Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více
Reklama

Gigabyte GeForce GTX 960: našel Maxwell zlatou střední cestu k hráčům?

GeForce GTX 960 je dlouho očekávanou kartou. Konečně i střední třída Nvidie přechází na efektivní architekturu Maxwell a vy v testu uvidíte hned dvě rozdílné karty od Gigabyte – G1 Gaming a WindForce 2X.

Už od dob GeForce 6600 měla střední třída Nvidie vždycky úspěch. Tak trochu na střídačku se v této třídě karet typicky stojících mezi pěti a sedmi tisíci korun objevovaly úplné hvězdy a slušné karty. GeForce GTX 460 se prodávala ještě hodně dlouho po svém uvedení, GeForce GTX 560 byla řekl bych jen jednou z těch nadprůměrných, GTX 660 skutečně oslnila kombinací dobrého poměru výkon/cena a velice nízkým příkonem. GeForce GTX 760 se stala zase takovým nenápadným nadprůměrem, jelikož se jednalo pouze o přeznačení/zlevnění dřívější GTX 670.

GeForce GTX 960 by se při držení se této historické houpačky měla stát hvězdou, ale bude tomu skutečně tak? Nvidia se v této třídě karet poměrně odvážně vrací k 128bitové paměťové sběrnici a grafické jádro GM206 je takřka přesnou polovinou GM204 použitého v GeForce GTX 980 a 970. GTX 960 byla navíc poprvé očekávána už někdy v říjnu a i když nic takového Nvidia neslíbila, je konec ledna trochu pozdějším datem, než jsme doufali. 

 

Jak už jsem při zmínce o polovině GM204 naznačil, obsahuje GM206 celkem 1024 stream procesorů, 64 texturovací jednotek a 32 ROP. Základní takt GPU je stanoven na 1127 MHz, frekvence Boost pak na 1178 MHz. Maximální a v různých praktických scénářích nastavovaný Boost referenční karty se asi nedozvíme, neboť to Nvidia tentokrát nechala komplet na partnerech. Už při uvedení se tak v recenzích setkáte jen a pouze s kartami od výrobců jako Gigabyte, Asus, MSI, Palit, EVGA a další. Galerii modelů GTX 960 od výrobců, kteří své fotky dodali ještě před uvedením, vidíte koneckonců na této stránce o kousek níže.

Relativně úzká 128bitová sběrnice je částečně kompenzována taktem 7010 MHz (GDDR5 efektivně) a dále také delta kompresí po paměťové sběrnici přenášených dat. A aby se majitelé karet starších architektur nebáli upgradovat, uvádí Nvidia také efektivní přenosovou rychlost 9,3 Gb/s (namísto 7 Gb/s). GTX 960 v referenční specifikaci disponuje 2GB videopamětí, ale uvedení 4GB devětsetšedásetek vyloučeno samozřejmě není.

 

              

Nad odstavcem jsem mimo základní specifikace umístil ještě dle mého soudu nejzajímavější slajdy z prezentace GTX 960. Tu jste mimochodem už viděli díky úniku přes web VideoCardz, takže teď ve chvíli vypršení NDA už můžeme potvrdit, že nejde o podvrh. Nutno říct, že už z prezentace bylo trochu poznat, že Nvidia nemá ambice oslovovat majitele Keplerů s výkonem GTX 760 či vyšším a ani nemluví o tom, že by GTX 960 měla zvládat nejnovější náročné hry v kombinaci s opravdu vysokým rozlišením.

Naopak tu máme srovnávání ob-generaci (tedy pro GTX 660), hraní náročných her v mainstreamovém rozlišení 1920 × 1080 px a výhody pro hráče poměrně nenáročných her jako League of Legends, Dota 2 apod. Ti si mohou užít skutečně velmi nízký příkon, nebo si průměrnou grafiku těchto her citelně vylepšit pomocí DSR (rendering ve vysokém rozlišení a následné zmenšení pro nativní rozlišení monitoru – detailnější popis najdete o kousek níže). GM206 je svými schopnostmi totožný jako GM204, jediné vylepšení, o němž vím, se týká integrovaného videoprocesoru. Ten se v případě formátu HEVC (H.265) naučil nejen kódování, ale i dekódování. Více nám prozradí DXVA Checker.

Pro srovnání ještě GTX 660 v též verzi DXVA Checkeru (a také s ovladačem 347.25):

Nvidia u Maxwellů řady GM2xx naštěstí nezůstala jen u zlepšování efektivity, ale zaměřila se také na funkční stránku nových GPU. Především kvůli velmi vysokým rozlišením (4K) přidává nový režim anti-aliasingu označený jako MFAA (Multi-Frame sampled AA). Výsledky se podobá čtyřnásobnému multi-samplingu (MSAA), ale náročností na výkon spíše jen dvojnásobnému. Funguje na principu kombinování pozic vzorků z více snímků (frames) a připomíná třeba tehdejší ještě ATI představený Temporal Anti-Aliasing.

Za ještě zajímavější považuji funkci Dynamic Super Resolution (DSR). Jestli si ještě pamatujete Tobiášův článek Screenshoty z počítačových her jako druh vizuálního umění, pak určitě víte, že metoda známá jako downsampling z vcelku dnes už běžných her jako Skyrim či Dark Souls lze díky vykreslení ve vysokém rozlišení (např. 4K) a následnému zmenšení na běžných 1080p získat opravdu zcela jiný vjem. Bez aliasu a s mnohem lepším vykreslením detailů zkrátka hry vypadají nesrovnatelně lépe i na rozlišením už neoslňujícím monitoru. Podmínkou samozřejmě je, aby ve hře měla grafická karta dostatečnou výkonnostní rezervu a před zapnutím náročného DSR potřebujete násobky plynulé snímkové frekvence.

S čipem GM204 Nvidia uvedla technologii Voxel Global Illumination (VXGI), která slibuje realistický výpočet osvětlení scény v reálném čase, a to jak přímého, tak nepřímého. Do podrobností zde nebudeme zabíhat, můžete si je přečíst v materiálech Nvidie (zde a zde). Vše by mělo fungovat díky aproximaci objektů do sad malých „kostiček“ (voxelů), s nimiž se potom odražené světlo vyhodnocuje. GM204 používá k akceleraci těchto výpočtů funkce z DirectX 11.3, implementace Voxel Global Illumination je tedy závislá na hardwaru tohoto čipu a na starších GPU nepojede. Podporu pro VXGI Nvidia přidala do svých knihoven GameWorks a setkát se s ní můžete například v Unreal Enginu 4.

