Reklama

F1 2012: srovnání výkonu grafických karet – AMD vs. nVidia

Otestovali jsme výkon grafických karet GeForce a Radeon v nejnovějším přírůstku z populární série závodních simulátorů od Codemasters poháněném enginem EGO 2.0.

F1 2012: Ego

Ego 2.0 popáté

Stejně jako ostatní, nepříliš dávné tituly ze série (DiRT 3, F1 2011 a DiRT: Showdown) hru pohání engine EGO 2.0.

Spíše než revolučních změn v grafice se tedy dočkáte jen dalšího zlepšení stále ještě dobře vypadající grafiky. Nová generace EGO by se měla objevit až s připravovaným Grid 2.

Zajímavé ale je, že hra nedostala ani vylepšení grafiky, se kterými před nedávnem u DiRT: Showdown vývojářům pomáhalo AMD.

Reklama

I přesto se ale dá říct, že grafika oproti minulému ročníku prokoukla. Obraz není tak ostrý, ale má větší hloubku a barvy nejsou tak jásavé takže výsledný obraz vypadá zase o něco přirozeněji.

Spíše než vylepšení po technické stránce se hra dočkala nových herních režimů a disciplín. Na druhou stranu ale hráči i recenzenti hře vyčítají, že oproti minulému dílu F1 2011 doznala jen mála změn.

Dodělej doma

Herní engine má jednu příjemnou, ale také dost ošemetnou vlastnost – spousta informací a nastavení je nacpaná v konfiguračních souborech xml. Možná právě kvůli tomu je hra přehnaně opatrná a hlídá si, jestli je vše jak má být.

Už u starších titulů ze série a zejména předcházejícího DiRT Showdown mě pořádně potrápilo, že se u hry po výměně grafické karty někdy resetovalo nastavení a někdy ne.

A stejně tak se někdy hra nespokojila s podstrčeným konfiguračním XML a tvrdošíjně startovala v nouzovém režimu s rozlišením 800×600 bodů.

Až po poměrně dlouhém laborování jsem zjistil, že jde o problém s tím, když se vymění GeForce za Radeon a naopak a souvisí to s grafickým režimem zapsaným v konfiguračním souboru.

Ve hře se kromě rozlišení nastavuje i obnovovací frekvence monitoru. Zatímco u Radeonů v ní běží většina rozlišení na 60 Hz, u GeForce je to 59 Hz. Pokud se hře podstrčil konfigrační soubor, ve kterém bylo 60 Hz z nastavení na Radeonech, na GeForce se jednoduše spustila v nouzovém rozlišení 800 × 600 bodů.

U některých monitorů mohou být problémy

Proč to tady vytahuju? U F1 2012 se podobným způsobem něco tluče také, jenže v tomto případě problém ještě eskaluje a má to mnohem horší dopad.

Majitelé grafických karet GeForce si ve velké míře stěžují na to, že ve hře nemohou měnit rozlišení, a totéž se přihodilo i mně. Hra vás na nastavení rozlišení zkrátka nepustí a tato položka spolu s obnovovací frekvencí je v nastavení grafiky nepřístupná.

I když rozlišení upravíte ručně editací konfiguračního xml ze složky uživatele, nabíhá stejně v nouzovém rozlišení 800×600 bodů a ve výpisu z diagnostiky se všechna běžně používaná rozlišení objeví jako nepodporovaná.

Problém se nejspíš netýká všech majitelů GeForce, ale spíše lidí s některými monitory. Často (v poměru k zastoupení) si stěžují majitelé monitorů s rozlišením 2560×1440/1600 bodů a také majitelé 120Hz panelů. A fakt je, že když jsem vyzkoušel zapojit jiný monitor (běžnou 22" s plným HD rozlišením), nastavení měnit šlo.

Oficiální recept ani záplata neexistuje, a tak si na fórech technické podpory (na Steamu a u Codemasters) pomáhají hráči svépomocí metodou pokus–omyl. Vývojáři k problému mlčí a technická podpora paradoxně odkazuje právě na tato vlákna s workaroundy (nebo raději trochu kostrbatěji česky s postupy, jak problém obejít) na fórech.

Zatím je známo jen pár postupů, které by měly fungovat (a závisí i na okolnostech). Nejtěžší kalibr, který by měl zafungovat spolehlivě, je editace konfiguračního souboru s restrikcemi, tedy zřejmě nastavením onoho nouzového režimu.

V souboru na cestě Steam\steamapps\common\f1 2012\system\hardware_settings_restrictions.xml

je v sekci graphics_card třeba upravit nastavení limitů u následujících položek, ideálně na nativní rozlišení displeje:

Pro rozlišení 2560 × 1600 bodů to vypadá takto:

I po tomto zásahu je na GeForce nastavení ze hry nepřístupné, ale hra běžela (aspoň v mém případě) na požadovaném rozlišení.

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Správný váběr jezdce, chválím :)

To sem chtěl taky říct :).

