Hlavní navigace

Ke cloudovému hraní se přidávají také Amazon a Facebook. Ten je ale skromný

2. 11. 2020

Sdílet

Technologické firmy jedna po druhé vstupují do sektoru cloudového hraní. Pojďme na krátkou rekapitulaci a přibližme si poslední dění. Před rokem byla oficiálně spuštěna Google Stadia, jež se do Česka stále nepodívala. Letos v půlce září došlo k ostrému startu xCloudu od Microsoftu, jenž se rozhodl pokrýt více zemí. Službu si proto v případě zájmu předplatíte také v Česku a na Slovensku.

Ještě mladším hráčem na trhu je Luna od Amazonu, jež byla spuštěna 20. října. Právě tohle uvedení nás nicméně může nechat chladné, neboť jde o pilotní provoz omezený na USA. Ani tam si Lunu zatím neosahá každý. Amazon umožňuje hraní na široké škále zařízení od mobilů přes počítače po televizory. Prozatím se v katalogu Luny nachází 50 titulů a „pilotní“ předplatné stojí šest dolarů měsíčně.

Rozlišení 4K zůstává příslibem, dnes služba slibuje obraz maximálně ve full HD (při 60 snímcích za sekundu). Pod čarou navíc Amazon uvádí, že se 4K bude týkat jen některých titulů. Luna podporuje hraní na dvou zařízeních souběžně. Obchodní gigant vedle vlastního placené tarifu Luna+ časem nabídne herní tarif Ubisoft+, jenž za podobných podmínek nabídne hry právě od francouzského výrobce a distributora.

Amazon si vyvinul vlastní gamepad, jenž nápadně připomíná ovladač k Xboxu. Stojí 49,99 dolaru a stejně jako ovladač od Googlu se připojuje do cloudu. Skrze Alexu nabízí hlasové ovládání. Herní služba od Amazonu se pochopitelně chlubí integrací s Twitchem, jenž má stejného vlastníka.

Cloudové hraní zajímá i Facebook

Síla Facebooku spočívá v tom, že u něj má účet každý. Dnes na moderní síti hraje více než 380 milionů lidí.

Na poli hraní není nováček ani Facebook, jenž se v této oblasti do historie zatím nejzřetelněji zapsal akvizicí Oculus VR. Teď se rovněž připojuje do soutěže o funkční cloudové hraní. Provozuje ho pod značnou Facebook Gaming. Ta vám možná není neznámá, protože existuje už dva roky a nedávno na ni Microsoft odkázal uživatelskou základnu zrušeného Mixeru.

Facebook Gaming je portál orientovaný na herní obsah, podobně jako existuje část sociální platformy určená pro video. Před několika dny se na Gaming podívalo několik herních titulů, jež si zahrajete rovnou v prohlížeči, zatímco jejich provoz obstarává server. Nepotřebujete specializovaný hardware, stačí obyčejná myš a klávesnice. Cloudové hry jsou dostupné rovněž na Androidu. S iOS se v nejbližší době kvůli politice Applu nepočítá.

Nejspíš nepřekvapí, že služba je provozována bezplatně. Facebook aspoň dnes evidentně necílí na stejné publikum jako výše uvedené firmy. Ke hraní totiž nabízí jednodušší (arkádové) tituly: Asphalt 9: Legend, Mobile Legends: Adventure, PGA Tour Golf Shootout, Solitaire: Arthur’s Tale a WWE SuperCard.

Jason Rubin, viceprezident herní divize Facebooku, se domnívá, že dlouhodobě je cloudové hraní zajímavé, musí ale ujít ještě kus cesty. S klasickým herním hardwarem se tak podle něj hned tak nerozloučíme. Facebook prý nechce slíbit naleštěný produkt, který pak zklame. (Rubin zřejmě naráží na soudobou konkurenci.) První krok Facebooku působí nesměle, není to však konečná stanice. Oficiálně se jedná o betatest, navíc omezený jen na části USA. Tam také firma testuje cloudové hry ve formátu reklam na mobilních platformách.

Zdroje: Facebook (1, 2) | The Amazon blog | Xbox Wire

Byl pro vás článek přínosný?