Reklama

VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU

Nový rok začneme už tradičním ohlédnutím za tím právě skončeným. Jak rok 2009, tedy rok ekonomické krize, vnímalo třináct českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru? Těšit se můžete opět na neotřelé názory, ale i pochvalu či kritiku počínání našich oblíbených výrobců počítačového železa.

Co a kdo vás čeká?

Co vás čeká?

Rok se s rokem sešel a stejně tak se při tvorbě novoročního článku opět sešel kolektiv autorů z řad novinářů a zkušených pozorovatelů. Stejně, jako loni, předloni a předpředloni, i letos jsme se rozhodli zopakovat projekt, kterému prapůvodně sloužil za vzor článek na serveru Beyond3D. Jeho podstatou je několik různých pohledů několika lidí na tutéž situaci, což přináší (oproti běžným článkům) větší rozhled, mnohem pestřejší názorovou různorodost, vícebarevnost a nadhled.

Aby článek lépe reflektoval vývoj trhu, rozhodli jsme se pro letošek trochu radikálněji upravit soubor otázek. Ty se stále točí především kolem grafických karet, zároveň však dávají autorům prostor pro hodnocení hardware z jiných kategorií. V zájmu snadnější stravitelnosti společného veledíla jsme také počet témat snížili. Nově je jedna z nich věnována výhledu do příštího roku.

Kdo vás čeká?

Letos se tým spoluautorů článku opět rozrostl, mezi odpovídajícími najdete zástupce mnoha webových i tištěných časopisů v ČR i na Slovensku či odborníky ze specializovaných diskuzních fór. Stejný článek najdete tedy nejen na serveru ExtraHardware.cz, ale i CDR.cz, ABClinuxu.cz, Živě.cz, PCtuning.cz, PC.sk, PC_Space.sk, Notebook.cz a Infoware.sk, zúčastnili se i zástupci serveru 3Dfx.cz.

Čeká vás tedy osm témat v podání třinácti autorů:

  • Jirka Souček („no-X", spolupracující redaktor sekce grafických karet ExtraHardware.cz, bývalý redaktor a moderátor PCTuning.cz, administrátor a zakladatel 3Dfx.cz, duchovní otec projektu manualniskla.cz a ohnivý odpůrce bayerova filtru)
  • Mirek Jahoda (šéfredaktor ExtraHardware.cz, v minulosti šéfredaktor časopisu Computer, autor článků pro magazíny Živě.cz a Doupě a v dávných dobách i PCtuning.cz)
  • Lukáš Fiala („Lukfi", redaktor sekce novinek ExtraHardware.cz, v minulosti redaktor HWmag.cz a PCTuning.cz, jeden z nejdéle působících českých „novinkářů" se zaměřením na CPU a GPU)
  • David Ježek („Bob van Sikorski", dlouholetý redaktor serveru CDR.cz zodpovědný zejména za grafiky, digitální video, disky, zdroje, notebooky, linux a vůbec taková „holka pro všechno", externí autor hardwarových článků na portálu abclinuxu.cz)
  • Václav Vašek („WIFT“, ještě dlouholetější redaktor serveru CDR.cz než David Ježek ;-), jeho informační doménou jsou procesory, základní desky a čipové sady, některé právní tahanice, souhrnné informace o bezpečnostních aktualizacích od Microsoftu a další drobnosti; jinak pěstitel masožravých rostlin na amatérské úrovni, milovník ostrova Tenerife, příležitostný tvůrce hudby převážně pro své vlastní potěšení a vlastník bílé chlupaté kočky)
  • Jiří Zima („swarm“, redaktor serveru Notebook.cz, moderátor notebooky-forum.notebook.cz, forum.3dfx.cz a forum.zive.cz, student ČVUT FEL a pisatel blogu zaměřeného na notebooky notebookblog.cz)
  • Adam Vágner („adams", stálý spolupracovník časopisu Computer a online magazínu Živě.cz - specializace na PC hardware, moderátor diskuzního fóra Živě.cz)
  • Jan Kratěna („Krteq", moderátor sekce grafických karet diskuzního fóra PCTuning.cz a příležitostný redaktor novinek pro PCtuning.cz)
  • ps47 („ps47", bývalý moderátor VoodooFiles.net, moderátor 3Dfx.cz a 3Dfx Help Page / Game Guide keeper, v současné době pracuje pro slovenskou pobočku nejmenované IT značky světového formátu)
  • Matej Koleják („crux2005", redaktor serveru PC.sk, administrátor a moderátor diskuzního fóra Pretaktovanie.sk, autor článků pro PCtuning.cz, student VUT FIT)    
  • Peter Hucík („Hukus", redaktor hardwarové sekce PC Revue, spoluautor HW rubriky Techbox v časopisu Score, herní recenzent už neexistujících projektů GameON a GameCenter.cz, tester GPU, CPU, desek, skříní, zdrojů, herních zařízení a také progamer)
  • Matúš Paculík („Matuus", redaktor magazínu PC Space a šéfredaktor magazínu ESCAPE, zaměřený především na grafické karty a notebooky, tvůrce utility NVHardPage hostované na Guru3D.com)
  • Václav Vlček („Wlk", šéfredaktor PCTuning.cz, v minulosti redaktor HW sekce magazínu Level a IT novinář na volné noze) 

Každý z autorů se mohl vyjádřit v takovém rozsahu, v jakém uznal za vhodné, opět bylo ponecháno na každém z autorů, jak si vyloží tématickou orientaci každé kapitoly (např. „nejlepší..." nemusí nutně znamenat „nejvýkonnější..." - pokud někdo dává přednost vzhledu karty, nebo spotřebě, či poměru cena/výkon, je to jeho názor, který samozřejmě akceptujeme).

Autor se nemusí vyjadřovat vůbec, stejně tak může svůj názor rozvést a uvést více „kandidátů". Každý názor je individuální a nemá smysl ho deformovat bezdůvodnými striktními podmínkami.

Článku VIP o roce XY se tradičně zúčastňují i naši slovenští kolegové (na snímku Peter Hucík z PC Revue)

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

ps47: Tituly ako Batman: AA nič nezmenia, dielo skazy je dokonané-za chvíľku je tu fyzika cez directcompute, a po PhysX potom neštekne ani pes.

Mozem sa spytat ci viete o vyvoji nejakeho fyzikalneho enginu nad DirectCompute alebo aj OpenCL, ktory by mohol byt realnou konkurenciou k PhysX? Len pre istotu este dopisem ze to nie je provokativna otazka len ma to zaujima. :-)

Bullet má (bude mít) OpenCL verzi.

Jiz pred dost dlouhou dobou byla demonstrovana OpenCL-based fyzika (Cloth) od Havoku. Otazkou je kdy budou v tomto smeru uzivatelum dostupne vysledky.
http://www.brightsideofnews.com/Data/2009_9_17/AMD-OpenCL-Bullet-Havok-a...