 

Galerie GeForce GTX 960 od různých výrobců

      

Parametry referenčních řešení

 GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce
 GTX 960GTX 760GTX 660GTX 750 TiGTX 650 TiGTX 460
JádroGM206GK104GK106GM107GK106GF104
Výrobní proces28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm40 nm
Velikost jádra? mm²294 mm²221 mm²148 mm²221 mm²~330 mm²
Tranzistorů2,94 mld.3,54 mld.2,54 mld.1,87 mld.2,54 mld.1,95 mld.
Stream procesorů10241152960640768336
Takt jádra1126/1178 MHz980/1033 MHz980/1033 MHz1020/1085 MHz925 MHz675 MHz
Takt SP1126/1178 MHz980/1033 MHz980/1033 MHz1020/1085 MHz925 MHz1350 MHz
ROP/RBE323224161632
Texturovacích jedn.649680406456
Paměť2 GB GDDR52/4 GB GDDR52 GB GDDR52 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR5
Takt pamětí7010 MHz6008 MHz6008 MHz5400 MHz5400 MHz3600 MHz
Šířka sběrnice128 b256 b192 b128 b128 b256-bit
Propustnost pamětí112,16 GB/s192,26 GB/s144,2 GB/s86,4 GB/s86,4 GB/s115,2 GB/s
Fillrate (pixely)36,05 Gpx/s31,36 Gpx/s23,5 Gpx/s16,3 Gpx/s14,8 Gpx/s21,6 Gpx/s
Fillrate (textury)72,1 Gtx/s94,1 Gtx/s78,4 Gtx/s40,8 Gtx/s59,2 Gtx/s37,8 Gtx/s
FLOPS2,3 TFLOPS2,26 TFLOPS1888 GFLOPS1233 GFLOPS1421 GFLOPS907 GFLOPS
TDP120 W170 W140 W60 W110 W160 W
Délka karty24,5 cm24,5 cm23 cm15 cm23 cm21 cm
DirectX1211.011.011.011.011.0
 GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce 
 GTX 980GTX 970GTX 780 TiGTX 780GTX 770GTX 680
JádroGM204GM204GK110GK110GK104GK104
Výrobní proces28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra398 mm²398 mm²561 mm²561 mm²294 mm²294 mm²
Tranzistorů5,2 mld.5,2 mld.7,1 mld.7,1 mld.3,54 mld.3,54 mld.
Stream procesorů204816642880230415361536
Takt jádra1126/1216 MHz1050/1178 MHz875/928 MHz863/900 MHz1046/1085 MHz1006/1058 MHz
Takt SP1126/1216 MHz1050/1178 MHz875/928 MHz863/900 MHz1046/1085 MHz1006/1058 MHz
ROP/RBE646448483232
Texturovacích jedn.128104240192128128
Paměť4 GB GDDR54 GB GDDR53 GB GDDR53 GB GDDR52/4 GB GDDR52 GB GDDR5
Takt pamětí7000 MHz7000 MHz7000 MHz6008 MHz7010 MHz6008 MHz
Šířka sběrnice256 b256 b384 b384 b256 b256 b
Propustnost pamětí224 GB/s224 GB/s336 GB/s288,4 GB/s224,3 GB/s192,3 GB/s
Fillrate (pixely)72,1 Gpx/s67,2 Gpx/s42 Gpx/s41,4 Gpx/s33,4 Gpx/s32,2 Gpx/s
Fillrate (textury)144,1 Gtx/s109,2 Gtx/s210 Gtx/s165,7 Gtx/s133,9 Gtx/s128,5 Gtx/s
FLOPS4,61 TFLOPS3,63 TFLOPS5,04 TFLOPS3,98 TFLOPS3,21 TFLOPS3,09 TFLOPS
TDP165 W145 W250 W250 W230 W195 W
Délka karty25,5 cm25,5 cm26,5 cm26,5 cm26,5 cm25,5 cm
DirectX121211.011.011.011.0
 RadeonRadeonRadeonRadeonRadeonRadeon
 R9 295X2R9 290XR9 290R9 280XR9 285R9 280
JádroVesuviusHawaiiHawaiiTahitiTongaTahiti
Výrobní proces28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra438 mm²438 mm²438 mm²352 mm²359 mm²365 mm²
Tranzistorů6,2 mld.6,2 mld.6,2 mld.4,31 mld.5 mld.4,31 mld.
Stream procesorů2× 281628162560204817921792
Takt jádra1018 MHz1000 MHz947 MHz1000 MHz918 MHz827/933 MHz
Takt SP1018 MHz1000 MHz947 MHz1000 MHz918 MHz827/933 MHz
ROP/RBE2× 646464323232
Texturovacích jedn.2× 176176160128112112
Paměť4 GB (2×)4 GB4 GB3 GB2 GB3 GB
Takt pamětí5000 MHz5000 MHz5000 MHz6000 MHz5500 MHz5000 MHz
Šířka sběrnice512 b512 b512 b384 b256 b384 b
Propustnost pamětí320 GB/s320 GB/s320 GB/s288 GB/s176 GB/s240 GB/s
Fillrate (pixely)2× 65,2 Gpx/s64 Gpx/s60,6 Gpx/s32 Gpx/s29,8 Gpx/s26,5 Gpx/s
Fillrate (textury)2× 179,2 Gtx/s176 Gtx/s151,5 Gtx/s109 Gtx/s102,8 Gtx/s92,6 Gtx/s
FLOPS11,4 TFLOPS5,6 TFLOPS4,9 TFLOPS4,1 TFLOPS3,29 TFLOPS2,87 TFLOPS
TDP>500 W>250 W>250 W>250 W>190 W> 250 W
Délka karty31 cm27,5 cm27,5 cm27,5 cm24,5 cm27,5 cm
DirectX11.211.211.211.21211.2
 RadeonRadeonRadeonRadeonRadeonRadeon
 HD 7950R9 270XR9 270HD 7850R7 260XR7 250X
JádroTahitiCuracaoCuracaoPitcairnBonaireCape Verde
Výrobní proces28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra365 mm²212 mm²212 mm²212 mm²160 mm²123 mm²
Tranzistorů4,31 mld.2,8 mld.2,8 mld.2,8 mld.2,08 mld.1,5 mld.
Stream procesorů1792128012801024896640
Takt jádra800 MHz1050 MHz900/925 MHz860 MHz1100 MHz950 MHz
Takt SP800 MHz1050 MHz900/925 MHz860 MHz1100 MHz950 MHz
ROP/RBE323232321616
Texturovacích jedn.1128080645640
Paměť3 GB2 GB / 4 GB2 GB GDDR51/2 GB GDDR52 GB GDDR51 GB GDDR5
Takt pamětí5000 MHz5600 MHz5,6 GHz4,8 GHz6,5 GHz4,5 GHz
Šířka sběrnice384 b256 b256 b256 b128-bit128-bit
Propustnost pamětí240 GB/s179,2 GB/s 179,2 GB/s153,6 GB/s104 GB/s72 GB/s
Fillrate (pixely)25,6 Gpx/s32 Gpx/s29,6 GPx/s27,5 GPx/s17,6 GPx/s15,2 GPx/s
Fillrate (textury)89,6 Gtx/s80 Gtx/s74 GTx/s55 GTx/s61,6 GTx/s38 GTx/s
FLOPS2,87 TFLOPS2,692,37 TFLOPS1761 GFLOPS1969 GFLOPS1216 GFLOPS
TDP> 200 W>180 W>150 W>130 W>115 W>80 W
Délka karty27,5 cm24,5 cm24,5 cm21 cm21 cm17 cm
DirectX11.211.211.211.211.211.2


Střední třída na Maxwellu

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Zaujal mě ten nástroj DXVA Checker.

