Reklama

Integrovaný Radeon R7 (Spectre) z A10-7850K (Kaveri) v herních testech

V APU AMD A10-7850K je zabudována grafika architektury GCN se slibnými 512 stream procesory. Jaké další diskrétní grafiky pošle Spectre do důchodu? Nebudou jí chybět rychlé GDDR5?

Vystraší Spectre i HD 7730 a GT 640?

V druhé části testu A10-7850K se dostáváme k chloubě AMD – integrované grafice. Nepravidelné čtenáře upozorním na CPU testy A10-7850K (Recenze AMD A10-7850K (Kaveri), část I.: CPU Steamroller v akci, případně Jaký levný CPU na hry: čtyřjádro od AMD, nebo dvoujádro od Intelu?) v nichž Kaveri soupeří především s dvoujádrovými Haswelly a (ne)ukazuje výraznější zlepšení oproti Trinity či Richlandu.

Rozbor architektury včetně přínosů GPU v Kaveri, jste si mohli přečíst už v půli ledna: Čekání končí, APU Kaveri je tu. Se Steamrollerem, GCN a HSA v záloze. Nyní se dostáváme k tomu, abychom ověřili papírové předpoklady vlastními testy.

U Kaveri AMD konečně přechází na svou nejnovější architekturu GPU, označenou GCN – APU této řady budou konečně technologicky rovna aktuálním dedikovaným kartám. AMD sice již GCN nasadilo v loňských čipech Kabini, jenže „velká" APU, u nichž lze již mluvit o herních grafikách, doposud používala shadery staré architektury VLIW4. Samotná architektura GCN se pravda na trhu pohybuje již třetím rokem, nicméně v APU Kaveri AMD použilo její nejčerstvější revizi, přítomnou v novém GPU Hawaii (Radeon R9 290/290X). APU tak může těžit z optimalizací pro dedikované karty, teoreticky mu může hrát do karet i to, že sdílí architekturu s Xboxem One a Playstationem 4.

APU Kaveri - grafické jádro
APU Kaveri - grafické jádro

Smysluplné CrossFire?

Díky architektuře GCN má také mnohem lépe fungovat hybridní CrossFire, tedy režim, kdy spárujete integrované GPU s dedikovanou kartou. Pokud je APU spjato s podobně výkonnou kartou, má docházet k poměrně efektivnímu zvýšení výkonu. Ideální je GPU má parametry co možná odpovídajícími – AMD zde doporučuje Radeon R7 240 s pamětí DDR3.

Běh v tandemu s APU A10-7850K má údajně zhruba zdvojnásobit (+ 95 %) výkon této – pravda, ne nějak superrychlé – samostatné grafiky, a to při rozlišení 1920 × 1080 bodů. Integrované GPU má umět spolupracovat s jakoukoliv kartou založenou na GCN, ale jak už bylo řečeno, nejlépe to bude fungovat s rychlostně blízkými Radeony R7.

Podpora Mantle a TrueAudio

Díky tomu, že běží na architektuře GCN, mohou integrované Radeony R7 také těžit z podpory pro grafické API Mantle. To má značně omezit výkonnostní bariéry, které klade architektura rozhraní DirectX, jenž je stále značně závislé na jednovláknovém výkonu. Obecně také jeho běh spotřebovává relativně hodně výkonu CPU, což následně může přiškrtit i grafický výkon – zejména, pokud je CPU slabší, jako u APU.

Nezávislé testy přínosu Mantle:

V testovacím demu Star Swarm od Oxide Games je navozena situace, která toto úzké hrdlo výkonu poměrně extrémně odhaluje. APU A10-7850K spojené s Radeonem R9 290X v něm dosahuje pod DirectX méně než 10 fps; s použitím Mantle je ale stejná komplexní scéna schopna běžet až na 30 snímcích za sekundu. Vedle snížené náročnosti na CPU se projevuje též to, že Mantle umí lépe využívat více vláken. Relativně slabé CPU tak mnohem lépe živí i highendové GPU.

Star Swarm lze považovat za syntetické demo, takže tatko masivní nárůst nelze čekat v reálné herní scéně. Nicméně i tak můžou být dopady velké. V Battlefield 4 si lze zejména s relativně slabším procesorem polepšit také o 10–15 %.

Vedle Mantle umí APU Kaveri i druhou vymoženost, kterou AMD představilo spolu s uvedením čipu Hawaii, a sice akceleraci prostorového zvuku a audio efektů TrueAudio. Kaveri má integrováno patřičné DSP a jeho uživatelé tedy budou moci vyzkoušet akcelerovaný zvuk ve hrách, které budou TrueAudio podporovat (jak jsme psali v článku o této technologii, několik titulů již bylo oznámeno). Vedle herního audia je ale integrované DSP možno použít i k dalším výpočtům nad zvukovými daty – například pro potlačování šumu ve vstupu z mikrofonu.

Nový videoprocesor – UVD 4

AMD do Kaveri také integrovalo novou generaci multimediálních akcelerátorů. Relativně malé změny se týkají obvodu UVD, jenž má dostat robustnější dekodér pro formát H.264 – bude tedy snášet i abnormální streamy a zejména bude použitelnější třeba při ztrátě packetů na síti či jiných přenosových potížích. AMD zatím nepřineslo podporu pro dekódování formátu HEVC (alias H.265). Podle toho, co zatím víme, ji ale nemají mít ani procesory Broadwell. Dekódování H.265 tedy bude probíhat na CPU, nicméně na trhu by se údajně měly objevit softwarové ovladače používající alespoň částečnou akceleraci pomocí OpenCL/HSA (AMD uvádí Telestream Switch).

