Reklama

World of Tanks 9.0: test grafických karet (a nejen to)

WoT je možná vůbec nejpopulárnější hrou v našich končinách. S verzí hry 9.0 byla opět zvýšena hardwarová náročnost a v článku mimojiné uvidíte, jaká grafická karta je tou optimální.

Test grafických karet ve WoT 9.0

 

 

Srovnání začneme na nejnáročnější mapě současného WoT 9.0 – Windstorm. Použili jsme k tomu replay od Matěje Kolejáka (crux_tm). Měříme od konce odpočtu (zobrazení 0:00) s Frapsem nastaveným na 300 sekund.

   

Jak vidíte, v rozlišení Full HD je limitem evidentně něco jiného než grafická karta. Tedy pro grafiky s cenovkou 5000 Kč a výše. Pod Radeonem HD 7950 začnou grafiky už škálovat a propastným rozdílem kupodivu není 1GB a 2GB frame buffer. Skok najdete hlavně mezi HD 7850 (1 GB) a HD 7790. Jelikož ale 1GB variantu HD 7790 (přejmenovanou na R7 260X) koupíte za nějakých 2600 Kč vč. DPH, tak to kartě nemůžeme mít za zlé.

Vhodný replay pro odjakživa náročnou mapu Fjords jsem našel na WoTreplays. Nadprůměrný hráč v v ELC AMX v něm znemožní několik dalších hráčů, kteří jsou buď nováčky nebo klasickými „zombíky“ a především si v něm hardware dosytosti užije spousty průhledných textur křoví. Pro srovnání logujte od konce odpočtu dalších 576 sekund.

 

Fjordy jsou pro nějaké srovnávání grafických karet evidentně daleko vhodnější. Už 1080p rozškáluje vše jen trochu slabší než GTX 680 a hodně zajímavé jsou také průběhy.

 

Stejný výkon R9 270X a R9 270 OC není žádný renonc, protože pokud někdo (MSI) prodává R9 270 přetaktovaný z 900 na 1050 MHz a současně R9 270X nemá více jednotek a většina modelů má takt Boost nastaven také na 1050 MHz, tak jsou to prostě stejné karty. Na rozdíl od dvojice HD 7850 a 7870 se totiž R9 270 a 270X neliší počtem jednotek. Možná i proto Radeonů R9 270 na trhu moc není a všichni se snaží tlačit spíše o pár stovek dráže prodatelné R9 270X.

Ještě snad dodám, že jsme dodatečně (po uzávěrce grafů) změřili i výkon GeForce 650 Ti OC (Gigabyte GV-N65TOC-1GI) a ta na Fjordech předvedla v průměru 33,4 fps a na mapě Windstorm pak 31,9 fps (minima 21, resp. 14 fps).

Ačkoli pro vás máme také grafy minimálních fps (Windstorm, Fjords), tak si hned ukážeme, že nejsou moc směrodatné. Jedno jediné číslo jako ten největší propad může být hodně zavádějící. Stejně tak průměrné snímkové frekvence, i když ty přeci jen o něco méně.

Legenda pro následující graf: červená – R9 270 OC, zelená – GTX 660 OC, modrá – GTX 750 Ti OC a oranžová HD 7790 OC (alias R7 260X):

 

 Zde opět červená – R9 270 OC a zelená – GTX 660 OC:

 

 A nakonec červená – HD 7790 OC a zelená – GTX 750 Ti OC:

 

I grafy microstutteringu hodně favorizují GTX 660 OC před v průměrných snímcích lepším R9 270 OC:

    

Rozlišení 1920 × 1080 px je tedy dobré na srovnání grafik tak do těch 4500 Kč, pro současnou vyšší třídu a úplný jednočipový highend je třeba jít výše. Testovací 30" monitor umí max. 2560 × 1600 px, takže jsem grafiky od GTX 660 výše začali trápit v něm.

Pokud se vám nezdá, že Radeon R9 290X i v Uber mode předvádí jen o trochu lepší výsledek než R9 290, pak je to tím, že po asi 100 sekundách začne snižovat takty někam k 900 MHz. Dokonce to dělá i když mu zvednete Power Limit. Teprve když jsem nastavil manuálně otáčky ventilátory na 66 % a výše (= vrtulník), tak udržel svoje takty a předvedl o pár fps v průměru více.