Opět propadák roku, výkon o sotva 10% lepší proti minulé generaci (760) a spotřeba sotva o 10% nižší, takže kde je nějaká efektivita, nebo slibované snižování spotřeby, Nvidia má štěstí že se jí povedly modely 970+ a AMD se potápí v procesorové divizi...

Uvažoval sem o koupi a výměnu za GTX 460, ale tohle je snad špatný vtip. Schválně by měl někdo udělat graf jak šly grafické karty střední třídy za sebou v rámci jednotlivých let spolu s výkonem.

Například Voodoo 2 navýšilo grafický výkon 3x za 2 roky, tadyhleta šunka o 10% za 1,7 roku, to sme to dopracovali...

Nechápu kde vidíš tu o 10% vyšší spotřebu, já vidím, že spotřebu má +/- o tych 10% nižší.
Je to pořád stejný výrobní proces. Velké výkonnostní skoky vždy přináší nový proces. Dříve byl k dispozici každý 1-1,5roku nový proces a teď hold je to složitější a pomalejší, zmenšovat nejde do nekonečna.
Jinak když zmiňuješ tvoji GTX460 tak ta má +/- stejnou spotřebu jako GTX760, ale pouze 38% výkonu nové GTX760. To mě přijde jako slušná efektivita.

"tadyhleta šunka o 10% za 1,7 roku" a o koľko sa "posunul" výkon strednej triedy príchodom R9 285 ? Oproti 280X či slabšej 280 ? O koľko sa výkon posunl preznačením GTX680-770 / 7970GHz-280X. Len dvaja hráči na trhu, starý výrobný proces, stredná trieda - čo si čakal ? Výkon 770OC pri spotrebe GTX660 a cene 750 Ti ?

285 je nahrada za 280, cip je mensi (s vic transistory), prinasi plno vylepseni (DX12 feature set, Freesync, trueaudio atd.) a bohuzel ho mame ve sve osekane verzi a je otazka jestli se plna verze pouzita v macu nekdy na PC vubec objevi. Nicmene AMD nikdy 285 neprezentovala jako kartu s vyrazne lepsi efektivitou, presto ale efektivnejsi je ve vsech ohledech, ovsem jenom stridme. Jedna se ovsem o nahradu, ne o nastupce! coz je ale patrne z nazvu.

tobe prijde jako neefektivni neco co ma o 10% lepsi spotrebu a o 10% lepsi vykon, a to na stejnem vyrobnim procesu? :D co jsi cekal, ze to bude vykonnejsi nez GTX980 a uspornejsi nez GTX750?

no, v prvom rade je to nova karta, co nedava vo fullhd ani starsie hry v 60fps, nieto nove

Technická: spotřeba (příkon) je tam pro celou sestavu. Jen abyste na to v diskuzi o těch ±10 % (když už relativně) pamatovali.

pravda, treba podle techpowerup je rozdil spotreby oproti GTX760 v zatezich od 16 do 25% ve prospech GTX960 :)

To říkáš jako kdyby to nějaká meinstream karta dokázala.
Znovu se ptám. Co jste lidi čekali? Že za šest tisíc dostanete kartu s výkonem GTX 970? Protože pokud chceš všechny hry rozjet na max. detaily na 60FPS tak jako minimum potřebuješ výkon GTX 970/R9 290X.
Škoda jenom, že Nvidia nenasadila agresivnější cenu. Náklady na výrobu jsou určitě nižší než v případě GTX 760/R9 280/285. Jde tak především o další milník pro Nvidii a výrobce karet jako v případě GTX 970/980 - tedy další zvýšení marže.

odhaduju ze GTX970/980 se jim prodavaj tak dobre, ze jsou namlsani i na prodeje GTX960 a zkousi tak soucasnou vyssi cenu, zlevnovat asi muzou kdykoliv, ale asi je ted k nizsi cene proste nic nenuti, ostatne pri pohledu na vykon/cenu konkurence, GTX960 nijak zvlast nevybocuje

nemas celkom pravdu, napr taka HD 5850 vo svojej dobe davala v priemernom rozliseni(1680x1050) tesne pod 60fps - okrem Crysis :)

To jo tehdy kromě Crysis zvládala na plné detaily většinu her i HD 5770, ale co si budem povídat tehdy taky byla značná část her ještě na DX9 a Crysis byla právě jedna z mála her s propracovanou detailní grafikou. Asi by se našlo více řad karet kde mainstream stačil i na max. detaily, ale holt v současné době, kdy není nový výrobní proces a hry začínají využívat textury ve vysokých rozlišeních se toho asi jen tak nedočkáme.

tak ked si stanovis, ze musi byt 60fps, tak... Kamaratovi som minuly tyzden odporucil kupu 750ti, a cely vikend mi vypisuje ako hra FC4 na ultra 1280x1024, lebo ma 15" LCD. Priemer 40fps podla fraps, a to je prosim lowend karta.

Kdo má dneska rozlišení 1280x1024? Leda někde v kanclu kde ten HW neměněj 10 let. Normální hráč má 22 nebo 24" a rozlišení 1920x1080(1200). A na to už 750ka na plný detajly aby byla rezerva nestačí. V dnešních hrách je vysoký FPS důležitý kvůli input lagu, starší hry neměly input lag ani když bylo FPS kolem 30. Dneska i se 40, 45 je hra citelně opožděná a taková divná. Ale je pravda že dneska neni potřeba nijak brutální výkon aby si člověk zahrál.

Já taky do nedávna jel na rozlišení 1280 x 1024. Protože mi monitor 17 palců fungoval spolehlivě 8 let. Nevyhazuji to co funguje, jen abych jel souběžně s konzumní společnosti.