Dobrý, jen to je druhá kategorie..o)
Jinak jsem také pro to dát do testů, lepší než testovat v nějaké hře a zároveň dělat jako, že tam není. Navíc v další ovladačích to určitě bude trošku poladěné tak se výkony vyrovnají a o to nám jde hlavně mít vyrovnané a hry s mírnou převahou nv, ostatní nepřípustné a hned je špatně hra. - v klidu zdejší politiku dávno respektuji a jak jsem psal lepší mít vyrovnanou hru zapojenou do testů než mít hru, která tam vlastně není a recenzent jí ignoruje i v závěrečných hodnoceních a jak se na ní stočí řeč hned si přisadí.
Ohledně ovladačů amd tak podle mě byla "uniknuta" nedávno nějaká verze, ale už nevím kde jsem to četl/slyšel takže nemůžu sloužit zda je to pravda a určitě se vyplatí asi spíše počkat aspoň na oficiální betu amd.

ale kuš, Hamiltom měl být neporazitelný a houby

Netvrdím že je špatný jen nedosahuje tu top třídu, kterou v současné formuli znamenají jen tři jména.

každý rok je top3 jiná řekl bych, loni do ní button 100% patřil, příští rok lidně může zase, vždy záleží jak to komu ten rok sedne

Myslím, že není co řešit. Grafika je stejná, ne-li lepší než v Dirt Showdown a přitom nejen, že Nvidia dosahuje mnohem lepších výsledků, ale i AMD má o kousek lepší výkon než v Showdown. To, že upravený engine z Showdown Codemasters na nové F1 2012 nepoužil svědčí o tom, že v něm není něco v pořádku (marketingová hra při příležitosti uvedení nové řady grafik AMD?).
Pokud se nemýlím tak testy v Showdown jste obhajovali tím, že je předpoklad, že tento engine bude v budoucnu používát v dalších hrách od Codemasters, což se zatím nepotvrdilo, takže rozumnější nadále to netestovat a raději zařadit F1 2012. Uvidíme co nový Grid.

engine použil stejný, jen efekty které má Showdown a evidentně nesedí nV nejsou v F1 2012 použity, teď se nabízí otázka co nesedí v F1 2012 AMD kartám protože podávají ve srovnání s nV nižší výkon než by měli.
ale jsem taky pro zařazení F1 2012 místo showdownu, ale né proto že to lépe sedí nV jako v tvém případě, spíš kvůli tomu že to bude oblíbenější a hranější gameska.

Nemyslím si, že bol vôbec dobrý nápad zaradiť Showdown medzi testované hry. Titul je iba spinoof v rámci série s naozaj okrajovým záujmom u hernej komunity. Ťažko povedať akú výpovednú hodnotu čo do budúceho nasadenia enginu má to, že v tej podobe ako v Showdown nebol použitý v F1 2012, keďže F1 je podľa môjho názoru do veľkej miery každoročný recyklát toho istého. Kľúčové bude naozaj čo Codemasters vypustia v Grid 2 a potom možno v ďalšej regulérnej Dirt. Osobne by som radšej medzi testovanými hrami videl F1 2012 alebo Dirt 3, to sú podľa môjho názoru dve omnoho zaujímavejšie hry pre čitateľa.

Já jsem snad někde napsal, že to chci pro to, že to sedí Nvidii? Hru Dirt Showdown kritizuju od vydání a s Nvidií to přímo nemá nic společného. V té hře prostě je něco spatně, mimo teda to, že je to hrozná béčková ptákovina. Jakožto majitele AMD grafiky by mě to mohlo být jedno, ale prostě se mně nelíbí tyto "optimalizace", které mají marketingové účely.

zase začínáš bejt legrační

se s tebou už raději nebudu bavit. Evidentně máš ty své škatulky, jednou jsi někde vyděl, že jsem se zastal Nvidie a tak už jsem ve škatulce. To potom žádná debata nemá smysl, když máš předem jasno.

prosimtě nech toho, aspoň trochu soudnosti, fakt si myslíš, že tvé názory jsou nezujaté?

Tak ta rovnice je docela snadná, ne snad Argu? AMD v té době potřebovala sesadit GTX680ku. A v čem měla HD7970 navrch, jako jediná věc? Double-precision compute. A hle, najednou se v Dirtu objeví featura Global Illumination, využívající OpenCL. AMD nemusela nic přímo deoptimalizovat. Stačilo jí dotlačit vývojáře použít nesmyslnou přesnost - double-precision - a dílo je dokonáno, case closed.

Maudit> Tak za prvé, podľa všetkého nejde o OpenCL, ale o DirectCompute, a za druhé, z čoho presne pramení tvoje neoblomné presvedčenie, že je tam použité double precision? :D

úplně jsi mě připoměl to přísloví: "zloděj křičí chyťte zloděje" :D 

siddhi> Tak či je grafika rovnaká/lepšia ako v Shownowne je subjetkívne. Niektoré veci môže mať "pre oko" lepšie implementované, ale tie porkočilé efekty skrátka neobsahuje, takže z technického hľadiska je Showdown lepší.

Díky za testování v rozlišeních, která se v roce 2012 u nových počítačů vyskytují nejčastěji.

F1 2012 narozdíl od 2011 využívá mnohem líp vícejádra, můžu potvrdit, parádní.
Grafika je +- stejná, řekl bych trochu hezčí, neosuhlasím s autorem spíš bych řekl, že je troch víc barevnější.
 
Co se hratelnosti týče, auto mnohem víc padá do přetáčivého smyku. Codies se teda parádně postaralo o nasymulování zakázání foukání na difuzor. Hodnotím kladně, je to parádní hra a jede plynule i na i7 920 + GTS250.

U mna s GTX560Ti OC + 3570K@4.5Ghz bez problemov vsetko na max, 4xMSAA a vsade 60fps (vsync on) jedine ten Singapur obcas sa stane ze klesne k 55-56fps. Jadra CPU to vytazuje velmi pekne, jedno asi najviac ostatne trosku menej, ale v celku rovnomerne. Ten bug s rozlisenim nemam, ide mi to hned od prvej instalacie 1920x1080.

Reklama
Reklama