Reklama

DirectX 12 vs. DirectX 11 v Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider je bezesporu skvěle vypadající hra. Ale hlavně je to jedna z prvních vlaštovek s nálepkou „DirectX 12“. Jak DX12 ovlivňuje výkon highend grafik?

V nejnovějším díle sice už není Lara Croft tak prvoplánově smyslná jako v dílech starších, zato je zase o kus blíže realitě. A to samozřejmě platí nejen pro hlavní postavu, ale pro vizuální zpracování celé hry. Širší paletu otestovaných grafických karet v této hře vám odprezentujeme v právě připravovaném velkém testu grafických karet a vliv mnoha voleb nastavení detailů na obraz a výkon najdete třeba v tomto článku na GeForce.com . V této rychlovce se zaměříme ale čistě na přínos DirectX 12.

Majitelé posledního titulu ze série Tomb Raider si možná před pár dny všimli, že jim v menu přibyla možnost otestovat výkon pomocí zabudovaného benchmarku (Start benchmark) a v nastavení pak možnost volby DirectX 12 API. Pátý patch RoTR hru dostane do sestavení 1.0.638.8 a kromě benchmarku a DX12 přináší ještě funkční technologii VXAO (Nvidia Voxel Ambient Occlusion vypadá ještě o něco lépe než HBAO+, viz třeba zde ).

RoTR jsem začal testovat v březnu klasicky Frapsem a tak nějak v souladu s metodikou mnoha webů hned spolehlivě opakovatelným začátkem ve sněhové bouři na hřebeni velehor. S novým patchem jsem mohl naměřené výsledky nejen zahodit, ale stejnou metodiku jsem nemohl použít ani pro srovnání DX11 vs. DX12. Fraps totiž pod API DX12 nefunguje (resp. nefunguje overlay Frapsu, takže je potřeba testovat „naslepo“). Naštěstí byl do hry přidán zmíněný integrovaný benchmark, který mi stejně ukázal, že existují výrazně náročnější lokace než zasněžené hřebeny hor (v benchmarku jsou celkem tři různé lokace).

Pro otestování výkonu v RoTR používám následující nastavení:

Vypnuty tedy nechávám absurdní efekty napodobující nedokonalosti objektivů, ale jinak jde v podstatě o testování na maximum (o anti-aliasing se pak stará především vysoké rozlišení, což je koneckonců nejlepší způsob). Pro 1440p i 2160p uvidíte vždy dva grafy – v prvním je průměrná snímková frekvence ze všech tří lokací v benchmarku, minimum je pak opravdu tím minimem ze všech tří částí.

Jak vidíte, průměrná snímková frekvence je po přepnutí na API DX12 při stejné kvalitě obrazu nižší než s API DX11. Naopak minima se kromě jediné výjimky (GTX 980) s DX12 vždy zlepší. To je trochu v rozporu s tím, co bychom obecně od přechodu k API DX12 očekávali. Pokud se ale podíváte na vývojářský blog , uvidíte příklad s Core i7-2600K a specifickou scénu, kde optimalizace s DX12 pomohla odstranit úzké hrdlo v podobě CPU a lepší paralelizací zkrátit časy zpracování v tomto místě.

Integrovaný benchmark je však zaměřen zřejmě více na prověření GPU a zatím s tím asi nic neuděláme. Jak jsem zmínil, Fraps pod DX12 (aspoň zatím) nepracuje a po přepnutí na API DX12 nefunguje třeba ani overlay Steamu. Další věcí je, že testujeme na přece jen silnějším Sandy Bridge-E (šest jader přetaktovaných na 4 GHz, čtyřkanálová RAM, 15MB L3 cache…):

Testbed

  Testbed   Testbed Testbed Testbed

A pro pořádek ještě doplním detaily o čtyř v grafech zastoupených highendových grafikách a použitých ovladačích:

GeForce GTX 980 Ti Radeon R9 Fury X GeForce GTX 980 OC Radeon R9 390X OC
Výrobce karty Nvidia AMD Asus Sapphire
Označení modelu ref. karta ref. karta Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 390X Tri-X
Takt GPU [MHz] 1000 1050 1178 1055
Takt Boost [MHz] 1076 1279
Takt pamětí (efektivně) [MHz] 7012 1000 7012 6000
Velikost grafické paměti [MB] 6144 4096 4096 8192
Šířka paměťové sběrnice [bit] 384 4096 256 512
Verze ovladače 364.51 16.2.1 Crimson 364.51 16.2.1 Crimson
Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] 1177 (občas na 1152) 1050 (občas padá na 800) 1291 často throttlí na 858
Cena vč. DPH [Kč] 18 400 18 500 15 300 11 500

 