Mimochodem, na Radeonu HD 6990 a dvou GeForce GTX 680 jsme vyzkoušeli funkčnost CrossFire, resp. SLI. Dokonce ani na Fjordech ve 2560 × 1600 px nepředvedlo žádné z Multi-GPU řešení nárůst výkonu (spíše mírně naopak).

Grafy minimálních fps ve 2560 × 1600 px: Windstorm, Fjords.

Opět se ale s průměrnými snímkovými frekvenci nemusíte spokojit. R9 290X má v následujícím grafu fialovou, R9 290 červenou a GTX 780 Ti OC pak zelenomodrou.


 

   

Pokud si budete chtít srovnat třeba GTX 760, 770, 780 a R9 280X či HD 7950, potom si stáhněte pro havliho Fraps prohlížeč 2.0 připravená data (ZIP, 2,59 MB).

 

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Díky za přínosný článek, zase si dám pár bitev za chvilku. Osobně jsem od verze čekal více, hlavně podporu multi-core. U mého i5-3470 jede většinou jedno jádro hodně a ty ostatní se flákají. Ta věž, je kolikrát i k vzteku, člověk má střelecký mod a říká si, co se děje a nejede to a tank je blokován právě tímto odpadem. Jinak mi přijde jedno, jakou má člověk grafiku. Ať to je GPU ve zmiňovaném i5, HD 7770 nebo 7870. Ten počet fps je fakt průměrných 45-50. Ve verzi jsem měl i 90 když jsem stál sám v pouštní mapě a kempil. Taky to hraji na plné detaily, ale je fakt, že ten engine je takový kostlivec. Na propad FPS v nové verzi si stěžovalo mnoho lidí i s lepšíma grafikama než mám já.

IMHO stále stejná klasika - otřesně naprganá hra...

Tak znáš to. Hlavně, že je to zadarmo. :)

Tož ať se toho hráči nažerou.. :)

Jen poznámka k Fraps prohlížeči - ve verzi 2.0 jsem postupně našel dost chyb. Způsobují nepřekreslování grafů při chybových situacích a občas i zamrznutí programu. Všechno jsem (snad) opravil ve verzi 2.0.1. Link ke stažení je v uvedeném vlákně na fóru.

Hoj Všem,

díkes za kvalitní článek.Pro zajímavost jsem benchnul i moje PC dle Vašich nastavení.

základní deska: Gigabyte H-87 D3H

procesor: Core i5 4570

paměti: 4 GB DDR3 1600 mhz Corsair Vengeance 8-9-9-24 128/1T 1.50 V

zdroj: Fortron Raider S 650 W

pevný disk: WD Velociraptor 250 GB + ST Barracuda 2 TB 7200.12 2 plotna

operační systém: Windows 7 x64

drivery 337.50

Grafárna MSI Twin Frozer III GTX 650 Ti BOOST 2 GB - Jádro stále v boostu automatiky 1.15 Ghz,paměti jedou 6 Ghz.

Testováno v 1920*1080,jednou vše na MAX,podruhé MAX,ale s vypnutým MOTION BLUR+SPECIAL/GRASS SNIPER EFFECT.

Wind Storm : 41 FPS / 45 FPS

Fjords : 42 FPS / 45 FPS

Osobně hraju ve Full HD vše na Max,jen mám vypnuté Motion Blur + Grass/special effect sniper již od spuštění modu v 9.0.

ty fpska ti to neda nacpi vystup z frapsu do toho fraps log vieweru a uvidis ze ses nekde okolo 25-30 fps max (ja mam s fx-8320@4.8ghz + R9 290x ve windstorm s tady stazenym configem okolo 28fps ve fla calculatoru ale average je 39)

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
12241, 310360, 17, 72, 39.441
(fraps log mi nejede pise chybu pri otevirani souboru takze aspon FLA calculator)

FLA calculator comparable frame rate 27.45
http://postimg.org/image/yfcsfz5gl/full/

to plne odpovida tomu co je namereny v tyhle recenzi protoze narust z 4.2ghz na 4.8ghz je 14% cca (FLA calc pouziva trosku jinej vypocet vyslednyho vykonu)

Zkoušel jsem to standartně ve FRAPsu,stop po 300 sec.

nicméně i když hraju,tak FPS v minimálních FPS nepadají ve většině času pod 30-35 FPS.Jak říkám,Mám stáhnutý ten motion blur+sniper grass effecty a je to hratelný.Jako každopádně to záhul má PC na windstormu a Murovanka les :-).

