10 bezplatných nástrojů pro vedení poznámek. Od nejjednodušších po nejkomplexnější

Vybrali jsme deset různých nástrojů pro vedení poznámek. Svého kandidáta najdou ti, kdo chtějí zejména jednodušší nástroj pro každodenní poznámky kratší životnosti, stejně jako ti, kdo si chtějí vést kompletní záznamy o různých tématech. Některé podporují práci ve více lidech, jiné sází na minimalistické prostředí. Všechny lze používat zdarma.

10

Není možné vybrat jeden objektivně nejlepší nástroj, neboť každý z nás má unikátní soubor potřeb. Co udělat můžeme? Raději vám představíme nástroje různého ražení, s nimiž si můžete vést poznámky. Výherce pro sebe nakonec musíte vybrat sami podle vlastních nároků a preferencí.

Protože vedení poznámek patří k nejzákladnějším disciplínám produktivity (poznámky si potřebuje psát prakticky každý), trh zaměřený na tuto oblast je mimořádně bohatý. V následujícím přehledu jsme schopni zachytit jen malý fragment. Řada řešení je zcela zpoplatněna a běžně se soustředí na týmovou spolupráci. Nástroje níže můžete používat zdarma, byť řada z nich nabízí také placené tarify.

Dále je potřeba předeslat, že kritéria pro výběr nástrojů z hlediska funkcí se volí obtížně – kromě poznámek někteří požadují převážně odškrtávací seznamy úloh, jiní si chtějí ukládat celé články, vytvářet virtuální kuchařky apod. Další kolem sebe raději vylepují post-ity, takže žádají podobný nástroj pro práci s virtuálními lístky pro poznámky s kratší životností. Každý nástroj nabízí odlišný soubor funkcí, takže se některé překrývají více, jiné méně.

Tipy: 5 bezplatných kancelářských balíků

Pro tento článek jsme vybrali nástroje, kde lze vést plnohodnotné poznámky, tj. neumožňují pouze vytvářet např. seznamy činností nebo lístky, kam se vejde jen pár slov. Nástroje pro vedení poznámek částečně splývají rovněž s textovými editory či textovými procesory, kterým jsme se vyhnuli. I ty ovšem mohou být pro někoho adekvátním řešením, jak si ukládat poznámky. Pokud vás zajímají, nahlédněte do našeho přehledu kancelářských balíků.

S ohledem na silnou konkurenci jsme do přehledu nezahrnuli staré a nevyvíjené nástroje. Obecně se orientujeme na nástroje, které lze používat na počítačích s Windows, ačkoli je běžné, že podporují další platformy včetně mobilních. Synchronizace je ostatně běžným požadavkem, ačkoli nikoli nezbytným. Nástroje jsou seřazené podle abecedy.

Předchozí
Následující

Google Keep

  • Web: keep.google.com
  • Český překlad: ano
  • Synchronizace: ano
  • Integrace s prohlížeči: Chrome
  • Podporované platformy: Android, iOS a web
  • Poznávací znamení: minimalistická nástěnka

Produkt od Googlu je oficiálně konkurentem Evernotu a jemu podobných, reálně však uspokojuje jinou skupinu uživatelů a uživatelek. Keep nesází na koncept tvorby poznámkových bloků, poznámky můžete seskupovat maximálně pomocí štítků. Hodí se spíše pro praktické každodenní používání, méně pak pro dlouhodobé systematické pro shromažďování mnoha informací k jednomu tématu (byť někomu štítky mohou k této činnosti dostačovat).

Google ve svém řešení sází na minimalistický design a maximum prostoru dává jednotlivým zápisům. V podstatě se jedná o virtuální nástěnku s jednotlivými položkami, která nemám čím překvapit. Poznámky nemusí být za každou cenu krátké. Kromě textu do nich přidáte také obrázky. Na rozdíl od některých alternativ však Keep nepojme jiné typy souborů.

Propojení s Dokumenty Google nepřekvapí, základní spolupráce ve více lidech je u konkrétních poznámek možná. Z hlediska spolupráce ale najdete lepší volby – mám na mysli řešení, kde lze spolupracovat na tvorbě celých poznámkových bloků, např. Notejoy nebo OneNote. Keep umožňuje připínání důležitých položek do horní části obrazovky, podporuje upozornění a načte text z obrázku, pokud je dostatečně čitelný.

Keep patří k jednodušším nástrojům pro budování virtuální nástěnky
Keep patří k jednodušším nástrojům pro budování virtuální nástěnky

Předchozí
Následující

10 KOMENTÁŘE

  1. Na každodenní použití typu nákupní seznam používám Google Keep. Líbí se mi na něm jednoduchostí použití, přehledný widgetem pro android a sdílení. Na ty nákupní seznamy ideální.

    Na komplexnější a dlouhodobé poznámky používám vlastní instanci DokuWiki. Stačí ji pouze jakýkoliv server s PHP a zvládne cokoliv co od ní nepotřebuju, protože to je webová aplikace, tak je dostupná odkudkoliv a můžu dat uložit cokoliv a nemusím se bát o svá data.

  2. Jednou za čas zkouším, co je nového, ale stejně se vždycky vrátím k programu Zim – zim-wiki.org – sice není tolik líbivý a formátování by mohl umět trochu víc, ale stejně nejlíp splňuje moje nároky (hlavně uložení na disku v textových souborech + minimálně 3 úrovně zanoření poznámek, raději 4… většina těchto programů má tvrdý limit na 2 úrovně).

    P. S. Po troše hledání se ukázalo, že Joplin hierarchii umí (ale říká se tam tomu sub-notebooks). Tak ten ještě během dalších dnů budu zkoušet, díky za tip!

    • Ještě pár dní jsem zkoušel a nakonec jediná Zimu konkurující aplikace je QOwnNotes, který tu taky není zmíněný 🙂

      Dá se tam zapnout i tmavý režim a GUI celkem pěkně přeskládat tak, aby určitě vyhovovalo. Spotřebou CPU a RAM je to jako aplikace nad Qt frameworkem samozřejmě někde úplně jinde než aplikace nad Electronem (= takové zabalené Chromium) a přitom taky funguje na všech třech hlavních desktopových platformách. A navíc umí složkovou strukturu z programu přenést i do úložiště, kdykoli můžu Markdown soubory odkopírovat někam jinam a otevřít je v něčem jiném!

      Takže díky za článek, pomohl mi zase si o trochu polepšit v softwarové výbavě 🙂

  3. Dříve jsem používal EverNote, když ho skrouhli tak jsem si sice ponechal starou plnohodnotnou lokální verzi, ale začal jsem víc používat Essential PIM, což je organizér a tak umožňuje mít na jednom místě (v jednom souboru) vícero typů informací, poznámky jsou jednou z nich.

    OneNote je taky dobrý, ale jen v plné verzi, která je součástí MS Office, ta free verze, co je součástí Windows a na mobilních platformách nic neumí…

    Ze zde recenzovaných vyzkouším ještě ten Joplin.

  4. OneNote používám v podstatě každý den už řadu let, především na pracovní věci (poznámky, návody, postřehy, odkazy, …).

    Nějak se ale nemůžu zorientovat v popisu z článku, že „Nadále podporovaný, byť aktivně nevyvíjený OneNote 2016 pro Windows nabízí více funkcí než moderní varianta pro Windows 10.“ Můj OneNote pochází z instalace O365, číselné označení 2016 nikde nevidím – ale jedná se o plnohodnotnou desktopovou aplikaci a obdržel update na verzi 2019 stejně jako statní programy ze sady Office. Kde je tedy zakopaný pes?