Bulet ale ani zdaleka nema taku podporu ako PhysX ci Havok. Bude podla vas niekedy schopny tymto enginom konkurovat? Co sa tyka Havoku cez OpenCL to znie zaujimavo len sa bojim ci ma Intel o nieco take zaujem a skor si myslim, ze nie... Tak hadam sa to pohne a bude tu poriadny GPU fyzikalny engine pre vsetkych.

Pozor, OpenCL nemusi nutne znamenat jen OpenCL@GPU. Stream SDK 2.0 od AMD podporuje OpenCL jak vybranych ATI GPU tak na CPU x86/SSE3. Fyzikalni engine stavici na paralelizaci vypoctu, kterou OpenCL posktuje tak muze vyuzit prave tech zdroju (CPU/GPU), ktere jsou mu k dispozici.

U posledni verze Stream SDK se jiz zminuje OpenCL/DirectX,OpenGL interoperabilita, coz take muze prispet k zlepseni dosazeneho vykonu pri visualizaci fyzikalnich jevu.

JJ. To viem. Zatial mam taku predstavu, ze GPU je na fyzikalne vypocty o dost vykonnejsie a preto by aj jej vyuzitim mohlo prist konecne nieco nove. To o co sa pokusa PhysX@GPU. Nikede to vyslo, niekde nie. Proste nieco na ten sposob. OpenCL moze dokonca ponuknut kombinaciou CPU a GPU rozdelenie vypoctov na vhodnejsiu komponentu. Len bohuzial vyvoj fyzikalneho enginu je dlhodoby a o momentalnej urovni Buletu vlastne nic neviem. Zatial to u mna vyzera tak, ze GPU@PhysX este dlhsiu dobu nebude mat konkurenciu.

S tou vhodnosti to asi nebude tak horke. OpenCL mi prisel dost rigidni takze se asi z pripadnych vyhod (napr. universalita CPU) v nem tezit moc neda.

Osobne bych radeji videl fyzikalni engine byt treba ne s tak detailnim, ale o to vice vyznamnym vlivem na samotne hrani (ne jen dosud znazornovane efekty jako poletujici papiry, tkaniny, kour, tekouci voda apod.). Treba destrukcni model zohlednujici zasazeny material s ovlivnenim ucinnosti kryti/zraneni hrace.

Ale to co byste chtel, neni prave az tak jednoduche (viz muj post nize). Jak napriklad sjednotit takovouto vec u lidi co muzou vyuzit simulovanou fyziku a ti co nemuzou. Napriklad kdyz budete potrebovat rozstrilet plechove dvere tak bude zalezet kam budete strilet a cim. A to same se musi plus minus nejak naskriptovat pro uzivatele kteri nemaji moznost simulovaneho chovani prostredi. A to je jen jednoduchy priklad.

ps47: Kde tě vyhrabali ? Vrať se tam prosím !

v jednej skaredej ciernej diere plnej archaickeho hardwaru,vyliezam z nej iba raz do roka so zakernym umyslom votriet sa do koncorocneho zhrnutia,a otravit co najvacsie mnozstvo ctenarov vyplodmi svojej zdegenerovanej mysle.

evidentne sa mi to (aspon v jednom pripade) podarilo.

Pridávam sa k prípadu druhému. Neviem skade Vás teda vytiahli, ale dobre, že do HW webov nepíšete častejšie, asi Vám pri pohľade na hociaký produkt nVidie vrie žlč, no to imho do HW webov nepatrí. :) Prajem pekný nový rok!

Taky si myslím že někdo tak zaujatý ,by tady neměl lidem plést hlavy.

Tak a máš to, 5c0!

Bavíme se pořád o ps47 :)

teraz som trocha prekvapeny,naozaj si nemyslim ze by moje prispevky vyznievali nejako nenavistne voci nvidii,naopak,uznavam (v clanku) ze maju vyborny marketing a ze ked chcu tak vedia dodat kvalitny produkt (aj ked za tym ze to s physx pokaslali si stojim)..taktiez verim tomu ze momentalne tazkosti ich v ziadnom pripade nepolozia,mozno to bude chvilku trvat,ale rozchodit to rozchodia.

flamewarov (fora/diskusie) nv vs ati sa nezucastnujem,preto nemam odhad aka miera kritiky (resp "nespravneho nazoru") vyvola hnevlivu reakciu tej-ktorej strany.moje prispevky v nijakom pripade neboli myslene ako osobny utok na nvidiu,a v zivote by ma nenapadlo ze to niekto tak zoberie.

nic,nabuduce si pred spisanim prispevkov budem musiet par tych flamewarov prebehnut,aby som vedel comu sa mam vyhnut..vdaka za upozornenie.

Nedělej si z toho hlavu, ať to napíšeš jakkoliv, vždycky se najde fanoušek té či oné strany, kterému to není po chuti. Zrovna 5c0 je tady jeden z rezidentních nV-fans :)

ps47: "ale víťazom (resp. porazeným) je séria GT2x0 od Nvidie, ktoré sú zlým vtipom vo všetkých smeroch, snáď okrem spotreby. Čo nimi autor chcel povedať, ozaj netuším (DX10.1 natruc?)."...

No a není to snad pravda? Půl roku po vydání RV740, která je technologicky srovnatelná a výkonnější, a pár týdnů po vydání DX11 mainstreamu ATI (HD 57xx) - to si jako nVidia myslí, že někoho oslní podporou DX10.1?

Nechápu tě. Nehodlám se s váma o tom bavit ,atˇ si udělá názor každý sám :).
Zřejmě jsem nrazil na ATI fanatiky. Takže diskuze by byla marná.

U mě při výběru GK věci jako DX11 ,PhysX beru jako takový přídavek a nijak bych to nepřeceňoval. Běžný uživatel to ve hře sotva pozná. V těch pár co vyšly. Ale hlavně mě zajímá jaký dostanu výkon za sevé peníze. A tam je GTX zcela konkurence schopná ,záleží na aktuální ceně ,která je momentálně trochu přestřelená.Navíc špatně dostupná. Takže v kategorii vítězí 5770 třeba. Ale nebudu tady psát takové jednoznačné ortele. Bez souvislostí.

Mně nadává do fanATIků kde kdo, ale ps47 je 3dfxář.

Takoví jsou vůči nVidii zapšklí nejvíc ;)

Ak je to tak ako píšete a zaujíma vás predovšetkým výkon/cena, tak potom neviem prečo obhajujete práve GT2X0... Keď sa ceny pohnú tak to bude iná vec, ale momentálne nie sú príliš výhodné... Ale zas úplná katastrofa to tiež nie je. ;)

Vždyť jsem psal že teď ne. Ale ještě nedávno se třeba GTX 260 216SP OC od Gygabyte dala koupit za nějakých 3800.. Je pravda že serie GTX 2x0 je pomalu za zenitem a čeká se na nové karty od NV. Ale svoji úlohu na trhu určitě sehrála. Takže ji tady nemusí hned tak odsuzovat. Že se výrobky od NV na trhu zpravidla udrží déle ,tak to bych jim snad nevyčítal.