Jinak souhlas,propad ve výkonu oproti předcházející v 8.11 je silný,u mne v průměru tak o dobrých 10-20 FPS,na jakkékoliv mapě.

to musis vyzkouset ten replay co je tady danej a celej ho omerit ;) jinak je to neporovnatelny

Vždyt jo,jsem stáhnul tady v článku zmíněný Wind Storm i ten Fjord dle odkazu a pak benchnul :-)

Jinak již dlouhou dobu je známo a v realu odzkoušeno,že zatím WoTko běhá efektivněji na Intel platformě,uvidíme až přijde Havoc,zda se všechny CPU jěště více zefektivní.

Ta i5ka 4570 mě jede v defaultu na 3.2 Ghz a v turbu ( kde jede WoT stále ) jede 3.6 Ghz.

Fjords je ale potřeba nastavit na delší interval, tuším 576 s. Prvních 300 s je určitě méně náročných než ten konec.

OK,jdu ty Fjordy zkusit s těma 576 sec.

no on i ten wind je o dost narocnejsi ke konci jak na zacatku obzvlaste zaverecny preklikavani mezi prezivsima je jeden zasek vedle druhyho :D

Jenže tam to na zhruba 300 s od konce odpočtu vychází.

ja sem to teda vypinal az pri vyhozeni hlasky ze bitva dobehla :D

ja sem to teda vypinal az pri vyhozeni hlasky ze bitva dobehla :D

Tak jsem ted testnul ty Fjordy po 576 sec

1920*1080 on MAX avg : 41.5 FPS

2014-05-13 21:08:22 - worldoftanks
Frames: 23914 - Time: 576000ms - Avg: 41.517 - Min: 27 - Max: 51

a 1920*1080 on MAX ( vypnutý M.blur+effect+grass in sniper mode ) avg : 44.8 FPS

2014-05-13 20:54:16 - worldoftanks
Frames: 25777 - Time: 576000ms - Avg: 44.752 - Min: 26 - Max: 56

Takže to je,jak jsem psal :-)

no ale v ty recenzi nejsou pouzity tyhle vystupy z frapsu vis? :D tak je pouzity skore ktery ti spocita ten fraps log reader protoze to lip odrazi realitu toho jak hra fungovala

V těch interaktivních grafech jsou pouhopouhé avg. fps.

Mno Wargaming se ještě bude muset hodně snažit s blížícím se War Thunder Ground Forces, které nabízí nesrovnatelně lepší grafiku, fyziku a vůbec mnohem vyšší realističnost.
Wargaming jenom stále přidává nové tanky, nové mapy, nastavuje grafiku, kterou jejich prastarý engine přestává zvládat. Touhle cestou nevím, nevím. Spoustu lidí hru již opustilo, protože wargaming vůbec nenaslouchá hráčům, neodstraňuje chyby, nezdokonaluje samotný systém hry a jen přidávají větší a větší množství věcí na kterých může ještě více oškubat hráče.

WOT jsem nikdy nehrál, takže nemůžu porovnávat, ale WT tanky nejsou nic extra. Samotné modely tanků vypadají dobře, ale krajina plná low-res textur už je horší... Fyzika vesměs žádná - nezničitelné prostředí, stromy jako betonové sloupy, atd. Jízdní model mě taky moc nezaujal.
Přístup k hráčům se moc neliší - chyby se neopravují, šílený matchmaking, hra každou chvíli padá... má to sestupnou tendenci, s každým dalším patchem je to horší.

Btw. open beta WT tanků bude už brzo. Můj odhad je tak za 14 dní.

