PCIe 5.0 SSD pro procesory Alder Lake na cestě: Adata má moduly M.2 s rychlostí až 14 GB/s

39

Výkon NVMe SSD by se brzo mohl ještě zdvojnásobit proti dnešní špičce. Pro platformu procesorů Alder Lake se chystají první NVMe 2.0 SSD s rozhraním PCI Express 5.0.

Platforma Intel LGA 1700 s procesory Alder Lake (Core 12. generace) jako první přinesla do světa PC podporu PCI Expressu 5.0. Ve slotech M.2 je ale podporováno jen PCIe 4.0, ač by zrovna SSD mohla rychlejší linky využít. Vypadalo to, že SSD používající PCIe 5.0 budou jen v serverech. Ale nakonec ne: Adata totiž chystá M.2 SSD používající PCIe 5.0 i pro herní PC. Tyto moduly mají mít rychlost až 14 GB/s, ale bude třeba adaptér.

Adata oznámila, že v rámci své herní značky XPG teď připravuje dvě SSD s rozhraním PCI Express 5.0 ×4, a to v provedení modulu M.2. Tato SSD jsou teď ve stádiu prototypů, a interně se jmenují Project Nighthawk s Project Blackbird. Adata je teď oznamuje proto, že by měla být ukázána na CES 2022 příští týden. Firma pravděpodobně ukáže i dema výkonu.

Výkon má u nejrychlejších modelů dosahovat až na 14GB/s přenosovou rychlost při sekvenčním čtení. PCIe 5.0 ×4 zvýší díky teoretické propustnost linky 4 GB/s maximální rychlost čtení až odhadem někam k 14,5–15,0 GB/s, zatímco u PCIe 4.0 ×4 dosáhla úložiště maximální přenosovou rychlost okolo 7300–7400 MB/s. Oznámené prototypy by tedy potenciál rozhraní už mohly docela dobře využívat. Kromě nejvýkonnější 14GB/s varianty se ale chystají také levnější verze nabízející rychlost „jen“ 12 GB/s nebo 10 GB/s.

Adata Project Blackbird Zdroj: Adata, via VideoCardz

Moduly mají mít kapacitu až 8 TB (samozřejmě ale budou dostupné i v levnějších menších kapacitách). Kromě výkonu na nich bude zajímavá další věc: mají už být založené NVMe 2.0, tedy na nejnovější verzi tohoto komunikačního protokolu.

Více: Je tu nová generace SSD protokolu: NVMe 2.0 a Zoned Storage. Už přichází i do HDD

Platforma LGA 1700 nemá jak už bylo řečeno sloty M.2 s konektivitou PCIe 5.0 ×4 (a podle některých informací by na tom mohla být stejně i nová platforma AM5 od AMD). Tato SSD se proto budou muset připojovat k procesoru s využitím 16 linek vyvedených pro grafiku. Buď se tedy GPU bude muset odebrat osm linek (to je možné na deskách Z690 nebo H670), nebo použít integrovanou grafiku.

Adata Project Nighthawk Zdroj: Adata, via VideoCardz

Tato SSD se tak budou instalovat do riseru/adaptéru do slotu PCIe ×16. Na tom by byl slot M.2 nebo dva – tyto adaptéry asi dobře znáte. Jen by byl rozdíl v tom, že by pro tento účel musely být certifikované pro PCI Express 5.0. Možná, že půjde moduly osadit i do starého (jde totiž asi většinou o pasivní komponent). Ale protože nebude na požadavky signálu PCIe 5.0 stavěný, nebudete mít záruku, že to bude fungovat správně). To, že chystá adaptér do slotu PCIe ×16 (nebo ×8), s nímž bude možné používat PCIe 5.0 SSD v provedení M.2, již před několika týdny oznámila firma MSI, mělo by jít o novou verzi karty M.2 XPander-Z.

