4K Xbox One „Scorpio“ bude používat adaptivní obnovování s FreeSync 2 a HDMI 2.1

1

V minulém týdnu jsme zde psali o parametrech nové „upgradové“ verze Xboxu One, kterou Microsoft chystá pod označením projekt Scorpio. Hardware této konzole a jejího čipu APU byl netypicky poodhalen v předstihu, takže jsme se dozvěděli parametry CPU a také dost o grafické části. Tím nicméně informace o Scorpiu vyčerpány nebyly. Zdá se, že je zde ještě jedna velká novinka a zajímavost.

Podle Digital Foundry a webu Eurogamer, který přinesl hlavní část odhalení, totiž Scorpio značně zlepší schopnosti konzole co do výstupu obrazu na monitor nebo televizi. Má totiž jít o první konzoli, která bude podporovat zobrazení s proměnnou snímkovou frekvencí – jinými slovy, dostane podporu pro technologii FreeSync, která doposud byla přítomna jen v grafických kartách a APU pro PC. Konzolím by se přitom mohla velmi hodit, jelikož s ní budou schopné vykreslovat plynulý pohyb i se snímkovými frekvencemi pod úrovní 60 Hz, aniž by obraz trpěl roztrháváním. Snímkové frekvence mezi 30 a 60 FPS mohou působit značně cukavým a neplynulým dojmem, což by FreeSync mohlo účinně eliminovat.

Podle Digital Foundry bude Scorpio (jehož finální jméno zatím neznáme) podporovat FreeSync na rozhraní HDMI, což je novinka loňského roku. Přístroj zdá se stále nebude mít výstupy DisplayPort, ale právě jen HDMI. Bude tedy možné použít monitory, které podporu FreeSync po HDMI integrovaly, eventuálně by ale snad toto mohlo motivovat výrobce televizí, aby tuto technologii také začali nabízet (o což se už údajně AMD zasazovalo). To by pak obrazem mohlo pomoci zase těm, kdo takové televize připojují k PC.

APU Scorpio Engine (Zdroj: Digital Foundry)
APU Scorpio Engine (Zdroj: Digital Foundry)

Podle Digital Foundry prý na Scorpiu zároveň bude podporována technologie FreeSync 2, která v sobě zahrnuje také HDR zobrazení. Zajímavé ovšem je, že údajně nemá být podporována jen současná podoba FreeSync na HDMI, která na rozdíl od DisplayPortové varianty není standardizována a jde o proprietární rozšíření z dílny AMD. Scorpio už prý má výstupy HDMI ve verzi 2.1. Tento standard přináší vlastní technologii pro adaptivní obnovovací frekvenci, tzv. Game Mode VRR, a Scorpio údajně tuto technologii bude podporovat také. Bude tedy spolupracovat jak s novými monitory a televizemi založenými na standardu, tak se staršími, které používaly provizorní proprietární řešení AMD.

Game Mode VRR standardu HDMI 2.1 má stejnou funkci jako FreeSync
Game Mode VRR standardu HDMI 2.1 má stejnou funkci jako FreeSync

Podpora HDMI 2.1 by byla zajímavá i sama o sobě, jelikož Xbox „Scorpio“ má jít na trh na podzim a HDMI 2.1 bylo ohlášeno až letos v lednu. Microsoft s AMD ho tedy do procesoru/GPU konzole Scorpio dostanou v poměrně agresivním termínu. Nezbývá než doufat, že podobně rychle se nový standard dostane i do běžných grafik pro stolní PC a notebooky. Pozitivní by to bylo minimálně kvůli podpoře rozlišení nad hranicí 4K, tedy 5120 × 2880 bodů a 7680 × 4320 bodů („8K“).

Podpora adaptivního obnovování na Xboxu Scorpio je prý implementována na úrovni systému a pro hry by měla údajně být transparentní. To znamená, že hry nemají pro tuto funkci vyžadovat žádné zvláštní změny a měla by fungovat sama od sebe (tedy asi s výjimkou situace, kdy je vykreslování uměle zamčené na 30 FPS, pak by engine bez deaktivace tohoto omezení pochopitelně měl svázané ruce). Podle Digital Foundry by tak mělo FreeSync být dostupné na široké škále her, a to i na titulech napsaných už dříve pro původní Xbox One.

4K Xbox One „Scorpio“ bude používat adaptivní obnovování s FreeSync 2 a HDMI 2.1

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Nejen donutit výrobce televizí pro implementaci Syncu, ale i donutit vývojáře konzole her, aby nepsali hry na fixní FPS a umožnili změnu FOV.
    Protože hrát třeba nějakou FPS na konzoli připojené k monitoru je, beze změny FOV, fakt nechutná představa.