UVD 4 v Kaveri
UVD 4 v Kaveri

Kaveri však dostane jinou zajímavou novinku týkající se sledování videa, a to technologii nazvanou Fluid Motion Video. Jedná se o řešení situace, která nastává prakticky při každém sledování filmu na počítači. Zatímco zdrojové video má frekvenci 24 snímků za vteřinu, počítačové obrazovky prakticky vždy běží na 60 Hz. Při vykreslování tedy musí GPU kreslit snímky v průměru dvaapůlkrát, což znamená, že snímky jsou střídavě zobrazovány třikrát a dvakrát. Podobně jako microstuttering při hraní toto vede k nepříjemnému cukání obrazu, který lze pozorovat při plynulých zoomech, rotacích a pojezdech kamery, či pokud je na obrazovce plynule se hýbající objekt.

AMD Fluid Motion Video
AMD Fluid Motion Video

AMD Fluid Motion Video tuto nepříjemnost řeší tak, že snímkovou frekvenci zvýší na 60 Hz pomocí interpolace. Kvalita této konverze bude pochopitelně záležet na tom, jak dobře bude algoritmus rozpoznávat pohyb a jak kvalitně bude syntetizovat nové snímky. Pokud vše bude fungovat dobře, bude pohyb mnohem plynulejší než i při přehrávání na nativních 24 Hz.

Konverze snímkové frekvence by měla běžet na GPU a fungovat by snad měla v rámci existujících přehrávačů videa založených na frameworku DirectShow. Snad by tedy mohla fungovat transparentně v rámci vykreslovače, i když to jen spekuluji; teoreticky také může vyžadovat dekódování na UVD, aby mělo GPU k dispozici informaci o pohybových vektorech ve videu.

 

Nicméně s přepočítáváním je obvykle spojen určitý úbytek kvality, neboť program jednoduše není vševědoucí a v mnoha případech jednoduše není správné interpolace schopen – zejména pokud dochází k pohybu nepravidelnému, na scéně se něco objevuje, mění se osvětlení. Interpolace obecně dosti špatně funguje například u kreslené animace. Použití Fluid Motion Videa tedy asi bude záležitostí vkusu (osobně bych preferoval raději přehrávání na kompatibilní frekvenci, tedy 24/48/120 Hz, či řešení tohoto problému pomocí G-sync či FreeSync).

VCE 2 v Kaveri
VCE 2 v Kaveri

Větší změny než u UVD nastaly u enkodéru VCE. Kaveri nese jeho druhou generaci, která je oproti té první v čipech Trinity poněkud schopnější. Zatímco původní VCE kódovalo H.264 s omezenými schopnostmi (umělo například jen snímky typu I a P), Kaveri by mělo kvalitu výstupu o něco zlepšit (umí už i snímky s obousměrnou predikcí, tzv. B-frames).

VCE 2 ale přináší zlepšení kvality i pro bezdrátový přenos obrazu AMD Wireless Display. Pro jeho potřeby dokáže enkodér video komprimovat ve formátu se vzorkováním 4:4:4, takže nedochází k rozmazávání například červeného textu kvůli podvzorkování kanálů chroma U/V. Tento režim je zejména důležitý pro kvalitní a ostré zobrazení GUI programů a operačního systému, a často také textu. Vzorkování 4:4:4 ale VCE 2 zřejmě umí jen při intra-kompresi, takže AMD má co zlepšovat. Pokud by totiž enkodér zvládl i P-snímky, mohly by se snížit nároky na přenosovou rychlost bezdrátové sítě či zvýšit kvalita. Pochopitelně by ale byla nutná podpora i ze strany přijímače.

Parametry GPU A10-7850K a detekce schopností videoprocesoru

   

