4K obraz na 144 Hz, G-Sync HDR, DP 1.4 už nestačí. Acer odhalil herní LCD nové generace

15

Na začátku roku ohlásila Nvidia aktualizaci technologie G-Sync přinášející 144Hz herní monitory s rozlišením 4K, které mají zároveň být zkombinované s podporou HDR obrazu. Víme zatím o tom, že G-Sync HDR se má objevit v monitorech Asusu a Aceru. Od první firmy to má být typ ROG Swift PG27UQ, nyní už ale máme bližší podrobnosti i k druhému, Aceru Predator X27. Firma ho totiž minulý týden oficiálně představila, díky čemuž se ven dostaly některé zajímavé podrobnosti, týkající se i obecně G-Sync HDR.

Predator X27 s rozlišením 3840 × 2160 bodů bude mít úhlopříčku 27 palců a panel s obnovovací frekvencí až 144 Hz. Použita je technologie AHVA (mělo by jít o produkt firmy AU Optronics, která takto označuje technologii IPS). Panel má mít papírovou odezvu 4 ms a jas podsvícení dosahuje pro podporu HDR údajně až 1000 cd/m² (což z ní na monitor, u kterého člověk sedí blízko, jako dost vysoká hodnota). Kontrast bohužel zatím prozrazen nebyl.

Monitor bude podporovat jak G-Sync HDR, tak standard HDR10. Proto bude použita technika lokálního stmívání LED podsvícení v 384 zónách – patrně by mohlo jít o matrici 24 × 16 bloků, pak by každá zóna měla 160 × 135 pixelů. Na této granularitě by byl lokálně ovládán jas, zbytek pak už musí zajistit ovládání barvy jednotlivých pixelů.

predator_x27_left_facingDruhou potřebnou složku pro HDR obraz, tedy široký barevný gamut, zajistí použití kvantových teček filtrujících světlo z podsvitu. Díky filtru z tohoto materiálu má monitor z 96 % pokrývat HDR barevný prostor DCI-P3, superširoký gamut BT.2020 (neboli také Rec. 2020) je pak krytý z 82 %. AdobeRGB by údajně mělo být pokryto až na 99 % a standardní gamut sRGB pochopitelně plně. Monitor na vstupu podporuje 10bitové barvy, tedy 1 miliardu odstínů.

Už ani DisplayPort 1.4 už na 144 Hz nestačí

Aby bylo možné monitor provozovat v nativním rozlišení 4K na plné frekvenci a s G-Sync, je potřeba mít podporu DisplayPortu 1.4, tedy grafiku generace Pascal. Při připojení na HDMI 2.0 (a teda si i na DisplayPort 1.2) je podporována jen frekvence 60 Hz. Zdá se navíc, že ani DisplayPort 1.4 ještě nemá dostatečnou přenosovou kapacitu. Pro dosažení 144 Hz je totiž už nutná komprese, lépe řečeno se omezí barevné rozlišení. Monitor bude při této frekvenci místo plného signálu dostávat chrominanci s polovičním vzorkováním, tedy 4:2:2 (jeden barevný pixel na dva jasové). To implikuje i použití barevného prostoru YUV místo RGB. Je tedy otázka, zda nebude lepší zůstat na 120 Hz. Nicméně v rozlišení 4K s hustotou 163 bodů na palec by možná ztráta kvality nemusela být patrná, s výjimkou situací jako je zobrazení ostrého barevného textu. Toto omezení by zřejmě mělo platit pro všechny 144Hz 4K monitory (přinejmenším s 10bitovými barvami), tedy i pro konkurenční Asus.

Monitor bude kromě zmíněných novinek také vybaven senzory snímajícími směr pohledu Tobii, které už Acer u některých svých herních LCD Predator nabízí. Tato komponenta se bude připojovat USB kabelem. Zdá se, že jako další příslušenství by mělo být nabízeno i stínítko, jaké bývá vidět u profesionálních monitorů typu Eizo. Pro samotný obraz má LCD mít dva porty DisplayPort 1.4 a jako doplněk již zmíněné HDMI 2.0. Zda by se třeba nedaly pro připojení použít oba dva DP 1.4 naráz a vyhnout se tak podvzorkování 4:2:2 při 144 Hz, není nikde uvedeno.

Acer zatím neprozradil, kdy tento monitor začne prodávat, stejně jako u Asusu jsou zatím všechny odhalení spojená s technologií G-Sync možná až ve čtvrtém. Podle webu TFT Central se totiž panel AUO M270QAN02.2, na kterém jsou založená, začne vyrábět teprve v červenci, a logistická zdržení při výrobě a distribuci by ještě měla přidat několikatýdenní prodlevu.

4K obraz na 144 Hz, G-Sync HDR, DP 1.4 už nestačí. Acer odhalil herní LCD nové generace

Ohodnoťte tento článek!

15 KOMENTÁŘE

  1. Cim chcu potom krmit 8K monitory, ked uz takto dochadzaju prenosove kapacity? To bude kazdy rok nova verzia DP a HDMI? Zaujimalo by ma ako by to bolo s pouzitim optickeho vlakna…
    Kazdopadne technologia sa aspon pomalu posuva, co je dobre.

    • Když použiješ HDR tak je logické že dojde k několikanásobnému rozšíření velikosti toku dat. Já spíš nechápu když Pascal zvládá maximálně 8 bitů, tak jak chcete na tom provozovat 4:4:4 ?

  2. Koukal jsem na něj už včera na Linus Tech Tips, je to krasavec. 🙂
    Kdo má 2 x 1080Ti/Titan SLI tak nejspíš nebude moc váhat.
    Každopádně 120/144Hz 4K monitory se čekaly.
    No, když už tam dali těch 144Hz, tak by asi měl mít možnost to připojit pomocí těch dvou DP bez komprese. Ale tak ono je to jedno už jestli 120, nebo 144. A až přijde HDMI 2.1 tak půjde i těch 144Hz, a jelikož by tam měla být skoro o 50% větší propustnost, tak proč né i 165Hz, uvidíme.

      • No jo, na AAA tituly to nestačí, na druhou i když pojedou třeba „jen“ kolem 80-100Hz, tak je to pořád víc jak 60 a s G-sync ideál.
        A navíc – 144Hz je hlavně na fps hry a ty obecně mívají trochu nižší grafickou náročnost právě, zas aby to bylo hratelný i pro lidi s horší sestavou, protože rpgčko si na á 30fps v nouzi v pohodě zahraješ, ale fpsko opravdu ne. 😀