Ale ja bych rek ze on na GTX 260 atd. vubec nenarazel ale kritizoval jen 210, 220 a 240 ;-)

Těžko říct co tím básník chtěl říct. Ale tak jak to napsal ,tak by se to vztahovalo na celou sérii GT2x0..

Jj zalezi na uhlu pohledu. Ja to beru tak ze GT jsou 210, 220 a 240 a GTX jsou 260, 275 atd. a rek bych ze to tak myslel i ps47.

Stavet pointu prispevku na nazvech GK je dnes spolehliva cesta ke zmateni (ne)pritele. ;-)

G92: 8800GTX->9800GTX+->GTS250->GTX250->G.....
40nm: G210, GT220, GT240

Uznávám, že je značení složité a matoucí...:) GTX250 neexistuje. GTX2xxx obsahuje již jádro G200.

Tak abych to uvedl na pravou míru, ps47 píše "DX10.1 na truc", takže hovoří o GeForce G210, GT 220, GT 240.

Tak jsem asi blbej. Tak jsem to pochopil jinak. Ale myslím si že jsem nebyl sám.

Ale ono dneska ATI 5750 za 3700,- taky není nic moc..

Takže protože neoslnila, je to propadák?...:) Skutečně to je názor udělaný na základě zhodnocení reálných fakt? Někdy mi přijde, že se i zde najde dost lidi, kteří si do hodnocení produktu promítají nesouvisející "etické" problémy. Hodnoťte je odděleně, zbytečně ztrácíte kredit, obzvlášť teď, kdy mi přijde, že manie okolo "kdo má větší GPU" dostupuje vrcholu. Konkrétně zrovna v nižších řadách mi vysvětlete, s čím má konkurence takový náskok, aby bylo možné považovat řadu od Nvidie za propadák. Spotřebu máme vyřešenu, tam to není. Jaké další směrodatné parametry mě mají odradit od koupi propadáku?

ps47 nenapsal, že by to byl propadák. Přesná fráze byla "špatný vtip".Pokud přicházíš s produktem půl roku po uvedení srovnatelného konkurenčního produktu, máš v zásadě tři možnosti.Buď nabídneš lepší výkon, podporu novějších technologií, provozní vlastnosti... zkrátka něco navíc, čímž opodstatníš vyšší cenu.Nebo nenabídneš nic navíc, ale podobnou užitnou hodnotu nabídneš za nižší cenu, čímž také donutíš konkurenci zlevnit.A nebo nenabídneš nic navíc a nastřelíš cenu výš, než má konkurence. V tom případě jsi trhu nedal vůbec nic, nijak jsi nepřispěl k pokroku.GeForce GT 240 přináší u nVidie podporu DX10.1, dva roky poté, co to začala podporovat ATI a v době, kdy ATI už má DX11. Přináší 40nm výrobu a nízkou spotřebu půl roku poté, co ATI uvedla výkonnější 40nm produkt (RV740 ~ HD 4770) a déle než rok poté, co ATI uvedla slabší, 55nm produkt taky s velmi nízkou spotřebou (RV730 ~ HD 4670). A přitom poměr cena/výkon je horší, než u všech Radeonů se srovnatelným výkonem. Říkejte si tomu jak chcete, ps47 tomu říká špatný vtip a já přikyvuji. 

Ok, beru zpět. Špatný vtip to jistě být může. Měl jsem na mysli spíš to, že mě je přeci jedno zda to oslní či neoslní (ono totiž pak záleží na tom čím mě to oslňuje). Jde o to, že GT216 a GT215 prostě špatná ve srovnání s konkurencí nejsou, krom toho že přesná konkurence pro ně teprve přijde. Pak můžeme teprve srovnávat. Nicméně i tak tam krom DX10.1 vs DX11 (který v tomhle segmentu vážně roli nehraje) nevidím nic proč by jedno či druhé mělo být lepší či horší. Jako příznivce HTPC třeba jsem nucen více volit Nvidii už jen proto, že jejich nabídka low-profile provedení je širší. VP4, kterým disponují všechny nové Nvidie snese srovnání s čímkoliv od konkurence, v něčem lepší, v něčem horší. Spotřebu předpokládám srovnatelnou. Takže vážně nevidím, v čem by to mělo být označeno za vtip, ale beru že to je osobní názor. Přijde mi, že to není porovnání skutečného stavu, ale prostě tam hraje roli to, že Nvidia dodala DX10.1 když ho předtím označila za nepotřebný (marketing, pro mě nepodstatný) a že nemá DX11 (v tomhle segmentu si nejsem jistej, zda přináší nějaké skutečné benefity, casual gaming asi nebude cílovou skupinou pro DX11).

Ale stejně bych byl rád, kdybych dostal nějakou odpověď, které směrodatné parametry by mě měli odradit při koupi čehokoliv ze stáje GT215/216 - na hry to vážně není, takže parametr ceny/výkon není úplně směrodatný, ale budiž je to jeden z vícero. Co tedy dál spotřeba: ta je velmi pěkná u obou, v současnosti nižší u Nvidie, až vyjde přímý protivník z řady HD56xx pravděpodobně to bude vyrovnané. Přehrávání videa - vyrovnané. Takže pak mi vychází pouze hry. Pokud tedy pro vás v případě nákupu karty z low range segmentu je podstatný výkon ve hrách, doporučil bych spíš volit statší nenažranější generaci, kde za stejnou cenu dostanete víc muziky. Nezlobte se, ale vychází mi to trošku jako nesmyslné porovnání, v tomhle segmentu je to vyrovnané a ani jedno prostě není špatné, záleží jen a pouze na tom co preferujete. Pokud chcete hrát velmi pravděpodobně pak budete kupovat vyšší řadu, kde skutečně pak oceníte přínos DX11.

Co se týče ceny, pak až do uvedení HD56xx nevíme nic přesně, ale po ustálení ceny GT240 (která za startovací cenu byla neprodejná) je i po stránce cenové nabídka vyrovnaná.

Jestliže nezáleží na výkonu, tím klíčovým parametrem bude cena - nepotřebuješ totiž GeForce GT 240 a stačí ti G210, případně jestli nelpíš na videodekodéru nVidie, tak i nějaký low-endový Radeon.

Takže skutečný důvod je uvedení této řady za současné ceny - respektive, výkon a nabídka využití neodpovídá ceně. Pak ano dá se souhlasit, současné ceny G216/G215 jsou skutečně asi někde jinde, než by bývaly měli být. VP4 asi úplně onu cenu nedokáže ospravedlnit. Uvidíme jak se s tím Nvidia popere až vyjde skutečná konkurence.

A co je podle tebe "skutečná konkurence"? Podle mě je to RV730 a RV740.