Parametry referenčních karet/grafických řešení

 A6-5400KA8-5800KA10-6800KA10-7850KPentium G3420Core i5-4670K
 HD 7540DHD 7660DHD 8670DR7HD GraphicsHD Graph. 4600
JádroDevastatorDevastatorDevastatorSpectreHaswell GT1Haswell GT2
Výrobní proces32 nm32 nm32 nm28 nm22 nm22 nm
Velikost jádra246 mm²246 mm²246 mm²245 mm²118 mm²177 mm²
Tranzistorů1,3 mld.1,3 mld.1,3 mld.2,41 mld.? mld.1,4 mld.
Stream procesorů48 (192)96 (384)96 (384)5121020
Takt jádra760 MHz800 MHz844 MHz720 MHz1100 MHz1200 MHz
Takt SP760 MHz800 MHz844 MHz720 MHz1100 MHz1200 MHz
ROP/RBE488822
Texturovacích jedn.2424243224
Paměťsdílenásdílenásdílenásdílenásdílenásdílená
Takt pamětí1866 MHz1866 MHz2133 MHz2400 MHz1600 MHz1600 MHz
Šířka sběrnice128-bit128-bit128-bit128-bit128-bit128-bit
Propustnost pamětí29,9 GB/s29,9 GB/s34,1 GB/s38,4 GB/s25,6 GB/s25,6 GB/s
Fillrate (pixely)3 GPx/s6,4 GPx/s6,75 GPx/s5,8 GPx/s2,2 Gpx/s2,4 Gpx/s
Fillrate (textury)18,2 GTx/s19,2 GTx/s20,3 GTx/s23 GTx/s2,2 GTx/s4,8 GTx/s
FLOPS292 GFLOPS~700 GFLOPS779 GFLOPS737 GFLOPS
TDP65 W (s CPU)100 W (s CPU)100 W (s CPU)95 W (s CPU)53 W (s CPU)84 W (s CPU)
Délka karty
DirectX11.011.011.011.211.111.1
 RadeonRadeonRadeonRadeonRadeonRadeon
 HD 6670HD 7730R7 250HD 7750R7 260HD 7770 GHz Ed.
JádroTurksCape VerdeOlandCape VerdeBonaireCape Verde
Výrobní proces40 nm28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra118 mm²123 mm²90 mm²123 mm²160 mm²123 mm²
Tranzistorů716 mil.1,5 mld.1,04 mld.1,5 mld.2,08 mld.1,5 mld.
Stream procesorů96 (480)384384512768640
Takt jádra800 MHz800 MHz1000/1050 MHz800 MHz1000 MHz1000 MHz
Takt SP800 MHz800 MHz1000/1050 MHz800 MHz1000 MHz1000 MHz
ROP/RBE888161616
Texturovacích jedn.242424324840
Paměť1 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR52 GB GDDR51 GB GDDR5
Takt pamětí4 GHz4,5 GHz4,5 GHz4,5 GHz6 GHz4,5 GHz
Šířka sběrnice128-bit128-bit128-bit128-bit128-bit128-bit
Propustnost pamětí64 GB/s72 GB/s73,6 GB/s72 GB/s96 GB/s72 GB/s
Fillrate (pixely)6,4 GPx/s6,4 GPx/s8 GPx/s12,8 GPx/s16 GPx/s16 GPx/s
Fillrate (textury)19,2 GTx/s19,2 GTx/s24 GTx/s25,6 GTx/s48 GTx/s40 GTx/s
FLOPS768 GFLOPS614 GFLOPS768 GFLOPS819 GFLOPS1536 GFLOPS1280 GFLOPS
TDP>66 W? W>65 W>55 W>95 W>80 W
Délka karty15 cm15 cm15 cm15 cm21 cm17 cm
DirectX11.011.211.211.211.211.2
 GeForceGeForceGeForceGeForceGeForce GeForce
 GT 640 DDR3GTX 460GTX 560GTX 650GTX 650 TiGTX 650 Ti Boost
JádroGK107GF104GF114GK107GK106GK106
Výrobní proces28 nm40 nm40 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra118 mm²~330 mm²~330 mm²118 mm²221 mm²221 mm²
Tranzistorů1,3 mld.1,95 mld.1,95 mld.1,3 mld.2,54 mld.2,54 mld.
Stream procesorů384336336384768768
Takt jádra900 MHz675 MHz 810 MHz1058 MHz925 MHz980/1033 MHz
Takt SP900 MHz1350 MHz1620 MHz1058 MHz925 MHz980/1033 MHz
ROP/RBE163232161624
Texturovacích jedn.325656326464
Paměť2 GB DDR31 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR52 GB GDDR5
Takt pamětí1,8 GHz3600 MHz 4004 MHz5 GHz5400 MHz6008 MHz
Šířka sběrnice128-bit256-bit256-bit128-bit128 b192 b
Propustnost pamětí28,5 GB/s115,2 GB/s 128 GB/s80 GB/s86,4 GB/s144,2 GB/s
Fillrate (pixely)14,4 Gpx/s21,6 Gpx/s25,9 Gpx/s16,9 Gpx/s14,8 Gpx/s23,5 Gpx/s
Fillrate (textury)28,8 Gtx/s37,8 Gtx/s 45,4 Gtx/s33,9 Gtx/s59,2 Gtx/s62,7 Gtx/s
FLOPS691 GFLOPS907 GFLOPS 1088 GFLOPS813 GFLOPS1421 GFLOPS1881 GFLOPS
TDP65 W160 W150 W64 W110 W134 W
Délka karty15 cm21 cm21 cm15 cm23 cm23 cm
DirectX5.011.011.011.011.011.0

 

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama
Reklama

Komentáře

Pěkná recenze, takže podle trendu kdy AMD každou generací posune výkon o 10~15% si zbývá počkat ještě tak 4 roky a grafické karty půjdou do muzea, tomu trendu samozřejmě fandím.
Snad přihodíte ještě nějaké testy s různou rychlostí pamětí, případně starší APU se stejnou rychlostí, tohle bylo předpokládám na 2400MHz.
Je opravdu škoda že zatím stávající SW nedokáže APU pořádně využít i pro klasické aplikace, kde se využívá jen procesorová část, protože pak by se teprve karty pořádně obrátily ve prospěch AMD.
Ještě jen pro porovnání proč je AMD ve ztrátě:
Intel Core i7 3770 - 1.4 mld tranzistorů, 22nm, prodejní cena 7 499 Kč
AMD A10  7850K - 2.41 mld tranzistorů, 28nm, prodejní cena 4 549 Kč
Já vím že porovnávám jablka a hrušky, ale rozdíl ve výkonu je drastický ve prospěch i7 a když se podíváme na cenu za tranzistor tak jsme někde na 1888 Kč za miliardu pro AMD a 5356 Kč za miliardu pro Intel, to je realita, AMD prodává své tranzistory 3x levnější než Intel, při porovnání na velikost čipu je to pro AMD ještě horší, protože používá starší technologii a výsledek je menší počet čipů na stejný rozměr waferu...
---
Celá tahle sranda samozřejmě začne dávat smysl kdyby výkon byl nad GF 640 což by při taktu 1 GHz na grafickou část bylo, to také očekávám od příští generace APU že dotáhnou výrobní technologii na vyšší takty a cena by musela klesnout na 3000 Kč, pak se budou dít zajímavé věci...

