Reklama

Witcher 2 v2.1 – rychlotest 19 grafických karet

Zaklínač 2: Vrahové králů byl když ne nejlepším RPG roku 2011, tak určitě nejlépe vypadajícím. A nejspíše také hardwarově nejnáročnějším. Od května loňského roku, kdy druhý Witcher vyšel, přišla celá série záplat a především povýšení na verzi 2.0, příští měsíc navíc vyjde Enhanced Edition a hráči Zaklínač 2 bude zase v kurzu.

 

Witcher 2 v2.1, 19 grafik, dvě lokace

 

Zatímco hardwarový průvodce prvním dílem Zaklínače si už vysloužil 175 000 zobrazení a hra následně vydržela v metodice pro grafické karty hodně dlouho, Zaklínač 2 nám na EHW tak nějak proklouzl mezi prsty. Jelikož jste se ale pod článkem s úvahami nad novou skladbu her pro testy grafik docela silně ozvali, už jej nebudeme dále opomíjet. Od doby vydání prošel stejně řadou změn a rovnou jsme ho nechali potykat si s nejnovějším hardwarem.

Reklama

 

Momentálně je hra ve verzi 2.1 (s tou bylo také testováno) a měřeno bylo v rozlišení 1920 × 1080 px se všemi detaily na maximum. Jedinou položkou, kterou jsem hýbal, byla červeně vyznačená Nejlepší kvalita (v anglické verzi UberSampling). Výkon s touto náročnou a přitom ne o moc hezčí formou vykreslování jsme zanesli do grafů zvlášť.

Po seznámení s hrou jsme vybrali dvě lokace, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky, a z pokročilejší fáze hry potom v lese se odehrávající misi Hnízda Nekkerů. První souhrnný graf prezentuje průměr z těchto dvou lokací, nastavení s volbou Nejlepší kvalita Vypnuto.

Pokud chcete zopakovat naše měření, využijte AutoSave_0016.sav z archivu obou testovacích uložených pozic, nastavte FRAPS na 24 sekund, poprvé nic neměřte („cacheovací“ průběh), načtěte pozici znova a hned po načtení spusťte logování FRAPSu. Pokud se vám stane, že vojáci přiběhnou až k vám a pomohou Geraltovi zemřít dříve, musíte měření opakovat (zatmění obrazovky přijde v tomto méně častém případě dříve než za 24 sekund).

Nejlepší kvalitu (UberSampling) jsem u některých slabších karet ani nezapínal. V grafu proto nemají hodnoty, přestože toto nastavení podporují.

Testování v druhé lokaci je trochu pracnější. FRAPS opět ponechte na 24 sekund, zase je dobré první průběh neměřit a teprve ve druhém se pokusit po cestičce proběhnout co nejpřesněji jako na videu pod odstavcem.

Jak vidíte, Witcher 2 není zrovna hrou, která by zvláště seděla nejnovějším Radeonům. Radeon HD 7770 zaostává za Radeonem HD 6850 a také Radeon HD 7850 prohrává se starším Radeonem HD 6950 (ač tomu ve spoustě her je naopak). U GeForce je překvapivě velká mezera mezi GTX 570 a 560 Ti, „stará“ GTX 280 si vede celkem dobře. Zatímco srovnávání v lokaci hradu by se líbilo více Nvidii, testování v lese by zase ocenila AMD.

Zapnutí Nejlepší kvality (UberSamplingu) rozdýchá překvapivě nejlépe ne Radeon HD 7970, ale GeForce GTX 580 (těžko říct, jestli i verze s 1536 MB paměti). To ale nehraje velkou roli, jelikož se jedná spíše o test pro zajímavost. V metodice budeme Zaklínače 2 testovat jistě s touto volbou vypnutou a možná si za pár let zkusíme, jestli už existují stroje pro plynulý běh tohoto nastavení.

