5K monitory už konečně i za nižší ceny. 27″ Iiyama vyjde jen na dvacet tisíc a má DP 1.3

16

Myslím, že jsme poměrně dlouho nepsali o monitorech Iiyama. Zrovna tento výrobce teď ale začíná prodávat něco, co by mohlo být s troškou nadsázky hitem. Uvádí totiž na trh monitor s rozlišením 5K, jakých v obchodech po regálech ještě moc nespočívá. A navíc se zdá, že cenově hodně podtrhne dosavadní zástupce této kategorie a stáhne toto rozlišení do cenových vod, které už jsou relativně dostupné.

Tato novinka se zove Iiyama ProLite XB2779QQS a jako u ostatních příslušníků 5K klubu se jedná o LCD s úhlopříčkou 27 palců, použita je technologie IPS. Rozlišení 5120 × 2880 bodů dává rozteč pixelů 0,116 mm, a patrně by mohl být použitý stejný panel jako v předchozích případech. Statický kontrast je udáván pro IPS dost nadstandardních 1200:1, monitor má mít jas neblikajícího podsvícení až 440 cd/m² a standardní obnovovací frekvenci 60 Hz. Papírová odezva má činit 4 ms.

Slabina je pravda v tom, že toto LCD nemá podporu pro 10bitové barvy, což zatím u 5K obrazovek bylo a je to celkem běžná funkce i v kategorii 4K. Iiyama také neuvádí pokrytí barevných prostorů sRGB, natož AdobeRGB nebo DCI-P3, takže bych počítal s tím, že k dispozici je jen standardní, nerozšířený gamut. Tento monitor nebude tedy pro fotografy. Ovšem uživatelům, kteří chtějí toto rozlišení hlavně kvůli velké pracovní ploše a jemnému rastru, to asi nemusí vadit.

Jak se sluší na LCD vyšší třídy, je ve výbavě polohovatelný stojan s možnost nastavení výšky v rozsahu 13 cm. Ovšem není zmíněn pivot pro vertikální orientaci, takže ten asi chybí. Je ale možná VESA montáž. Iiyama integruje také 2W stereo reproduktory.

Co potěší progresivisty, jsou vstupy. ProLite XB2779QQS prý používá pro připojení k počítači DisplayPort 1.3 či 1.4, a tedy mu stačí jen jeden kabel (byť vstupy DisplayPort má připravené dva). To je pokrok proti předchozím 5K LCD vyžadujícím dva kabely DisplayPort 1.2. Monitor Iiyamy by také zřejmě měl být složen z jediného monolitického segmentu a nemít „dlaždicové“ uspořádání MST, jako oni vícekabeloví předchůdci. Jelikož MST může vytvářet různé potíže a nepříjemnosti, je toto krok vpřed. Kromě DisplayPortu 1.3 má monitor navíc také trojici portů HDMI 2.0, které ale stačí jen na 3840 × 2160 bodů při 60 Hz. HDCP je podporováno, ale bohužel nevíme, v jaké verzi.

5K poprvé okolo dvaceti tisíc

Nejlepší zprávou by na tomto LCD měla být ovšem cena, jak už bylo předestřeno. Iiyama ProLite XB2779QQS se v Evropě údajně má prodávat za cenu okolo 799 euro, což by zřejmě mělo už být s DPH. To dnes vychází jen na nějakých 20 300 Kč. Jiné monitory s tímto rozlišením stojí od 28 až 30 tisíc, takže pokud se takto výhodná cena potvrdí, není asi moc co dodat. Nejde sice o nijak levnou záležitost, ale s přihlédnutím k parametrům to vypadá dost atraktivně. Momentálně monitor je v katalozích mnoha menších českých obchodů za cenu kolísající od 20 až do 26 tisíc. ovšem v Německu už zdá se jsou prodejci nabízející ceny pod 800 €, takže ona výhodná koupě by měla být možná.

Ohodnoťte tento článek!

16 KOMENTÁŘE

  1. V clanku nenachazim dulezitou informaci, jak je to s podporou aplikaci pro 5K rozliseni. Hry asi tezko, tam bude orientace na 4K. Na fotografie to take neni, jak autor popisuje, tak k cemu to vlastne je?

    • Čo presne si predstavuješ pod „podporou aplikácií pre nejaké rozlíšenie“?
      Čo sa hier týka, tak nemám prehľad, ale je nejaký problém nastaviť v nich natívne rozlíšenie tohto monitora? Ak výkonu nie je dosť, tak je vždy možnosť nastaviť presne „štvrtinové“ rozlíšenie 2560×1440.

      • Na LCD je problem nastavovat jakekoli rozliseni mimo nativniho a tipuju, ze na 5K nebudou hry pripravene. No a i plikace potrebujou nejake rozliseni na kterem jsou vyvijene a pro ktere jsou optimalizovane, kdyz das neco divnyho, tak to prvky muze rozhodit.

        • Nesúhlasím že by to bol vyslovene problém. Závisí od hry, ale so zjemňujúcim sa rastrom je možné nastavovať aj nenatívne rozlíšenie s celkom dobrou ostrosťou. A 2560×1440 by nemuselo trpieť žiadnymi artefaktmi.
          No a k tým aplikáciám, stále nerozumiem. Nestretol som sa s „rozhodením“ ak použiješ vyššie rozlíšenie než vývojár predpokladal. Mal by si nejaký príklad? Nehovoriac o tom, že aplikácia predsa nemusí bežať fullscreen.