"Je opravdu škoda že zatím stávající SW nedokáže APU pořádně využít i pro klasické aplikace, kde se využívá jen procesorová část, protože pak by se teprve karty pořádně obrátily ve prospěch AMD."
To sa ale nikdy nestane. Niektore SW dostatnu podporu APU, ale je to podobne ako s tym ked sa niekto stale pozastavuje, ze nejaky SW nedokaze vyuzit jeho 6 jadro, ze "potom by malo AMD navrch".
Vobec nie vsade ide APU/6jadier pouzit, nie vsade sa to oplati - v pripade A10-7850k je to aj tak jedno, lebo ten by potreboval vyssi graficky vykon v hrach alebo vyrazne nizsiu cenu.

K využití APU naplno směřuje Mantle, zároveň se může dost dobře objevit podobná bláznovina jako tu byla s Radeony 290X a do třetice stačí zjistit že to dokáže převádět s využitím APU třeba do h264, h265, vp9 kodeků 5x rychleji než jakýkoliv intel CPU a AMD má vystaráno, proto se taky těším na OpenCl testy v dalším článku. Popravdě nedíval jsem se čím jsou ty CNG jednotky tak výjmečné, ale něco umět ty 2.4 mld tranzistorů musí :D

Myslim si, ze na tato generacia APU stale nic neprinasa a ani to mantle to nezachrani - s rychlostou DDR3 to nic nespravi, takze predpokladam, ze az dalsia generacia APU s DDR4 ale 4-kanalom to napravi, kodovat video APU vedia slusne cez GPU, no aj Intel cez Quicksync, takze je fakt otazka co tam tolko tych TR robia, no ked pozeram na graf prikon pri prehravani 2160p tak fakt neviem, co tam robia, spotreba je vyssia ako pri hrani... takze treba pockat na dalsiu generaciu a rychlejsie pamete.

…proto se taky těším na OpenCl testy v dalším článku

„další článek“ řeším tématem na fóru: http://forum.cnews.cz/viewtopic.php?f=2&t=25865

Mandle bude zatiaľ využívať myslím 15 ohlásených hier, v blízkej dobe myslím len 2-3, ale najme netreba zabúdať že drvivá vačšina nových a vlastne všetky staré sú z hľadiska tých Mandlí mimo a na nule takže by som tie mandle nehnal až do takých výšin... ako konkurenčnú výhodu áno, to je fakt ale tá výhoda nieje pološná ale len značne selktívna. A ešte jedna vec, myslím to úprimne a bez "rýpačského úmyslu" ale koľko PC užívateľov vážne zaujíma rýchlosť prevodu do h264, h265, vp9 kodekov ? Čo s toho že je 5x rýchlejšia na AMD APU než Intel CPU keď je to zaujímavé len pre úplnú minoritu...

"Mandle" jsou už tady, sice v poněkud nefunkčním stavu, ale to se nejspíše brzo změní na hodně funkční stav. A s ohledem na to, že Frostbite se stane "kmenovým" enginem pro celé EA, tak to zase tak černě nevidím. Škodolibý pláč nad tím, že "mandle" nepodporují staré hry je mimo úplně, protože na 90% starých her stačí i podprůměrný HW (jak CPU, tak GPU).
Co se převodů týká, tak to ocení třeba streamující hráči, tam bych očekával, že se APU v kombinaci s externí GPU může osvědčit velmi dobře. Nebo třeba z korporátní sféry videokonfence. Jde o to, že by to měla zmáknout i nějaká ta párwattová drobotina v netboocích.

vsiml sis cemu Mantle nejvic pomaha? GPU to opravdu neni a i v tom nejlepsim pripade se bude mozna jednat o 10-20% a jeste v rekneme minoritnim postaveni, AMD tak vpodstate muze bejt vubec rado ze mu Mantle alespon trosku pomuze snizit ty ztraty ktere by mohlo nazbyrat za nadchazejici mesice alespon u tech par her, pokud totiz zaroven nekutej nejakou mnohem lepsi archytekturu nez je Hawai, tak aby to nakonec neskoncilo s AMD tak jako AMD vs. Intel i proti Nvidii, a ze to za posledni rok vipada presne jak prez kopirak, kdy se z uspornejsi a podobne vykonnych produktu behem par generaci staly produkty zravejsi co maj mnohem nizsi vykon, ano byla doba kdy byli procesoty od AMD vykonnejsi a uspornejsi nez konkurencni Intely

Preboha Saman co ty tu zase splietas? Ty a tebe podobni ste uz predpovedali AMDageddon milionkrat, vyzerate v diskusiach ako sasovia. Co sa tyka vyssej spotreby a "mnohem nizsiho vykonu", prejdi si laskavo viacero recenzii a takisto aj testov od samotnych uzivatelov, vyzera to ze zase lovis cisla niekde v temnych kutoch Galaxie.

zadnej armagedon tu nikdo nepredpovida, to ty zas v mem textu vidis neco co v nem vubec neni ;)
a co se spotreby a vykonu tyce, staci se podivat do jakehokoliv CPU testu zde na EHW a je hned jasne ze ty CPU od AMD proste zerou vic a jsou min vykonny nez CPU od Intelu, pokud to nevidis tak ses fakt slepej :)

"pokud totiz zaroven nekutej nejakou mnohem lepsi archytekturu nez je Hawai, tak aby to nakonec neskoncilo s AMD tak jako AMD vs. Intel i proti Nvidii" - ale no tak Samanko, "nedelej blbyho".

