Hlavní navigace

Allwinner si věří na víc než lowend. Uvádí osmijádrový čip UltraOcta A80 [MWC]

25. 2. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Mezi výrobce procesorů, kteří oznámili své mobilní čipy na veletrhu MWC (měli jsme zde již MediaTek, Intel i Qualcomm), se včera vmáčkla také čínská firma Allwinner. Její čipy jako A10 či A20 nicméně nejsou ani u nás neznámé – obsahuje je velké množství levných kompaktních počítačů či multimediálních přehrávačů založených na platformách Android či Linux. Na MWC Allwinner oficiálně uvedl svůj zatím nejvýkonnější počin – hybridní osmijádro UltraOcta A80, kterým se firma vyšvihne mezi čipy vyšších kategorií. Tedy v rámci architektury ARM.

UltraOcta A80 nebude úplně čistým osmijádrem, procesor používá koncepci big.LITTLE. Obsahuje čtyři jádra Cortex-A15 pro úlohy vyžadující hrubý výkon a vedle nich ještě čtyřjádrový klastr úsporných Cortexů-A7. Ty mají spíše podpůrnou úlohu a šetří elektřinou, neboť vykonávají nenáročné úlohy místo Cortexů-A15, které mají horší spotřebu. UltraOcta A80 ale dokáže používat oba klastry i najednou, pokud je to třeba nebo pokud zařízení neběží na baterii. Například v multimediálních přehrávačích připojených k televizi nebude potřeba Cortexy-A15 vypínat, pokud tedy bude zajištěno chlazení.

O takty CPU se bohužel výrobce nepodělil, nicméně čip je vyráběn na 28nm procesu, a neměl by tedy příliš zaostat za tím, co z Cortexu-A15 dokáží vydolovat ostatní dodavatelé čipů ARM. O něco více podrobností máme nicméně ke GPU tohoto čipu, jelikož se o něm rozpovídala firma Imagination. UltraOcta A80 obsahuje grafické jádro PowerVR 6230 (alias Rogue) v konfiguraci se dvěma klastry, což dává dohromady 64 jednotek ALU (klastr obsahuje 16 pipeline, každá má po dvou 32bitových ALU plus další 16bitové ALU).

Allwinner UltraOcta A80 - schéma

GPU vedle OpenGL ES 3.0 a DirectX 9/10 podporuje také OpenCL, Renderscript a konečně standardní OpenGL 3.0. Čisté OpenGL je důležité pro uživatele, kteří místo Androidu nasadí klasický Linux, nicméně otázka bude, jak použitelné budou dodávané ovladače. Zatímco Allwinner je poměrně vstřícný ke světu otevřeného softwaru, ke grafikám PowerVR oficiální otevřené ovladače nejsou.

 

Specialitou grafické části čipu bude podpora až tří obrazových výstupů současně. Pro multimediální použití je nachystána podpora videa v rozlišení 4K. Tiskové zprávy ale neuvádějí, zda jej čip bude také umět vykreslit na obrazovce (čekal bych, že ano), vedle přehrávání videa ale bude možno 4K i nahrávat. Čip bude umět hardwarově přehrávat i formát HEVC a zřejmě by do tohoto formátu měl umět i nahrávat.

UltraOcta A80 je zamýšlen pro použití v tabletech, set-top boxech, případně herních konzolích. První zařízení s tímto čipem by na sebe údajně neměla nechat čekat dlouho, nicméně nic konkrétního o nich řečeno nebylo. Allwinner samotný by nicméně měl nabízet vývojářskou desku pojmenovanou Optimus.

Mini deska Optimus s procesorem Allwinner A80Mini deska Optimus s procesorem Allwinner A80

Zdroj: PC Perspective, Allwinner

Byl pro vás článek přínosný?