        • co to tu pises za blbosti? 5k tedy 5120 × 2880 ma v nastaveni drtiva vetsina her, a to i ty stare 😉 z pohledu enginu je to naprosto nedulezite a jde nastavit rozliseni vpdostate jakekoliv od 1×1 do treba 10kx10k 😉

          neznam zadnou hru ktera by byla vyvyjena pro nejake rozliseni se zamerem prave presne daneho rozliseni, jedine kde se se prihlizi k rozliseni jsou konzole s ohledem na vykon HW

          a to jsem si myslel ze kdys se tu Redmax pohybuje delsi dobu ze nebude pusobit jako totalni BFU

          • Problém bych spíše viděl v tom, že nikdo nebude hrát na 5K v nativním rozlišení (kvůli nedostatečnému výkonu) a tak se bude obraz upscalovat = rozmazání.

          • dom324 > ja v tom problem nevidim, neni treba mit vyhlazovani a porad to vypada dobre, sice jiz hry nehraju, ale na svem 5K jsem si zkusil posledniho Dooma a s vykonem HW jsem problem nemel, a to mam CPU na dnesni dobu opravdu smesne i7-2600k a grafiku 1080Ti, porad existuje proste moznost pouzit ctvrinove rozliseni ktere zadny problem nedela

          • Doom je jedna z nejlépe optimalizovaných her.
            i7 2600K je pořád slušné CPU, a navíc – od kdy je CPU bottleneckem když se hraje ve vysokém rozlišení? Už ve 4K je rozdíl mezi R5 1600 (a i slabšími CPU) a i7 8700K nulový, protože bottleneckem je GPU – a v 5K to bude ještě horší, v 5K na CPU vůbec nezáleží.
            „neni treba mit vyhlazovani“ – dnešní hry ani vyhlazování nemají, mají max post processing, který žere 00 výkonu (a jehož vliv na kvalitu je také bídný), takže vypnutím vyhlazování se výkon skoro nezvýší.

          • Ano i ne. Problém nebude samotné rozlišení, ale rozlišení ;). Mám 4k displej na notebooku a občas bývá problém s DPI. Pokud aplikace počítá s fixním DPI okolo 100PPI, tak opravdu nechceš použít plné rozlišení. Naštěstí čtvrtinové rozlišení (fullHD resp tady 2560×1440) je použitelné bez zbytečného rozmazání.

          • ptipi > spis ty si neumis nastavit windows nez ze by byl problem s DPI 😀 muzes si nastavit nejen rozliseni, zkus nekdy zabrousit do nastaveni Display 😉

          • @ptipi: Kazda herna 3D aplikacia pozna len jedno rozlisenie a sice o velkosti 2×2 od -1 po 1, float v oboch osach. 😉 Vertexy 3D pandulaka nedefinujes tak, aby mal 100×100 pixelov, ale povedzme 10%x10% hernej plochy. 😉 Jediny problem je obcas neskalovany interface, ktory nie je renderovany ako 3D. A vo velmi davnych dobach este 4:3 vs. 16:9 ratio, ale 16:9 je uz davno standard i keby to nahodou niekto nemal osetrene pre ine pomery stran. 😉

          • re Saman: ne každá hra podporuje změnu DPI. A to že to nastavíš ve windows neznamená, že to hra bude jakkoliv respektovat. Pěkný příklad, kde si vyzkoušíš oba režimi je Civilizace VI. Máš tam standartní režím (odpovídající klasickým monitorům se 100 dpi a hidpi režím kde se GUI škáluje 2x. Pokud bych měl 8k monitor, tak jsem v obou případech v ****, protože GUI by bylo příliš malé.
            Re CNN: pleteš se. zkus si zahrát starší hry a zjistíš, že GUI se ti neškáluje (nezabírá fixní velikost na obrazovce), protože ještě donedávna platil velice dobrý předpoklad, že skoro všechny monitory mají okolo 100dpi.

          • @ptipi: Iste, gui (interface) nemusi vzdy skalovat (i ked u novych hier je to uz skor rarita, hram v 4k skoro dva roky). Ale ja pisem o _3D_ scene_. Ta skaluje z principu vzdy, pretoze je (z principu) vektorova a pracuje vo virtualnych -1,1 suradniciach, co reprezentuju celu obrazovku bezohladu na to, kolko ma fyzickych bodov (pokial teda nie je nejak obskurne nastaveny viewport, ale to uz zabiehame to technikalit, ktore – ak sa robia – tak za konkretnym ucelom, povedzme renderingom do casti textury daneho rozmeru).

    • Hry, (predovsetkym interface) bud skaluju a potom su perfektne pouzitelne na akekolvek rozlisenie, alebo neskaluju a potom su mimo FullHD nehratelne tak ako tak – I na tom 4k. Proste si ich budes musiet prepnut for 2560×1440. Vacsina hier uz dnes nema so skalovanim najmensi problem a AAA hru co nevie bezvadne skalovat som uz nevidel ani nepamatam.

      • Tak třeba Civilizace VI na tom byla bídně při uvedení, měla jen pro 4K a ostatní rozlišení ne, ale teď už to mají opravené.
        Nejhorší je, že dnešní AAA hry jsou vesměs odpad a u ostatních her už bývá problém se škálováním podstatně častější.