Windows 10 v1607 zlepšil škálování, část omezení desktopu ale obejít nelze

0

Práce s více obrazovkami se s každou verzí zlepšuje, stejně tak se Windows zlepšuje v práci s různými úrovněmi jemnosti. Dnes je ale docela normální, že si kopíte 13palcový notebook s rozlišením full HD. Nebo i vyšším. Tam už nemůžete prvky zobrazovat v původní velikosti. Pak k laptopu připojíte 24palcovou full HD obrazovku, kde naopak zvětšování není třeba. Zatímco moderní prostředí je na škálování připravené, horší je to s desktopem. Zrodil se v jiné době a je to na něm vidět.

Anniversary Update v tomto ohledu přinesl pár zlepšení. Některé aplikace se novému modelu zobrazení nepřizpůsobily a prostředí takové aplikace pak operační systém musel zvětšit. Výsledek nebyl pěkný, nejvíc bily do očí rozmazané texty a prvky. To byl první problém, dalším bylo nesprávné zvětšení aplikace, takže bylo prostředí buď moc malé, nebo velké. Třetím bodem byl scénář, kdy byla aplikace zobrazena ve správné velikosti, ani písmo nebylo rozmazané, docházelo však k jiným problémům se zobrazením. Byly např. oříznuty popisky.

Tak si v Redmondu stanovili problémy, které chtěli vyřešit. Nejčastěji se vyskytovaly tehdy, když docházelo ke změně poměru škálování a byli jste přihlášeni, případně při přesouvání oken mezi různě jemnými obrazovkami. Dědictví desktopu spočívá v tom, že klasické programy se a na jemnost obrazovky zeptají při spuštění, ale nejsou schopny dynamicky reagovat na změny, na rozdíl od moderního prostředí.

V podstatě jednoduché řešení neexistuje. Microsoft ve Windows 10 v1607 nabízí první dávku vylepšení:

  1. Windows nyní správně škáluje prvky, které si nevykreslují samy aplikace. Jedná se např. o záhlaví nebo posuvníky. I když byl zbytek aplikace zvětšení správně, uvedené prvky, za které nese systém zodpovědnost, Windows na změnu poměru škálování nezareagoval. To už by se dít nemělo, ovšem za předpokladu, že bude aplikace podporovat nové API.
  2. Starší model škálování nebyl vhodný pro komplexní aplikace. Aplikace buď mohla systému říct, že škálování zvládne sama, nebo mlčet. Pak se o škálování postaral systém. Nyní je k dispozici třetí scénář vyplňující prázdné místo. Vývojářstvo se může postarat  škálování důležitých součástí, zatímco zbytek může škálovat Windows. Totiž ve chvíli, kdy leželo všechno na bedrech vývojářů a vývojářek, mohla jim práce přerůst přes hlavu. Proto někteří raději pokusy o správné škálování vzdali. Vedle modelu „buď všechno, nebo nic“, tak přibyl nový.
  3. Ani Office, domácí klenot, nereagoval na změny správně. Tým kolem kancelářského balíku ale pracuje na tom, aby Office novinek ve Windows 10 v1607 využíval a škáloval se správně.
  4. Windows Presentation Framework, jenž aplikace často využívají, rovněž trpěl problémem popsaným v prvním bodě. Teď už to ale neplatí.

Špatné a správné škálování
Špatné a správné škálování | Foto: Microsoft

Microsoft přiznává, že cesta ke správnému zobrazení všech aplikací bude ještě dlouhá. Zlepšeno sice bylo škálování ikon, ale pořád ještě můžete narazit na případy, kdy se při změně obrazovky zobrazí v nesprávné velikosti. Týká se to situací, kdy máte více obrazovek v režimu rozšířené plochy. Různé velikosti při zapojení více obrazovek nepodporují ani běžné prvky pro ovládání, dynamicky nereagují ani WinForms.

Bohužel dokud se nepodaří přijít na způsob, jak problémy tradičního prostředí obejít, na některé prvky bude platit pouze odhlášení a přihlášení, jinak se nezobrazí ve správné velikosti. Je to otrava, ale také dědictví desktopu. Buď jak buď, aktuální verze Desítek nabízí to nejlepší, co kdy Windows v téhle oblasti nabídl.

Zdroj: Ask the Core Team via WinBeta