AMD chystá funkci Dynamic Frame Rate Control, má srazit spotřebu Radeonů

0

AMD nedávno přišlo s větší aktualizací ovladačů nazvanou Catalyst Omega, která obnáší řadu nových funkcí. Omega ale zdá se nevystřílela všechny náboje, které mělo AMD pro své grafické ovladače přichystány v zásobníku. Brzo má údajně přijít další nový prvek, který by mohl potěšit ty z vás, kdo hrají mimo domov na notebooku. Technologie nesoucí název Dynamic Frame Rate Control má krotit spotřebu GPU při hraní a tím vylepšovat výdrž na baterii.

Eventuální příchod takto pojmenovaného zlepšováku údajně provalil Chris Hook z AMD (vedoucí marketingu) výrokem, který se nějak dostal na fórum webu 3DCenter a poté i do různých médií. Podle Hooka by se tato funkce měla v ovladačích objevit „relativně brzo“. Technologie podle stručného komentáře umožňuje nastavit limit pro snímkovou frekvenci, například na hodnotu obnovovací frekvence monitoru. Podle Hooka je jejím výsledkem údajně velmi slušné zmírnění spotřeby GPU – Hook jej zhodnotil slovy „mind blowing“. Ovšem mějme na paměti, že se zabývá marketingem.

Chris Hook o funkci Dynamic Frame Rate Control, údajně připravované v ovladačích Catalyst
Chris Hook o funkci Dynamic Frame Rate Control, údajně připravované v ovladačích Catalyst

Bohužel už nepadly žádné další detaily toho, jak má tato Dynamic Frame Rate Control fungovat. Samotné omezení frekvence vypočítávaných snímků umožňují mnohé utility (například MSI After Burner) a k jeho realizaci vlastně stačí zapnout V-Sync. V Dynamic Frame Rate Control by tedy nejspíš mělo jít o něco víc, jinak by tato věc nemohla dále zlepšit spotřebu.

 

Provázání s PowerTune?

Docela pravděpodobné vysvětlení nabízí web Tom‘s Hardware, podle nějž bude nejspíš DFRC úzce souviset s řízením spotřeby PowerTune. Při použití V-Sync (čili omezení na 60 snímků za vteřinu) GPU odvede práci a pak ve zbylém čase běží naprázdno. Ve spolupráci s PowerTune by DFRC mohlo upravit takty GPU, aby byly akorát tak vysoko na požadovanou rychlost vykreslování. To by případně mohlo umožnit snížit i napětí a celkově by spotřeba mohla klesnout. Navíc by bylo možné (zejména ve spolupráci s FreeSync) zvolit jiný limit než 60 snímků za vteřinu (třeba 40 nebo 30), aby se ušetřila energie.

Nic z toho ovšem nemáme potvrzené, takže jak to nakonec dopadne, Bůh suď. Něco podobného by ale už teď měla praktikovat Nvidia, pokud přepnete Power management mode na volbu „adaptive“.

 

Pokud by Dynamic Frame Rate Control přinášela slušné úspory při hraní her na notebooku (samozřejmě jen tehdy, když pro určitou základní rychlost stačí vytížit GPU jen na část výkonu, nikoliv když potřebujete všechen výkon), mělo by v ní AMD svou protiváhu technologie Nvidia Battery Boost.


Mobilní karta Radeon ještě z éry ATi

 

Mimochodem, ona slova Chrise Hooka, odkazovaná na serveru 3DCenter, nezazněla na fóru přímo, příspěvek publikoval jiný uživatel. Odkud přesně pochází, ale nesdělil a dohledat se mi to nepodařilo. Není tedy úplně zaručeno, že je tato zvěst autentická. Tudíž doporučuji aplikovat při čtení určitou dávku skepse; raději si počkejme, až budou definitivnější informace.

Zdroje: techPowerUp, Tom‘s Hardware

AMD chystá funkci Dynamic Frame Rate Control, má srazit spotřebu Radeonů

Ohodnoťte tento článek!