Tak tady asi bude kámen úrazu. Já bych to viděl až na nové modely z řady HD56xx a nižších. Protože tam se právě ukáže přínos 40nm ve spotřebě (pro tenhle segment dle mého nejsměrodatnější argument). A pak bych tam právě jediný podstatný rozdíl viděl v DX11, který ale dle mého zrovna v tomhle segmentu nebude hrát tak velkou roli. Cenově to bude dle mého vyrovnané, možnosti využití rovněž (krom her kde to bude asi jednoznačně pro ATi), spotřeba dle mého cca taky.

Ehm? A čo znamená "presná konkurence"? Chcete to vážne členiť podľa veku/výrobného procesu? Ja nevidím dôvod prečo by si HD4670 a GT220, GT240 nemali navzájom konkurovať.

A ten odradzujúci parameter je práve cena samozrejme. Ak na výkone (výkon/cena) nezáleží, tak jediná karta zo spomínaných, ktorá má význam je GT210 a tie ďalšie sú zbytočné, lebo navyše prinášajú "len" výkon.

Ano s cenou souhlasím, je někde jinde než by měla být. Otázkou je, zda kvůli tomu označit celou řadu za špatný vtip, protože jinak bych řekl, že ty karty přináší dostatek možností na využití. A parametrově špatné nejsou, ať už vezmu do úvahy spotřebu (což byl hlavní parametr o kterém jsem přemýšlel ve vztahu k přímé konkurenci) nebo schopnosti přhrávání videa.

ifkopifko > je mnoho moznosti cleneni, hraci posuzuji grafiky podle jejich vykonu ve hrach, pracujici podle vykonu v softech ve kterych pracuji, jini pracujici podle spotreby, lidi co chteji HTPC podle dalsich mnoha parametru kam obcas patri treba i velikost, spotreba, hlucnost a lowprofile provedeni :)

kuprikladu pokud se stavi lowprofile PC tak je sebevykonnejsi grafika ladne receno nahovno pokud se tam nevejde :)

rekneme ze treba GT220 lowprofile zacina na cca 15stovkach, co me jako lowprofile nabidne konkurence v teto cene? napadla me snad jen HD4650 a ta teda opravdu takove multimedialni schopnostni jako GT200 nema, a herni PC zrejme jako lowprofile stavet nebudeme ze :)

nejlepsi je jak nekteru serii 210 az GT240 posuzuji hlavne podle her (zrejme tak soudi podle DX10.1) pritom DX10.1 tam hlavne kvuli Win7, a ani nVidia ty grafiky primarne nepropaguje jako herni, ale jako multimedialni grafiky, v textech na jejich strankach i u GT240 jsou hry zminene az na 3 miste

Lowprofile je jedním z hlavních argumentů proč volit Nvidii, její nabídka je v segmentu multimediálního zaměření širší. To by se ale snad mělo změnit a podle některých informací by se u HD5xxx měly objevit lowprofile nereferenční verze dříve než bývalo zvykem a doufejme, že i v dostatečné šíři od různých výrobců.

S odstavcem třetím souhlasím, přijde mi postavené na hlavu posuzovat podle parametru cena/výkon GPU které jsou s přivřenýma očima určené na casual gaming a dělat podle toho závěr. Parametrů je skutečné mnohem více a některé mají vyšší prioritu než to, že v něčem mi něco dá o 5 FPS víc. Ale současně je nutné přiznat, že to je jeden z parametrů, které rozhodují při volbě karty, protože v ostatních směrech je víceméně vyrovnáno. Snad krom již zmíněné šíře nabídky lowprofile provedení.

ShamanCZ> Ten low profile argument akceptujem, ale to čo píšeš, že nie sú hernými grafikami je blbosť. GT220 má v overview hry ako prvý bod za úvodom. Až druhý bod je video.
Ako multimediálna grafika stačí aj 210. Profesionálne grafiky sú zas niečo iné. A áno nvidia má lepšie vlastnosti, čo sa dekódovania videa týka... aspoň podľa toho, čo som čítal. Preto je 210 fajn kartou do htpc. Ako je to s audio cez hdmi netuším, ale tam by mali byť rovnaké ako HD4650 napríklad. No a spotreba je u HD4XXX a nvidia 210-GT240 tak nízka, že to podľa mňa už nikomu žily netrhá... Ale samozrejme nižšia spotreba vždy poteší.

Sám som toho názoru, že nV momentálne vo vývoji je pozadu a karty recykluje, ale ten Váš mi prišiel písaný trošku iným štýlom ako som na EHW zvyknutý, len preto som reagoval ako reagujem. ATI je teraz na koni a som len rád, že nV musí nejako reagovať, problém je žiaľ v tom, že 58xx sú karty perfektné, stále z toho vychádza momentálne blbo zákazník, keďže predajcovia tlačia ceny hore.

Kdybychom chtěli, aby článek byl napsán "tak jak jsi na EHW zvyklý", tak bychom nedělali společný článek s lidmi odjinud ;)

Máš pravdu ,ale ps47 je tvůj slabý odvar.

S tým súhlasím, a preto je tam hodený aj ten môj koment čo začal debatu - dúfam, že podobným štýlom sa tu veľa článkov neobjaví ;) Aby to nevyzeralo ako na PCT debata pod článkami...

Každý hodnotí grafiky predsa svojím spôsobom (hry, video, spotreba atď). nVidia má síce momentálne prepadáky do herného segmentu, ale profi, video a HTPC sú stále jej doménou (preto s kritikou akcelerátorov s DX10.1 a momentálnym portfolio nV nesúhlasím)

Nejhorší produkt:
Lukáš Fiala: Nové GeForce? Staré GeForce? Tady by se toho našlo, ale tím bych asi nikoho nepřekvapil.

Stop ATI fanatizmu na EHW !

A co takhle raději na rovinu přiznat, že se nVidii zrovna nedaří?

A co takhle přiznat že NV zrovna nepřeješ. Myslím že to z tvých reakcí jde docela dobře poznat.

Lukaši jako novinar by si mel psat nezaujate a zduraznit vsechny fakta a zadne nevynechat bez ohledu nato jestli je to plusem nebo minusem, pokud totiz je poznat ze se klonis k nektere ze znacek/vyrobku tak strhavas celej servr smerem k takovemu odpadu jakym je prome treba double D a dvojite V :)

NVidii se zrovna nedaří. Nestíhá vydat novou řadu. To nikdo nepopírá. A zdůvodnění, proč má ten nejhorší produkt a co to tedy má být? Nebo si mám pod pojmem produkt představit prostě všeobecně "geForce"? Když už se v tom tedy rýpeme, nějak podstatné mi rozebírání jednotlivých názorů jednotlivých osob vlastně ani nepřijde, jsou to osobní pohledy jednotlivců, u těch známějších celkem předvídatelné.