MSI M.2 XPander-Z Gen5: slajd Zdroj: MSI, via VideoCardz

Galerie: Adaptér pro PCIe 5.0 NVMe moduly do slotu PCIe ×16: MSI M.2 XPander-Z Gen5

Jaký řadič a kdy?

Zatím je záhada, na jakém řadiči budou tato SSD založená. Pro firmy, které nemají vlastní řadiče jako Samsung, Toshiba/Kioxia nebo WD, byl v poslední době nejvýznamnějším dodavatelem nejvýkonnějších řadičů Phison. Ten oznámil PCIe 5.0 řadič s označením E26, ale přichystaný má být až v druhé polovině roku 2022. Je nicméně možné, že jeden nebo druhý z modulů Adata bude založený na něm, ovšem v takovém případě by asi trvalo poměrně dlouho, než se moduly dostanou do prodeje.

Tip: Marvell už má první řadič pro SSD s rozhraním PCIe 5.0. Až 14 GB/s a 2 miliony IOPS

Je možné, že moduly Blackbird and Nighthawk mají každý odlišný řadič. Ilustrační snímky, které Adata ukázala, totiž ukazují dva různé řadiče – tedy pokud nejde v obou případech o stejný, jen jednou s rozvaděčem tepla a podruhé bez. Pokud ale jde o dva různé řadiče, pak by jeden z nich mohl být Phison, a druhý řešení nějakého jiného výrobce. Třeba Innogritu, ale teoreticky je asi možné, že Adata vezme nějaký řadič určený původně pro servery, třeba od Marvelu. Možná, že některé z těchto řešení by umožnilo vydat PCIe 5.0 moduly dříve, než bude nachystaný Phison E26. Ovšem asi by si to vyžádalo úpravy firmwaru, zatímco u Phisonu a podobných řešení je referenční implementace prakticky připravené k použití ve výkonném hráčském SSD.

Kdy by se tato PCIe 5.0 SSD mohla reálně objevit na trhu, se snad od Adata dozvíme příští týden běhen CES. Je ale možné, že by dobu, kdy se tato technologie do NVMe modulů dostane, mohly poodhalit i další firmy vyrábějící SSD, případně řadiče. Například Phison míval obvykle na CES nějakou prezentaci budoucích technologií.

Zdroje: Adata, VideoCardz (1, 2)

PCIe 5.0 SSD pro procesory Alder Lake na cestě: Adata má moduly M.2 s rychlostí až 14 GB/s
Ohodnoťte tento článek!
3.4 (68.57%) 14 hlasů

39 KOMENTÁŘE

  1. Kedy budú dostupné 3Dxpoint na PCIe 5?

    Pretože je pekné, že sa Intel tentokrát snaží narozdiel od Gen4, Ale tam AMD ponúklo aspoň nejakú využiteľnosť. Tuto to vyzerá že sa Intel spolieha na to, že im niečo uvedie konkurencia.

  2. Jako… jo, je to fajn… ale říkám si – servery, nějaké vysoce výkonné pracovní stanice – dejme tomu. Ale jinak – proč? 🙂
    Tady už se to taky dostává do oblasti, které moc nerozumím. Stejně jako s těma brutálníma rychlostma ethernetu – tady opravdu vážně nevím, kolik procent lidí tyhle brutální rychlosti na PC využije.

    Už teď když mám PCIe 3.0 NVMe, tak mám všechno načtené hned, prakticky nikdy na nic nečekám. Práce, hry, multimédia, snad jen kopírování obrovského kvanta dat – jen tam občas chvilku! počkám. Ale jak často člověk tohle běžně dělá 🙂

    Někdo může namítat, že podobné názory mohly znít v minulosti už hodněkrát – „proč rychlejší PC než tuhle PII / PIII / P4 ? to nikdy nevyužiju“ – no nevím. Celý život upgraduju na lepší a lepší kvůli hrám, práci, zpracování videa – vždycky se šlo někam posunout v praktické využitelnosti, ale za posledních X let už nevím, proč bych měl bažit po zvyšování výkonu, kam se posunout, aby to mělo nějaký významný smysl. Ale on to marketing už nějak zaonačí a přesvědčí nás, že to nutně potřebujeme 🙂

