Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více
Reklama

Transcend chystá SSD s pamětí SuperMLC. S čipy MLC má mít kvalitu SLC NAND

Během posledních pár roků se v podstatě přestaly objevovat SSD používající NAND typu SLC, a začínáme vidět i postupné nahrazování MLC méně kvalitními čipy TLC. To na jednu stranu přináší snižování cen, které jsou stále bolestí SSD proti mechanickým diskům. Ovšem části uživatelů snižující se výdrž vadí, navíc použití MLC či TLC dnes způsobuje špatný výkon u disků s nižšími kapacitami. Pokud je vám líto, že SLC z disků vymizela, možná by vás mohlo zajímat řešení, které chce pro tuto situaci zavést firma Transcend pod názvem SuperMLC. To má přinést vyšší výdrž a výkon, ale s méně negativními dopady na cenu než u reálných pamětí SLC.

Transcend uvádí, že hodlá SuperMLC v některých SSD nasadit během letoška. SuperMLC bude stejně jako čipy SLC ukládat do jedné paměťové buňky jen jeden bit (signál tedy bude rozlišovat dvě hodnoty, kdežto u dvoubitové MLC je třeba rozlišit čtyři). Ovšem nebude používat přímo čipy SLC, ale jen běžnou levnější paměť MLC. Rozdíl tedy bude jen na úrovni řadiče a programování této NAND, kdy se čtyřhodnotová buňka MLC bude používat pro uložení dvou hodnot. Tato technologie tak vlastně vychází ze stejného principu, jako různé SLC cache, používané v dnešních SSD pro akceleraci zápisu. Jen kromě malé oblasti s omezenou velikostí bude v tomto režimu disk se SuperMLC používat svou celou kapacitu.

Záznam SLC potřebuje v buňce rozlišit jen dvě logické úrovně napětí, MLC potřebuje čtyři
Záznam SLC potřebuje v buňce rozlišit jen dvě logické úrovně napětí, MLC potřebuje čtyři (Zdroj: PC Perspectivve)

Uložená hodnota tak bude mít mnohem větší toleranci vůči degradaci a nepřesnosti signálu, jelikož bude třeba v záznamu rozlišit jen dvě úrovně napětí. Díky tomu se má výkon této paměti při zápisu blížit SLC a buňka také přežije mnohem více zápisů, než se degradací stane nepoužitelnou. Podle Transcendu SuperMLC dosáhne až 30 000 přepisovacích cyklů – pro obvyklou MLC se přitom uvádí čísla pod 5000–10 000 cykly. Výkon v zápise může být v SLC režimu údajně až čtyřnásobný a podle Transcendu by vlastnosti měly být téměř na úrovni skutečné SLC.

 

Nevýhoda SuperMLC je zřejmá – z každého čipu MLC je vytěžena jen polovina jeho kapacity. Cena NAND ve výrobních nákladech disku je tedy dvojnásobná. To je ovšem stále méně, než nativní SLC a proto toto řešení podle Transcendu povede k úsporám. U disků s malými kapacitami bude asi také možno zmírnit velikost rezervního místa a u těchto disků rovněž tvoří vyšší podíl nákladů řadič a další fixní součásti, tudíž cena konkrétního SSD s pamětí SuperMLC dvojnásobná být nemusí.

Transcend SSD570
Transcend SSD570, jedno ze vzácných současných SSD s SLC NAND

SuperMLC bude zřejmě aplikována hlavně u disků, u nichž se počítá s průmyslovým nasazením nebo mají splňovat takový standard. Podle firmy by to zprvu měly být série SSD510K (2,5" SATA), MSA510 (mSATA), MTS460 a TMS860 (formát M.2) HSD510 (tzv. formát „half slim“, což jsou disky s rozhraním SATA, ale bez pouzdra a se zkráceným PCB). Tyto disky by měly být uvedeny v průběhu letoška, ovšem zatím těžko říct, jak široce dostupné budou, vzhledem k tomu, že nebudou přímo určené pro spotřebitelský trh.

Zdroje: Transcend, PC Perspective

Oblíbené Tisk E-mail
Další články na téma: 
Reklama

Komentáře

Doufám, že si to "spotřebitelský sektor" dokáže poptávkově vybojovat bez nutnosti takto zvýšené ceny. Především pro rollon linuxové distribuce jde o jasnou preferenci.

Nevím jak si to představuješ. Buď ty čipy použiješ jako MLC nebo jako SLC. Pokud je použiješ jako SLC, tak jich pro danou kapacitu potřebuješ dvojnásobek. Tohle neošidíš a "spotřebitelský sektor" může bojovat jak chce. Proto vždy budou stát dvojnásobek (mínus cena řadiče, pcb, dopravy apod., ale to se vleze do 500).
Navíc "spotřebitelský sektor" na tom nemá moc zájem, protože počet přepisů nikdy nebyl problém (krom úplně první generace bez wear-levelingu, kde jsi mohl snadno vybombit konkrétní buňku).

Reklama
Reklama