Za poskytnutí hry Zaklínač 2: Vrahové králů děkujeme společnosti
Computer Games Distribution – COMGAD

Comgad

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Víte, co mi na herních testech českých magazínů chybí? Testování škálování SLI a Crossfire. Přitom je to hodně zásadní vlastnost, obzvlášť u hry, která není na nejvyšší nastavení hratelná na žádné jednojádrové grafické kartě ani na 1920*1080. Přidejte do současných testů 2x Radeon 7970 a 2x GTX580 (prostě nejvýkonnější jednojádrovou kartu od obou výrobců) a předběhnete svou kvalitou PCTuning.

http://www.techspot.com/review/405-the-witcher-2-performance/page3.html

Uživatelů, které zajímá multi-GPU, je menšina http://extrahardware.cnews.cz/zvazujete-pri-vyberu-herni-graficke-karty-... a testování je náročné. V nějakých starších testech má ale Adam Vágner naměřeno i 3-way SLI a CF s GTX 580 a HD 6970, pokud se nemýlím.

Menšina ano, ale dost výrazná menšina. 30% uvažuje možná nebo určitě, to všechno jsou lidi, které tato informace zajímá.
Představte si, že by 30% (nebo klidně i těm 16%) uživatelů vaše stránky nefungovaly, je to zanedbatelná menšina?

Ano v nějakých hrách skutečně SLI a CrossFire máte naměřený a za to vám patří sláva. Jen kdybyste to dělali ve všech hrách, bylo by to ještě lepší.

A že je testování náročné? Samotné testování je jednoduché stejně jako otestovat single kartu. Jen k tomu potřebujete zázemí, které předpokládám, že máte (desku pro dvě grafiky, dostatečný zdroj a druhou grafickou kartu). Nebo to můžete testovat na duální kartě místo na dvou kartách.

Samotné testování je jednoduché jen do okamžiku, kdy všechno funguje. Když něco nefunguje, nebo nedej bože škáluje negativně, a člověk to připočítá do celkového hodnocení, tak se potom v diskuzích dějí věci. Další věc je záludnost samotného SLI/CF při stávající metodice hodnocení (ano, microstuttering), kvůli kterému by se možná ani s ostatními kartami multi-GPU do jednoho grafu dávat nemělo.
A pak je tu další problém, jsem rád, když nám někdo nechá aspoň jednu kartu od modelu, takže SLI/CF testujeme prakticky jen v době, kdy se mi tu potkají dvě karty od různých výrobců na recenze prodkčních modelů (a ještě tu musí zůstat déle, ne jen čtyři dny, jak se to hlavně u novinek občas stává). Další možnost je, že někoho otravuju tak dlouho, dokud mi místo obvyklé jedné karty pošle dva kusy (naposledy to bylo české zastoupení Gigabyte se 3GB GTX 580), protože obvykle je pár (doslova, dvě, tři) karet na region a nemůžou všechny jít do jedné redakce. 
Co se dvoprocesorových týká, jakž tažk aktuální duální karty tu máme jen od AMD (6990, 5970), od nVidie jen GTX 295.
A konečně, zrovna u herních novinek (tím nemyslím Witchera) to u Radeonů v poslední době s uvedením hry nefunguje většinou vůbec.

Jasně, že když ty karty nemáte, tak s nima nemůžete testovat, to je škoda.

Při testování hry pak narážíme na problém, jestli testovat okamžitě poté, co hra vyjde a existuje možnost, že v ovladačích ještě multi GPU nefunguje (rychlost určitě táhne čtenáře), nebo počkat měsíc, což je doba, kdy pro dobré tituly už určitě tato podpora je, a mít skutečně objektivní měření, což bude znamenat kvalitu článku a množství návštěvníků z dlouhodobějšího hlediska.

Pokud multi GPU ani po měsíci nefunguje, tedy neškáluje vůbec nebo negativně, mělo by se to prostě napsat jako fakt k danému datu s danými ovladači. Stejně jako zmínit microstuttering, pokud se projevuje.

