Škoda nevyužitého potenciálnu netestovaného 1080p rozlíšenia.

Chápu, že vytržení té věty z kontextu (nebrát ve zřetel, co je připomenuto dál) bylo u hrdého majitele GTX 960 potřeba. Sorry, ale je to zhruba stejně fér jako tvůj komentář.

Prepáč Mirku, ale naozaj v predchádzajúcom teste (Stručně a přehledně: test 13 aktuálních herních grafických karet) chýba povinná jazda nových a novších hier ako pri terajšom teste a rozlíšeniach Star Wars: Battlefront, Rise of the Tomb Raider, The Division a samozrejme tu sa aj s Belkom zhodnem na ďalších nových a novších hrách i keď chápem kontext aktuálnosti, jak jen to jde. Ja komentujem len tie tri doplnené netestované v 1080p.

Koniec koncov mne tie vyššie rozlíšenia môžu byť ukradnuté ako si napísal hrdému majiteľovi 4GB GTX 960-tky OC aj keď "trhové" podiely týchto rozlíšení sú mi blízke a teda ich aj chápem ako hrdý majiteľ VIA QuadCore procesora.

A chápem, že si pri týchto rozlíšeniach 2560 x 1440 a 3840 x 2160 robíš predpolie do budúcnosti (metodiky) keď prídu GPU Polaris a Pascal.

Nejdřív argumentuješ statistikou, která obsahuje právě většinu z tohoto pohledu už starých počítačů a potom tím, že pro drahé grafiky chybí v testě s přidanými nejnovějšími hrami 1080p?

Pleteš se (stran této diskuze) skoro ve všem, ale nejvíc v tom, že si myslíš, že přidat tam 1080p by bylo „for free“. Ne, nebylo, měření by se protáhlo skoro o třetinu času a už by se stihlo zase zaktualizovat bůhvíco (nehledě na to, že jsem třetinu času navíc neměl).

A stejně jako Belka jsi pořádně nečetl text, tvůj poslední odstavec („…robíš predpolie…“) je toho bohužel jasným důkazem.

Ja sám veľmi dobre viem, že čas nie je "for free" a čo je to kupovať hry a testovať hardware "pro bono"...

Ubezpečujem ťa, že ja v podstate vždy viem kam mám "prepnúť" aby som sa dozvedel aktuálny výkon grafických kariet s najaktuálnejšími hrami. Vždy som bral a beriem a budem brať ehw ako svoju "alma mater" a preto mi nie je jedno ako čitateľovi a prispievateľovi do fóra kam a ako sa web (ne)uberá (dobre si uvedomujúc "silu svojho ovplyvňovania") a preto ak vyslovím nejaký názor myslím ho čisto kauzálne, podložený zdrojmi nie ako hnidopichiu, ale konštruktívnu kritiku či doplnenie.

Oki Mirku beriem na vedomie. Nestojí mi to za to handrkovať sa s tebou.

Takže sis to celé nepřečetl ani teď, dodatečně.

Opravdu výborný článek, za který musím poděkovat. Jen by mě výhledově zajímalo, jak a čím hodlají výrobci vybavit "další" generaci (mezigeneraci?) konzolí, když oba výrobci slibují 4k herní podporu. Optimalizovat se dá do určité míry, ale obávám se, aby to následné osekávání nemělo špatný vliv na PC-porty samotné. Rád bych se zeptal na autorův názor, zda-li tvrzení od Microsoftu a Sony ohledně 4k herní podpory (a dosatčujícího výkonu Sony Morpheus) jsou pouze alibistické řeči, nebo reálné meta, které lze dosáhnou, a pokud ano, do jaké míry bude třeba optimalizovat/osekávat?
Děkuji

To ta R9 390 od asusu je tak spatna? Zrvona ji doporučuji pro kamaráda, který bude hrát ve fullhd, kvůli budoucimu lepšímu výkonu, kvůli DirectX12 a 8gb pameti. Protože plánuje komp na tak 4 a více let. GTX 970 se bojím, kvůli ten neúplné paměti.

Hodně majitelů Asus karet s čipy od AMD s nimi má špatné zkušenosti. R9 390 klidně, ale spíš se podívej po GB nebo MSI.