Jo, většinou stačí přepájet kondenzátory a monitor vesele jede dalších 5 let. Problém je spíš že ty LCDčka byly před 8 lety fakt hodně špatný a většinou člověka donutí si koupit něco jinýho ten příšernej obraz. Já měl první LCDčko v roce 2008 a koukat se na to nerovnoměrný podsvícení a špatnou černou jsem už prostě nevydržel. Navíc po pár letech klasika nafouklý kondenzátory, po opravě to ještě slouží mámě. Ale třeba na internet a běžnou práci je to rozlišení 1280x1024 podle mě lepší. Problém je fakt v kvalitě těch monitorů, ty LCDčka byly strašný už v době koupení a po těch letech je to ještě daleko horší. Žlutá bílá a podobně, to zná každej kdo používá starý LCDčko. To bych snad radši používal CRTčko než starý LCDčko.

Tak to je zrovna hloupost, mě stačí i v pohodě R9 290(non X) Tri-X a propady nemam ani k sousedce pode mnou...

Buďme féroví - R9 285 dostala od recenzentů jako velké minus, že nepřinesla navýšení výkonu. Podobný problém u nvidie je bagatelizován, velký rozptyl výkonu napříč hrami až na výjimky nezmíněn a místo toho je vyzdvihována spotřeba, která se tak jako tak nachází v pásmu nepodstatné změny (ano, je skvělé, že dokázali ušetřit nějakých 40W, ale grafika tak jako tak bude potřebovat aktivní chlazení a extra napájení).

Navíc se ukazuje, že 128bit sběrnice je pro mainstream přes přidaná vylepšení nedostatečná, a budoucí vývoj to IMHO jen potvrdí.

to k tomu ale nesmíš mít Pentium 4 a strkat to do PCIe 1.0

A nemyslíš že v době Voodoo 2 byla trochu jiná doba? Ukaž mi kde dneska za 2 roky stoupne výkon ve stejný třídě několikrát. Mluvíš nesmysly a vubec se neorientuješ v současnym trhu. Už neni rok 2000 když šel vývoj HW skokama, dneska je výkon +/- stejnej a jenom se ladí poměr cena/výkon/spotřeba/teplota. Výkon roste vždycky o pár procent, takže kvůli hrubýmu výkonu dneska nemá smysl přecházet na další generaci stejný třídy. Je potřeba aspoň 2, 3 generace přeskočit aby to mělo smysl. Ne jak v roce 2007 kdy 8800 byla asi milionkrát silnější než moje 7600GT do AGP slotu. :-)

970 se povedly ? no nevím.. stačí trochu pohledat po světě na forech... jak se povedly...

No ak sa bude predávať nad 180€, nebál by som sa to prehlásiť za kompletný fail. Zvyšovanie efektivity je super, ale nie na úkor prepadu výkonu, a že teda nastal v porovnaní s OC verziami GTX760. Čakal som že bude mierne prekonávať 770 ... Zjavne nechávajú miesto pre Ti verziu

Na konferenčním hovoru bylo řečeno, že se jedná o plnou verzi GM206. Kdyby nějakou GTX 960 Ti chtěli nakonec udělat, tak musí vyjít z GM204 (protože takty už jsou tady u těch již prodávaných OC verzí dost vysoko).

ne nutně, čip je podle parametrů dost výkonný, ale brzdí ho úzká sběrnice. Myslím že 192bit s 3GB VRAM by udělalo toho Titána....

Naopak tenhle čip je velmi vyvážený. Širší sběrnice by mu pomohla maximálně tak při MSAA. Větší VRAM zas pouze u vyšších rozlišení nebo u hires textur.

oni nové hry ale už potřebují víc než 2GB na ultra detaily, a to i bez AA.
Na EHW by měli doplnit seznam her o nějaké paměťově náročnější, třeba aspoň o Far Cry 4. Tam nedostatek video paměti způsobuje pocukávání jak se nestíhají načítat textury. A to v normálním fHD rozlišení....

Na ultra nastavení si kup lepší a dražší gpu :)
Chtěl jsem tím jen říct, že žádná širší sběrnice ani více VRAM by z této karty žádného Titana neudělalo. 2GB pro FHD jsou dostatečné a na tom by neměly nic změnit ani hry splácané Ubisoftem (možná po desátém patch si to zahraješ dobře i s touto kartou) :)

To pochybuji že nějaký patch by srazil spotřebu VRAM o víc jak 1GB :-) To by museli leda downgradnout textury.
"Lepší a dražší" - jenže výkon gpu stačí, co už nedostačuje jsou ony 2GB VRAM. A to je zřejmě cíl výrobců jak přinutit k nákupu ikdyž výkon čipu je dostatečný - dají tam standartní dva gigabajty a za víc si připlaťte. Je to krásně vidět na amd 285tce - tam by o něco vyšší takt a 4GB videopaměti udělal své, tak proto se do jeho vydání nikdo nehrne. NV to teď zařízla ještě líp malou sběrnicí se kterou víc VRAM ztrácí smysl.

Už od dob GeForce 6600 měla střední třída Nvidie vždycky úspěch. Tak trochu na střídačku se v této třídě karet typicky stojících mezi pěti a sedmi tisíci korun objevovaly úplné hvězdy a slušné karty.
-------------------------------
Lol jake odrbky. A čo tak napríklad epic fail 465GTX? Mal som ju a bola to nenormálne <> karta. Ta 460 bola až nahrada za tento fail, ktorý nehorázne piekol, fučal a nemal výkon.
Ale fajn, že v članku preistotu neni ani spomenuta :D ...EHW..hold

GTX 465 právěže do té linie nepatří (společnými znaky je čip přímo dedikovaný/konstruovaný jako mainstream). U AMD/ATI bych taky vůbec nezmiňoval HD 5830 (kdybych začal někde u 3850, pokračoval přes 4850, 5850 atd.)

Aha takže :(je společnými znaky čipu GM204, že je přímo dedikovaný/konstruovaný jako high-end) ? ..alebo ho len tak nvidia predava ako prave 965ku v mainstreame tej doby. Ciže vždy uspech? :D ...asi len ako sa to hodi do marketingu a prifarbovaniu historie.

IMHO se v době Kepleru highend rozštěpil na takovej "normální highend" a "highend-highend". GK204 a GM204 IMHO nejsou manstream, za ten bych to označil asi jenom kvůli nedostatku lepšího slova. Podle mě je to právě ten "normální highend" a GK110/GM200 jsou už extrabuřt, kterým se výrobce snaží otevřít ještě jednu další výkonovou (a cenovou) třídu? Takže GM206 je sice až třetí čip odshora v sérii, ale pozici má takovou, jako kdysi (v době té GTX 460 a 6600 GT) míval druhej nejvyšší čip.

To je teda aspoň můj dojem.

hm, takze to je karta nastavena na fullhd rozlisenie hier, ktore vysli pred 1 az 3
rokmi? (dnes mi prisiel reklamny mail do schranky od shark comp. - 234€ ASUS GTX 960)
...preco by som ju mal vlastne chciet?

