AMD dál posiluje, v Q1 2018 mělo tržby 1,65 miliardy $. Díky kryptoměnám, ale i Ryzenům

43
Takto nějak vypadá jednočipová verze Epycu Embedded 3000. Jde o čip Summit Ridge, používaný v Ryzenech, v BGA pouzdře

Po konci loňského roku si AMD mohlo odškrtnout, že se těsně dostalo do černých čísel tedy zisku), když zaznamenalo za poslední čtvrtletí tržby 1,48 miliardy dolarů a za celý rok 2017 pak 5,329 miliardy. Pro firmu, která by ráda provedla „comeback“ na ramenou nových procesorů s jádry Zen, to však byl jen začátek. Aby totiž byla stabilně výdělečná, musí narůst víc a udržet dobré výsledky delší dobu, okolo čehož panuje například v investičních kruzích stále nedůvěra. Včera večer vydalo AMD finanční výsledky za první čtvrtletí roku 2018, které ovšem naznačují, že zlepšování jeho zdravotního stavu stále pokračuje.

 

Comeback pokračuje?

Za první čtvrtletí roku 2018 teď AMD vykázalo tržby 1,647 miliardy dolarů, což představuje lepší výsledek, než s jakým počítala prognóza z ledna (po skončení Q4 2017 AMD uvádělo odhad 1,55 miliardy). Nastal mezikvartální nárůst, tak meziroční zlepšení, proti výsledku z prvního kvartálu loňska (1,34 miliardy) jde o nárůst tržeb o 40 %. Vyšší podíl Radeonů a Ryzenů na prodejích oproti starším CPU a konzolovým čipům zvýšil také hrubou marži, která je na 36 % proti 34 % v Q4 2017 a jen 32 % před rokem (v Q1 2017).

Finanční výsledky AMD za Q1 2018
Finanční výsledky AMD za Q1 2018

Díky tomu je také AMD za první kvartál roku zatím v zisku. Provozní zisk se dostal na 120 milionů dolarů, čistý zisk po zdanění a odečtení úroků a dalších podobných výdajů zůstal 81 milionů. Rozpočteno na jednu akcii to představuje 8 centů, což není mnoho, ale ziskovost v každém kvartále roku bude důležitá, pokud má firma na jeho konci skončit s významnějším profitem. Podle nestandardní metodiky účetnictví (tzv. non-GAAP), která ignoruje například některé transformační a jednorázové náklady, by zisk byl 11 centů za akcii.

Pozor na změnu účetnictví

AMD bohužel změnilo metodiku účetnictví proti předchozímu roku. Mělo by jít o to, že se změnilo kritérium pro připsání příjmů, takže se peníze inkasované během roku různě přelily mezi kvartály. Všechna srovnání je nyní třeba dělat s čísly pro rok 2017, která jsou také zpětně přepočítána dle současné metodiky, nelze je srovnávat s údaji, které vycházely v původních zprávách a o nichž jsme dříve informovali zde. V tomto článku budeme již používat srovnání s přepočítanými hodnotami (které AMD poskytlo pro rok 2017), takže by mělo být korektní. Je mimochodem zajímavé, že ačkoliv účetně rok 2017 skončil mírným ziskem, tak pokud by byl počítán metodikou roku 2018, byl by naopak stále mírně ztrátový, byť celkové tržby za celý rok by příliš ovlivněny být neměly.

Slajd z prezentace AMD, ukazující přepočítané tržby za rok 2017. Dle předchozí metodiky bylo rozdělení 984 milionů (Q1), 1,22 miliardy (Q2), 1,64 miliardy (Q3) a 1,48 miliardy (Q4)
Slajd z prezentace AMD ukazující přepočítané tržby za rok 2017. Dle předchozí metodiky bylo rozdělení pro rok 2017 takovéto: 984 milionů (Q1), 1,22 miliardy (Q2), 1,64 miliardy (Q3) a 1,48 miliardy (Q4)

Výsledky divizí: Radeony a Ryzeny jdou nahoru, konzole dolů

AMD rozděluje tržby mezi dvě divize. Ta první, Computing and Graphics, obnáší procesory pro PC a notebooky a čipy GPU pro herní grafické karty. Tento byznys se proti Q4 2017 hodně nadzvedl, což jde proti obvyklé sezónnosti. Divize utržila 1,115 miliardy dolarů, což je o 23% lepší výsledek proti předchozímu čtvrtletí. Meziročně to znamená nárůst tržby dokonce o 95 %, protože v Q1 2017 byla tržba této divize jen 573 milionů (a to už v tomto čísle tehdy byly započítané nějaké Ryzeny 7, vydané počátkem března).