petrxtp: A co takhle přiznat že NV zrovna nepřeješ. Myslím že to z tvých reakcí jde docela dobře poznat.Naopak, v článku jsem napsal, že nVidii přeji, aby co nejdříve vydala nějaký povedený produkt.obc: NVidii se zrovna nedaří. Nestíhá vydat novou řadu. To nikdo nepopírá. A zdůvodnění, proč má ten nejhorší produkt a co to tedy má být? Nebo si mám pod pojmem produkt představit prostě všeobecně "geForce"?Jesli sis nevšiml, tak jsem jako nejhorší produkty ohodnotil Radeon HD 4730 a Huangovu maketu. Tady v diskuzi jsem se akorát zastal ps47, jeho názor je podle mě opodstatněný a kromě argumentů, které jsem zmínil, o 40nm GeForce se v kapitole Nejhorší produkt zmínili další dva kolegové.Ještě bych rád zmínil jednu věc, taky jako odpověď Samanovi: kdybychom byli všichni zcela objektivní, tak článek by byl zřejmě velmi jednotvárný, protože bychom všichni došli ke stejnému závěru. To ale není účel. Každý hodnotí subjektivně, každý z jiného pohledu a dohromady to má dát víceméně objektivní celek. Proto taky si každý můžeme dovolit některé produkty vynechat. Třeba u Ionu jsem tušil, že ho pochválí ostatní, co se více zajímají o HTPC a mobilní segment, a tak jsem se zaměřil více na hardware pro hráče. Naopak Radeon HD 4890 ale zůstal v kategorii nepovedeného hardware poněkud nedoceněn, to se taky stává.

Nejhorší produkt roku:

Lukáš Fiala: Nové GeForce? Staré GeForce? Tady by se toho našlo, ale tím bych asi nikoho nepřekvapil.

V téhle větě se jasně a otevřeně přiznáváš k zaujatosti vůči NV. Já to tak chápu a myslím že by se našlo více lidí..

Pokud to tady nemá být nějaký HW bulvár. Nebo nějaký novoroční šprým :).

Ale pokud to má být web který má informovat širokou veřejnost a pomoct jí si udělat objektivní nároz ,tak to tady nepatří.

Ale veď tento článok je práve o subjektívnych názoroch autorov a je to v úvode aj napísané. Ak niekto chce objektívne faktické informácie, nech si pozrie výsledky recenzií, cenníky a špecifikácie produktov na weboch výrobcov.

petrxp: V téhle větě se jasně a otevřeně přiznáváš k zaujatosti vůči NV. Já to tak chápu a myslím že by se našlo více lidí..A to je dobře, že to tak chápeš, protože přesně tak to bylo myšleno. Spousta lidí mě považuje za zaujatého vůči nVidii a tudíž předpokládá, že vůči jejím produktům budu mít negativní postoj. Pak nám čtenáři vyčítají, že jsme předvídatelní. Tak jsem vybral nepovedený produkt od ATI.Jinak souhlasím s příspěvkem obc níže, "nejhorší produkt" je takové nešikovné (vzhledem k tomu, co se tam objevuje za odpovědi), tak pokud se akce bude konat i příští rok, zvážíme přejmenování na "nepovedený produkt/produkty".

Myslím, že pohľad Lukáša je úplne konzistentný s jeho doterajšími názormi. Vždy podľa môjho názoru z jeho textov som nadobudol ten pocit, že niekde vo vnútri predsa len má bližšie k ATI, ale to neznamená, že by nedokázal objektívne zhodnotiť úspechy, zásluhy a inovatívnosť technológii nVidie. Na druhej strane nezatvára oči pred inými praktikami kohokoľvek a možno jeden z mála na to konzistentne poukazuje.
Kurnik veď v konečnom dôsledku je vynikajúce, že aspoň z hľadiska výkonu "každý chvíľku ťahá pílku" aj keď to momentálne nie je podporené výrobnými kapacitami.
Ja sa na to naozaj pozerám z odstupom tchajwanské modré&žlté.

Ak by som sa na celú momentálnu HW situáciu mal pozerať cez prizmu krátkodobého vývoja tak priznám sa koketujem s myšlienkou nad článkom v duchu "Ako oslabiť nVidiu". Momentálne sa mi zdá, že nVidia je v šachu obklopená nie vežami, strelcami a kôňmi, ale len pešiakmi, ktorí jednoducho nie sú schopní ju doraziť, ale výrazne oslabiť pozíciu nVídie. Taká AMD/ATI jednoducho nemá a nebude mať kapacity na prebratie vedúceho ťahúňa segmentu do vydania novej generácie FERMI a VIA nie je s toho istého dôvodu zosadiť ION platformou Trinity a VN1000. Paradoxne tou dámou je Taiwan Semiconductor Manufacturing Company's (TSMC's) a jej momentálna neschopnosť a Intel, ktorý svojim spôsobom tým, že nerobí nič resp. omisívne strká polená nVidii zasahuje tie najväčšie rany. Len tie klince chýbajú.

Nevím zda 4730 není uvedena poněkud alibisticky, u nVidie by se našly zcela rovnocenné produkty. Příště si to pojmenujte "nejhorší produkty", protože se do toho moc nevejdete, zvlášť když šmahem označíme za nejhorší produkt vše od jednoho výrobce. Jestli totiž měly být staré a nové GF tím nejhorším produktem roku, evokuje to názor, že všechno co vydala bylo nejhorší.

Jestliže uznávám většinu redaktorů na EHW v rámci možností jako nestrané odborníky. Tak Lukfi je pro mě pravý opak. A posouvá EHW úplně někde jinam..

No a to je zas váš subjektívny názor a myslím, že vám ho tu nikto nebude brať. :)
P.S. Neviem či "odborníci" je to pravé slovo... Sú to zrejme väčšinou "len" sčítaní ľudia/žurnalisti. Odborníci na HW sú podľa mňa ľudia, ktorý vedia ako konkrétne niečo vyvinúť k lepšiemu a nie len zhodnotiť výsledok. ;)

=>petrxp: Co kdybys mi namísto kafrání našel, kde v nějaké novince komu křivdím. Novoroční článek má být subjektivní a odsuzovat někoho, že v něm projeví svůj názor, považuji za dost slabomyslné.

@petrxp: Podľa mňa, ba práve naopak pretože s nadhľadom vyvažuje ostatných, ktorí síce robia svoju prácu s vysokým štandardom, ale takpovediac sú vzajatí "svojích" produktov, ktoré ich bavia a s entuniazmom dookola testujú. A vtedy človek, ktorý dokáže aj vrámci takejto skupiny povedať pozor - stop, byť s opačným názorom je veľké plus.

=>Lukáš Fiala: Mě by to taky sralo kdyby mi do toho někdo kecal,takže se ti nedivím že se ti moje řeči nelíbí :). Bohužel je to můj názor.. A taky bohužel/bohudík tvoje aktuální příspěvky o neschopnosti Nvidie jsou včas osdraněny. Zůstavají jenom ty které mají nějaký důležitý obsah ,takže z tvých skoro nic nezůstalo. Kde bych mohl něco najít. Snad to nebude pravidlem o čem tu mluvíme. A snad by jsme to mohli uzavřít. Hodně úspěchů do nového roku :).