Nechci ju, je to bieda. S novou grafikou sa vobec zasadnejsie nemeni cena / vykon. Je to stale to iste za rovnake peniaze s par funkciami navyse a ano - s nizsou spotrebou.
Kupil som pred necelym rokom, mesiac staru 280X za 170 ... v tejto dobe nema upgrade grafiky skoro ziaden zmysel. Ano vyvoj ide dopredu, ale o co je to rychlejsie o to viac si za to aj zaplatis ...

No pokiaľ kúpiš bazár za polodarmo tak jasne... sám mám bazošovú 280X za 165€ s 3ročnou zárukou ale proste to sa nemože zrovnávať s bežnými cenami v obchodoch. I keď, bodla by opať nejaká coinová mánia na pár mesiacov a idálne aby to išlo dobre aj na NV grafíkach a bolo by zase čo kupovať za super ceny :D

Dnes sa da kupit za 156EUR z obchodu .. ano nemozem zrovnavat s "normalnymi" cenami v obchodoch. Chcel som povedat, ze nove karty sa prakticky neoplati kupovat kvoli upgrade, ak hladim najma na cena/vykon.

Ehm, pardon ale čo ??? 280X za 156€ z obochodu ? Iba ak použitá s pár mesačnou zárukou...

Hm, mas samozrejme pravdu - zle som sa pozrel, slo o otvoreny kus na predajni ... Ok beriem spat. Chvala bazaru a bitcoinu ...

Koukám že na CZC ty ceny trochu přestřelili :) 99 999 Kč http://www.czc.cz/evga-geforce-gtx-960-acx-2-0-2gb/165950/produkt

tech 12 396 bodů za to nestoji?? :)) a nebo si pripravuji na pristi tyden AKCE SLEVA 99% !!!

Tak to vypadá, že ten dekodér podporuje 10bitové HEVC, super.

Tudíž by to už mělo být připravené na 4K Blu-Ray (http://www.cnews.cz/ultra-hd-blu-ray-se-blizi-obraz-v-4k-10-bitech-hfr-b...).

Benchmarky 8-bit 4K HEVC dekódovaného na GTX 960. Prej to vypadá, že ten dekodér je plně nativní hardwarovej: http://forum.doom9.org/showthread.php?p=1706902#post1706902

Podpora pro 10-bit HEVC skrz DXVA by se měla objevit v LAV Video prej objevit brzo.

Grammar Nazi OT komentar.

Vidim, ze v diskusiach nie len slovaci, ale aj cesi, pre ktorych su slova hold/holt blizsie maju problem s ich spravnym pouzivanim.

Hold a holt mají různý význam.

hold – projev pocty nebo úcty (další význam je výkupné, vynucený poplatek ve válce)

holt – povzdech; ve významu „inu, zkrátka a dobře“

Dva příklady na použití hold a holt:

Musíme mu vzdát hold. (vzdáme poctu)
Není to lehké. Holt, co se dá dělat. (inu, povzdech)

tak za to ti musim vzdát holt

Teď nevím jestli do toho jít nebo ne. Z mojí 6790 by to byl pořádný výkonnostní skok, ale 970, která je ještě úplně jinde stojí ani ne o třetinu víc. Má pro mě cenu si za to připlácet, když hraji jen ve fHD? K monitoru s vyšším rozlišením se asi v horizontu 2-3 let vysoce pravděpodobně nedostanu.

pockaj do aprila, vtedy sa to cenovo utrasie, vyjde konkurencia, lepsie sa bude vyberat

Haha, to už jsem si během posledních dvou let říkal několikrát, vždycky když se mi podařilo dát dohromady peníze na novou grafiku. Jenže pak zatímco čekám ty peníze postupně mizí, protože když na tom účtě jsou, tak se každý měsíc najde nějaká ta věc co je potřeba a za pár měsíců nemám nic. :x

tak potom v mainstreame ti neporadim, zober tak, ze tato karta dava starsie hry cca 40 a viac fps a nove(DA:I)pod 40fps..stoji ti to za kupu? :)

Test som prebehol rychlo a ak je nejakych 10% pod 770 tak je v podstate na urovni GTX680, ktora este aj dnes na FullHD staci (niekde s kompromismi samozrejme).

Ak chces hrat viac-menej bez kompromisov tak aj na FullHD potrebujes bud GTX970 alebo Radeon 290.

Kup GTX970 a neries, ten rozdiel v cene by si aj tak rozpustil inde a tak budes mat pokoj:)

Moze sa to sice cenovo utriast, ale len na urovni USD. Vzhladom nato, ze euro oslabuje a nic ine ako dalsie oslabovanie voci USD sa nepredpoklada (ECB a jej kvantitativne uvolnovanie ohlasene dnes) a vzhladom nato, ze zatial je aj ceska koruna vplyvom CNB viazana na euro a k dolaru tiez oslabuje, tak to moze realne znamenat, ze v konecnom dosledku o par mesiacov zaplatis za vsetko nominalne viac ako dnes.

Aj cena GTX960 by bola ina, ak by platil kurz EUR/USD spred roka (nejaka 1/5 z ceny dole).

Tak děkuji všem za rady, ještě to promyslím, ale když jsem se díval na cenu 970, tak asi přece jen zůstanu u 960. Z nejnovějších her mě zajímá tak akorát ten Dragon Age, jinak mám na Steamu 500 dalších, které je třeba hrát a dohrát, třeba věci jako Tomb Raider, Hitman či BD2, na které moje 6790 už ve fHD nestačila a já je nechtěl hrát s kompromisy. A zrovna na ty by snad 960 měla stačit.

Jinak teda vzpomínám, když jsem si kupoval 8800GT před 8 lety, tak jsem platil necelých 6000, a to byl, pokud se nepletu, zhruba ekvivalent dnešní 970 ne? Jestli ano, tak ten cenový posun je docela smutný. :(

8800GT byla karta která za cenu mainstreamu nabídla výkon těch nej karet na trhu o desítky procent dražších, ale potěšit umělo v téhle třídě dost karet třeba HD4850

z čeho jsou dnes recenzenti nadšení netuším, poslední dva roky výrobci dělají ze zákazníků idioty ale tak co ocenění ty karty stejně dostanou

To bylo před krizí. Já v roce 2008 stavěl PC za pár korun že jsem na něm ještě loni normálně hrál nový hry. Tenkrát jsem kupoval 9800GTX což byl skoro highend za prachy že za to dneska koupim střední třídu se 128bitovou sběrnicí. To je fakt vtip.

zajimalo by me, s jakym oznacenim prijdou po rade 9xx, kdyz ctyrmistna cisla uz tu byla a vubec jestli ma cenu drzet jeste oznaceni GTX a ne jenom cislo pripadne s pismenkem M

    já bych zavedl značení jako třeba u patchů her, ať je sranda takže třeba GeForce GTXHYPERULTRAMEGA 1.00000980GTXULTRAHYPER

    to jen oddaluji nevyhnutelne, protoze potom budou muset vytahnout na 10 000+ radu, jednotky uz maj obsazene :D

    Zajímalo by mě, jak konkrétně počítáte celkový průměrný výkon, jelikož jsem prošel všechny testy her a jen v jedné hře je gtx960 nad 280x, jinak se v mnoha hrách proti ní většinou dost propadá. Takže mi řekněte, jestli je to chyba měření a nebo zkreslování alá milujme všichni nové Geforsky, který stejně budou předražený, proti tomu co se dalo nedávno sehnat na aukru... (270x za 2500 s 1,5letou zárukou)

    Renonc není v tom množství čísel úplně vyloučen, takže to jdu na základě vašeho reportu zkontrolovat.