nevím jak ty maltra ale já v tom žádné předpovědi o AMDageddonu nevidím, pouze upozornil na to že by se jim to mohlo vymstít, takže problém bude asi jinde :-D

Problem bude u teba, kedze to na co si reagoval sa tykalo inej veci ako armageddonu.

sám mám i7-2600K OC přes 4GHz + 280X a ten rozdíl byl znát i tam (odhadem průměrně 10%, ale hlavně v případech kdy dostával CPU zabrat, tj. skrumáže, kde FPS padá k 50). A až na ty občasné náhodné pády FPS (což je ta chyba "bety" o které píšu výše) to byl jednoznačný přínos. Že bude největší výkonový přínos u relativně nízkovýkonných vícejader AMD je celkem pochopitelné, ale těžit z toho budou úplně všichni.
Takže já to vidím veskrze pozitivně, BF hraju od BF1942 a je to moje "srdcovka", takže si dovolím tvrdit, že pro mně osobně je ten přínos hodně velký.

No zatiaľ to vyzerá, že z toho budú ťažiť iba ľudia čo majú GPU od AMD. Som zvedavý kedy sa Mantle stane naozaj otvorený aj pre konkurenciu (ako sa propaguje že by to malo byť). Zatiaľ rešpektujem to, že má AMD nejaký čas exkluzivitu. Len aby táto exkluzivita netrvala niekoľko rokov.

včera jsem updatoval BF4, zapnul Mantle a problémy s náhodným lagováním (zatím) zmizely. Nárůst výkonu je vidět docela dost. Osobně taky doufám, že tato exkluzivita pomine, klidně ať si to nvidia pojmenuje po svém, ale ať je to proboha navzájem aspoň trochu kompatibilní. A protože za tím stojí EA (tedy třetí strana), domnívám se, že by to dopadnout mohlo.

Bavime sa o APU a tu mantle toho vela nemoze priniest, u APU vela rezervy nieje a podla testov mantle v APU prinasa 10 percent, povedzme ze sa to moze este zlepsit na nejakych 20 ale nieje priestor, grafika je zabrzdena pomalymi DDR3.... nieje to zanedbatelne ale u APU to mantle nebude nejaka alfa a omega. APU potrebuje nieco spravit s priepustnostou ram...

právě naopak, v kombinaci s dedikovanou kartou jsou u APU s Mantle největší nárusty výkonu

Až na to, že v súčasnosti je hlúposť kupovať k APU dedikovanú kartu.

ja bych to napsal naopak, ze k dedikovane karte je blbost dnes kupovat APU :)

Petože to, že to dobre funguje v jednej hre (viď. test čo si postol), neznamená že to funguje v každej, alebo aspoň vo väčšine:
http://www.tomshardware.com/reviews/a10-7850k-a8-7600-kaveri,3725-8.html
Verím, že to v AMD vyladia, ale zatiaľ to zas tak dobré nie je. Navyše také riešenie bude bojovať s inými problémami AFR multi-GPU renderingu. A pri pohľade na ceny APU to je dvojnásobná hlúposť. Až sa vyriešia problémy AFR, čo by malo zvládnuť Mantle (otázka je, či to ešte bude tak dobre škálovať výkon), frame-pacing, a bude iGPU použiteľné aj ako doprovodný koprocesor (rozšírenie HSA napríklad), tak potom to zmysel mať môže. Dnes ale nie, žiaľ.
EDIT: A zabudol som dodať, že čím výkonnejšiu GK sa rozhodneš k APU dať, tým viac klesne relatívny pozitívny príspevok od iGPU. No a karty, ktoré by sa akože dali párovať s dnešnými top APU nepatria medzi najvýhodnejšie z pohľadu pomeru cena/výkon.

vrat sa nazem, rozpravame o samoztanom APU tak ma nechytaj za slovicka, nic nepisem o externej grafike a iba blbec si kupi APU a dalsiu grafiku k nej, kto ma malo problemov, nech sa páči...

proč by to musel být nutně blbec ? AMD má s APU plány poměrně ambiciózní, napříkald že iGPU bude počítat fyziku, zatímco dedikovaná karta renderovanou hlavní scénu. Chce to vidět trochu dál než na špičku nosu.

Prosím ťa a kto ktomu napíše ovládače aby to bolo ešte v tejto päťročnici. Nenarážam na kvalitu ale na to že AMD má vždy s niečim veľké plány ale nemá na to lidi ktorý by to spravili.

tady bych spise videl problem v te fyzice, kterou chtej akcelerovat prez GPU? Havok, Bullet? oboje ma prez OCL problemy a prozatim se odnich distancovali obe studia co je meli v planu nasadit, z utrob od kluku co maj pristup k Havoku vim jen to ze maj dokonce problem s tim ze jim to nezavisle nefunguje, prez OCL mela jet jen cast Havoku a prej jim to moc dobre vzajemne nefunguje, u Bulletu netusim jak natom jsou s GPU akceleraci, ale Rockstar se odtoho v tichosti radsi distancoval a ve hrach to zatim taky nemaj, at ma bejt udajne GPU verze jiz vyvojarum dostupna

"K využití APU naplno směřuje Mantle"
Asi jste myslel HSA, že? Jinak na jakémkoli HW schopném provozovat HSA kód pouštět OpenCL mi přijde jako blblost, když do HSA můžete kompilovat přímo C++(včetně C++11) a nic nemusíte přepisovat.