amd-ryzen-apu-mobilni-bga-fp5Kryptokopové táhli nahoru prodeje GPU

Vysoké tržby vytvořily slušný provozní zisk 138 milionů. Podle AMD za výsledkem stojí zlepšení průměrné prodejní ceny jak procesorů, tak u Radeonů, kde se do mixu produktů přidala GPU Vega. Na výsledku se ovšem rozhodně podepsala také mánie (či snad lépe řečeno bublina) kolem kryptoměn, která vrcholila na konci roku 2017 a v Q1 2018. Podle CFO Devindera Kumara byl podíl prodejů GPU pro těžbu okolo 10 % celkové tržby(!), což je víc než v Q4 2017 (tehdy AMD uvádělo odhad 4–6 %). Mohlo by tedy jít o circa 165 milionů dolarů za kvartál.

Sapphire Radeon RX 470 Mining Edition
Sapphire Radeon RX 470 Mining Edition

Divize Enterprise, Embedded and Semi-Custom, jejíž největší položkou vždy byly APU pro konzole, se meziročně naopak potýká s poklesem tržeb (o 12 %): dostala se na 532 milionů dolarů, zatímco v Q1 2017 měla tržby 605 milionů. Stojí za tím to, že příjmy z čipů pro konzole se „stárnutím“ dané generace snižují, jelikož klesají ceny, za které je Sony a MS odebírají. Naopak tržby z embedded produktů a serverových procesorů (Epyc) údajně stouply a tento deficit korigovaly. Nemáme ale nějaká přesná čísla a například u Epycu asi stále celkově nejde o nějaké vysoké částky. Provozní zisk této divize byl 14 milionů dolarů.

Růst tržeb má pokračovat

Jako obvykle je v tiskové zprávě o kvartálních výsledcích také hodně zajímavá prognóza na další kvartál (tedy probíhající druhé čtvrtletí, Q2 2018). Firma uvádí, že očekává tržby ve výšce 1,725 miliardy dolarů, plus minus 50 milionů. Střed odhadu by pak představoval 50% zlepšení tržeb proti Q2 2017, jež vytvořilo tržby 1,151 miliardy (tedy po přepočtu na novou metodiku). Podle AMD je v tomto odhadu už započítán určitý pokles zájmu o GPU pro účely těžby kryptoměn. Na druhou stranu se má díky vyšší mu podílu Ryzenů opět maličko zlepšit hrubá marže, která má stoupnout na 37 %. Firma by tedy pravděpodobně po Q2 2018 měla skončit s o něco vyšším ziskem než je nynějších 8 centů za akcii.

Aktualizováno: prognóza na celý rok 2018

AMD v konferenčním hovoru sdělilo i prognózu na celý rok 2018, která byla doposud jen poměrně konzervativní a předpokládala růst tržeb o 10% nebo víc. Nyní AMD upravilo odhad na nárůst tržeb okolo 25 % (toto číslo by ještě navíc mohlo být dále zvýšeno v průběhu roku, což se dělo loni, protože odhad ze začátku přirozeně opatrný). 25% nárůst tržeb by znamenal 6,66 miliard dolarů z 5,329 miliardy za rok 2017. Z celé roční částky mají tržby z GPU pro těžbu kryptoměn představovat 4 až 9 %. Hrubá marže by údajně za celý rok měla být vyšší než 37 %.

AMD dál posiluje, v Q1 2018 mělo tržby 1,65 miliardy $. Díky kryptoměnám, ale i Ryzenům
Ohodnoťte tento článek!
4.72 (94.44%) 36 hlas/ů

43 KOMENTÁŘE

  1. To je dobra zprava. Konecne snad i tem natvrdlejsim doslo, ze Ryzeny meli loni opravdu uspech, alespon ve srovnani s tim, co tay AMD nabizelo poslednich 5 let pred tim.
    Jinak, ted uz to bude mit AMD v retailu tezsi, Intel ma dobrou nabidku a konence i levnejsi desky, tak snad se jim povede prorazit vic v OEM a noteboocich. Tam je urcite porad obrovsky prostor pro rust.

  2. 1. „Computing and Graphics, obnáší procesory pro PC a notebooky a čipy GPU pro herní grafické karty… utržila 1,115 miliardy dolarů… Meziročně to znamená nárůst tržby dokonce o 95 %, “ – no, tak to im teda vyšlo, grafiky majú slušné, CPU sa vytiahli ale aj tak je to sakra skok !