    //edit: a máte pravdu, je tam chyba o sloupeček (kouká to k R9 285) u průměru v 1080p. Ve 2560 × 1600 px už to bylo v pořádku.

    Oba související grafy opraveny. Po smazání cache prohlížeče a refreshi (F5) stránky by měl být R9 280X OC nad GTX 770. Díky za upozornění.

    Super, díky, nic proti EHW, chodim jsem rád, protože stále žiju v domění, že jste jeden z těch nejvíce nestranných webů (narozdíl od PCTrollingu a DDemagoga) a proti Vám konkrétně už vůbec ne, Vaše testy jsou důkladné a podrobné...

    Zo zhrnujuceho grafu je celkom jasne, preco sa tato karta stretla s tak negativnym prijatim. Ked si porovnam medzigeneracny posun vykonu 770->970 (o 38%) resp. 780->980 (32%) tak je jasne ze nieco podobne vsetci cakali aj v posune od 760 k 960 a tych 9% je sklamanim. Cenove hladiny pritom zostali cca zachovane. Ak by pri tejto cene GTX960 ponukla oproti 760ke takisto nejakych 30% navyse, asi by prevladala vseobecna spokojnost.

    Diky moc za kvalitni a hlavne objektivni recenzi(nestacil sem se divit oceneni na PCT). Uz delsi dobu hledam nastupce za skoro 2 roky starou GTX 660, ktera me stala 5,2k. Po zkusenostech s 2900xt uz za grafiku nehodlam utratit vic jak 7,5-8k takze nezbyva nez zase pockat, protoze ziskat u GTX 960 30% vykonu navic za soucasnych ~6,3k je proste nesmysl.

    sehnat se da od 5600,-

    To je sice pravda, ale realisticky za 30% vykonu navic(mozna min oproti me popohnane OC verzi) to nestoji a to jeste neresim, jak vypada PCB u tech nekterych levnejsich modelu 960ky. Uvidim jak dopadne 960Ti na GM204, jeslti vubec bude.

    aha a GTX960 nejde popohnat OC? podle toho co ukazuji testy kde udelali i OC, tak karta jde taktovat velice solidne o dalsich cca 20% jak pro GPU tak pro pameti

    ale je jasny ze pokud neco nechces tak si vzdy najdes duvod proc ne, tak jako si ho najde ten kdo danou kartu chce :)

    Tady jsme snad přetaktování nedělali? Nárůsty samozřejmě nejsou takové jako v případě méně přetaktovaných modelů. Když WF2OC i G1 Gaming drží 1380 MHz v 3D i bez uživatelského OC, tak potom dosažení 1530 MHz už nemůže přinést takový procentní nárůst.

    Porad nechapes ten princip, nelibi se mi platit skoro o 20% vetsi cenu(oproti tehdy GTX 660) za slusnejsi model a dostat 30% vykonu. Prvni grafiku riva tnt 2 sem vymenil za 4200Ti a od te doby menim az kdyz nova verze ma adekvatni vykonovej skok a tady ho za ty penize proste nevidim.

    Na tenhle článek jsem tiše čekal několik měsíců a lámal si hlavu s tím, co na tenhle rok nVidia vymyslela. Po přelétnutí tabulek jsem jen tiše zaúpěl a s mírně pesimistickou náladou musím prohlásit, že PC gaming půjde výhledově hodně rychle do propasti. S příchodem "true" next-gen her (AC:Unity atp.) se skokově zvýšily nároky na herní sestavy. Ať si hraju s "eco" sestavama jak chci, stejně to vypadá tak, že bych musel do nového PC "nasypat" aspoň 25 tisíc (oku a mozku líbivější sestavy spíše okolo 30 tisíc). I když jsem srdcem PC gamer, nemůžu popřít, že nové konzole představují velmi lákavou nabídku za zlomek ceny PC.

    EDIT: Díky častým přesunům mezi více "domovy" jsem odkázán na notebook jako herní zařízení, ale u nich je situace ještě daleko horší a adekvátní stroj má v současné době cenovku daleko přes 40 tisíc.
    Než se strhne pohroma, musím dodat, že výše uvedená čísla odpovídají mým osobním nárokům a jsem si plně vědom, že existují kompromisnější řešení.

    Pokud bych měl hodnotit od oka jen dle výkonu tak je to nic moc grafika s výbornou spotřebou. Ale pokud přihlédneme k tomu že se pořád jedná o 28nm výrobu a pouhou low-end sběrnici tak se věc jeví zcela jinak - jde o fantastické zvládnutí staré výrobní technologie a excelentní implementaci kompresních algoritmů.

    Popravdě myslím, že koncovému uživateli je úplně u zadnice, kolika nm je to vyroba a jak excelentne jsou implementovany kompresni algoritmy. Jeho jen zajímá, kolik musí zaplatit a kolik fps v hrach dostane :-)

    Má vůbec smysl přijít s novinkou, která je oproti 760 rychlejší o pár procent?!

    Pokud má výrobce nižší náklady, pak určitě ano. Kromě toho, tyto karty, alespoň od MSI a ASUSu, mají podobný skvělý semipasivní režim jako u GTX 970.

    Jednoznačný vítěz oproti té 960ce je 760. Hlavně při nastavení lepších textur bude 760ka výrazně rychlejší, neboť má daleko vyšší propustnost pamětí.

    Nevím no. Podle testů mi přijde prakticky stejně jako výkonná jako R9 280. Takže rozhodne cena. No a pak je to vcelku jasné – R9 280 stojí 5800 s 200 Kc slevovym kuponem nebo 6100 od MSI s kuponem na hry, zatimco GTX960 6500.

    Je to je dobrá karta len ta cena. Ale i tak je celkom logická cena, treba do predať staré zásoby 760 najlepšie bez extra zľav. Nvidia určite má na nej veľkú maržu, rezervu ak by náhodu AMD dačo vyjedlo čo mi príde nepravdepodobné.