=>petrxp: Jaké příspěvky jsou odstraněny? Boha jeho, takže ty trpíš utkvělou představou, že já všemožně pomlouvám nVidii a zbytek redakce po mě promazává příspěvky v diskuzi, nebo jak jako? No to se pak nedivím, že jsem podle tebe zaujatý. Doporučil bych ti vyhledat odbornou pomoc.
Mimochodem když máš zapnuté upozornění na nové příspěvky na mail, tak i když je něco smazáno, do mailu ti to stejně přijde.

Když dochází argumenty ,tak přicházejí nadávky :). Myslím že jsem tě usvědčil ze zaujatosti dostatečně. A i další lidi si myslí že jsi člověk v červené kombinéze..

Ty jsi tady nepředložil ani jeden argument o tom, že by mé články/novinky byly zaujaté. Zato lžeš, až se ti od úst práší (což si může každý, kdo má zapnuté posílání nových příspěvků na mail, ověřit  )

Vždyť jahoda je taky lepší červená než zelená.

petrexp > Eh? Nemám pocit, že by boli autori EHW zaujatí na niektorú značku. Každý z nich má celkom určite nejakého favorita, ale pokiaľ to neovplyvňuje výsledky testov je to úplne v poriadku. Ostatne, kto nemá favorita?
To čo tu píšete o mazaní príspevkov je lož samozrejme a znamená to, že Vy ste zaujatý proti nejakému/nejakým autorom EHW.

Vidím že L.Fiala tady už má svoje osobní obrané komando. Tak jsem umlčen no.OK už je to dobré můžeš dále nenápadně vymývat mozky a šířit bludy. Doufám že ti za to někdo aspoň zaplatí nebo dostaneš lepší prémie. Protože jinak je to čistá hloupost to co děláš.
A nemluvil jsem o mazání příspěvků. Ale že nejsou v databázi už všechny novinky ,články ,které jsi psal. Aspoň si to myslím.

Argument jsem předložil a už ho po třetí opisovat nebudu.

petrxp: nejde o žádné komando. Jestli je podle tebe Lukáš zaujatý vůči některé firmě, tak jsi v tom případě zaujatý proti Lukášovi.

Žádné novinky/články se zpětně nemažou. Maximálně se odvydají různé soutěže, ankety a upozornění na časopisy vydavatelství. Jediný případ, kdy byl nějaký článek násilně zrušen byla loni nějaká anketa ohledně grafik z Hexusu. Byla z toho velká aféra, ve fóru to mělo snad 20 stránek, ale nakonec bylo vše jasně vysvětleno.Šíříš tady jen pomluvy a přitom neuvedeš nic konkrétního. Možná jen špatně čteš mezi řádky.

Nešířím tady pomluvy. Vyjádřil jsem se jenom k jedné konkrétní věci viz. výše. Ostatní články tady nechci řešit. Takový věrný čtenář a kritik L. Fialy zase nejsem.
Kdyby tady u té ankety, nebo co to je, na začátku bylo napsáno že to je jenom taková sranda. Nebo kdyby měl Fiala v popisu že je totální ATI fanatik ,tak bych to vzal. Ať si každý fandí čemu chce ,ale ať to nenutí ostatním jako světoborný názor. Že všechny Geforce staré i nové jsou nahovno.

A už to jakým způsobem se tady hájí o něčem vypovídá..

Na tento poslední příspěvěk znovu ocituji něco hned z úvodu z článku:Každý z autorů se mohl vyjádřit v takovém rozsahu, v jakém uznal za vhodné, opět bylo
ponecháno na každém z autorů, jak si vyloží tématickou orientaci každé kapitoly (např.
„nejlepší..." nemusí nutně znamenat „nejvýkonnější..." - pokud někdo dává přednost vzhledu
karty, nebo spotřebě, či poměru cena/výkon, je to jeho názor, který samozřejmě akceptujeme).


Autor se nemusí vyjadřovat vůbec, stejně tak může svůj názor rozvést a uvést více
„kandidátů". Každý názor je individuální a nemá smysl ho deformovat bezdůvodnými striktními
podmínkami.
Je to tedy článek plný subjektivních hodnocení. Za nic jiného ho taky nikdo nevydává.Při ostré kritice je taky dobré nemít skoro v každé větě kolikrát i několik hrubek. A další příspěvky s různými fekálními slovesy a podstatnými jmény budu muset bohužel smazat. Nebude to cenzura hající Lukfiho, ale udržování solidní úrovně diskuze.

Nepíše přece, že jsou na *. Nakonec nejhorším produktem zvolil Radeon a jakousi maketu něčeho.Citát: Nové GeForce? Staré GeForce? chápu jako narážku na přejmenovávání GeForce. Případně to lze interpretovat jako kritiku 40nm GPU nebo šílených pokusů Asus Mars nebo té hybridní karty eVGA. Ty akorát vidíš to, co vidět chceš. Já, Honza od vedle a další to zase možná chápou jinak, ale kvůli nepochopení nařknout autora z předpojatosti?

GeForce to jsou asi všechny herní grafiky od Nvidia. Takhle to napsal a tak to chápu nic jiného se v tom snad hledat nedá..

Přinejmenším to je hodně nešťastně napsané. Ale já si myslím že to byl úmysl co nejvíc zhodit NV (soupeře).

To je opravdu úctyhodný výkon. Celý den se tady hádáš. A kvůli čemu? Já se bráním nařčení ze zaujatosti. Obhajuji sám sebe. Ale ty, ty obhajuješ firmu NVIDIA Corporation. Co taková vytrvalost vypovídá o tvé nestrannosti?

Já bych se bránil stejně i kdyby jsi mi stejným způsobem chtěl vnucovat Nvidii. A pomlouval neoprávněně ATI..

Igor Staněk je nesmírně arogantní člověk s patentem na rozum. Jeho znalosti hardware a případně perly o grafických eginech už začínají být legendární. Nicméně, jestli toto je vzorek typického zaměstnance Nvidie, tak je mi té firmy celkem líto.

P.S.- I. Staňku, seznam se s SDK DX11, než začneš potit své výkřiky do tmy.

S Igorem Staňkem máte možnost diskutovat a argumentovat skrze Twitter (http://twitter.com/Igor_Stanek): zde není vaše urážení fér, jelikož PR zástupci obyčejně nediskutují pod články (není to košer).

Ja s ním nechci diskutovat, jen jsem vyjádřil názor po přečtení jeho příspěvků na adresu JS.

Ach, koukám, že blogpost už je back online. Tak se pro případné námitky dají použít i komentáře tam.