No spíš to vypadá na Sapphire Nitro.
Gigabyte tam snad ani nemá troj-větrákovou verzi a ohledně MSI nevím, myslím si, že MSI obětuje teplotu na úkor hlučnosti.
Na Sapphire Nitro jsem četl dobré ohlasy, ale zase jsem také četl, že díky spotřebě a teplotě, kterou R9 390 vydává, tak že zřejmě nevydrží věčnost - což je problém...

se Sapphire Nitro určitě neudělá špatně. O životnost karty bych opravdu strach neměl, pokud neplánujete OC na krev.

Ok, tak tedy asi půjdu do Sapphire Nitro. Jen tedy vážně nevím, zdali nezkusit tu GTX 970tku, ale když říkáte, že by i AMDčko mělo vydržet věčnost, tak asi budu spoléhat na budoucí (doufám) prospěch AMD v DirectX12.

Zdravím tak jsem nakonec byl nucen upgradovat kartu. Stará odešla. Koupil jsem si Asusku 390X. Docela mne to zaskočilo protože karta produkuje hodně tepla a díky špatnému proudění v oblasti slotů jsem si musel koupit větrák na odsávání tepla mezi sloty. Po instalaci větráku ok. Jsem spokojen a díky za to minulé znalostní nakopnutí co si mám koupit.

takze zhrnutie celeho :D hry, ktore podporuju gameworks, inac je ich tam pozehnane :d idu clekovo blbo na amd grafikach, co asi kazdy vie, hry, ktore ich nemaju (Division, Star Wars) idu v pohode na amd grafikach

inac k tomu ROTR, test je na dx12, ze? mohol si tam dat kludne dx11, kedze ta dx12 ide katastrofalne i ked viem, ze mas tam odkaz na to porovnanie

celkovo ppekny clanok

V kapitole RoTR nejsou jen grafy a obrázky, ale taky text. Pak by ses nemusel ptát.

Výborný článok a test. Vďaka.

Preco je u videi disablovany FullScreen mode? Moze mi k tomu niekto povedat rozumny dovod?

Je potřeba se prokliknout na YouTube, tam to jde. Tady to, pokud vím, je v seznamu chyb pro programátora.

Pane Jahodo, jaký má smysl dělat test grafik bez nejrozšířenějšího rozlišení Full HD ? Vždyť je tady vidět, že současná generace GPU, kromě neuvěřitelně předražených "brutalisků" jako je Titan se plácá ve vyšších rozlišení někde okolo třiceti - pětatřiceti FPS... Mně třeba loni odešel monitor - věděl jsem že výkon grafik na 4K je nedostatečný, navíc jsem měl tehdy už hodně vousatou kartu GTX 275. Když se odporoučela do věčných lovišť, tak jsem upgradoval velmi starou sestavu (ještě s Q6600 na 3.6GHz) na GTX 960, protože v testech (v listopadu 2015) vypadala plus minus autobus s Radeonkou 980 na stejno (rozdíly v řádech FPS jsou prostě k ničemu). Bral jsem ji ovšem s tím že na Full HD docela stačí, monitor je tři roky v záruce a měnit ho za 4k určitě nebudu... Myslím že podobně uvažuje valná většina čtenářů. Z tohodle testu se přece dozvíme jen to co už je delší dobu známo (GTX 960 a R9 380 vyšší rozlišení spíše nezvládají, než zvládají, R9 380X na tom taky není nijak závratně dokonale, smysl pro cokoliv na 1440p má až GTX 970, potažmo R9 390 a na 4k potřebujete počítač za pětačtyřicet tisíc minimálně, přičemž výkonová rezerva je 0.1% No nevím, podle Steamu je GTX 960 druhá nejupgradovanější grafika (po 970), full HD nejrozšířenější rozlišení (a Steam zahrnuje celý svět, ne jen maličkou ČR)- tak jaký má tenhle test smysl, kromě toho že úplně jasně ukazuje že v mainstreamu to bude s čímkoliv s pořizovací cenou pod deset tisíc ve 1440p trápení, 4k je na čemkoliv téměř UNREAL - víte co lidičky, počkejte si na novou generaci, která snad oboje bude dávat líp a za míň ? Ono to je i optimalizaci enginu - třeba taková Asseto Corsa jede mnohem lépe nežli Project Cars (piští že ji omezuje spíš CPU než GPU)a u některých her - třeba Elite:Dangerous naopak optimalizační služba Nvidie provede klidně přenastavení do 1440 s downsamplingem. A asi budu za kacíře, ale pokud u Full HD her zapnete AA, tak mizí výhody vyšších rozlišení (není to zubaté) a třeba takový War Thunder na maximální detaily jede i na takové prastaré kraksně jako je ta moje 77-107FPS za sekundu... Ve full HD... (A s novější verzí enginu vypadá jednoduše nádherně).