    • Jednoduché, starneš 🙂 ale aj máš pravdu, ja som fanda techniky, stále keď som niečo kupoval, už pri kúpe som vedel, že chcem niečo lepšie, naháňal som sa stále za novými vecami, no už dlhšiu dobu nepotrebujem nový telefón, telku mám 60″ 8 ročnú a obraz suuuper, počítač mám starší a ide ako z praku, stále mi stačí s prehľadom, rýchlosť netu neriešim, všetko nad 10Mbit mi stačí, asi aj ja starnem 🙂

      • 8 let TV je hezke, ale s dnesnima uz to spis nedas. Uz pred tema 8 lety jsi musel mit stesti na dobry model a dobry kus. Bohuzel prodavaji se cim dal vetsi krapy a ani vyssi cena neni zarukou, ze to do 4 let neodejde.

        S tim telefonem nevim, mam Samsung Galaxy S4, kterej teda uz taky neco pamatuje a kdybych se nesekl, ze si debilni padlo nekoupim (jine mobily se dnes nevyrabeji), tak uz bych ho vymenil. Jakakoli aplikace se na tom uz seka.

        Jakmile poridis Netflix a chces prehravat fullHD, potrebujes minimalne 40Mbit. Nektery zhyckani jedinci provozuji Netflix na 4K a tam je to jeste radove vetsi datovy tok. Takze porad to sve duvody ma.

          • Mam tam chybu, melo tam byt 20Mbit. Jinak HD je 720p, tipuju, ze na to 5Mbit staci. Akorat teda Netflix v tom ma nejspis nejaky zmatek, protoze co vim, tak u nas poskytuje SD, fulHD a 4K.

            Jinak, ohledne praxe s tim Netflixem, tak nasi meli donedavna 40Mbit a kdyz si chteli oba pustit zaroven neco jineho, tak to sice slo, ale obraz se obcas zadrhnul. Proste zjevne byl 40Mbit na hrane pouzitelnosti pro dve pripojeni, teda 20Mbit je na fullHD na hrane. Ted jim poskytovatel rychlost navysil a uz je to v pohode, uz se muzou klidne koukat kazdy na neco jineho, aniz by se to nejak rusilo. Z toho duvodu neverim tomu udaji Netflixu, ze na 4K staci 25Mbit, podle meho nazoru teda kecaji a lakaji na neco, co nedokazi splnit.

            • TV mam SHARP 60″ so super obrazom ale to Shparp bolo ešte made in Japan, beží skoro stále 8 rokov, deti mám 3…… teraz je Sharp iba značka čínsko turecý šmejd.

            • @tombomino: Podivej, mne je uplne jedno, co Netflix pozaduje nebo ne, ale je faktem, ze na 40Mbit pripojeni rodicum mirne zadrhaval obraz, pokud se koukali oba na neco jineho nebo pokud se jeden z nich koukal na neco na Youtube ve fullHD. Z toho jasne vyplyva, ze 20Mbit byl proste na sledovani Netflixu slaby a jakmile poskytovatel rychlost internetu navysil, problemy prestaly.

            • Problém může být v tom, že se v rámci relace jak Netflix tak Youtube klient snaží nacachovat data. V těchto okamžicích je přenos mezi YT/NFLX a klientem násobně větší než průměrný bitrate. Tam kde je klient pouze jeden to nemůže způsobovat problémy, ale při sdílení připojení se patrně na druhého klienta nemusí momentálně dostat potřebný bandwidth.

              Mám datový tarif od VF bez omezení dat, ale se stropem rychlosti 10Mbps. Za cca rok jsem nepozoroval s FullHD Netflixem problém. 20Mbps je na HD Netflix/YT asi dostatek, pokud je toto přenosové pásmo opravdu k dispozici.