Musim s Igorem Stankem naprosto souhlasit.Na takove hloupe napadani ze strany J. Soucka bych reagoval naprosto stejne. Staci se podivat na PCT forum,kde je p. Stanek a NVIDIE denim chlebem par jedincu v cele J.Souckem.
Na jednu vec jsem se vas chtel sam zeptat.Vy znate pana Stanka osobne? Mate nejaky link na jeho hloupe výroky o DX11?Mel jste s nim moznost nekdy mluvit? Ja jsem tento rok videl dve prezentace z jeho strany obe dve patrili k tomu nejlepsimu ceho jsem se mel moznost zucastnit. Na Brnenske Game Developer Conference v listopadu se vetsina lidi shodla, ze jeho vystoupeni bylo nejlepsi s cele akce. Ve svem vlastnim volnu pomahal organizovat tuhle akci a takovych lidi moc neni. Staci trochu zagooglovat a najdete par nadsenych hodnoceni ze strany vyvojaru s to jsou lidi, kteri se vyvojem her zivi. Osobne jsem s nim mluvil a jeho prehled v oblasti pocitacoveho hardware je opravdu neuveritelny. Ucim externe na fakulte informatiky a pral bych si, kdyby vetsina mych studentu na tom byla aspon z polovicky tak dobre.
Koneckoncu v jeho pripade bych asi povolil trochu arogance. Kolik znate lidi z nasi male zeme,kteri se dostali tak vysoko v nejake zahranicni firme. Ja bych je spocital na prstech jedne ruky.

Četl jste vůbec co J. Souček skutečně napsal?! Mě to rozhodně nepřipadá jako "hloupé napadání" jak uvádíte, ale pouhý souhrn skutečností, kterých se p. Igor Staněk skutečně dopustil.
Každý by si měl rozmyslet než někoho napadne, což p. I. Staněk evidentně neudělal a zcela neoprávněně a lživě urážel a pomlouval mnohem schopnější osoby, jako je například R. Huddy z AMD.
O dalších věcech kolem p. Staňka a nVidie vůbec, se už raději nebudu ani rozepisovat, protože to nemá cenu a každý kdo umí číst si už musel dávno udělat svůj názor na nVidii po tom všem co za minulý rok 2009 předvedla.

Zeptam se stejne. Vy pana Stanka znate ? Mluvil jste nekdy s nim ? Jak muzete vedet kdo je schopnejsi? Nemuzu si pomoci,ale vase reakce mi prijde zalozena na nenavisti k jedne konkretni firme a tim se to promita na osoby,ktere dotycnou firmu zastupuji.
Mozna byl pan Stanek trochu vice expresivni a nemusel nazyvat Richarda Huddyho prasilem,ale jinak ma ve svem prispevku pravdu J. Soucek se snazil s jeho tvrzenim manipulovat a to se mu nelibilo. Kdyby stejnou vec rekl zastupce AMD tak to budete povazovat za obranu proti marketingu Nvidie.
Zkuste se prosim jednou opravdu nezaujate zamyslet. Svedl jsem s vami nekolik diskuzi a pokazde napadate tu stejnou stranu. Tohle neni o nabozenstvi ale o normalnim nestrannem uvazovani.

ty by sis mel hlavne nekdy na nejakou prednasku tech lidi zajit aby si alespon vedel jak takove prednasky vypadaj

mel jsem moznost videt 2 prednasky I. Stanka, jednu nazivo prave na GDS a jednu ze zaznamu z Maxconu a je to presne to co by mel PR manazer umet, proste jeho prednasky jsou kvalitni a I. Stanek krasne reagoval na situaci v sale podle toho jak se mu lidi prihlasili a dokazal odpovedet bez zavahani

zaroven jsem mel moznost shlednout jednu prednasku kohosi z AMD a byla to katastrofa, nejen ze se obcas lidi v sale "smali pod vousy" ale nakonec dotycnej nebyl ani schopnej reagovat na dotazy a smysluplne nane odpovedet, prednaska nakonec dopadla jako fraska a ani se nedivim ze pro dalsi rocnik prednasku odmitli

holt nVidia ma ty spravne lidi na spravnych mistech a nekteri to holt nedokazou prekousnout :)

Myslim, ze pro uspesneho PR zastupce je obecne schopnost se necervenat a silny zaludek podstatne dulezitejsi nez znalosti/charakter (ty mohou byt spise nevyhodou).

Rozsireni te prave fyziky brani hlavne jedna vec. A tou je to, ze ne vsichni maji moznost si ji zapnout. A i kdyz bude pod Open CL, tak tu bude nemalo uzivatelu, ktere si ji nebukou moci se svym hw vychutnat. No a pokud by mela mit fyzika vliv na hratelnost, tak bude muset byt ve hre na vsechno i varianta s nascriptovanou fyzikou nenarocnou na vypocetni vykon. Nehlede na to, kdyz by fyzika mela ovlivnovat multiplayer. Toto neni vubec jednoduche a programatori se toto musi proste nejak postupne naucit. Takze ani zadna fyzika pres Open CL nebude alespon zezacatku zadna vyhra. Jedna vec jsou moznosti fyzikalniho enginu jako takoveho a druha vec je, co z toho dokazou programatori vyuzit.

P.S. Typickou ukazkou tohoto by mohl byt napriklad kour v COD. Pokud by byl udelan realistickou simulovanou fyzikou, tak musi byt ve hre i varianta bez pouziti realne simulace, ale vzhledem k hraci se musi tvarit podobne. Jinak by mohli mit jedni zasadni vyhodu.

ano x)
například firmě která tvoří CoD uričtě nejde o to aby lidé měli krásnej požitek z hraní, nebudou se drbat s tím aby se někteří měli líp jak ostatní, protože to by ty se starším HW mohlo odradit od koupit hry
no řekněme si narovinu, nebudu si přeci kupovat hru za 1100korun, když vím že tam budu mít polovinu věcí.
firmám, jak už jsem nastínil - jde čistě jen o zisk(tzv. o prodejnost) a fyzika kterou využije 50% uživatelů tomu fakt nepomůže
je to stejné jak s PhysX, jen málo lidí vlastnící ATi si koupí např Batmana.Ostatní totiž vědí, že si tam PhysX nebude moci zapnout, a nevychutná si tu hru naplno

Ale zase o kolik víc lidí vlastnící nvidii si Batmana koupilo? Bez té fyziky by možná vůbec tolik lidí nezaujal.
Ale většinou to asi bude tak, jak píšete.

VIP o roce 2009: od přeznačování k DX11 a GPGPU
1 - Co a kdo vás čeká?
2 - Grafická časová osa
3 - Nejlepší produkt roku
4 - Nejhorší produkt roku
5 - Zajímavosti, inovace a nejlepší trendy
6 - Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy
7 - Mobilní grafika
8 - GPGPU a procesory
9 - Článek/interview/web roku
10 - Výhled do roku 2010

VIP o roku 2008: Grafická inkvizícia
1 - Čo a kto Vás čaká?
2 - Rok 2008: chronologické zhrnutie udalostí
3 - Naj- grafická karta roku
4 - Najhorší produkt roku
5 - Najlepší higendový produkt
6 - Najlepší mainstreamový produkt
7 - Najlepší lowendový produkt
8 - Najlepší trend roku
9 - Najhorší trend roku
10 - Mobilná grafika
11 - Grafika a procesory
12 - Inovácia roku
13 - Článok/interview roku
14 - Prekvapenie roku
15 - Najväčšie sklamanie roku
16 - Najzaujímavejšie riešenie roku
17 - Aký bude hardvér v roku 2009?