    Nakonec uvažuju o nákupu téhle karty, jak je to s tím cvrkotem cívek, většinu času mám PC zapnuté ale ne ve 3D režimu, je pravda že obě karty od Gigabyte neměly tento problém a naopak Asus i MSI tímto problémem trpí, ještě by mě zajímalo co si myslíte o té nejlevnější verzi od Gigabyte s pouze jedním větrákem, bude výrazně hlučnější v zátěži? Cena je totiž například na CZC už okolo 5500 Kč s DPH.

    tu to nezistis, je sranda(konspiracia), ze ani cvrlikanie gtx 970 ziaden tester nepocul, dostalo sa to von az od prvych zakaznikov :)

    Lhát se nemá. Takže to nedělejte ;-). Tady v recenzi byla hned dvě videa s nahraným cvrkotem cívek (a na můj tip se tím pak zabývala i naše konkurence). Problém byl hlavně u recenzentů, kteří buď testují v hlučné sestavě nebo měří hlučnost potom tak, že jen hýbou táhlem někde v Afterburneru a měří k tomu hlučnost.

    Tak tak. Měli jsme to tam ještě v momentě, než se o tom začalo úplně všude psát. Pamatuju si, že když jsem o tom psal aktualitu, tak jsem do ní vložil na ilustraci video přímo z recenze.

    Já si vrnění cívek všiml až poté, co jsem si to přečetl na netu, že to tam je a až poté, co jsem se sklonil k PC... A bylo to tam :D A to mám velice tiché PC.

    Jak tak různě pročítám komenty, tak jsem přišel na to co je největší problém této karty - název. Pokud by se karta prostě jmenovala něco jako GTX 765/GTX 760Ti a podobně, tak by nikdo nekafral. Prostě by šlo jen o povedený refresh karty a bylo by. Jenže s názvem GTX 960 to prostě evokuje k tomu, že jde o nástupce GTX 760 a jak historie psala tak lidi očekávali razantní nárust výkonu. Je pravda, že dřív prostě nová řada rovnalo se novému výrobnímu procesu a tedy také značnému nárustu výkonu. Škoda, že se tohoto nadále ani Nvidia, ani AMD nedrží, páč tohle je zákazníky bráno jako marketingový podvod.
    Bohužel další stránkou věci je šílený kurz koruny vůči dolaru. Před rokem by karta stála pod pět tisíc a šlo by o lákavý nákup. Jak napsal jistý ještě donedávna zdejší redaktor, neco ve smyslu - zatímco v zahraničí bude GTX 960 vnímána jako levná slušná karta, u nás bude brána jako pžedražený meinstream. U nás je to v obchodech taková divočina - starší GTX 760/R9 280 jsou prodávány ze zásob nakoupených při lepším kurzu koruny, zatímco GTX 960 je již nakoupena za současný vysoký kurz a navíc ještě nadsazený, protože očekávají další oslabování koruny.
    Třetím aspektem jsou samotní výrobci, kteří 120W čip osadily na obří PCB s předimenzovanám napájením a obřím chladičem, jen proto, aby měly ještě větší marže. Oficiální cena karet je 200dolarů, ale většina těchto vyšperkovaných karet stojí 230-240dolarů. Dá se říci že výrobci si za OC o 100-150MHz účtují 30-40dolarů

    Jen pro srovnání bych uvedl, že jsem v roce 2012 kupoval 660 GTX za 4800,-. Nejen z hlediska ceny, za což může kurz koruny, ale i výkonu je to za tu dobu fakt bída s nouzí. Desktopové grafiky už jsou ve stejný krizi jako desktopové procesory.

    Je to úplně stejný průšvih, jako když vyšla (zde nezmíněná) 8600, v high-endu vyšla úžasná 8800(GTX/GTS), u 8600 to přehnali s ořezáváním i cenou a konkurenční ATI nikde. Za 8600 dosaďte GTX960 a za 8800GTX/GTS GTX980/GTX970 a máme dnešek - fuj, zlaté léto 2008 high-end karty za ceny dnešního mainstreamu.

    Já kupoval v roce 2008 9800GTX asi za 5500Kč. Opravdu teda tahle GTX960 snese srovnání s tou dobou? Vim že 8800 byla po vydání drahá jako prase, ale hodně rychle se to změnilo. Dneska stojí GTX970 10 litrů, takže jsme se vrátili do doby tak kolem toho roku 2003 - 2005 kdy high end stál kolem 15000Kč.

    Mno jo ale v roce 2008 byla koruna za nějakých 14-17 dolarů tudíž by tato GTX 960 vyšla zhruba kolem, lehce nad 4tisíce a třeba GTX 970 by stále někde mezi 6-6,5tisíce. Pokud chce člověk porovnávat různé období musí na to jít z pohledu oficiálních cen v dolarech.

    Mně je ukradený za kolik byla tenkrát koruna, toho se nenajim. Tenkrát byla prostě vyšší životní úroveň, jestli za to může koruna tak jak je to možný? Jak je vubec možný že ČNB dělá ňáký změny aniž by to schválila vláda? Mně na tom nejvíc s.e r.e že ty prachy skončej kdoví kde. Kdybych věděl že ty prachy pujdou našemu státu a bude za to třeba nová škola nebo opravená silnice tak to akceptuju že je to potřeba v dnešní době. Ale kdo z tohohle má profit?

    Tak jednak - centrální banka je nezávislá schválně. Tradičně je to odůvodněno tak, aby ji vláda nemohla využívat k populistickým opatřením a hlavně aby jí vláda nemohla bezhlavě přikázat bezhlavě tisknout peníze. Když je CB nezávislá, tak je měna důvěryhodnější, více se věří, že bude stabilní a rozumně spravovaná -> důležitá věc, když je volně směnitelná a obchoduje se s ní.

    A druhá věc - tohle zdražení *není* z většiny dílem ČNB. Z těch 15 Korun za dolar, což byl nejlepší stav v roce 2008 tuším, si Koruna postupně úplně sama (tj. jen na základě situace ve světě a tržních faktorů) pohoršila na nějakých 20-21 korun. Byly tam výkyvy, ale dlouhodobý trend je jasně negativní (schválně se někde podívejte na graf kurzu od roku 2000. Tehdy a v devadesátkách byl jinak kurz i o dost horší). Minimálně poslední čtyři roky (trošku jsem to sledoval), je kurz koruny pevně svázaný s eurem, takže veškeré toto oslabování je dáno kurzem eura. Intervence ČNB to trošku změnila a způsobila oslabení vzhledem k euru, které přirozeně přineslo i oslabení k USD. Ale to bylo tak o korunu padesát až dvě koruny. Tehdy bylo euro za 26 a ČNB to srazila na 27. Je snad jasné, že procentuální dopad oproti USD nemohl být diametrálně jiný (čili plus minus koruna padesát halířů).