      • kapa: jako jo, na tom taky něco bude, člověk na něčem zamrzne… ale tady ohledně PC nebo gamingu si myslím, že zase taková konzerva úplně nejsem, spíš bych řekl že to beru pragmaticky 🙂
        Kdysi stálo za to udělat upgrade PC co chvíli, člověk získal tu dvojnásobnou rychlost, tam dvojnásobnou kapacitu, rychlosti načítání her/programů/widlí, kopírování souborů se zkracovaly násobně.
        Ale dneska, kdy mi W10 nabootujou za doslova pár sekund, ve hrách loadingy jen tak prolítnou, soubory se kopírujou fakt rychle, prostě to jenom problikne, obecně nikde v systému vůbec na nic nečekám – a to nemám úplně nejnovější highend. Ale kam se teď posunout? nechci rýpat, jen tomu opravdu nerozumím, v čem mohou mít takhle rychlé úložiště pro mainstream nějakou praktickou přidanou hodnotu 🙂

        • „v čem mohou mít takhle rychlé úložiště pro mainstream nějakou praktickou přidanou hodnotu“

          Nemaji a tecka.
          Jina vec je treba v praci, kde delam, pracujeme s velkyma datama a NVMe PCIe3, ktere tam ted mame, jsou pomale. Furt se na neco ceka. 🙂 Proste zrychlovani SSD je dobre do serveru a workstationu, domaci mainstream uz to nepozna. Jenze vyrobci to nechteji vyrabet jen pro korporat, potrebuji to nejak natlacit i tomu mainstreamu. 😉

            • Je spousta her, kde nacitani neni na SSD o nic rychlejsi nez na HDD. Duvodem je pochybna znalost programovani hernich vyvojaru. Jsou to casto kreativni lide, kteri radeji neco tvori nez, aby optimalizovali kod, takze jsou hry casto zprasene tak, ze ani lepsi hardware nepomuze.
              A samozrejme existuji i opacne situace, kdy si daji vyvojari zalezet a i nacitani na SATA SSD je bleskove.
              Vykonejsi hardware je tak casto zaminkou pro vyvojare proc to nedelat poradne, ale rychle to nejak zmaknout, aby uz to bylo a nepatlali se v tom dlouho. Nic, co by bylo vyhodne pro nas zakazniky.

            • S problémem neoptimalizovaného kódu souhlasím, ale když vidím kam se pohnulo načítání her na konzolích, funkce jako Quick resume, je to paráda! A když se nové SSD a NVMe začnou vyrábět masověji, tak bycom se měli dočkat rychlejších úložišť vyšších kapacit za menší peníz. Dle mého je to dobře. Nedíval jsem se teď na ceny, her typu CoD se dnes do konzole vejde cca 7, rozšíření kapacity jednou tolik vyjde na cca 6000,- což mi přijde v dnešní době, kdy má úložiště i záchodový zvon, trochu zbytečně moc.

            • S tim souhlasim, ale obavam se, ze na nas budou vyrobci ulozist zkouset to, co zkousi i vyrobci grafik. Vic vykonu za vic penez a v pripade ulozist je to neco, co urcite jako hraci nepotrebujeme. Ono i s tema grafikama je situace sporna, graficka stranka her se zlepsuje pomerne malo, vykon roste radove a hratelnost novych her je vetsinou uplne k prdu. :-/

    • Dneska spravnej „hightech“ fanousek provozuje benchmarky a tam je vzdycky vyssi rychlost zadouci. 😀
      S tema SSD souhlasim, taky nerozumim vyuziti tech superrychlych SSD pro domaci ucely. NVMe PCIe3 mam take a nejak nevidim prakticky rozdil ani oproti SATA SSD, ale dejme tomu. Na co ale rychlejsi?