Berte to jako zpětnou vazbu současného stavu a inspiraci, co by šlo zlepšit.
Cením toho, že takhle fungujete. Dle mého názoru jste nejobjektivnější český HW magazín. PCTuning je s vámi dost vyrovnaný, řekl bych, že má o fous lepší články, ale taky je o fous méně objektivní. DD World je takový příjemný bulvár novinek a SHW jsem už odpískal kvůli nezajímavým článkům. A pár ostatních stránek nemá šanci kvůli nepublikování článků denně.

30 % návštěvníků tohoto webu má nebo uvažuje o SLI/CrossFire? Jak jsi přišel na takovou statistiku? Já bych to odhadoval spíš tak na 5%.

Nedávno tu na toto téma snad byla anketa, možná jde o údaj z ní? Nakolik hlasující v ní jsou reprezentativním vzorkem všech čtenářů je otázkou.

Tak možné to je, ankety moc nesleduju :-)
Ale mně řešení s více grafkami ve SLI/CF mi přijde málokdy výhodné, když vezmu v potaz nejen cenu/výkon, ale i spotřebu (ta by se měla do cena/výkon brát taky), teplo a hluk. Navíc bývají problémy s multiGPU ve hrách.
Proto vidím řešení s více grafikami jen v případě, že někdo neví co s penězi a chce mít high-end a hluk ani spotřeba ho nezajímá. Pak to chápu.
I když - taky bývaly doby, kdy mě to nezajímalo - elektřinu jsem neplatil a hluk mě nezajímal, protože jsem měl počítač na hry a ještě jel pořád zvuk (hudba/hry).. :-)

U té kvality jste zapomněl dodat to důležité: ...ve vašich očích. Stačí, že se s okrajovým a v době, kdy je vrcholem evoluce AFR, sporným Multi-GPU drbe a zdržuje ve svých testech kolega Adam Vágner. Ono je to krásné, když už to jede a pak se odprezentují jen výsledné nárůsty průměrných fps.

Zaujímalo by ma prečo používate 16:9 1920x1080 rozlíšenie

***** co jiného by měli používat. Pokud se rozhodli jenom pro jedno rozlišení. Mi to teda pro představu o výkonu stačí.

Jednoduché porovnanie výsledkov zo zahraničnými servermi námatkovo Anandtech potom kompatibilita z prechádzajúcou metodikou

Třeba proto že to je jedno z nejpoužívanějších rozlišení? Sice nevím podle čeho si to určuje redakce, ale na steamu je to dokonce 26.43%. Což se mi zdá jako celkem dobrý ukazatel co hráči používají.

No vida, kolik tu padlo i tak argumentů. Další jsou: je to blízko ještě 1680 × 1050 px (i 1920 × 1200 px) a podíl toho i díky cenové politice a nabídce v monitorech stále stoupá. Koukněte třeba sem (a vyškrtněte notebooková, tabletová apod. rozlišení, na kterých se Witcher 2 asi hrát nebude):http://extrahardware.cnews.cz/ctenost-ehw-i-cnews-fakta-o-navstevnicich-...

Pekný test :) Na 60 FPS je potrebná HD 7970 pekne.

Jednoznačně mě potěšilo, že testujete i staré karty jako je 2900XT a 3850, z dnešního low-endu 6570 (mám ji doma :-) ) až po high-end. Nejeden čtenář si jistě říká, jak je asi na tom moje nová GK vs nostalgická grafárna k níž jsem se před roky modlil. Si říkám, kolik fps by vykouzlila moje R8500 ;-)

Na Radeonu 8500 by Zaklínač 2 neměl vůbec jet:Minimum: 512 MB RAM, supporting Pixel Shader 3.0 (NVIDIA GeForce 8800 or ATI Radeon HD 3850)

Takový malý dotaz - on ten patch 2.0 má obsahovat nějaké dramatické vylepšení technické stránky?
Náročnost této hry je dosti proměnlivá - pokud se neaktivuje ubersampling a různé rozmazávací efekty tak je plynulý i na mé taktlé HD5830...

Reklama
Reklama
-->