168 hodin: Zemanova empatie se zákazníky operátorů

0

Prezident podepsal novelu Zákona o elektronických komunikacích navrženou skupinou poslanců vedených Janem Husákem, a ta tak nyní může vstoupit v platnost. Nová verze zákona vymezuje hranice toho, co si operátoři mohou dovolit ve vztahu vůči zákazníkům. Novela upravuje zejména smluvní závazky. Při sjednávání smlouvy mimo prodejnu bude mít zákazník právo od ní do čtrnácti dnů po předložení plné dokumentace odstoupit. Poslanci tím chtějí zamezit nefér praktikám, kdy operátoři záměrně zamlčují nebo přikreslují některé informace.

Operátoři také už nebudou moci automaticky prodlužovat smlouvy. Zákazníka musejí kontaktovat nejdříve 3 a nejpozději 1 měsíc před ukončením smlouvy a sdělit mu způsob, jak může závazek ukončit. Teprve tehdy se sám může rozhodnout pro pokračování smlouvy. Pokud se zákazník také rozhodne smlouvu ukončit předčasně, může po něm operátor požadovat doplacení ceny případného dotovaného telefonu a dále pětinu měsíčního plnění za každý zbývající měsíc. Novela patrně vstoupí v platnost na začátku roku 2014.

Finanční skupina PPF, jinak nadějný kandidát na čtvrtého operátora, projevila podle polských novin zájem o odkoupení české a slovenské pobočky telekomunikační společnosti GTS. Ta ve střední Evropě postavila 26 000 kilometrů optických spojů a patří jí čtrnáct datových center. Kromě České republiky a Slovenska působí v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. V České republice poskytuje hlasové a datové služby pro firemní segment a veřejnou správu, nedávno také začala poskytovat mobilní služby prostřednictvím T-Mobilu.

Právě přes GTS na trh vstupují i další virtuální operátoři. Odkup českých a případně slovenských aktiv by skupině PPF nesporně pomohl při budování případného čtvrtého operátora (nemluvě o vniknutí na firemní trh). U GTS se mluví o celkové ceně 600 milionů eur za celou středoevropskou síť, cena české pobočky by se podle mého názoru mohla pohybovat kolem 80 až 100 milionů eur, tedy přes dvě miliardy korun. To je částka, kterou by mohla skupina PPF pokrýt z peněz „navíc“ – z prodeje polovičního podílu v Sazce. Získala by tím infrastrukturu, kterou by mimo jiné mohla právě využít při budování sítě čtvrtého operátora. Stojí však proti ní silný soupeř, německá společnost Deutsche Telekom (vlastník T-Mobilu), která projevila zájem o odkup celé společnosti.

Virtuálům dochází inspirace

Společnost Anelicht přeprodávající pod značkou Bonuss tarify operátorů se v září stane virtuálem. Představila čtyři paušály, které mají volání do všech sítí za 1,5 Kč za minutu a esemesku za korunu. První tarif za 145 Kč nabízí 100 volných minut, druhý za 195 Kč už dvojnásobek. Třetí tarif za 295 Kč má 300 volných minut a poslední za 345 Kč již čtyři sta. Volitelně je možné dokoupit si datový balíček s 500 MB FUP. Nad virtuálem však visí několik otazníků. Neví se zatím, v čí síti bude působit, zdali jsou ceny konečné (společnost nyní vyžaduje „klubový“ příspěvek 50 Kč) a zda bude možné kupovat i větší objemy dat.

Prostřednictvím společnosti GTS vstoupil na trh i další virtuál Fun Mobil. V nabídce má tři tarify, které se liší jak volnými jednotkami, tak i cenou za minutu nebo zprávu, pro ceník proto nahlédněte do původního článku. V nabídce má několik datových tarifů na stupnici od 50 MB do 2 GB, nejvyšší stojí 429 Kč měsíčně.

Na mobilní trh v Česku dosud vstoupilo kolem patnácti virtuálních operátorů a minimálně o dalších pěti společnostech se ví, že se na to chystají. Nabízí se otázka, zda je pro tolik subjektů na českém pískovišti dostatek místa. Už teď je jasné, že se většina zákazníků bude seskupovat kolem stávající trojky operátorů a dále kolem virtuálů, které mají masovější potenciál – z mého hlediska to je BleskMobil (kvůli novinám a tomu, že byl první) a Tesco Mobile (kvůli řetězci a programu Clubcard). Oba virtuály ale nakonec úplně či částečně stejně kontroluje Telefónica.

Virtuální operátoři se zatím zaměřují spíše na méně náročné zákazníky (hlavně co se dat týče) a s nižší útratou. Vodafone to vycítil, a začal proto u předplacenek nabízet věrnostní výhody. Zákazníci, kteří jsou u Vodafonu rok, získají za každé dobití 2 dny volání v síti nebo SMS. Za dva roky to je už dvojnásobek a v případě, že SIM kartu máte u Vodafonu ještě déle, získáte sedm dní volání nebo esemesek v síti zdarma. O odměny se musíte přihlásit ve webové samoobsluze, kde si zvolíte, zda chcete volání nebo SMS zprávy.

 

Nokia představila vylepšený fotomobil

Android ve verzi Jelly Bean, jinak známý pod čísly 4.1 a 4.2, konečně překonal zastaralou verzi 2.3 (Gingerbread). Systém roste i na úkor jiných verzí, snižuje se také zastoupení verze 4.0 (Ice Cream Sandwich). Výrazná fragmentace verzí je způsobena hlavně mizivou podporou výrobců, málokterý totiž v dlouhodobém hledisku podporuje své telefony a připravuje pro ně nové verze systému. Výmluva na nedostatečný výkon je přitom mimo; i na stařičkém a už ve své době low-endovém telefonu může bez problémů běžet právě Android Jelly Bean.

Apple vydal třetí betaverzi iOS 7, vývojáři ji mohou stahovat od pondělního večera. Nové vydání opravuje chyby způsobující pády a některé prvky uživatelského rozhraní, nejviditelněji asi použitý font, u kterého se změnil řez – písmo je trochu tučnější, a díky tomu čitelnější.

Nokia představila telefon Lumia 1020. Mobil má 4,5“ displej s HD ready rozlišením, dvoujádrový procesor s taktem 1,5 GHz a 2 GB operační paměti. Vnitřní úložiště telefonu má kapacitu 32 GB a pohání jej samozřejmě Windows Phone 8. Mobil podporuje LTE sítě, Wi-Fi na frekvencích 2,4 a 5 GHz a technologii NFC. Zaujme však především fotoaparátem s rozlišením 41 Mpx, který umožňuje zoom bez ztráty kvality obrázku. Fotografie jsou pak ukládány v rozlišení 5 nebo 8 Mpx.

Microsoft vybavuje mobilní systém Windows Phone funkcemi, po nichž volají firmy. Do systému přibude podpora VPN, šifrování a nástrojů pro správce, kteří pomocí nich budou moci zamezit používání některých funkcí telefonu a instalaci aplikací. Microsoft také prodlouží dobu podpory operačního systému na 36 měsíců, po tři roky od vydání tak bude společnost vydávat záplaty a opravy pro danou verzi systému.  

168 hodin: Zemanova empatie se zákazníky operátorů

Ohodnoťte tento článek!