Tak tedy - proč tu není full hd ? Proč ?

Díky.

Nebudu reagovat na zhruba první půlku a konec. Odpovědi už jsou v článku.

Aby to náhodou ale neoblbovalo další čtenáře, tak mě zauajal ta část o tom, kterak si myslíte, že když na Full HD zapnete AA, nemá proti tomu vyšší rozlišení výhody. Ano, alias na hranách objektů je řešitelný MSAA, který má určitě menší perf. hit než třeba dvojnásobné rozlišení. Ale je to jediný alias? A co detaily?

A to, že něco nějak navrhuje obecná utilitka pro BFU (GeForce Experience), že je to dobře. Taky jsem si toho párkrát všiml a docela se bavil nad tím, jak to (bez znalosti schopnosti scalingu zobrazovadla) radši narve na Full HD monitor vyšší detaily, MSAA a něco jako 1366 × 768 px. Existují výjimky, kde interpolace vypadá celkem obstojně (třeba testovací 4K BenQ BL3201PT překvapivě slušně zobrazí 1440p, na 24" 4K Dellu se dalo solidně pouštět přesně čtvrtinové Full HD atp.), ale určitě to neplatí oběcně (a bylo by dobrý nezapomenout, co jsem psal o odstavec výše).

---

Jinak – co vám vlastně oproti minulému testu s 1080p chybí? Pár novějších her? Tak pokud to řeším, tak se přece rychle někde podívám, kde je třeba The Division nebo Battlefront v 1080p a nebrečím kvůli tomu pod určitým směrem zaměřeným jiným testem. Nebo je to kvůli tomu průměru, co tu tradičně na EHW mám? Tak tam s klidným svědomím řeknu, že tohleto číslo by se výměnou pár starších za pár novějších her na vzorku (průměru) z dvaceti her (jako to bylo v odkazovaném testu z konce února) nijak signifikantně nezměnilo.

Dávám tam sice otazníky, ale jsou to otázky řečnické (kdyby to nebylo náhodou pochopeno správně ;-)). Jinak tyhlety: proč tam ještě není to a proč tam není támhleto provázely každý test na českých magazínech, ať už se autor třeba na hlavu stavěl (a dokonce se tomu apriori snažel předcházet nějakým (evid. zbytečným) úvodním či závěrečným textem).

Ne každej musí nutně hrát na ultra a vše zapnuto na max. Já třeba mam 40" 4K a pouhou 380X a zahraju si i novější tituly docela v pohodě, stačí mi 30fps a detaily na "vysoké". A přijde mi to jako zážitek mnohem lepší než hrát na 24" full HD, byť na ultra a přes 40fps. Na což mam i osobní ověření, teď mam onen 40" monitor na reklamaci a musel sem se na chvíli vrátit na 24" fullHD, a nejsem schopnej na tom skoro nic dělat ani hrát, protože to je strašně malý a obraz hnusnej...

dycky nechápu jak někdo může říkat že 30 fps je ok... ne prostě není...zrovna včera jsem zkusil jen tak si dát v TheDivision 30 fps lock.. uplně nehratelné to samozřejmě není, ale vůbec se na to nedá koukat, uplně z toho bolej oči... chudáci konzolisti

filmy maj 24 fps a taky z toho nebolej oči. Nevim, já prostě na 30fps hrát zvládam, ale pod 30 už ne... pohybuju se někde mezi 30-40 nejčastějc u novějších her na 4k. Na silnější grafiku jsem neměl a ten monitor za to stojí i za cenu nižšího fps a snížení detailů.

no to bude spíš o osobních preferencích.. radši budu hrát na menším monitoru třeba fullHD s lepšími detaily a více fps než na nějaký televizi..