    2. „Divize Enterprise, Embedded and Semi-Custom,…dostala se na 532 milionů dolarů, …Provozní zisk této divize byl 14 milionů dolarů.“ no, pokiaľ to chápem správe a celá tá diviízia vratane APU do konzol skončila so ziskom 14mega, tak konzoly pre AMD nepredstavujú biznis ale charitu.

    3. No uvidíme ako to s tým rastom bude, krypto oslabuje, grafiky sa pomaly ale isto naskladňujú, nVdidia snáť v Q3 2018 vydá 1170/1180… takže uvidíme.

    • Ad2. to bych tak nebral…vem si, ze treba ted (tento rok) je vlastne pripravna faze pro dalsi generaci konzoli..to znamena ze pokud vyjde pristi rok PS5 o cemz se uvazuje) nebo nejpozdeji 2020, tak se ty cisla dost zmeni.
      Krome toho, je to stabilni bussines. Kdyz potrebujes prelijes nejake prachy s tama tam, kde to potrebujes, mas v tom urcite know-how, ktere sdilis s dalsima skupinama, atd. 🙂

      • Přesně tak, AMD má „3 nohy“ na kterých je nyní celkem obstojně rozkročená – GPU, CPU a „embedded“. A nejlepší je, že z hlediska synergií je tento trojúhelník trojjediný, tj. co si upečou v GPU a CPU odděleních, využije „embedded“ (a opačně). Podobně asi taky přelívají inženýry jak pro HW, tak SW vývoj, přitom jsou to tři různé trhy, které mají jen minimální přesah z hlediska zákazníků.

      • To hej a jasné že majú aj násobne lepšie kvartály ale aj tak, veľa vody sa stým očividne nenamúti… …keby áno tak by ich to myslím aspoň lepšie ťahalo v dobách pred Polarisom/Zenom…

        • Ty konzole jsou sezónní záležitost, některé kvartály jsou vyšší, některé nižší. Teď s tím novým účetnictvím se to asi trochu vyrovná, ale ne úplně. V příštím kvartále má být zase peněz z konzolí víc. Meziroční celkový pokles kvůli tomu „zrání“ současné generace byl loni uváděný jako 5 %, letos to bude cca stejné, nejspíš.

    • Ad ta „charita“.
      Vždycky je to tak, že zisk je až potom, co se zaplatí náklady firmy. AMD má měsíční víceméně fixní náklady 400-500 milionů dolarů (podle toho, jak moc dávají na RD a marketing). Tyhle náklady jsou tam bez ohledu na to, kolik toho prodají, a část je rozepsaná na tu enterprise divizi. Takže ta marže produktů není tak mizerná, jak by se zdálo z toho malého zisku, jenom tržba celkem je akorát tak na to, aby vykryla tu fixní položku. Další prodeje nad tuhle míru už by začaly zisk víc zvyšovat, protože ta fixní část je už pokrytá a tím z nich jde celá marže na zisk.

      To je obecně celej důvod toho, proč mělo AMD doteď ztrátu a teď zisk. Jejich marže se zatím nezměnily nijak moc, jen o pár procentních bodů, ale objem prodejů se konečně dostal nad tu úroveň, kdy se jim pokrývají ty fixní náklady.

      • No hej až na to že za 4,5roka čo tú sú konzoly s „AMD on board“ je výhoda prakticky nulová. Viď porovnania 1060 vs 580, Vega vs 1080/70/Ti…

        Port bude len ťažko „GCN friendly“ keď značná väčšina hráčov má nVidia Grafiku že ano….

        • Ono se to mozna nevylucuje, protoze ma NV v PC dominantni postaveni. Tim padem vsechny studia, ktera pro PC publikuji museji brat NV architekturu na prvnim miste, i pres vyhodu, kterou ma AMD aspon teoreticky diky konzolim. V PC svete jednoduse nejde neoptimalizovat pro NV…
          🙂

          • Presne tak !

            Na konzoly teda nesporne musia pracovať s AMD kedže tam nič iné nie je ale vo svete PC musia dbať na to že väčšina hráčov bude mať nVidiu ergo, pohľad na optimalizáciu musí byť minimálne vyrovnaný + samozrejme podľa toho ktorá spol. do toho niečo hodila…

        • No já to vidím úplně jinak. Už nějaký pátek je to tak, že AMD ani moc nemusí reagovat na uvádění nových her a v podstatě jim fungují i staré verze ovladačů velmi uspokujícím způsobem. Naopak nvidia nyní musí vyrábět „gameready“ drivery, což někteří vidí jako výhodu, já to spíše chápu tak, že musí reagovat. Kromě toho se taky úplně ztratil běžný výkonnostní náskok nvidie, který neodpovídal hrubému výkonu těch karet. A v neposlední řadě prakticky zmizely hry optimalizované jen pro nvidie.