    To, co se děje teď - tedy další oslabení koruny z těch 21-22 na 24-25 CZK/USD, už je zase důsledek vnějších faktorů, s kterýma ČNB nic neudělá - trhy věří USD a americké ekonomice, nad Eurem a EU zase trošku ohrnujou nos. Tudíž euro klesá a koruna s ním. Jak teda vidíte, tak ČNB způsobila jen vcelku mírné oslabení vůči USD (které je o dost mírnější, než škody napáchané vnějšími vlivy) a v současnosti na tom už zase podíl nemá. Zkrátka nadávat na ČNB je vedle. ČNB nám USD zdražila o korunu padesát, ale o dalších 6-7 se CZK zdražila úplně sama.

    Chápu, že je to pro nás, co kupujeme dolarové importní zboží jako je hardware dost nepříjemné - mě se to dotýká taky. A ono je to hodně populární omyl, takže se nelze divit, že si to většina lidí myslí... Ale tady se dá tak maximálně nadávat na osud, destabilizaci východu vinou Ruska, stav evropské ekonomiky (prozatím stále nevyřešené zadlužení) a podobně. Tyhle faktory na to mají větší vliv a zkratkovitě řečeno můžou za to hlavní zdražení.

    /Teda, to jsem se rozjel... sorry za off-topic./

    A nebylo by teda lepší veškerý měny zrušit a platit prostě tolik kolik to má cenu bez toho balastu okolo měn? :-) Třeba tu GTX960 bych bral za 10 slepic a 3 králíky. No možná bych dal i 11 slepic. Tisknutí peněz neni populistickej krok, to je čistá hovadina. Nemůžu tisknout hodnoty který nemam, peníze nejdou kopírovat a množit. Takový vytisknutý peníze by byly jenom papírky.
    Prostě západní civilizace jde do kopru, jsme otroci burz a kravaťáků co si hrajou s číslama, jeden den stojí chleba tolik a druhej den zas jinak a rozhoduje o tom ňáká nálada na burze. Navrhuju zrušit všechny státy a udělat jeden stát, prostě Země a všichni si budem rovni. Ale to je asi jenom sen. Nerozumim kapitalismu, je to pro mě nepochopitelný proč se změní cena všeho protože ten a ten makléř má zrovna sračku a vždycky na tenhle systém řízení světa budu nadávat.

    Hele a komu teda ty prachy z našich kapes po tom zdražení jdou? To mi furt neni jasný. I když z pohledu těch západních výrobců asi vlastně platíme furt stejně, jenom ta měna mí jinou hodnotu. Nechápu, přehřejvá se mi mozek. Přemejšlet nad tim jak funguje kapitalismus je pro mě to samý jako přemejšlet o tom co je po smrti nebo co bylo před velkym třeskem, prostě mi z toho naskočí BSOD a seknu se.

    žádné peníze navíc nejsou. Prostě má koruna slabší hodnotu, tudíž má práce v ČR nižší hodnotu.
    Jinak k tomu tisknutí peněž - je to blbost a právě proto musí být centrální banka nezávislá aby se nedělo to co se dělo v Sovětském Svazu - politici si řekli, že lidi mají moc peněz a nemají si za ně co koupit, tak prostě staré peníze zrušili a zavedly nové (to se stalo u nás a lidi tak přišli o většinu úspor). Další známou věcí je, že se v Rusko na politický příkaz tiskli "imaginární" peníze za které nakupovalo zboží od ostatních členů sovětského svazu, aby se jim vedlo lépe a více věřili systému. Spoustu tohoto zboží přitom Rusko nepotřebovalo a různě ho likvidovalo.
    Asi proto musí být centrální banka nezávislá. Bohužel to zase přináší to, že potom může taková banka zasahovat do volného vývoje ekonomiky, tak jako to dělá teď ČNB. Sice to přineslo o něco větší zisky fimám co vyváží zboží, ale znehodnocuje to zase lidskou práci.

    "Jak je vubec možný že ČNB dělá ňáký změny aniž by to schválila vláda?"

    Člověče, vy snad nemáte ani základní ponětí o systému, ve kterém žijete. ČNB je na vládě zcela záměrně nezávislá.

    A jak pak může vláda něco pořádnýho uděalt když nemá žádný pravomoce? Nebylo by efektivnější pro chod státu kdyby ta vláda kterou jsme si zvolili měla možnost reálně něco udělat a změnit?

    Nechápu.

    Každá vláda na světě (včetně té české) má schopnosti přivést svůj stát k totálnímu krachu nebo fantastické prosperitě. To není vůbec odvislé od toho, zdali konkrétně ČNB je, nebo není bankou závislou na státě. Jak říkám, pokud si myslíte, že naše vláda nemá žádné pravomoce, musím zopakovat to, co jsem psal už výše. Moc se neorientujete v systému, ve kterém žijete.

    Tak na tu GF 8600 jsem opravdu zapomněl. A taky v tom vidím dost paralel. I když pro geeky byla zmíněná 8600 fail kartou, tak nakonec aspoň podle Steam HW Survey nabrala dost velký tržní podíl.

    To je něco strašného jak je ta diskuze nepřehledná při tolika komentářích. Buď nejsou komentáře prakticky nikde a jen u grafik jich je snad 80.

    To je nejspíš tim že PC trh upadá a všichni jedou na tabletech. Ehmmm... nebo ne? Tak prej asi ne. Až bude zas někdo hlásit jak PCčkáři do roka vymřou a jak nikoho nebaví řešit HW tak mu pošlu odkaz na ty diskuze kde se řeší jakou má která grafika paměťovou propustnost a tak.... :-)

    tyhle NV jádra jsou jedny velký ořezávátka.... fail

    Sorry ale co je na tom "fail" že Nvidia dokáže na stejném výrobním procesu, s poloviční paměťovou zběrnicí, se stejnou cenou, s větší marží udělat kartu s podobným výkonem jako AMD.

    no podle mě bude fail koncová cena...

    Jenže to "dokáže" jen v určitých testech, realita bude zase jiná, ostatně to se opakuje se železnou pravidelností.

    tak tak...

    Ach zase ty sugestivní titulky u recenzí grafik.. :-)

    mam evga gtx 960 ssc acs 2,0 2gb a u bf4 mam 52fps čím to je netuším jestli nove ovladače či co jineho nevim cpu fx 8320 přetočenej na 4,3ghz 1.372v,vše na ultra a ful hd 1920x1080,myslim si že 960tka ma co řict,ja jí koupil v czc za 6300 ale kdyby stala o litr meně tak nema konkurenci,overclock v pohodě 1480mhz jadro 7800mhz paměti teploty max 52stupnu ve furmarku hodinu stresss,ps i když jsem nastavil viší otačky než je nastaveno od vyrobce tak neni slyšet v maximalní zatěži

    Reklama
    Reklama