      Jeden namet by teda byl, musely by SSD dosahnout na rychlost RAM, ktera by pak v PC vubec nebyla potreba. Ale zase tak daleko nejsme. 🙂

    • No mě Forza Horizon 5 resp. 4 se načítá skoro minutu. Věřím, že je to hodně dávno SW (jeden patch se jim podařilo zkrátit loading, pak se to ale někam ztratilo).
      Např. v Wolfensteinovi jsem musel přejít z SATA na PCIE, zbarvil jsem se doskakování textur.
      V Star Citizen kamarádovi po upgrade SSD stoupli fps (je tam v podstatě permanentní streaming obsahu).
      Konzole se díky PCIe4 naučili v podstatě instantní loading….
      J, rychlejší SSD dávají smysl😉 Herní i video obsah neustále roste, 100GB/hra, 8k video…

      • Chces od SSD neco, co ma resit RAM nebo VRAM. Moznosti jsou dve, bud to maji ty hry spatne napsane a misto, aby si obsah prednacitaly do VRAM, tak ho naprimo tahaji z SSD nebo mas proste te VRAM malo.
        Napsal bych, ze dneska AMD vyrabi grafiky se 16GB VRAM, coz je docela slusne a hra obykle nema problem, ale bohuzel zname situaci na trhu, kdy realne tech grafik AMD vyrobila pet a pul a radeji nechava vyrabet konzole. Jenze i na dnesni moderni konzoli PS5 a XSEX mas vic VRAM nez kolik ti nabizi bezna herni grafika od NVidie, v tom hledej zakopaneho psa, ne v pomalem SSD, to resi jen nasledek, ne pricinu.

        • Rede, v dnešní době pojídačů koláčů nemůžeš čekat, že někdo bude myslet, nebo dokonce optimalizovat. Vývojáři (a hlavně jejich manažeři) si spočítali, že je pro ně jednodušší ukládat data nekomprimovaně, než si licencovat nebo psát, či dokonce jen implementovat dekompresor. Podívej se na „kvalitu“ dnes vydávaných AAA her – uvádějí to v nedodělaném stavu, leckdy je to v tak bizarně pošahané kondici, že ta hra nefunguje skoro vůbec. Navíc roste rozlišení, rostou tím pádem i textury, takže se prostě budeš muset smířit s tím, že doby Dooma, kdy se celá hra vešla do 24MB na HDD je prostě už pryč.

          • Ale vzdyt pisu pravy opak. Teoreticky maji vyvojari her k dispozici 16GB VRAM, tak at ji koukaji vyuzivat. Fakt neni duvod, aby si treba i na 8GB VRAM grafice brala hra nejakych 5GB maximalne a pritom ty hre neustale doskakovaly textury. Zdravim idioty do EA!

            • 16GB VRAM je úplné nic, dnes má jedna textura i desítky MB, a takových jsou ve hře stovky. Koukni třeba na RDR2, GTA5 – tam se ta paměť opravdu nefláká. A že idioti v EA vyházeli všechny schopné programátory, to je známá věc. 😉

  3. Ony mají Alder Lake vyvedené PCIe 5.0 na M2 slot? Pokud vím, tak mají 16 linek na grafiku a M2 jsou všechny na verzi PCIe 4.

    Takže nějakou redukci místo grafiky – nebo základní desku s možností rozdělení pětkových linek do dvou slotů. Díky, ale fakt to nepotřebuju.

    A kdybych to potřeboval, počkám si, co bude na deskách s AM5 slotem a Ryzeny 4.

  4. Ve Photoshopu a Lightroomu, ale střídám to s macOS. Jinak bylo na čase se posunout v rychlosti SSD trošku vpřed. Už dnes jsou dokončeny specifikace PCIe 6.0 a 7.0 , i když to nejspíše bude vykoupeno aktivním chlazením. SSD jsem vždy považoval za brzdu, i když rychlost se pořád navyšovala. Chapu ale, že někdo takovou rychlost ani nevyužije.