Hlavní navigace

Akcelerovaný Flash ještě letos

5. 10. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

Na konferenci Adobe Max v americkém Los Angeles byla představena nová verze Flash Playeru. Pořadatel Adobe ve spolupráci s padesátkou dalších firem tvoří Open Screen Project, který by se měl stát jakousi multimediální bránou na internetu. Do projektu jsou zapojeny kromě Adobe ještě přední IT společnosti Intel a Nvidia, z mobilní říše pak Nokia, Sony Ericsson, ARM, Qualcomm, Motorola, Toshiba, LG, Palm, Texas Instruments, Samsung nebo filmová a televizní studia, kompletní seznam zde.

Jejich úkolem má být vytvoření jednotného rozhraní pro webové stránky, aplikace a videa za využití Adobe Flash, v budoucnu Adobe AIR. Obsah pak bude dostupný nezávisle na platformě, ať už to jsou desktopy, mobily, televizory nebo jiná spotřební elektronika. Flash Player 10.1 má být prvním společným výsledkem.

V mobilních zařízeních přibude podpora multidotykového ovládání, akcelerometru, automatického otáčení displeje apod. Multimediální streamovaný obsah bude chráněn Flash Access 2.0 DRM. A na počítačích se konečně dočkáme hardwarové akcelerace videa grafiky.

V současné verzi Flash Playeru můžete vidět, že nějaká hardwarová akcelerace funguje už nyní. Ta by se ovšem měla týkat pouze HW škálování obrazu, aby se videa ve fullscreenu netrhala. Speciálně napsané aplikace mohou využít dalších výhod GPU, např. alpha-blending. Více k tématu na blogu vývojáře Flash Playeru.

V nové verzi Flashe bychom se měli dočkat plné akcelerace HD videa. Jistě jste si všimli, že HD obsah YouTube dá zabrat nejen procesorům v miniboocích/noteboocích (téměř či úplně nehratelné), ale vysoké zatížení je znát i na desktopech. Přitom stejné video stažené na disku díky DXVA akcerelaci není problém přehrát ani na pomalém Atomu s čipsetem Ion. Nvidia slibuje akceleraci kromě Ionu i na chystané mobilní platformě Tegra, která se stane základem smartphonů a smartbooků.

Intel Atom zatím YouTube HD nezvládne ani v přítomnosti Nvidia Ion.

Veřejná betaverze Flash Playeru 10.1 pro desktopové systémy (Windows, Linux, Mac OS X), Windows Mobile a Palm webOS by měla být dostupná ještě do konce letošního roku, Google Android a Symbian se dočkají až z kraje roku přístího. O podpoře Blackberry se už mluví, na iPhonech prý vázne spolupráce s Applem. Adobe připravila i prezentační videa na WM a Palm webOS.

Zatím vše znělo jako pohádka, otázek je však více než odpovědí. Omezíme se pouze na svět osobních počítačů. Není jasné jakým způsobem bude akcelerace fungovat, Nvidia může využít CUDA nebo přímé volání funkcí VP2/3 videodekodéru (pravděpodobnější varianta), navíc nejsou ani známy formáty, kterých se to má přesně týkat. Proč vydání betaverze trvá tak dlouho, když už v červnu/júni Nvidia prezentovala v Berlíně funkční přehrávání na Tegra a Ionech. Proč Adobe opět odkládá 64b Flash Player, nepočítáme-li linuxovou alfa verzi? A proč se na Open Screen Project nepodílejí i AMD, VIA a S3?

Zdroj: Nvidia, Adobe

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku