3GB GeForce GTX 1060 je prý ořezaná, má mít čip GP106-300 s jen 1152 shadery

0

Pokud vám to uniklo ve víkendovém zpravodajství, pak se nakonec od karty GeForce GTX 1060 – tedy mainstreamového Pascalu s čipem GP106 – přece jen chystá 3GB verze, byť při odhalení karty přiznala Nvidia oficiálně jen 6 GB GDDR5. Pokud si ale na tuto verzi brousíte zuby jakožto na levnější alternativu, dejte pozor. Možná totiž tento model bude mít ořezaný výkon.

Verze karet s různou kapacitou paměti obvykle mají jinak identické parametry, opak je hodně výjimečný (vzpomeňme například na GeForce 7800 GTX 512, která ale ještě odrážela dobu, kdy se ATi a Nvidia trumfovaly postupným uváděním rychlejších a rychlejších variant jednoho GPU). U GeForce GTX 1060 prý ale toto má nastat. Podle webu BenchLife.info je údajně 3GB varianta založená na jiné verzi GPU – čipu GP106-300 místo GP106-400, kterou má 6GB karta.

Čip GP106-300 je dle BenchLife verze oříznutá z 10 bloků SM na 9, tedy z 1280 shaderů/stream procesorů na 1152. Tento model by tedy mohl zužitkovávat částečně vadné kusy z výroby GP106. Spolu s shadery se vezou také texturovací jednotky, takže GP106-300 a 3GB GTX 1060 jich ponese jen 72 místo 80. Naopak paměťový subsystém má být zachován, sběrnice zůstane 192bitová s tím si čip ponechá i všech 48 rasterizačních jednotek.

Parametry pro GeForce GTX 1060 3 GB (Zdroj: BenchLife.info)
Parametry pro GeForce GTX 1060 3 GB (Zdroj: BenchLife.info)

 

Oprava:
Jak podotýká v komentářích Adam, takty v dokumentu z BenchLife jsou pravděpodobně pro režim nečinnosti či pracovní plochy, kdy se karta včetně pamětí podtaktovává (podobnou hodnotu taktu GPU má v této situaci GTX 1070). Tím pádem neberte v potaz původní spekulace, které jsem tu z těchto čísel chybně rozvinul (za tento lapsus se vám omlouvám). Tím pádem jsme asi zpět na hypotéze, že takty 3GB verze by mohly být stejné jako u 6GB, i když oříznutí jádra asi otvírá možnost i pro jejich úpravu směrem, ať už směrem nahoru, nebo dolů.

BenchLife přináší i jakýsi dokument se specifikacemi tohoto modelu, který ovšem obsahuje zjevné chyby – například uvádí rychlost paměti 810 MHz efektivně a 202 MHz reálně. To by ale možná mohlo sedět, pokud bychom za první cifru přidali nulu, pak by to znamenalo, že ořezaná GTX 1060 bude mít plnou rychlost pamětí (8,0 GHz efektivně) a propustnost 192 GB/s (materiál píše opět legračně 19,0 GB/s).

Zajímavé je, že podobně je v něm uveden také takt – 139 MHz, opět evidentně chybné číslo. Otázka je, zda by opět číslice nemohly být částečně správné. Poměrně reálně zní možnost, že by to ve skutečnosti bylo 1390 nebo 1309 MHz, což by pak asi byla základní frekvence a boost by byl výše. V takovém případě by tato GTX 1060 měla ještě nižší hrubý výkon, jelikož plnotučná 6GB má základní takt 1504 MHz a boost 1708 MHz. Jelikož je ale údaj o taktu tak problematický, počkal bych raději se soudy, než budeme mít frekvence z dalších zdrojů.

 

 

Každopádně pokud se potvrdí, že má tento model jen 90 % výpočetních jednotek, pak by měl mít také horší výkon i v situacích, kdy ho nebude omezovat menší paměť (což ale asi může nastávat, neboť u karet z této výkonnostní kategorie momentálně vývojáři mohli předpokládat jako minimum 4 GB RAM). Pokud tedy takty nakonec nebude mít posazené o 10 % výš proti 6GB modelům.

Nvidia GeForce GTX 1060, referenční provedení
Nvidia GeForce GTX 1060, referenční provedení

 

Podle BenchLife není ještě úplně jasné, kdy se tento ořezaný model má objevit – nebo to alespoň není mezi zjištěnými informacemi. Údajně by se prý 3GB GeForce GTX 1060 mohla objevit zhruba dva či tři týdny po plnotučné 6GB GTX 1060, úplně jisté to ale není.

Zdroje: BenchLife, VideoCardz

3GB GeForce GTX 1060 je prý ořezaná, má mít čip GP106-300 s jen 1152 shadery

Ohodnoťte tento článek!