"Pěkná recenze, takže podle trendu kdy AMD každou generací posune výkon o 10~15% si zbývá počkat ještě tak 4 roky a grafické karty půjdou do muzea, tomu trendu samozřejmě fandím."
pokud by Intel a Nvidia zamrzli na soucasnem stavu a AMD by prestalo vyvyjet dedikovane VGA tak ano, jenze ani jedna z tech moznosti zajiste nanastane, za 4 roky se posunou vsechny ty 3 moznosti o notny kus dal a APU bude ve stejne situaci v jake je ted
cena je naprosto mimo a pokud se nejedna o fanouska AMD a nebo nekoho kdo opravdu nechce dedikovanou VGA, tak nema smysl nad tim vubec uvazovat
PS> AMD nehraje do karet jejich nesvar z posledni doby, aneb to co jak Intel tak Nvidia delaji v poslednich generacich presne naopak nez AMD, a tim je spotreba, vysada APU by mela bejt prave spotreba a tedy i snazsi potreba chlazeni, jenze toho se tady nedockame

Na to se dá jedině z vlastní zkušenosti, mám již 4. rokem Nvidia 460GTX (bývalá střední třída, nákup za cca 5000 Kč) a stále ani v sebemneších ohledech nepociťuji důvod k upgrade, ano jsou tu karty co jsou dnes 2x rychlejší, ale střední třída v této ceně poskytne více než dostatek výkonu pro běžné hraní her a to po celou dobu až dodnes. Tolik se toho opravdu za posledních pár let nezměnilo, je třeba jen dostat APU na úroveň kdy bude mít 2-3x lepší výkon (na úroveň R7 260), tj. přidat ještě jednou tolik CGN jednotek, nataktovat to na 1GHz a doplnit 4 kanálový řadič, nebo GDR5, potom grafické karty začnou být drahá sranda pro těch pár procent gamerů jako je dnes například cokoliv nad výkonem GeForce 760....

"dostat APU na úroveň kdy bude mít 2-3x lepší výkon... potom grafické karty začnou být drahá sranda..." Tvoj názor, neberem ti ho ale až bude APU raz výkonom na 2-3x vyššej úrovni než je dnes... na úrovni R7 260 tak to súčastné 2,5k Grafiky ako HD7770 budú mať výkon ako 780 Ti/R290X Uber a to APU "ala" R7 260 bude zase úplne slabé a nepoužiteľné...

Pekna recenzia, diky za dobre citanie... vysledok? k nepresvedcivej CPU cati mam aj podobnu GPU cast, ktoru zabili DDR3 a cele to este ukamenovala cena.... ono netreba zabudat na fakt, ze Intel uz disponuje velmi pouzitelnou VGA, je len nanom, kedy vykonnu VGA cast a za aku cenu ju šupne k lacnejsim kuskom, momentale ale jeho strategia je lepsia ako ma AMD, momentalne este to na silne VGA v APU nieje, lebo ako potvrdil test, akukolvek by tam AMD dalo silnu VGA, zabiju to pomale DDR3.... takze skoda tranzistorov...

GMO :D

Intel a použitelná VGA? Mám v notebooku haswellovskou GT2, kromě casual gamesek to nedá pořádně vůbec nic. GT3 je jen 2x rychlejší, ale je to jen pro ty nejdražší CPU a GT3e jsem v reálu ještě neviděl..
Mně naopak přijde strategie Intelu úplně mimo, protože prakticky všichni výrobci bundlují k intelově VGA ještě grafiku nvidie nebo AMD a sám intel ani netlačí na to, aby se se svými grafikami etabloval jako výrobce plně konkurenceschopných grafik (ostatně blamáž jménem Larrabee si asi ještě každý pamatuje). V tomto kontextu mi GT3e (kromě svých výrobních nákladů) evokuje nízkou sebedůvěru Intelu na tomto poli. Intel dle mého totiž není jednoznačně v pozici, kdy by měl konkurenceschopný produkt - sice má marketshare a reálně grafiku v drtivé většině notebookových i desktopovových CPU, ale realita je taková, že tyto GPU se používají téměř výhradně ve firemní sféře (kde jde samozřejmě o celkem použitelný produkt; samozřejmě když odhlédneme od klasických intelovských bolístek, jako je špatná podpora větších/nestandardních monitorů/rozlišení apod.).
A co se DDR3 týká, tak už zaznělo, že mělo být dávno na smetišti dějin (což se dříve či později stane). Druhá otázka je samozřejmě cena výroby a cena produktu (stejně jako u GT3e), kterou bude zákazních ochotný zaplatit.

Asi sme sa nepochopili, chcel som naznacit frakt, ze kedykolvek moze intel pridat dalsie EU aby zvysil vykon svojej VGA, no kym tu mame DDR3 to nejako nema zmysel a ked porovname na počty TR intel a AMD procesory v low-mainstreame tak sam vieš ako to je, keby intel váľal toľko TR, bolo by to inak ale jeho stratégia je momentálne iná, no može ju prehodnotiť a to som chcel napísať. je pekne, ako ta grafika v AMD apu nakope intel, no ja nepoznam ludi, čo by to doma mali na hranie a predaje to potvrdzuju, ale zeby som nehanil AMD, velmi chvalim ich presadenie sa v segmente hracich konzol, bol to strategicky tah v dnesnych casoch, ma na par rokov postarane o zakazky, dufam len, ze nezaspia este viac....

ano - v současné době DDR3/dualchannel to asi smysl nemá. Ale co kdyby "někoho" napadlo použít quad-channel, nebo sidebus pro grafiku? eDRAM dle mého není (zatím) cesta, protože ty náklady jsou jednoduše brutální a neřeší prakticky nic, protože pro zajištění odpovídajícího výkonu by bylo třeba mít (dle mého odhadu) alespoň  1GB  takové paměti na čipu, a to je prostě pro současnou technologii výroby v kombinaci s potřebnou velikostí čipu pro "zbytek" (CPU+GPU) prakticky nemožné.
Jinak souhlas, nicméně určitý (i když ne velký) prostor pro APU tu vidím - právě na způsob konzolí. Tj. relativně levné (na výrobu) a jednoduše udržovatelné (jedno systémové chlazení, žádný windfarm z Duny :-)) zařízení k televizi s rozumným výkonem. Např. jako železo pro Steambox. Je jasné, že běžné PC postavené na diskrétních součástkách bude při stejné ceně výkonnější, ale taky bude vyžadovat větší "údržbu"..