          Takže ty změny a výhody tu jsou, ne že ne.

          • No neviem, ale čo to sledujem tak skôr či neskor po vydaní hry vypúšťajú aktualizované ovládače obaja… žeby to AMD nemuselo “ ani moc nemusí reagovat “ no, tovj názor…

            …aj nVidii predsa tie ovládače fungujú uspokojujúco a tie updaty prinášajú len „“zdrvujúce““ 3-5% nárasty výkonu, jediná výnimka za posledný snáť rok čo ma napadá je Forza kde po nových ovládačoch sa napr. 1080Ti dostala na +/- 30% nad Vegu 64 z pôvodného cca 10% náskou a 1080ka Vegu dorovnala…

            „ztratil běžný výkonnostní náskok nvidie, který neodpovídal hrubému výkonu těch karet. “ – no vážne neviem… dodnes sú „teraflopovo“ slabšie nVidie aj rovnako výkonné či dokonca výkonnejšie než AMD karty a hrubý výkon kariet sa v 95% hrách nijako pozitívne pre AMD neprejaví

            Výhody pre AMD tu nesporne sú, čo ja ale píšem a obzvlášť keď dôjde na peniaze je že je diskutabilné ako veľké tie výhody sú a ako veľmi na tom AMD točí peniaze.

        • Tohle nemůžete takhle posuzovat, protože nevíte, jak by na tom Radeony byly, kdyby GCN nebylo v konzolích. Klidně by každý Radeon mohl mít o 10% nižší výkon jen proto, protože pro ně vývojáři neoptimalizují.

          • áno, neviem ako by to bolo keby AMD v konzolách nebolo ale viem/e ako TO JE !
            … a je to tak že ak má v nejakej hre AMD na vrch tak to nie jenejaký „nedorobený“ konzolový port ale keď už tak DX12 či Vulcan titul…

            …a tých titulov je zopár, žiadne „kosenie“ nVidie AMDčkom v množstve hrách za tie roky ergo, podľa mňa je ta výhoda ozaj mizivá.

        • Smazal jsem ti to z jiného důvodu. Většinou postuješ trolly snažící se vyprovokovat flame a to je lepší vykopnout pryč dřív, než se toho chytí další lidi, protože pak vypletí odstraní i jejich reakce a to je nefér. A jak jsem říkal nedávno, tak na ty diskuse týkající se grafik bude přísnější kvůli pravidelnému zvrhávání. Bohužel to znamená, že mi občas ruka ujede, ale nic relevantního bych nesmazal.

          V tomhle případě mě k tomu vedlo 1) vytahávání nejmenovaného webu kterej s tématem nemá co dělat (to tu fakt musí být pořád?) 2) ta druhá pubertálnost na adresu oné třetí osoby z onoho webu co tam byla. Asi jsem prudérní nebo staromódní, ale mě tahle tématika/slovník přijde pod úroveň. A vůbec, proč mu to neříct do očí a ne za zády, když už něco.

          To, že mám v obálce na nástěnce v družině černej puntík a ne červenej, je mi srdečně jedno 🙂

  3. Přidal jsem aktualizaci. V konferenci byl sdělen taky odhad růastu tržeb za celý rok. Z „double digit percents“ (tj. 10 %+) ho zvedli na „mid 20 percent“, takže okolo 25 % (6,66 miliardy v tržbách). Z toho 4-9 % (mid to high single digit %) krypto.
    Ten odhad bude konzervativní, protože nechtějí v případě problémů zklamat, takže realisticky viděno asi narostou do konce roku víc.

      • Co jsem se díval do přepisu konference (je to na Seeking Alpha), tak říkají, že určité způsoby mají. 1) s některýma velkýma zvířatama z těžby komunikujou přímo a mají určitou „viditelnost“ do budoucích prodejů. 2) hodně grafik jde do OEM sestav, ne na volný trh, na to pozor. Ta nejistota o určení a vlastně taky ten nedostatek a vysoké ceny se týkají retail/DIY segmentu/trhu samostatných komponent, který je jen částí trhu GPU. 3) K tomu retailu, tam už je to fakt dost těžko poznatelný, ale asi se dá trochu odhadovat. Já bych osobně zkoušel třeba analyzovat stažení ovladačů. Jestli se něco dá vyvozovat z hashrate těch kryptosítí, to už je složitější, protože v tom můžou bejt ASICy a taky do toho trhu prodávala taky Nvidia (a čekal bych, že *hodně*).