Preto sa tomu hovori BETA...kopec chyb ktore sa vyladuju. MM je divny preto, lebo nema z coho skladat vyrovanne timy, z tych "par" hracov. Fyzika pocitam ze pribudne po par patchoch ked vyjde ofic. verzia. Urcite to budu zlepsovat. Zatial fyzika je dobra v chovani tanku, pasov. Znicitelne prostredie pride dufam casom. U WOT aspon zakladna fyzika trvala od vypustenia 7.1 do 9.0 (pasy, a pod. drobnosti) (v 8.0 to nebola fyzika ale skor nahody :D) ta vacsia je otazna kedy sa dostane do eteru...Akonahle bude OPEN BETA WT GF tak tam budu prispievat s bugmi ze bude na to poradovnik ako za sociku :D

Bugy, pády hry a mizerný MM se vyskytují i u letadel a ty už jsou na světě dost dlouho. Mě osobně tanky nezajímají - naopak mi spíš vadí, protože jim vývojáři věnují spoustu sil a na letadla kašlou.

Ak sa nemylim tak aj Lietadla su len Open Beta

Jsou, už rok a půl. A patrně to tak bude navždy...
Od verze 1.37 (konec roku 2013) nastoupil dost výrazný sestupný trend. To, co předvádí s MM teď na dev serveru 1.41, je katastrofa.

Mizerný MM v letadlech? Mluvíš o arkádě? Je až moc skill based, to jo, ale jinak dodržuje ten daný rozptyl (a možná tím, že často zalamím, tak mě ta závislost na skillu tolik netrápí).

Mám na mysli klavně RB. V arkádě se rozdíly mezi různými letadly až tak neprojeví, ale v RB je to peklo. Třeba Me 262 z roku 44 bojuje prakticky výhradně s F-86 a F9F, což jsou stroje o x let mladší. A pochopitelně proti nim nemá šanci. Nebo třeba P-63 vs Bf 109E (1939 vs 1944), to se nedá.

Rozptyl BR se dodržuje, to ano. Jenže je na můj vkus až příliš velký a hlavně spousta strojů má BR nastavený naprosto nesmyslně - údajně podle "statistik".

Já teda nevím, ale u letadel sem za celou dobu openBety žádný pád hry nezaznamenal a vlastně sem si teda nevšimnul ani žádného bugu. MM sem tady až tak neřešil, je to uplně o nečem jiném, protože do hry vstupuješ třeba s pěti letadly různých kvalit a to je prostě těžké nějak vyvážit. Navíc u letadel člověk může klidně jít do boje i s mnohem horším letadlem.
Jediné co mě tady vadí jsou historické nepřesnosti ve vlastnostech a výzbrojích letadel, poměrně na nízkých úrovních se vyskytují dá se říci experimentální letadla co do války skoro vůbec nezasahovali atd. A taky ještě způsob odměňování, který nedostatečně motivuje hrát pro tým.

Od 1.37 (včetně) to padá na GeForce grafikách - obraz zamrzne a konec. Musím kvůli tomu kartu podtaktovat (ikdyž je všude jinde rock stable na default, i po OC). Closed beta tanků jede naopak stabilně i s přetočenou VGA.
Teď v 1.39 se přidaly random pády hry před načtením mapy. Takže čekám třeba 10 minut na bitvu... a ono to pak spadne. Někdy to dělá každou druhou hru, jindy třeba jednou za 5 bitev. Na 1.41 dev serveru jsem se s tím zatím nesetkal, tak třeba to už opravili, doufám.
Matchmaking - viz moje odpověď výše.

Tak přiznám se že sem to chvíli nehrál a naposledy teda ještě 1.37, ale vyzkouším teda teď updatuju.

PRE REDAKCIU:

Dobry den,

rad by som sa opytal aka verzia R9/280,resp. 7950 sa testovala. Kariet je niekolko od 800 cez 925 az 1000MHz na jadre a taktiez s boostom a bez neho..

Po najetí na kartu v grafu se vám zobrazí její parametry. A verzálky prosím nepoužívejte.

aha vdaka, cize zakladnu
takze vsetky karty okrem 270 OC boli referaky

Tak jsem ze zvědavosti zkusil provést čistou instalačku WoT a je to dle otestování výkonu PC stejné jako instalace z v 8.1 - na v 9.0.Hru mám v defaultu,žádné mody ani skiny...

Uvidíme,co se bude dít ve v 9.1+

Jako je to ted hratelné,ale před tím to jednoznačně běhalo lépe.

Jo a k War Thunderu - Ground Forces,tak jsem to teda vyzkoušel a za sebe mohu řict,že mne to zatím teda nějak extra nenadchlo,dám tomu třeba čas...

Pro mne zatím WoT jasné NO.1

Reklama
Reklama