Už zo samotnej menovačky jednotlivých kapitol je zrejmé, že sa nám kvantita nejak scvrkla či to bolo na úkor kvality tak to si netrúfam povedať to nech posúdi každý sám, len VIPka 2008 sa mi zdala omnoho prepracovanejšia a domyslenejšia.

Ak by som mal zo svojho pohľadu vyzdvihnúť názory, ktoré nielen tento rok vždy veľmi správne odborne okorenia VIPku možno aj proti prúdu tak vyzdvihnem názory Jirku Součeka, ktorý si dovolil možno aj preto, že nieje "závislý na testovacích vzorkách" zabrdnúť do osieho hniezda.
A ona tá trafená hus veľmi rýchlo zagágala :o)

"Letos se to s prognózami prostě nevyvedlo. Odhady o vydání DX11 her až příští Vánoce počínaje"

Zrovna s tím DX11 se myslím trefil velmi dobře... pokud je mi známo tak nativní DX11 hra loni nevyšla... a ani není jen tak v plánu... nikdo si zatím nedovolí postavit hru která nebude podporovat DX10.. a že by dělal 3 enginy (DX 9,10 i 11) zu grunt.. takový sebevrah snad nikdo není....

Ostatně dokud nebude na trhu Fermi a dostatek radeon HD5x... tak dx 11 v podstatě smysl nemá...

Kolik procent hráčů má kombinaci Win7 a radeon 5x?

http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/
ATI Radeon HD 5800 Series 0.55%

To nezní jako moc perspektivní trh zatím...

Bennie v podstate s tebou súhlasím, určite máš pravdu v tom - momentálnej využiteľnosti, v podstate to je problém aj iných technológií a ich rozšíriteľnosti resp. podpore v hrách.
Ale predstav si situáciu opačnú:
nV by mala prvá karty DX11 asi ti nemusím vysvetlovať čo by bolo na prospektoch a krabiciach a podobne veľkými PR písmenami a ospevované do nebies a pod.

V tom s tebou souhlasím... a je to další ukázka marketingové impotence AMD, že svojí DX11 resp. i DX 10.1 převahu po celou tu dobu nedokáží využít. To nedokážou najít já nevím třeba 10mil USD, aby si DX11 podporu v nějaké AAA hře na říjen-listopad 2009 koupili? Když NV mohla dobastlit PhysX a AAA do Batmana, nemohli třeba DX11 (myslím reálné a viditelné DX11) nacpat do Call of Pripjat a adekvátně to marketingově prodat?

Členění na DX11 hry s patchem a "nativní" je blbost. Různé hry pyšnící se štítkem "DX11" používají nové features různou měrou a někdy může více features používat hra s patchem než hra, která vyjde s podporou DX11 už v základní verzi.Zcela běžně má hra 2-3 rendering paths, dneska zpravidla DX10, DX9.0c (SM3.0) a DX9.0b (SM2.0). A jsou to rendering paths, ne enginy. Zde je také vidět nesmyslnost onoho členění na nativní a nenativní hry, protože by to znamenalo, že nativní hry pro pět let starý HW přicházejí až teď. A existuje snad dnes hra, která by ke spuštění vyžadovala podporu DX10?Naopak na DX10 hry se po vydání G80 čekalo docela dlouho, tady máme první vlaštovky do několika měsíců od vydání karet. A to je prosím u ATI, která má tradičně slabší spolupráci s developery.

Jen pro úplnost snad první DX 10 počin - Lost planet /i když pokud se pamatuji jen demo/ byla v duben/květen 2007 a 8800GTX v listopadu 2006.. to není o tolik více zejména když tehdy to MS vyloženě zdržoval že DX10 pro XP prostě neudělal a neudělal... ve světle toho mi nástup DX11 se slušnou základnou WIN7 a Win Vista nepřijde moc rychlejší

Existuje. Vím ale jen o jedné: Stormrise (tedy jestli se to ve finální verzi hry na poslední chvilku nezměnilo, což asi nezměnilo). 

Ještě třeba Shattered Horizon.

"Kolik procent hráčů má kombinaci Win7 a radeon 5x?"

DX11 je, pokud vim, jiz dostupny i ve Vista.

... které jsou alespoň do vypršení časového limitu RC verze mezi hráči (těmi, co čtou a hlasují na EHW) více rozšířeny než Vista (a dokonce i XP). http://www.extrahardware.cz/jaky-operacni-system-pouzivate-pro-hrani-her

To máte vlastně pravdu... naštěstí jsem uvedl jen procenta HD5x GPU, což je podmínká nutná, takže argument stále platí..

... kolik procent čtenářů EH.CZ má HD5x GPU? na Steamu, který má (zatím :) trochu reprezentatinější vzorek to v prosinci bylo 0,55%.

Na PCT fóru vyšlo v anketě 12 %.

Do ankety muze napsat kdokoliv a cokoliv.

Asi by byla zajímavá anketa, kolik procent uživatelů fóra kupuje originálky a kolik jich stahuje warez. Jedná se o nadšence do počítačů a zhusta o nepříliš zámožné studující, kteří nelitují peněz za highend HW, ale SW jen kradou. pro výrobce her jsou asi cennější ti neustále proklínaní BFU...

Taky pravda. I když pokud má Hulán pravdu s tím, že 96% příjmů jsou z her na konzole, tak to ani s těmi BFU moc slavné nebude.

ono je ale potreba si rict i to ze tech 96% (to cislo nema cenu komentovat, nemame nikdo sanci zjistit zda je nebo neni realne) se deli jeste na dost dalsich casti, treba ze kuprikladu nejvetsi zisky z konzoli jsou v Asijskych zemich a z her ktere nejaka Evropa nebo Amerika vzivote neuvidej, (mel jsem moznost delat na dvou hrach co se v EU ani USA neprodavaj a nikdy prodavat ani nebudou) ze dost podstatna cast tech zisku ma navrub Wii a tedy hry co se na PC asi dostanou jen omilem pokud se vubec nedostanou, z toho co vychazi zaroven na Xbox, PS3 a PC to zas tak rozdilne nebude, typuju to tak na cca 40/40/20, precijen jsou i hry co se zas nadruhou stranu vubec neobjevej na konzolich (alespon tech soucasnych) a svet PC tahnou docela dost, WOW, Crysis, Stalker a kdo vi co jeste

v te prvotni cifre asi bude prave velke zastoupeni Wii, tam jsou proste specificke hry co potrebuji specificky HW k Wii na ovladani a jejich prodeje budou astronomicke

Reklama
Reklama