>>Kapa: úprimne ja sa to aj bojím okomentovať aby som nenarušil nejaké pokojné vody. Proste pre mňa je a nech sa nikto neurazí modulárna architektúra BD/SR/PD/...EX takým niečim v širšom slova zmysle akým bol pre Intel Netburst. Ono ako sa hovorí, že Rusi si v Avganistane zažili Americký Vietnam a neskôr paradoxne Američania svoj Irak a Afganistan takže tieto cykly sa nejak opakujú asi ako na finančných trhoch obdobia rastu striedajú krízy atď. a pod.
Keď sa pozrieme akým spôsobom sa vývojárom v AMD podarilo zvýšiť IPC BD/PC do podoby SR tak je zjavné, že lepia prostriedky v module čím viac do podoby jadra (samozrejme nie len tým!). Steamroller sa v modulárnej microarchitektúre po neúspechu Bulldozera a už menej Pildrivera sa snaží predsa len ten modul priblížiť opäť bližšie k jadru (síce pomaly, ale predsa). Ako som vyššie uviedol, že na prvý pohľad je najbadateľnejšia zmena v zdvojení instrukčných dekodérov => v každém CU (module) sú pri Steamrollery dva takéto inštrukčné dekodéry, ktoré dokážu spracovať 4-issue za takt a to každým z jadier v module. Teoreticky mala stúpnuť rýchlosť dekódovania dvojnásobne. Práve takýmto paralelizmom dosiahli neprepad výkonu pri záťaži oboch jadier tak ako to bolo zrejmé pri Bulldozere/Piledrivere, kde sa obidve jadra v CU (module) na jednom dekodére striedali v cykloch.
Ani by som sa nečudoval keby nasledujúca 4 generácia modulárnej micoarchitektúry "Excavator" opäť nejaké zdielané časti v CU (module) hardwarovo rozdelila pre dve jadrá a pod. a opäť viac sa priblížila v rámci CU (modulu) k onomu pomyselnému niekdajšiemu jadru ako takému.
Ku iGPU časti: DDR3 pamäťový radič - dvojkanál konečná s 512SPs. Xbox One tým 768SPs pomáha 32MB eSRAM i tak je to také nemastné neslané. Kombinácia lacného Celerona/Pentia G+ Radeon HD7750 (250X) hovorí za všetko.
Naspäť k Netburst / Bulldozer: Intel Banias a Dothan (Pentia M) čo by upravená koncepcia Pentia III s OoO vychádzajúca z koncepcie Pentium Pro, ktoré boli optimalizované na nižší odber elektrickej energie a nižšie produkované teplo ako desktopové procesory a banias vyššiel v dobe keď aj Inteli bolo jasné, že Netburst nie je to pravé orechové a v podstate ho nechali dožiť ďalšími revíziami. Willamette (2000) / Northwood (2002) / Prescott (2004) v časoch kedy mnohí fičali na Banias (2003) / Dothan (2004) čo vyústilo do neskoršieho Yonah / Merom a Conroe... Sch áno Pentium M bežal na nižších frekvenciách ako Pentium 4. Napr. Pentium M 1,6 GHz má podobný výkon ako Pentium 4 na 2,4 GHz. Procesory Pentium M boli taktované na frekvenciách od 900 MHz do 2,26 GHz. Nepripomína nám to niečo v súčasnosti ?
Verím, že AMD a tým teraz nemyslím Excavator o pár rokov príde s niečim s čím sa vráti opäť do hry a bude to koncepčne postavené na tom čo sa podarilo (doplnte si tam kludne čo chcete ja dávam Bobcat/Jaguar a verím v Puma). Je tu však jedna premenná, ktorú Intel nemusel riešiť keď riešil nástupcu Netburstu a to, že AMD je v úpne inej situácii (finančnej apod.) ako bol Intel čo má mnoho príčin, čo by mohlo byť na samostatný článok i keď ja vidím tú najväčšiu práve v zmiery medzisúdnej dohode a 1mld almužnej požehnanej regulátorom na relevantnom trhu. 
Proste verím v Ing v AMD, že vedia vymačknúť maximum a že opäť zaviaria na istý čas Intelu aspoň čo do microarchitektúry. Som o tom presvedčený. Keď to svojho času dokázala malá hŕstka v Centaure dokážu to oveľa lepšie aj AMDčkári. Samozrejme vždy všetko môže podaziť ekonomocké oddelenie/marketing ... tretia strana... atď. Ale to je o inom... i keď sú to samozrejme spojené nádoby. Proste všeho všud alchýmia :)
P.S. Mirek Nám otestoval okrem iných dôležitejších vecí aj SteamRoller A10-7850 na frekvencii @ 2.0GHz tak čeknite vo fóre, ktoré je 3 tzv. časťou testovania AMD Kaveri: http://forum.cnews.cz/viewtopic.php?f=2&t=25865

Tralaláku, duální dekodér z toho ještě nedělá dvě plnohodnotné jádra ala K10 a i kdyby v další generaci zdvojili nějakou další kritickou část (o žádné nevím) tak to stále bude mít na míle daleko ke dvěma samostatným jádrům Phenomu II.