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama
Reklama

Komentáře

No takhle bych si teda přínos DX 12 rozhodně nepředstavoval ... je to směšný ... a zajímal by mě více graf, kde jsou textury jen na "high", protože "very high" chtějí více jak 4 GB paměti a to splňuje jen 980 TI a 390X ... ještě bych vypl z HBAO+ pouze na ON. Každopádně v takovym stavu neměli ten DX 12 patch vůbec vydávat, ... nevidim k tomu žádný důvod, teda jestli tim nechtěli ukázat, jak se to dělat nemá :) ... a AMD vydalo už před 9. dny ovladače 16.3, které údajně u Fury X zvyšují v ROTTR výkon o 16%, tak bych je zkusil, co je na tom pravdy :)

Tady je jediný problém v tom, že stále neexistuje žádná DX12 nativní hra. Tady jde jen o patch, který se snaží býti zajímavým, že nabízí DX12, ale přitom to neumí.

Iba nadstavenie DX12 využíva VXAO (Nvidia Voxel Ambient Occlusion) a HBAO+ ?

Ne, HBAO+ je dostupné v obou režimech, VXAO myslím zatím jen s DX11 (a Maxwelly, ale blíž jsem to nezkoumal, musím dodělat celý test grafik, než mi zaktualizují zase nějakou další hru pod rukama ;-))

Nebudete testovať aj Hitman-a pod DX12? Nech viem ako to je lebo podľa jedného blogu by to NV mala "zabaliť".

Myslíš toho AMD KLASYKA? :D :D

Ha, ha, ha, AMD klasyka.
Testy dělá, ač jednoduše, tak poctivě, to se mu musí uznat, ne snad?
A, že nVidia vychází v DX 12 tak bídně, je už nějaký čas známo, naopak jsou weby a taky zamilovaní zelení, kteří se to snaží bagatelizovat a zkreslovat.
Sama nVidia určitě zasáhne a buď DX 12 smete jako špatně udělaný, nebo opět přesvědčí své věrné aby koupili nový Pascal a Maxwell hodili do popelnice!

"Testy dělá, ač jednoduše, tak poctivě"

Preto má problém zverejniť testovaciu metodiku. :-) Takže na základe čoho vieš ako skutočne testuje?
Čo sa týka NV kariet, tie sú výkonné v DX11, ktorý využíva drvivá väčšina hier. Tým samozrejme nespochybňujem ich problém v DX12. Ale zasa sa to zveličuje ako keby hry s DX12 boli s NV grafikami nehrateľné. Nikoho to neprinúti meniť GPU. Keď už tak budú kupovať všetci tí čo chcú bez ohľadu na to či majú NV alebo AMD. Rozdiel vo výkone 14/16nm vs 28nm grafík bude konečne skokový.

Ok, není to specialista na testy, nemá tak bohatý web.
Koukal jsem na testy i jinde: http://www.pcgameshardware.de/Hitman-Spiel-6333/Specials/DirectX-12-Benc...
A ty rozdíly mezi Nv a AMD tam jsou velké i když ty Nv grafiky jsou vysoce přetaktované.
Není tam Fury X jen Fury od Sapphire a má stejný výkon jako silně přetaktovaná 980 Ti Strix.
Na DD World se mi líbí, že dělá občas testy stejných edic(GTX Strix vs Radeon Strix), to je poctivé.

To nie je o majetku webu. Keď už niečo testuješ tak vieš ako to robíš. A nemal by byť pre teba problém to proste napísať. Pokiaľ to teda robíš transparentne a výsledky si nevymýšľaš či neprispôsobuješ.
Hitman je jedna hra. Nereprezentuje všetky DX12 hry. A okrem toho je to hra vyvíjaná v spolupráci AMD, takže predpokladám, že časom bude výkon u NV lepší ako teraz. Je to ako keď je nejaká hra vyvíjaná v spolupráci s NVIDIou. Keď ide zo začiatku zle na AMD GPU, tak sa to hádže za vinu NVIDIi s tým, že przní výkon konkurencie. Zaujímavé , že keď je to naopak, tak nikto AMD z ničoho neviní. Ja si radšej na závery počkám do konca roka. Podľa zoznamu DX12 hier, ktoré majú tento rok vyjsť, by sme mali mať dostatočnú vzorku na nejaké predpoklady.

Jasně, uvidíme co ukáží testy dalších DX 12 her, pak je možné z toho něco vyvodit.

Ne, to už nestihnu. Z AMD dávali předběžně vědět, že by měli být kódy pro Hitmana a Ashes of Singularity, ale to už budu vracet karty (jak to tak vypadá).

To je škoda.

Hlavně to chtělo i CPU test... Tam je hlavní přínos

Nejsou někde (nebo nechcete je někdo udělat?) testy o rozdílech mezi DX11 a DX12 v TR 1) u karet nižší třídy (hlavně tam by mě zajímaly rozdíly mezi AMD a NVIDIA), 2) na střední/nízké detaily?