To je zbytočné ti vysvetlovat, už som sa o to pokúšal niekoľkokrát na EHWfóre a aj tak si stále dookola opakuješ to isté, že duální dekodér z toho ještě nedělá dvě plnohodnotné jádra ala K10 resp. že to niekto porovnáva s jadrami Phenomu II. del42sa evidentne nedokážeš pochopit, a stále to isté dookola obhajuješ a podsúvaš mi niečo čo tam ani nie je. Namiesto priznania si nezdaru AMD budeš stále obhajovať modulárnu microarchitektúru BD/PD/SR naprieč fórami.
Je nemyslitelné resp. neodpustiteľné aby low-cost a low-power microarchitektúra porazila (alebo sa jej vyrovnala) vlajkovú loď microarchitektúry v čo i len jednom teste natožto ešte tak významnom ako Cinebench R11.5:

  • Jaguar A6-5200 2.0GHz (4cores): 1.99 pts (116,37%)
  • Steamroller A10 7850 @ 2.0GHz (4cores): 1,90 pts (111,11%)*
  • Piledriver FX4300 @ 2.0GHz  (4cores + L3 cache): 1.71 pts (100%) 

* AMD Steamroller A10 7850 @ 2.0GHz pracoval s 2× 4 GB DDR3-2400MHz, 11-13-13-30-2T dual-channel a AMD Jaguar A6-5200 2.0GHz s 8 GB G.Skill Trident 2400MHz @ 1600MHz (2x4GB) single-channel

Tralaláku tvůj problém je, že se pořád snažíš srovnávat hrušky s jablky. Takové srovnání nemá žádnou vypovídající hodnotu ! btw nikde jsem si nevšiml ani ve svém posledním postu, že bych obhajoval modularní architekturu, pouze jsem reagoval na ten nesmysl podle kterého zdvojený dekodér u SR je důkazem toho, že se amd blíží zpět koncepci klasického jádra.
PS: ty porovnáš dva výsledky v Cinebenchi a na základě toho máš jasno, která CPU architektura je lepší. Bravo !

Pekne si to zhrnul, fakt vysledky na zamyslenie.... a pre AMD plati stare prislovie: z howna bič neupletieš...

Kámo tým prirovnaním (ľudovou múdrosťou) si ma dostal, tak premostím a len dodám, že ešte sa určite dočkáme Prescott (NetBurst), ale čo to trepem pardón na "Mr.Hanky The Christmas Poo" v podobe Excavator (CU Bulldozer)(joke)

To je taka AMD paródia:  ako omyl dostať do dokonalosti :D

Pekny test na porovnaie, jeden modul od AMD ala X2-340/370 by som rad dal do pozornosti... http://pclab.pl/art50000-80.html

Tak za nezdar modularnu architekturu nepovazuju len najvecsi AMD fanatici. Je to obdoba intel Netbrust failu o tom niet pochyb.

Je to škoda, že sa na to pozerajú takto. Ale treba ich aj pochopiť - utopili v tom roky vývoja a teda aj prachov - takže sa musia tváriť, že to je OK resp. musia to predávať až do EOL, tak ako Intel NetBurst ospevoval až do poslednej chvíle Pentium D (Smithfield, Presler), alebo Pentium D Extreme Edition (Smithfield XE, Presler XE) čo bol DualCore s Hyper-threadingom - takže v tomto ich chápem. Ako píšem vyššie - treba sa otrepať - makať na tom čo sa vydarilo - perspektívnom na to stavať. A ešte jedna poznámka: trh sa dramaticky mení - na jednej strane je to všadeprítomný ARM SoC. a za ďalšie veľké jadrá sú na pozvolnom ústupe (do 1/2 roka až roka to môže byť už ústup markantný). Apropo veľké jadrá - z zmenšovaním litografie de-facto to znie komicky čo sú veľké jadrá. Samozrejme vieme čo sú veľké a malé microarchitektúry (jadrá) - to len aby bolo jasné pre hnidopichov.

Intel výkonné GPU nemusí pretože svojim podielom na trhu určuje prakticky "božie zákony"..a to AMD ešte na truc nedodalo v Kaveri AVX2 a hned prišlo s AVX3 ktoré im je platné ako to že intel toto AVX3 vlastne nemusí a ani dalšie chystané inštrukcie v AMD do budúcna vôbec asi nepoužie lebo vyvíja vlastné inštrukcie ktoré im zaručia vždy velký náskok a brutálny výkon.Intel vlastne hral zaujímavú partiu s AMD pri  tom ich slávnom tuším DX 10,1 pretože potreboval dať po nose Nvidii ktorá vtedy disponovala v chipoch len DX10 a o vyšom DX nechcela NV ani počuť .A dokonca vtedy ešte pošepol intel AMD ako správne postaviť GPU chip a takto oslabiť NV ked sa ten CEO maotung nadrapoval aká ta Tesla chip bude násobne výkonnejší než CPU velkého Tvorcu.
A podobne prišiel teraz rad na AMD Mantle ktoré dopadne ako maotungová tesla:(

Dobrý den, plánujete otestovat i A8-7600, nebo jeho odemčený klon?

Ano, mám A8-7600.